تفاوت ریبوت و ریستارت

یکی از سوالاتی که برای کاربران رایانه مبهم است، فرق ریبوت و ریستارت می باشد. در این مقاله به صورت کامل این مبحث را مورد بررسی قرار می دهیم و تفاوت و نوع کاربرد آن ها را باهم مقایسه می کنیم. قبل از اینکه به تفاوت این دو مورد بپردازیم باید نکته ای را برای […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از سوالاتی که برای کاربران رایانه مبهم است، فرق ریبوت و ریستارت می باشد. در این مقاله به صورت کامل این مبحث را مورد بررسی قرار می دهیم و تفاوت و نوع کاربرد آن ها را باهم مقایسه می کنیم.

قبل از اینکه به تفاوت این دو مورد بپردازیم باید نکته ای را برای شما روشن سازی کنیم و آن نکته، تفاوت بین کلمات، ریست، ری استارت و ریبوت می باشد.معنای لغوی این سه کلمه را بررسی می کنیم.

ری استارت به معنی خاموش و روشن کردن یک وسیله یا دستگاه می باشد، درواقع کلمه ری استارت با ریبوت هم معنی می باشد و هر دو یک کار را انجام می دهند.

همه ی نمونه های زیر به معنی خاموش و روشن کردن دستگاه می باشد :

  • کامپیوتر را خاموش روشن کنید.
  • گوشی خود را ری استارت کنید.
  • رایانه خود را ریبوت کنید.
  • سیستم خود را ریست نرم افزار کنید.
  • برق تلوزیون را کشیده و دوباره وصل کنید.

همه جملات بالا، معنی ری استارت و یا ریبوت کردن را می دهند(توجه داشته باشید که در مثال آخر، کشیدن برق تلوزیون هم می تواند به عملیات ریبوت یا ری استارت تشبیه شود!)

در مثال یکی مونده به آخر، به کلمه ریست نرم افزاری رسیدیم و متوجه شدیم که خود ریست هم چند نوع دارد، یک نوع ریست نرم افزار و یک نوع ریست سخت افزاری!

همانطور که در مثال های بالا متوجه شدید، کلمه ریبوت و ری استارت می تواند برای دستگاه های مختلف به کار گرفته شود.از کامپیوتر و تلوزیون گرفته تا انواع مودم ها و روتر ها و….

در واقع به هر عملی که باعث قطعی و دوباره وصلی منبع برق شود را ریست/ریبوت می نامند،(هیچ تفاوتی میان دستگاه مورد استفاده نمی باشد.)

ریست/ریبوت، تک مرحله ای می باشد که در خود دو مرحله را جای داده است، خاموش و روشن کردن!

البته به غیر از ریبوت و ری استارت کلمات دیگری هم وجود دارد که چنین معنی و کاربری داشته باشند، اما در دنیای امروزی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند پس در نتیجه آن ها را در این مقاله ذکر نمی کنیم.

اما ری استارت کردن دقیقا به چه عملی گفته می شود ؟ درواقع هنگامی که دستگاه خود را ری استارت می کنید به تمام نرم افزار های خود این دستور را می دهید تا متوقف شوند تا دستگاه به صورت کامل مرحله قطع و وصل برق را انجام دهد.هنگامی که این عمل را انجام می دهید تمام نرم افزار ها غیر فعال می شوند(هر فیلم، عکس، تب مرورگر و یا بازی که وجود دارد غیر فعال شده و کامپیوتر ری استارت می شود).

توجه داشته باشید که ری استارت کردن باعث پاک شدن نرم افزار ها نمی شود و تنها آن را ها متوقف می کند.اگر سیستم خود را در حالت هیبرید (hibernation) گذاشته باشید، با ری استارت کردن و روشن شدن دستگاه، نرم افزار هایی که در این حالت قرار گرفته اند، به صورت خودکار اجرا می شوند.

حال نوبت این رسیده است که به کلمه ریست بپردازیم :

ریست یعنی چه ؟

ریست یعنی چه ؟

ریست به معنی پاک کردن (Erase) و بازیافت (Restore) می باشد. با اینکه تفاوت زیادی بین کلمه ریست و ری استارت و ریبوت می باشد، اما معمولا این کلمات در یک راستا مورد استفاده قرار می گیرند که البته کاملا اشتباه است.

ریست معمولا با ریست فکتوری شناخته می شود، ریست فکتوری همان بازگشت به حالت اول یا تنظیمات کارخانه می باشد. اما این ریست کردن چه کاربردی دارد و کجا می تونه به کمک ما بیاید ؟

تصور کنید که رمز مودم ADSL خود را فراموش کرده اید و قادر به یادآوری آن نیستید، با ریست کردن یا برگرداندن مودم به تنظیمات کارخانه می توانید دوباره از آن استفاده کنید و رمز جدید را برای خود انتخاب کنید.(توجه کنید بعد از ریست کردن تمامی شخصی سازی های شما از بین می رود و حالت نخستین را به خود می گیرد.)

توجه داشته باشید که ریست کردن تنها باید در مواردی به کار گرفته شود که ضروری باشد و عملیات ری استارت نمی تواند برای آن مفید باشد.زیرا همانطور که گفته شد تمام تنظیمات به حالت اولیه برمی گردند.

چرا باید تفاوت بین ریست، ری استارت و ریبوت را بدانیم ؟

دانستن این موضوع می تواند شما را از انجام دادن اشتباهات دور کند، برای مثال بعد از نصب برخی از برنامه ها و یا بازی ها، در بخش راهنما به شما اطلاع داده می شود که باید کامپیوتر خود را ری استارت کنید.اگر تفاوت بین ری استارت و ریست را ندانید ممکن است که در اینجا به مشکل بزرگی بربخورید.

یا در برخی از مواقع باید کامپیوتر خود را ریست کنید اما با ناآگاهی فقط آن را خاموش و روشن می کنید و نتیجه ای را مشاهده نمی کنید.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات اینچنینی به دسته بندی مبانی کامپیوتر مراجعه کنید.