مالیات بر ارزش افزوده به چه کالاهایی تعلق می گیرد

مالیات ارزش افزوده را می‌توان اینگونه در نظر گرفت که یک نوع، مالیات برای تامین اهداف دولت است. البته برخی از شغل‌ها، افراد و اصناف از پرداخت آن کاملاً معاف هستند، اما در این بین اوجه به این مسئله که صورت مالیات و عوارض که به کالاها تعلق میگیرد خود جای بحث دارد. به همین […]
  • تعداد نظرات: 2
  • دسته بندی ها: مالیات
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

مالیات ارزش افزوده را می‌توان اینگونه در نظر گرفت که یک نوع، مالیات برای تامین اهداف دولت است. البته برخی از شغل‌ها، افراد و اصناف از پرداخت آن کاملاً معاف هستند، اما در این بین اوجه به این مسئله که صورت مالیات و عوارض که به کالاها تعلق میگیرد خود جای بحث دارد. به همین دلیل باید با ماهیت اصلی این نوع مالیات نیز آشنا شوید. در این مقاله به طور جزیی توضیح داده شده مالیات بر ارزش افزوده به چه کالاهایی تعلق می گیرد و چه کالاهایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستند.

اگر میخواهید اطلاعات کافی در مورد مالیات و قوانین مالیاتی پیدا کنید بهترین دوره آموزشی برای شما آموزش مالیات میباشد. در این دوره مدرک فنی حرفه ای بین المللی به شما اعطا میشود و برای ورود به بازار کار و کسب درآمد در این حوزه آماده میگردید.

مالیات بر ارزش افزوده چیست

مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات غیر مستقیم است و همچنین منبع درآمد دولت به حساب می‌آید. در این نوع مالیات از فرمولی استفاده می‌کنند که بر اساس ارزش افزوده به وجود می‌آید و معمولاً در مراحل گوناگون تولید کالا مشخص می‌شود و مصرف کننده نهایی موظف است تا مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند.

در سال ۱۴۰۱ محاسبه ارزش افزوده از طریق خود اظهاری مالیاتی انجام می‌پذیرد که بعد از هر فصل، ۱۵ روز مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده مشخص می‌شود و در مقایسه با مالیات‌های دیگر این مالیات وصول و پرداخت بسیار آسان‌تری دارد و به همین دلیل، تا این حد مورد توجه قرار گرفته است. این نوع مالیات مزایای بالایی دارد و اولین مزیت آن کاهش وابستگی دولت به نفت است؛چرا که نظام مالیاتی غیرمستقیم جز بهترین‌ نوع انواع مالیات به شمار می‌آید.  

یکی از خدمات آموزشی که در آریا تهران ارائه میشود آموزش حسابداری میباشد. شما میتوانید با شرکت در دوره آموزش حسابداری صفر تا صد اصول حسابداری را یاد بگیرید، مدرک فنی حرفه ای دریافت کنید و به عنوان یک حسابدار حرفه ای وارد بازار کار شوید.

مالیات بر ارزش افزوده چیست
مالیات بر ارزش افزوده چیست

اصناف معاف از مالیات بر ارزش افزوده

طبق قانون و ماده ۹-۱۰-۱۱۰۱۲ مشاغل مشمول ارزش افزوده عرضه کالا و خدمات در حوزه‌های مختلف و مشخص از پرداخت مالیات معاف هستند.

تمامی محصولات خام زراعی، گیاهان دارویی، محصولات مرتعی، محصولات جنگلی، محصولات گلخانه‌ای و همگی در حوزه کشاورزی جزء موارد معاف از مالیات به حساب می‌آیند. انواع دارو و واکسن، لوازم مصرفی درمانی و لوازم توانبخشی نیز جزء اصناف معاف از مالیات به حساب می‌آیند.

همچنین مسافری که برای استفاده شخصی خود کالایی را به میزان مشخصی حمل می‌کند، طبق قانون معاف است. تمامی صنایع دستی که تولید داخل هستند برای حمایت از هنرمندان داخلی نیز در این دسته جای می‌گیرند. محصولات کشاورزی فراوری نشده مانند دام و طیور زنده، روغن نباتی، شکر، قند، حبوبات، سویا، شیر خشک کودکان، لوازم التحریر، کالای اهدایی همگی در این دسته جای می‌گیرند. کالاهای وارداتی نیز جز کالاهایی هستند که ارزش افزوده به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

یکی دیگر از انواع مالیات هایی که تردید های زیاد برای مردم دارد مالیات بر اجاره میباشد. اگر شما هم در مورد این مالیات شک و شبهاتی دارید حتما مقاله مالیات اجاره را مطالعه کنید.

اصناف معاف از مالیات بر ارزش افزوده
اصناف معاف از مالیات بر ارزش افزوده

مشمولین ارزش افزوده

مشاغل معاف از مالیات بر ارزش افزوده کم نیستند. اما شغل هایی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، مشمولین این نوع مالیات یه به عبارتی مشاغل مشمول ارزش افزوده هستند. تمامی واردکنندگان و صادرکنندگان.

همچنین آن دسته از افرادی که صاحب کارخانه‌های تولیدی و صنعتی هستند، صاحبان و آن دسته از افرادی که حق بهره برداری از معادن را دارند، تمامی ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، خدمات حسابداری، دفترداری، مالی، حسابرسی، خدمات مشاوره و همچنین صاحبان هتل متل و مهمانپذیر مشمولین ارزش افزوده هستند.

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که فروشندگان آهن آلات، چاپخانه‌داران، صاحبان دفاتر اسناد رسمی، دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، سینماها، تماشاخانه‌ها، مکانهای تفریحی و ورزشی، مراکز ارتباطات داخلی، دفاتر خدمات ارتباطی پلیس +۱۰ ، دفتر خدمات الکترونیک، انواع نمایشگاه، فروشگاه های خودرو، کارگاه‍های صنعتی و فروشندگان طلا و جهان نیز شامل پرداخت این نوع مالیات می‌شوند.

اگر باز هم سوالی در مورد این که مشاغل مشمول ارزش افزوده کدامند دارید میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا شغل مورد نظر شما بررسی شود.

از دیگر مالیات هایی که تبصره های جدیدی برای آن ارائه شده است مالیات نقل و انتقال املاک میباشد که خریدار و یا فروشنده بسته به شرایط موظف به پرداخت مالیات هستند. اگر در شرف خرید و فروش ملکی هستید مطالعه این مقاله میتواند برای شما بسیار مفید باشد.

مالیات بر ارزش افزوده به چه کالاهایی تعلق می گیرد

احتمالاً تا به این جا متوجه شده‌اید که مالیات ارزش افزوده چیست و چه شغل‌ها و کالاهایی وجود دارند که مشمول هستند. بهتر است در مورد کالاهایی که موظف به پرداخت این مالیات هستند صحبت نکنیم؛ چرا که کمی بحث پیچیده خواهد شد.

به عنوان مثال سوخت هواپیما و سیگار از جمله کالاهایی به حساب می‌آیند که ۲۰ درصد و ۱۲ درصد به ترتیب ارزش افزوده به آن‌ها تعلق می‌گیرد. به هر حال اگر بخواهیم، ارزش افزوده کالاهایی که مشمول هستند را بیان کنیم، هرچه در قسمت معافیت کالاها و اصناف گفته نشده را می‌توانید در نطر بگیرید.

توجه داشته باشید که بین مالیات و عوارض تفاوت بسیار زیادی وجود دارد چرا که مالیات و هزینه هایی که می توانند به اهداف دولت کنند کند گفته می شود و همان گونه که در ابتدا بیان کردیم معمولاً هدف اصلی از پرداخت مالیات اینچنینی تامین درآمد دولت است و عوارض یک مالیات است که می تواند در برابر خدماتی که ارائه می شود عوارض دریافت شود.

مالیات بر ارزش افزوده به چه کالاهایی تعلق می گیرد
مالیات بر ارزش افزوده به چه کالاهایی تعلق می گیرد

آیا به وام مالیات تعلق می گیرد

مالیات بر ارزش افزوده به وام تعلق نمی‌گیرد، ولی اگر حق بیمه در میان باشد در اینجا مالیات حرفی برای گفتن دارد. البته به سود وام نیز ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که البته معمولاً اگر وام دهنده بانک و موسسه مالی و اعتباری مجازی باشد، ارزش افزوده جایی ندارد.

یکی دیگر از مواردی که به آن مالیات تعلق میگیرد عیدی کارگران میباشد. اگر میخواهید بدانید مالیات عیدی امسال شما چقدر است حتما مقاله مالیات عیدی را بخوانید.

اشخاص حقیقی مشمول ارزش افزوده

به طور کلی در مورد اشخاص حقیقی مشمول ارزش افزوده میتوان گفت کلیه مشاغلی که در قسمت مشمولین ارزش افزوده برشمردیم در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی نیز صادق است.

در صورتی که اشخاص حقیقی در موارد زیر شاغل باشند مشمول مالیات میشوند و باید در زمان مقرر مالیات و عوارض را پرداخت نمایند.

  1. فروشندگان طلا و جواهر
  2. صاحبان کارگاه های صنعتی
  3. فروشندگان آهن آلات
  4. صاحبان متل و هتل های دوستاره و هتل آپارتمان
  5. صاحبان نمایشگاه ها و فروشگاه های خودرو و بنگاه معاملات املاک
  6. صاحبان تالارهای پذیرایی و رستوران ها
  7. صاحبان تعمیرگاه های مجاز خودرو
  8. چاپخانه داران
  9. صاحبان دفاتر اسنادرسمی
  10. صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی
  11. صاحبان سینماها، تماشاخانه ها و مکان های تفریحی و ورزشی
  12. صاحبان مراکز ارتباطات رایانه ای، دفاتر خدمات ارتباطی و دفاتر خدمات دولت الکترونیک، پلیس +۱۰ دفاتر خدمات الکترونیک شهر

مشمول ارزش افزوده چیست

مشمول مالیات بر ارزش افزوده به آن دسته از اصناف و افرادی گفته می‌شود که باید با توجه به نوع فعالیت خود مالیات پرداخت کنند.  

مشمول ارزش افزوده یعنی کسانی که برای پرداخت این نوع مالیات شامل می‌شود که ما در مورد انواع کالاها و مشاغل در این باره با شما صحبت کردیم. تا به حال ۷ مرحله برای شغل‌ها و اصنافی که مشمول این نوع مالیات هستند مشخص شده‌اند.

می‌توان گفت مرحله اول از سال ۱۳۸۷ ، مرحله دوم از سال ۸۸، مرحله سوم از سال ۸۹ ، مرحله چهارم از مهرماه سال ۸۹ ، مرحله پنجم از مهرماه سال ۹۰ و مرحله ششم از سال ۹۴ و در پایان مرحله هفتم از سال ۹۵ شرایط متفاوتی را برای مشمولین مالیات در نظر گرفته است.

مشمول ارزش افزوده چیست
مشمول ارزش افزوده چیست

سخن پایانی

مالیات بر ارزش افزوده چیست چه شغل‌ها و اصنافی باید این نوع مالیات را پرداخت و از آن معاف می‌شوند را مورد بررسی قرار داده‌ایم. این نوع مالیات از جمله مالیات‌های غیر مستقیم و بسیار مهم برای دولت به شمار می‌آید. البته توصیه ما به شما این است برای کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبانی این مجموعه در ارتباط باشید تا بتوانید ضمن ثبت نام سریع به این موضوع پی ببرید که آیا مشمول پرداخت مالیات هستید و یا شغل شما در رده معاف شدگان است. اگر سوالی در مورد صورت عوارض و مالیاتی که به کالا تعلق میگیرد و به طور کلی این موضوع که مالیات بر ارزش افزوده به چه کالاهایی تعلق می گیرد دارید که در این مقاله به آن ها پاسخ داده نشده میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید تا کارشناسان مالیاتی ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

مالیات بر ارزش افزوده به چه کالاهایی تعلق می گیرد؟

به طور کلی و مجزا در این مقاله کالاهایی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند و کالاهایی که معاف از مالیات ارزش افزوده هستند ذکر شده اند تا شما بتوانید بهتر در جریان امور مالیاتی قرار بگیرید.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده نوعی از مالیات میباشد که منبع درآمد دولت محسوب میشود و به معنی اختلاف هزینه از زمان تولید محصول بر اساس خدماتی که روی آن انجام میشود تا تولید محصول نهایی میباشد که این هزینه یا همان مالیات ارزش افزوده باید توسط مشمولان پرداخت گردد.