مراحل واردات کالا

مراحل واردات و ترخیص کالا را در ادامه این مقاله آموزشی قصد داریم که به شما توضیح دهیم، در صورتی که قصد انجام واردات کالا را دارید ملزم هستید که مراحل واردات تا ترخیص کالا را به صورت قانونی با آن آشنا باشید، پس در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید تا شما را […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

مراحل واردات و ترخیص کالا را در ادامه این مقاله آموزشی قصد داریم که به شما توضیح دهیم، در صورتی که قصد انجام واردات کالا را دارید ملزم هستید که مراحل واردات تا ترخیص کالا را به صورت قانونی با آن آشنا باشید، پس در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید تا شما را با مراحل قانونی واردات کالا آشنا نماییم.

آموزش مراحل واردات کالا
آموزش مراحل واردات کالا

آموزش مراحل واردات کالا

همانطور که می‌دانید واردات کالا از کشور ها و مناطق مختلف یک فعالیت تجاری و اقتصادی بسیار مهم به حساب می‌ آید، به طوری که در صورت عدم توجه به حوزه واردات کالا قطعا در آینده کشورها با مشکلات متعدد اقتصادی دچار خواهند شد، به همین دلیل برای واردات کالا باید برنامه‌ریزی مشخصی را در نظر گرفت که در ادامه قصد داریم مراحل قانونی واردات کالا از کشورهای مختلف را به شما آموزش دهیم.

توجه» برای آشنایی با قوانین واردات و صادرات به صورت تخصصی به صفحه آموزش صادرات و واردات مراجعه نمایید.

چارت مراحل واردات کالا
چارت مراحل واردات کالا

چارت مراحل واردات کالا

برای وارد کردن کالا از کشورهای مختلف به داخل می بایست مراحل زیر را به صورت گام به گام انجام دهید، در بخش زیر مراحل واردات کالا به زبان ساده درج شده است.

گرفتن کارت بازرگانی برای وارد کردن کالا و خدمات

در گام نخست شما ابتدا باید کارت بازرگانی خود را اخذ نمایید، در این خصوص باید تجار و بازرگانان تازه کار به سازمان‌ های مربوطه مراجعه کنند و نسبت به اخذ و دریافت کارت بازرگانی خود اقدام نمایند، ضمنا کارت بازرگانی هم شامل دو نوع مختلف می‌باشد که عبارتند از:

  • کارت بازرگانی حقیقی
  • کارت بازرگانی حقوقی

تعیین کردن حوزه فعالیت برای واردات کالا

زمانی که شما موفق شدید کارت بازرگانی خود را اخذ نمایید، سپس باید زمینه و حوزه فعالیت خود را در خصوص واردات کالا مشخص نمایید، تعیین کردن حوزه فعالیت جنبه‌ های مختلفی می‌ تواند داشته باشد، برای مثال شاید یک شخص بخواهد تنها از یک کشور واردات مورد نیاز در داخل کشور را وارد نماید و شخص دیگر و یا برخی شرکت‌ های حقوقی بخواهند با چندین کشور مختلف کار کنند و برخی از خدمات و کالا ها را وارد نمایند.

تسلط کامل به قوانین و مقررات برای واردات کالا

مطمئنا می‌ دانید که برخی قوانین و بخشنامه‌ ها بر اساس نیاز کشور ها به صورت مداوم در حال تغییر می‌ باشد، لذا در زمان واردات کالا شما باید به این قوانین تسلط کامل داشته باشید و یا اینکه از کارشناسان و متخصصین شرکت‌ های واردات و صادرات در این خصوص مشاوره مورد نیاز را دریافت نمایید.

انتخاب کشور و کالای وارداتی مورد نیاز

در این مرحله شما باید شرایط و ضوابط کشور های مختلف را بررسی نمایید و با مشتریان هدف خود در این کشورها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم وارد مذاکره شوید، در صورتی که به زبان این کشورهای هدف تسلط داشته باشید طبیعتا به برقراری ارتباطات شما بسیار کمک خواهد کرد.

درخواست ارسال پیش فاکتور برای واردات کالا

پیش فاکتور یک سند معتبر است که برای خریدار ارسال می‌ شود و در آن در مورد مشخصات کامل کالا و خدمات مورد نظر توضیح داده می‌شود.

ثبت سفارش کالا

در این مرحله نیاز است که شما به عنوان وارد کننده کالا به سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و درخواست خود را به منظور واردات کالای مورد نظر در این سامانه ثبت نمایید.

تخصیص ارز و پرداخت بین المللی

در این مرحله هم همانطور که از نام آن مشخص است شما باید عرض مورد نیاز برای واردات کالا را تهیه نمایید که در این خصوص معمولا دولت کشورهای مختلف برای کالاهای اساسی ارز ترجیحی یا ارز دولتی را اختصاص می‌ دهند و یا اینکه قوانینی را تصویب می‌کنند که در آن قوانینی لحاظ شده است که در این قوانین شرایطی تعیین شده است که شما به راحتی بتوانید ارز مورد نیاز برای واردات کالا را تهیه نمایید.

تعیین روش‌ های حمل و نقل و بیمه کالا

این مرحله یکی از مراحل بسیار مهم در خصوص وارد کردن کالا می‌ باشد که شما باید روش حمل و نقل خود را اعم از جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی تعیین کنید، و همچنین هزینه ترخیص کالا از گمرک را هم بپردازید که در ادامه راجع به آن توضیح داده شده است.

ترخیص کالا از گمرک

در نهایت آخرین مرحله از مراحل واردات کالا در ایران بحث ترخیص کالای مورد نظر از گمرک می‌ باشد که شما باید در این خصوص هم با قوانین ترخیص کالا از گمرک به صورت کامل آشنا باشید.

توجه: به منظور اینکه مراحل واردات کالا از ابتدا تا انتها بدون هیچ مشکلی برای شما انجام شود بهتر است که شما یا با شرکت‌ های معتبر حوزه واردات و صادرات در این خصوص مشورت نمایید و یا اینکه خودتان به صورت تخصصی با قوانین واردات و صادرات کالا آشنا شوید، که در این خصوص می‌توانید مقاله کاربردی آموزش ترخیص کالا در وب سایت آریا تهران را مطالعه نمایید.

مراحل واردات کالا با کارت بازرگانی

در بخش قبلی شما با مراحل واردات کالا به ایران آشنا شدید، در خصوص کارت بازرگانی هم باید بدانید که در زمان پروسه واردات کالا داشتن کارت بازرگانی فواید خیلی زیادی را برای تجار و بازرگانان به همراه خواهد داشت، در بخش زیر فواید کارت بازرگانی را در زمان وارد کردن انواع کالا و خدمات را درج کرده‌ایم:

  • زمانی که شما برای واردات انواع کالا و خدمات کارت بازرگانی داشته باشید می‌توانید برند تجاری خود را به صورت لاتین ثبت نمایید که این موضوع طبیعتا می‌ تواند موجب شناخته‌ تر شدن محصول شما در همه جای دنیا شود، همچنین این برند می‌تواند پروسه واردات و صادرات و ترخیص کالا از گمرک را برای شما آسان‌تر نماید.
  • با وجود کارت بازرگانی شما می‌ توانید راحت‌ تر در نمایشگاه‌ های داخلی و بین‌ المللی و همچنین مزایدات تجاری شرکت نمایید.
  • همچنین کارت بازرگانی به شما کمک می‌ کند که مجوز ورود کالا از مناطق آزاد را داشته باشید.
  • بر اساس قوانین تصویب شده در قانون کشور ما هم داشتن کارت بازرگانی انواع فعالیت‌ های واردات و صادرات و فعالیت‌ های بازرگانی را برای اشخاص حقیقی و حقوقی در زمان انجام مراحل واردات کالا به کشور تسهیل می‌ کند.

این مراحل را گام به گام انجام دهید، برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانیدمقاله آموزش سامانه جامع تجارت را در وب سایت آریا تهران مطالعه فرمایید.

مراحل ورود کالا به انبار

به طور کلی کالا و خدمات مختلف به شکل‌ های گوناگونی می‌ توانند وارد انبار شوند، اما اگر بخواهیم یک پروسه کلی برای فرایند ورود کالا به انبار و ثبت کردن کالاها  و یا مراحل ثبت سفارش برای واردات کالا در انبار در نظر بگیریم مراحل زیر به ترتیب باید طی شود:

  • پذیرش کالاهای وارد شده به انبار از کارخانه‌ها یا تولیدی‌ها
  • کالا و محصولات در انبار
  • انتقال کالا به بخش‌های قرنطینه
  • تست کردن بحث کیفیت و کمیت کالاهای وارد شده به انبار
  • نهایت هم انتقال کالاها از بخش قرنطینه به بخش انبار

نحوه واردات کالا به مناطق آزاد

در زمان انجام مراحل واردات و صادرات کالا از طریق مناطق آزاد باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

در ابتدا به منظور واردات کالا از مناطق آزاد باید جهت ثبت سفارش به سامانه تجارت مراجعه نمایید و در این سامانه ثبت نام کنید.

طبق قوانین جدید به منظور دریافت ارز برای کالا های غیر از گروه یک در مناطق آزاد باید به بازار های ثانویه مراجعه نمایید، در ضمن به یاد داشته باشید که سامانه ثبت سفارش در مناطق آزاد توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تایید شده است و تمام قوانین و مقررات آن تحت نظارت این نهاد می‌ باشد.

همچنین در سامانه جامع تجارت تمامی تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران که به ارز نیاز ندارند، به منظور واردات انواع کالا و خدمات به راحتی می‌ توانند در این سامانه ثبت سفارش خود را انجام دهند، اگر هم که تمایل دارید با روش های حمل و نقل بین المللی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم که در دوره آموزشی حمل و نقل بین المللی مجتمع فنی آریا تهران شرکت نمایید، در این دوره فوق العاده کاربردی روش های حمل و نقل بین المللی به صورت جامع ارائه می شود.

مراحل ترخیص کالا در واردات

مراحل ترخیص کالا واردات، همانطور که می‌ دانید ترخیص کردن انواع کالا و خدمات از گمرک یکی از مراحل بسیار مهم در زمینه واردات کالا به شمار می‌ رود و مراحل ترخیص کالا هم با توجه به قوانین و مقررات کشور های مختلف می‌ تواند متغیر باشد، اما با توجه به آخرین قوانین تصویب شده در کشور ما، برای ترخیص کردن کالای خود از گمرک شما باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • دریافت پیش فاکتور و پکینگ لیست
  • گرفتن مجوز ثبت سفارش بازرگانی با طی کردن مراحل قانونی
  • بیمه کردن کالا
  • تشکیل پرونده به منظور تخصیص ارز و حواله بانکی
  • ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی، و اخذ اسناد حمل و نقل از شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی
  • تکمیل کردن اسناد و تشکیل پرونده
  • تنظیم پیشنویس دور اظهاری
  • بررسی کردن تمامی مدارک توسط کارشناس فنی گمرک

قوانین گمرک برای واردات کالا

پیش از انجام مراحل واردات کالا از گمرک شما باید با قوانین کامل واردات کالا به کشور آشنا باشید، مراحل گمرکی واردات کالا شامل قوانین زیر می‌ شود:

  • وارد کردن کالا هایی که از نظر شرع اسلامی حرام باشد مانند مشروبات الکلی ممنوع است.
  • وارد کردن کالا هایی که در زمره مهمات جنگی هستند مانند اسلحه، باروت، مواد منفجره، دینامیت و غیره ممنوع می‌ باشد.
  • وارد کردن انواع مواد مخدر و روانگردان طبق قوانین واردات و صادرات کشور ما ممنوع است.
  • وارد کردن انواع دستگاه‌ های مخصوص عکاسی و فیلمبرداری هوایی ممنوع بوده اما با موافقت و پشتیبانی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران می‌ توان مجوز های لازم در این خصوص را گرفت.
  • وارد کردن کالا هایی که قابلیت کنترل و شنود اطلاعات را داشته باشد ممنوع است.
  • وارد کردن انواع فلش، سی دی، دی وی دی و وسایلی از این قبیل که محتوای آن می‌ تواند حاوی تصاویری که با شئونات اسلامی متضاد باشد ممنوع است.
  • مطابق با قوانین واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران واردات انواع اسکناس‌ های خارجی، تمبر و همچنین بلیط‌ های بخت آزمایی مانند لاتاری ممنوع می‌ باشد.
  • وارد کردن تمامی کالا هایی که در داخل کشور به راحتی تولید می‌ شوند و وارد شدن آنها به کشور می‌ تواند منافع ملی و تولید ملی را به خطر بیندازد ممنوع است.
  • وارد کردن کالا های ساخت رژیم صهیونیستی و کشور هایی که در زمره دشمنان جمهوری اسلامی محسوب می‌ شوند ممنوع می‌ باشد.

چگونه واردات را شروع کنم؟

در صورتی که قصد دارید به عنوان یک شخص حقیقی و یا در یک مجموعه حقوقی کار واردات کالا را انجام دهید می بایست با اموری مثل تجارت و بانکداری بین الملل، حمل و نقل بین‌الملل، امور ترخیص کالا و امور گمرکی و همچنین با نحوه تخصیص ارز و مسائلی از این قبیل به صورت تخصصی آشنا باشید، پس از تسلط کامل به این مباحث شما باید قوانین مراحل ورود کالا به ایران را یاد بگیرید که در بخش های قبلی ما مراحل صادرات و واردات کالا و مراحل انجام واردات یک کالا را به صورت کامل شرح دادیم.
در کنار تمام این موارد همانطور که گفته شد زمانی که شما می‌ خواهید یک کالا و یا یک خدمات خاص را از کشور دیگر وارد نمایید بهتر است که به زبان آن کشور و به قوانین واردات و صادرات آن کشور نیز آشنا باشید.

اعلامیه ورود کالا چیست

اعلامیه ورود کالا که اصطلاحا به آن اعلامیه ارز نیز گفته می‌ شود، در واقع یک سند بانکی است که مبلغ ارز انتقال یافته به منظور خرید کالا و هم ارز ریالی آن و تاریخ گشایش اعتبار آن را مشخص می‌ کند، زمانی که شما مراحل واردات کالا از ابتدا تا انتها به صورت گام به گام را یاد می‌ گیرید بد نیست که با این اصطلاحات گمرکی نیز آشنا باشید.

نکات مهم در واردات کالا

یکی از نکات بسیار مهم در زمان وارد کردن کالا به کشور مراحل واردات کالا به ایران از صفر تا صد و یادگیری مراحل ثبت سفارش واردات کالا از ابتدا تا انتها بود که در بخش قبلی شما با پروسه آن به صورت کامل آشنا شدید، از جمله نکات مهم دیگری که باید در خصوص قوانین واردات کالا بدانید که خدای نکرده از نظر اقتصادی متضرر نشوید موارد زیر می‌ باشد:

قبل از اینکه هر کالایی را انتخاب و برای واردات به داخل کشور خریداری نمایید ابتدا تمامی هزینه‌ های آن را محاسبه کنید، هزینه‌ هایی مانند حمل و نقل، گمرک و غیره و با میزان سرمایه و بودجه خود مقایسه نمایید.

در زمان انجام محاسبات خود به یاد داشته باشید که باید میزان هزینه‌ های سربار را نیز محاسبه کنید که شامل هزینه‌های گمرکی ماندن در گمرک و غیره می‌ باشد.

قبل از اقدام به خرید و ورود کالا به کشور ابتدا یک نمونه از آن را به گمرک تحویل دهید و اطمینان حاصل کنید که ورود این نوع کالا ها به داخل ممنوع نیست.

سعی کنید که تکنیک‌های بازاریابی را به خوبی یاد بگیرید تا در زمان خرید محصول و کالای مورد نظر تا حد امکان بتوانید تخفیف بگیرید، قطعا هر چقدر میزان تخفیف بیشتری بگیرید سود بیشتری از واردات کالای مورد نظر دریافت خواهید کرد.

در آخر هم دفترچه کامل راهنمای واردات کالا را که در این مقاله درج کردیم به صورت کامل مطالعه نمایید، مقاله آموزشی با توجه به جدیدترین قوانین واردات و صادرات که در کشور تصویب خواهد شد مطالب آن همیشه آپدیت و به روز رسانی می‌ شود.

توجه» به مظور آشنایی با مفهوم اینتا کد به صفحه اینتا کد مراجعه نمایید.

مراحل واردات کالا pdf

در صورت تمایل می توانید در انتهای این صفحه و در بخش نظرات درخواست نمایید تا همکاران ما جزوه و فایل پی دی اف مراحل واردات کالا و همچنین جزوه مراحل ترخیص کالا از گمرک pdf را برای شما ارسال نمایند، در این جزوه همانند مطالب درج شده در این مقاله آموزشی به صورت کامل و جامع مراحل ورود کالا و نحوه ترخیص آن از گمرک کشور توضیح داده شده و تمامی این مراحل در قالب یک فلوچارت واردات کالا بیان شده است، ضمنا در همین مقاله آموزشی همیشه جدیدترین قوانینی که در حوزه واردات کالا در کشور تصویب می شود، همکاران ما جدیدترین مطالب را در این حوزه در اختیار شما قرار می دهند.

سوالات متداول؟

مراحل واردات کالا چیست؟

مراحل واردات کالا شامل گرفتن کارت بازرگانی، تعیین کردن حوزه فعالیت، آشنایی به قوانین و مقررات، انتخاب کشور و کالای وارداتی، ارسال پیش فاکتور برای واردات کالا، ثبت سفارش و تخصیص ارز، تعیین روش‌ های حمل و نقل و بیمه کالا و در نهایت ترخیص کردن کالا از گمرک می باشد.

انجام صفر تا ۱۰۰ واردات کالا را شرح دهید؟

مراحل گام به گام واردات کالا در این مقاله آموزشی درج شده است، مطالب این صفحه به صورت مداوم با توجه به جدیدترین قوانینی که از سوی دولت در حوزه واردات و صادرات تصویب می شود بروز خواهد شد و شما در همین صفحه همیشه جدیدترین مطالب در حوزه مراحل واردات از خرید خارجی تا ترخیص کالا را مشاهده خواهید کرد.

چک لیست واردات کالا به کشور شامل چه موارد است؟

چک لیست مراحل ثبت سفارش و واردات کالا به کشور شامل تمامی مراحل ذکر شده در بخش قبلی به همراه آشنایی با قوانین و مقررات گمرکی کشور و همچنین آشنایی به زبان و قوانین کشور مقصد که قصد واردات کالا از آن جا را دارید می باشد.