اظهارنامه مالیاتی چیست

ارائه اظهارنامه مالیاتی و مدارک مستند یک تکلیف قانونی مهم مؤدیان مالیاتی در سراسر کشور است. در صورت عدم ارائه در مهلت مقرر قانونی، اداره مالیاتی می‌تواند شما را از معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی و پرداخت جرایم تصریح شده در قانون مالیات های مستقیم محروم کند. یکی از نکات مثبت درباره اظهارنامه مالیاتی این است […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

ارائه اظهارنامه مالیاتی و مدارک مستند یک تکلیف قانونی مهم مؤدیان مالیاتی در سراسر کشور است. در صورت عدم ارائه در مهلت مقرر قانونی، اداره مالیاتی می‌تواند شما را از معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی و پرداخت جرایم تصریح شده در قانون مالیات های مستقیم محروم کند. یکی از نکات مثبت درباره اظهارنامه مالیاتی این است که تکمیل اظهارنامه به صورت اینترنتی نیز امکان‌پذیر است.

در این مقاله تعریف اظهارنامه مالیاتی به زبان ساده را برای شما توضیح می‌دهیم.

پیشنهادمی کنیم پیش از مطالعه این مقاله مقاله های اصول حسابداری و حسابداری مالی را نیز مطالعه کنید.

اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری از پایه آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

  1. اظهارنامه مالیاتی چیست ؟
  2. منظور از سال مالیاتی چیست
  3. اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی می شود
  4. انواع اظهارنامه مالیاتی
  5. آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی
  6. از کجا بفهمیم اظهارنامه مالیاتی ارسال شده است
  7. روش ثبت و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی الکترونیکی

اظهارنامه مالیاتی چیست ؟

اظهارنامه مالیاتی دفترچه‌ای است که عملکرد مالی شخص حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات را مشخص می‌کند و در آن، رویدادهای مالی به ترتیب وقوع، به همراه مدارک قانونی، درج شده است.

سامانه سازمان امور مالیاتی، به تازگی اظهارنامه مالیاتی اینترنتی را جایگزین نسخه چاپی کرده  است و به همین دلیل مراحل انجام کار بسیار ساده شده است و دیگر لازم نیست ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت دستی انجام شود. اما لازم است برای ثبت اظهارنامه الکترونیکی، پیش‌ثبت‌نام الکترونیکی کرده و صحت اطلاعات شما، تایید شود.

ما چند نوع اظهارنامه مالیاتی داریم که با توجه به فعالیت شخص حقیقی یا حقوقی و نوع فعالیت، باید پر شود. مثلا اظهارنامه ارث، ارزش افزوده، انحلال و عملکرد و ….

هربار که یک مؤدی، کارنامه مالی خود را در موعد مقرر، تحویل می‌دهد یا اصطلاحا آن را تسلیم می‌کند، و مالیاتش را پرداخت می‌کند، برگه مفاصا حساب به او داده می‌شود که در حکم تسویه‌حساب قطعی سازمان مالیاتی با مؤدی نیست و صرفا جهت ارائه به سازمان‌ها و نهادهای دولتی یا خصوصی است.

توجه کنید که حتی اگر شرکت یا موسسه شما در یک  سال مالی، هیچ تراکنش مالی و بانکی و ثبت رویداد در دفاتر ندارد، باز هم لازم است اظهارنامه مالیاتی را تسلیم کنید.

منظور از سال مالیاتی چیست؟

زمانی که می‌خواهید اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی را تکمیل کنید، باید شناسه ملی شرکت (که از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک قوه قضاییه گرفته می‌شود) و سال مالیاتی خود را بدانید.

اگر شخص حقیقی هستید، سال مالیاتی، یک سال  شمسی است که از ۱ فروردین آغاز و تا ۲۹ اسفند ادامه می‌یابد.

اما اگر شخص حقوقی هستید که سال مالی‌اش به موجب اساس‌نامه با سال مالیاتی تطبیق نمی‌کند، درآمد سال مالی شما به جای سال مالیاتی، مبنای محاسبه میزان اداره دارایی قرار خواهد گرفت و مشکلی نیست.

خواندن مقاله اصطلاحات حسابداری نیز می تواند به شماکمک کند.

اظهارنامه مالیاتی شامل چه کسانی می‌شود؟

اشخاص حقیقی و حقوقی زیر حتما باید اظهارنامه مالیاتی خود را برای سازمان ارسال کنند:

  • همه شخصیت‌های حقیقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.
  • همه شخصیت‌های حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند (مثلا ناشران)
  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.
  • همه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند، اما درآمدشان از داخل ایران است.
  • همه اتباع غیر‌ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران دارای درآمد هستند

اما توجه کنید که شهرداری‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه در ۳۱ استان کشور، سازمان‌ها و نهادهایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند، موسسات و وزارتخانه‌ها، کارگران، صیادان، عشایر و همچنین شرکت‌های تعاونی دانش‌آموزی و دانشجویان معاف از مالیات هستند.

انواع اظهارنامه مالیاتی

انواع اظهارنامه‌های مالیاتی

انواع مختلفی از اظهارنامه‌ها وجود دارند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • اظهارنامه مالیاتی حقیقی
  • اظهارنامه مالیاتی حقوقی
  • اظهارنامه مالیات بر ارث
  • اظهارنامه مالیاتی املاک و مغازه‌ها
  • اظهارنامه مالیاتی خودرویی
  • اظهارنامه انحلال شرکت
  • اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • اظهارنامه حبس، نذر، وقف

آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی و حقیقی

زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه، حساب سود و زیان و سر رسید پرداخت مالیات اشخاص حقیقی، سه  ماه پس از پایان سال مالیاتی و برای اشخاص حقوقی، چهار ماه پس از پایان سال مالی آنها خواهد بود. در واقع آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند هر سال شرکت‌ها ، پایان تیر ماه سال بعد است.

از کجا بفهمیم اظهارنامه مالیاتی ارسال شده است؟

در صورتی که اظهارنامه مالیاتی خود را درست تنظیم کرده باشید و در هنگام ثبت آن در سامانه نیز مششکلی رخ نداده باشد، پس از ثبت همه مراحل و فرم‌ها، یک کد رهگیری به شما داده می‌شود که نشان‌دهنده پایان روند وارد کردن اطلاعات است و در صفحه کاربری خود نیز می‌توانید آن را ببینید. سپس با استفاده از این کد رهگیری می‌توانید از درگاه پرداخت الکترونیک شاپرک مالیات تعیین شده را بپردازید.

روش ثبت و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی الکترونیکی

  • مراجعه به سامانه الکترونیکی مؤدیان و دانلود اظهارنامه مربوطه
  • نصب نسخه نرم‌افزار اظهارنامه مالیاتی
  • ورود اطلاعات درخواستی در نرم‌افزار اظهارنامه
  • دریافت اطلاعات هویتی مؤدی از سامانه ثبت‌نام الکترونیکی
  • تکمیل جداول اطلاعاتی و مالی توسط مؤدی
  • چاپ نسخه پیش‌نویس و بررسی اطلاعات وارد شده
  • ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور
  • دریافت کد رهگیری
  • صدور الکترونیکی قبض مالیات و پرداخت اینترنتی از طریق سامانه شاپرک

سوالات متداول

آیا عدم تسلیم  کارنامه مالی مؤدی در موعد مقرر برای مؤدیان مشمول قانون مالیات مستقیم، موجب عدم رسیدگی به ترازنامه خواهد بود؟

خیر، این موضوع ربطی به عدم رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان آن در موعد مقرر قانونی ندارد.

در صورتی که در ثبت بعضی از رویداد های مالی، اشتباه سهوی رخ داده باشد، اطلاعات نادرست را چگونه تصحیح کنیم؟

اگر به هر نحوی، در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی مؤدی، اشتباهی رخ داده باشد، مؤدی می تواند تا سی روز از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، نسبت به رفع اشتباه اقدام کند.

منظور از مرور زمان مالیاتی چیست؟

مرور زمان مالیاتی به بازه زمانی گفته می‌شود که طبق قانون مامور مالیاتی می‌تواند مالیات متعلق به درآمد مشمول مالیات و یا سایر پایه‌های مالیاتی را محاسبه و مطالبه کند. این مهلت برای مؤدی که اظهارنامه مالیاتی را به موقع تسلیم  سازمان کرده است، یک سال از انقضای مهلت تسلیم این کارنامه مالی خواهد بود. اما در صورتی که آن را به موقع تداده باشد، ۵ سال از تاریخ سر رسید پرداخت مالیات خواهد بود. یعنی سازمان، صرفا می‌تواند تا ۵ سال از سر‌رسید، موضوع هر یک از منابع مالیاتی را بررسی کند.

جمع‌بندی

در این مقاله توضیحاتی در خصوص اینکه اظهارنامه مالیاتی چیست، انواع آن کدامند و چخ کسانی مشمول اظهارنامه مالیاتی می‌شوند، ارائه کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

اگر به مطالعه این مطلب علاقه داشتید بهتر است مقاله سود انباشته را نیز مطالعه کنید.