مالیات بر ارزش افزوده چیست

در این مقاله مطالبی درباره تمامی عناوین مالیات مانند: مالیات بر ارزش افزوده - مالیات بر درآمد، مافیت مالیات بر ارث - مالیات بر اجاره - مالیات فصلی و قوانین آن به شما توضیح داده می شود

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

مالیات بر ارزش افزوده چیست

از بهترین روش ها برای دریافت مالیات از اشخاص و شرکت های بزرگ، مالیات بر ارزش افزوده است که برای بسیاری از کالاها و خدمات ها، پرداخت آن الزامی است.

دولت ها از روش های مختلفی کسب درآمد و ثروت می کنند،  شیوه کسب درآمد کشور ها برای دریافت مالیات به دو صورت است روش مستقیم و روش غیر مستقیم.

روش مستقیم به این صورت است که درصدی از درآمد و یا سود حاصل از فعالیت های اقتصادی در یک دوره معین و یا قسمتی از ثروت مانند ارث باید به عنوان مالیات پرداخت شود. 

به عنوان مثال نمونه دریافت این نوع از مالیات ها به صورت اظهارنامه های ماهانه و فصلی و سالانه است  که از فعالان کسب و کار دریافت می‌شود

در روش دریافت مالیات به صورت غیر مستقیم مالیات بر خدمات و قیمت کالاها اضافه می‌گردد و مصرف کننده به نحوی آن را پرداخت پرداخت می کند به این نوع از مالیات ها که به دو صورت مالیات واردات و مالیات بر مصرف و فروش است که به صورت عمومی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده شناخته می شود است خونه .

 در واقع مایعاتی که مصرف کننده به خاطر مصرف یک کالا پرداخت می کند مالیات بر ارزش افزوده و در نتیجه فعال اقتصادی که مودی مالیاتی نیز نامیده می شود موظف دریافت این مالیات و پرداخت کامل آن به دولت است.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش مالیات آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

مالیات بر ارزش افزوده

در ایران در مهر ماه سال ۱۳۸۷ اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شروع شد و هم اکنون مبلغی که به عنوان مالیات از افراد خاطی دریافت می‌شود به صورت ۳ درصد عوارض و ۶ درصد مالیات از مصرف کننده ها است.

البته این نرخ برای برخی از کالاها و برای  برخی از شرکت های بزرگ مانند دخانیات و سوخت به صورت کاملاً متفاوت است.

 طبق قانون دولت در سال ۱۳۸۷ دریافت مالیات و و عوارض ارزش افزوده از طرف اشخاص ارائه دهنده کالا و خدمات و نیز شرکت ها از طریق فاکتورهای و رسیدهای رسمی انجام می گردد.

از دیگر وظایف مودیان این است که اظهارنامه مالیاتی مرتبط را با موضوع معین  و هزینه تعیین شده از افراد موظف دریافت کرده و به سازمان اداره مالیات پرداخت کند.

 این وظیفه کاملا به عهده مودیان مالیات بوده و هرگونه سهل انگاری و عدم دریافت مالیات از افراد موفق به گردن این مامور بوده ونیز در صورت خطا در کار مامور این کار جریمه می گردد.

ما در این صفحه مالیات بر ارزش افزوده چیست pdf را برای شما قرار خواهیم داد که شما میتوانید برای دانلود این مالیات بر ارزش افزوده چیست pdf روی لینک دانلود کلیک کنید. اگر میخواهید در این فایل مورد خاصی را به شما توضیح دهیم میتوانید در بخش نظرات درخواست تان را ثبت کنید تا کارشناسان ما این موارد را به شما توضیح دهند.

پیشنهاد ویژه: آموزش رایگان حسابداری در آموزشگاه آریا تهران، بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران، و ارائه مدرک فنی و حرفه ای حسابداری در کمترین زمان

مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است

یکی ز پرتکرارترین سولاتی که مطرح میشود این است که مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است و باید چند درصد از مبلغ کالا و یا خدمات را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرد؟

در واقع نرخ مالیات بر ارزش افزوده هر سال تعیین میشود و بر اساس میزان تورمی که در آن سال ایجاد شده است نرخ مالیات ارزش افزوده تعیین میشود.

برای مثال نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ ۹ درصد میباشد که ۳ در صد آن مربوط به عوارض است. پس در پاسخ به سوال مالیات بر ارزش افزوده چند درصد است میتوان گفت در سال ۱۴۰۰ این رقم برابر با ۹ درصد بوده است.

انواع مالیات بر ارزش افزوده

همان طور که در بخش مالیات بر ارزش افزوده چیست گفته شد مالیات بر ارزش افزوده به موارد مختلفی تعلق میگیرد و به طور کلی میتوان گفت انواع مالیات بر ارزش افزوده به ۳ دسته طبقه بندی میشوند.

  • مالیات بر ارزش افزوده تولیدی : این مالیات مربوط به اعمال تولیدی میباشد که بنگاه اقتصادی از طریق خرید کالا اعتبار مالیاتی را به دست نمیاورد. این مالیات به انواع مالیت فروش کالای مصرفی و فروش کالای سرمایه ای مربوط میباشد.
  • مالیات ارزش افزوده مصرفی : تمام مخارج سرمایه گذاری ناخالص مالیات در ارزش افزوده مصرفی به این دلیل که این موارد جز خدمات و کالا های مصری هستند حذف میگردند.
  • مالیات بر ارزش افزوده درآمد : این مالیات به درآمد فروش تولید خالص کالا ها مربوط میشود که بعد از آن که هزینه استهلاک کسر گردید به آن ارزش افزوده درآمد تعلق میگیرد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده

نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر اساس میزان تورمی که رد هر کشور ایجاد میشود متفاوت خواهد بود و تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی که در آن کسور صورت میگیرد بستگی دارد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای صادراتی در کشور مقصد تعیین میشود و به همین دلیل برای کشور های تولید کننده ان ها هیچ مالیات بر ارزش افزوده ای به آن ها تعلق نمیگیرد و نرخ مالیات بر ارزش افزوده صفر درصد میباشد.

در سال های مختلف نرخ مالیات بر ارزش افزوده متفاوت خواهد بود که به تورم آن مدت زمان بستگی دارد و برای کالا های صادراتی نیز در کشور مبدا هزینه ای به عنوان ازش افزوده به آن اضافه نمیشود.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰ بربر با ۹ درصد بود و این نرخ در سال های متفاوت متغیر خواهد بود. بهتر است بدانید که برای محصولات مصرفی نیز مالیات ارزش افزوده تعلق میگیرد و به کالا های سوختنی و دخانیات ارزش افزوده بیشتری تعلق میگیرد.

موعد پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

به طور کلی هر ۹۰ روز یک بار باید نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اقدام کرد و ان را پرداخت نمود. برای آن که مشمولین پرداخت مالیات ارزش افزوده مشمول جریمه و دیرکرد نشوند لازم است در موعد مقرر اظهارنامه مالیات ارزش افزوده پر گردند و ارائه شوند.

شما میتوانید برای پر کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده از خدمات مالیاتی که در آریا تهران ارائه میشوند بهره مند شوید.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

یکی از سوالاتی که صاحبان مشاغل از ما میپرسند این است که مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه می شود و ایا قانون و نرخ خاصی دارد یا خیر؟

محاسبه مالیات ارزش افزوده برای فعالیت های اقتصادی متفاوت متغیر خواهد بود که برای محاسبه مالیت ارزش افزوده گروه های مشاغل مطرح میشوند که در گروه های مختلف محاسبه مالیات ارزش افزوده متفاوت خواهد بود. هزینه ای که به عنوان مبلغ مالیات بر ارزش افزده تعیین میشود باید در صورت خرید کالا و یا بهره مندی از خدمات پرداخت گردد و در صورتی که معین شود ارزش واقعی کالا بهصورت واقعی اعلام نشده است در این حالت مالیات بر اساس نرخ روز تعیین میشود.

به طور کلی میتوان گفت موارد زیر در تعیین مالیات ارزش افزوده تاثیر گذار هستند:

  • مالیات بر ارزش افزوده خرید کالا یا خرید خدمات
  • مالیات بر ارزش افزوده فروش کالا یا فروش خدمات
  • عوارض خرید کالا یا خرید خدمات
  • عوارض فروش کالا یا فروش خدمات

موارد معاف از مالیات ارزش افزوده

یک سری از محصولات و خدمات هستند که معاف از مالیات ارزش افزوده میباشند که در این قسمت موارد معاف از مالیات بر ارزش افزوده را با هم بررسی کرده ایم.

  • کلیه تخفیفاتی که به خریدار های کالا و ی خدمات ارائه میشود.
  • مالیاتی که قبلا به وسیله شخص عرضه کننده کالا یا خدمات پرداخت شده باشد.
  • هر نوع مالیات غیر مستقیم و عوارضی که در زمان ارائه کالا و یا خدمات پرداخت شده باشد.
  • اموال غیر منقول اشخاص حقیقی یا حقوقی مشمول مالیات ،  از پرداخت VATمعاف است.
  • فرش دستبافت، کالاهای اساسی زندگی مثل قند و شکر و برنج و گندم و آرد و لبنیات و گوشت و شیر خشک و نان و سویا، از   پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.
  • کلیه تجهیزاتی که در فرودگاه ها برای عملیات ناوبری استفاده می شود معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.
  • فعالیت صندوق های قرض الحسنه مجاز و کلیه خدمات بانکی و موسسات اعتباری و صندوق های تعاون و تعاونی ها معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده میباشد.
  • تمامی محصولات کشاورزی غیر فرآوری شده.
  • خوراک دام و طیور
  • دام و طیور زنده و آبزیان و فعالیت های زنبورداری.
  • فعالیت های مرتبط با انواع کود و سم و نهال و بذر
  • کلیه خدمات حمل و نقل عمومی درون و برون شهری (ریلی-زمینی-هوایی-دریایی)
  • کلیه فعالیت های مرتبط با چاپ و نشر و کاغذ
  • کلیه خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق که موضوع قانون مالیات های مستقیم است.
  • کلیه خدمات درمانی مثل اعم از انسان و حیوان و گیاه
  • کلیه خدمات توانبخشی و حمایتی بیماران و نیازمندان
  • کلیه خدمات مربوط به دارو و تجهیزات پزشکی
  • کلیه خدمات پژوهشی و آموزشی طبق تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت و وزارت کار.
  • کلیه کالاهای  همراه مسافر که برای استفاده شخصی و منطبق با قانون صادارت و واردات باشد.
  • کلیه اقلام برای مصارف نظامی و انتظامی که به تایید وزارت  دفاع و پشتیبانی  نیروهای مسلح  برسد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده

قانون مالیات بر ارزش افزوده در اولین بند خود به موارد مشمول پرداخت مالیات می پردازد با توجه به این ماده عرضه تمامی کالاها و ارائه خدمات و همچنین صادرات و واردات آنها مشمول این قانون است و مالیات بر ارزش افزوده بر آنها حساب می گردد البته برخی از کالاها و خدمات از پرداخت این مالیات ما هستند که در ادامه به آن به آنها می پردازیم.

 در توضیحی خلاصه و مفید منظور از ا ارائه کالا انتقال هر نوع کالا در قبال دریافت هزینه و منظور از ارائه خدمات تمامی خدماتی است که برای شخص دیگری انجام شده و فرد مورد نظر برای انجام آن کار حق الزحمه دریافت می کند.

در مورد واو هر کالایی از طریق مبادی گمرکی و یا نیز از طریق مناطق آزاد تجاری به کشور وارد می شوند مشمول این قانون خواهند بود و موظف به پرداخت مالیات معین شده می گردند.

در این قسمت بخش های مختلف قانونن مالیات بر ارزش اقزوده را با هم بررسی میکنیم و شما را بیشتر با موارد آن آشنا میکنیم:

  • در ماده ۱ تا ۱۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده به تعریف مالیات بر ارزش افزوده پرداخته شده است.
  • در بخش دوم از ماده ۱۲ تا ۱۳ به موضوع معافیت مالیات بر ارزش افزوده پرداخته شده است.
  • در ماده های ۱۴ تا ۱۷ به نحوه محاسبه نرخ مالیات پرداخته شده است. 
  • به وظایف و اقدامات مودیان مالیاتی در ماده های ۱۸ تا ۲۳ پرداخته شده.
  • مواد ۲۴ تا ۳۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کننده وظایف و اختیارات سازمان امور مالیاتی می باشد.
  • در مواد ۳۴ تا ۳۷ برخی مقررات و مواد قانونی ارزش افزوده ذکر شده.
  • عوارض کالا و خدمات مختلف و بررسی قوانین ارزش افزوده مواردی هستند که در ماده های ۳۸ تا ۴۰  به آنها پرداخته شده است.
  • در ماده ۴۱ موضوع حقوق ورودی و گمرکی توضیح داده شده.
  • بررسی عوارض خاص و سایر مالیات‌ها در مواد ۴۲ تا ۵۳ انجام شده است.

پیشنهاد ویژه: آموزشگاه آریا تهران بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران با به کار گیری با تجربه ترین و مجرب ترین اساتید حسابداری

مالیات بر ارزش افزوده

ماده ۱۰۸ قانون امور گمرکی

از این پس، مالیات بر ارزش افزوده مشمول محاسبات مربوط به ماده ۱۰۸ قانون امور گمرکی در خصوص کشف مغایرت در اظهارنامه‌ها نخواهد بود.

🔹 بر این اساس، در ماده ۱۰۸ قانون مذکور تاکید شده ، کشف هر نوع مغایرت بعد از اظهار و قبل از ترخیص کالای ورودی گمرک که موجب زیان مالی دولت گردد و مستلزم اخذ تفاوت وجوه متعلقه باشد علاوه بر اخذ مابه التفاوت ، با توجه به اوضاع و احوال به تشخیص رییس گمرک جریمه ای از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد مابه التفاوت دریافت می‌گردد.

🔹در بخشنامه صادره از گمرک ایران بر اساس تبصره یک ماده قانونی فوق نیز تاکید شده است ، در صورتی که کشف مغایرت منجر به اخذ ما به التفاوت حقوق ورودی به میزان بیش از ۵۰ درصد حقوق ورودی کالای اظهار شده باشد، علاوه بر اخذ ما به التفاوت  حداقل جریمه ماخوذه نباید کمتر از ۵۰ درصد ما به التفاوت باشد.

سخن آخر 

ما در این مقاله تلاش کردیم توضیح دهیم مالیات بر ارزش افزوده چیست و درباره انواع مالیات بر ارزش افزوده برای شما توضیحات جامعی ارائه دادیم. اگر میخواهید در این حوزه فعالیت مثبتی داشته باشید میتوانید رد کلاس های آموزش مالیاتی آریا تهران شرکت کنید تا مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید و از مهارت های کحسب شده خود کسب درآمد داشته باشید. اگر سوالی درمورد مالیات ارزش افزوده داشتید که رد این مقاله به آن پاسخ داده نشد میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا اساتید ما در کوتاهترین زمان پاسخ شما را بدهند.

 و همچنین امیدواریم که این مقاله به طول کامل درباره موضوعات ذکر شده اطلاعاتی مفید و کاربری ارائه داده باشد.

سوالات متداول

مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

 در واقع مایعاتی که مصرف کننده به خاطر مصرف یک کالا پرداخت می کند مالیات بر ارزش افزوده و در نتیجه فعال اقتصادی که مودی مالیاتی نیز نامیده می شود موظف دریافت این مالیات و پرداخت کامل آن به دولت است.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده چقدر است؟

در سال های مختلف بر اساس میزان تورم نرخ مالیات بر ارزش افزوده متغیر خواهد بود. در سال جاری نرخ مالیات بر ارزش افزوده برابر با ۹درصد خواهد بود.