انواع رکوردهای dns

اگر تازه با دنیای طراحی سایت و سرور ها آشنا شده اید، حتما آشنایی با انواع رکوردهای dns نیز برای شما جالب شده است. البته قبل از اینکه به آموزش رکوردهای dns و همچنین پرکاربردترین رکورد در یک dns بپردازیم باید با خود DNS و کاربرد آن آشنا باشید. پیشنهاد می کنیم قبل از شروع […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

اگر تازه با دنیای طراحی سایت و سرور ها آشنا شده اید، حتما آشنایی با انواع رکوردهای dns نیز برای شما جالب شده است. البته قبل از اینکه به آموزش رکوردهای dns و همچنین پرکاربردترین رکورد در یک dns بپردازیم باید با خود DNS و کاربرد آن آشنا باشید.

پیشنهاد می کنیم قبل از شروع این مقاله، مقاله DNS چیست به زبان ساده را کامل مطالعه کنید.

رکورد dns چیست

رکورد dns چیست

همانطور که در مقاله DNS چیست توضیح دادیم، دی ان اس یا همان پروتکل dns، مخفف انگلیسی عبارت Domain Name System می باشد که نام دامنه قابل خواندن توسط انسان مانند www.aryatehran.com را به اعداد خوانا برای کامپیوترها یعنی همان IP آدرس (مثلا ۱۹۲٫۱۶۲٫۱٫۱) تبدیل می‌ کند تا اطلاعات به درستی در مرورگر ها نمایش داده شوند. اما رکورد dns چیست؟

رکوردهای DNS به عنوان دستورالعمل هایی برای سرور DNS عمل می کنند. این دستورالعمل‌ ها به‌ عنوان یک نقشه کار می‌ کنند و به سرور DNS می‌ گویند که هر آدرس IP با کدام دامنه مرتبط است و چگونه می‌ توان درخواست‌ های دسترسی ارسال‌ شده به آنها را مدیریت کرد.

در واقع این رکوردهای DNS هستند کار نگهداری اطلاعاتی ضروری در مورد نام دامنه و تبدیل آن به IP را انجام می دهند. بنابراین دسترسی خارجی به یک وب‌ سایت یا یک وب‌ سرویس به کمک رکوردهای DNS فراهم می شود.

بنابراین سرور DNS شما برای نگهداری اطلاعات مربوط به دامنه‌ ها و پاسخ به درخواست‌های کاربران برای دسترسی به وب‌ سایت و یا سرویس مورد نظر، از انواع رکوردهای مختلف استفاده می‌کنند، که در ادامه به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

اگر در مورد وب سایت و یا وب سرویس اطلاعاتی ندارید، پیشنهاد می کنیم با خواندن مقاله وب سایت چیست شروع کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر نیاز به طراحی سایت، باز طراحی سایت و یا عیب یابی سایت دارید همین حالا می توانید از خدمات طراحی سایت تهران مجموعه آریا تهران استفاده کنید.

قبل از اینکه به معرفی انواع dns recorde بپردازیم، خوب است با چند اصطلاح کاربردی در این حوزه آشنا شوید.

رکورد مرجع یا RR

رکور مرجع یا Resource record در dns که کوتاه شده آن RR است، خطی از توضیحات و اطلاعات است که یک منبع خاص را تعریف می‌ کند. رکورد مرجع در واقع واحد اساسی سرویس دی ان اس می‌ باشد که خود دارای بخش های فیلدهای دیگری نیز هست.

Zone file

Zone file یک بخش مشخص و یک فضای اجرایی در ساختار دی ان اس است. که تمام اطلاعات و رکوردهای DNS یک دامنه و زیر دامنه های مربوطه از جمله رکورد مرجع در آن نگهداری می شود.

انواع رکوردهای dns

انواع رکوردهای dns

خوب است بدانید، بیش از ۳۰ نوع رکورد دی ان اس وجود دارد که خوشبختانه شما در اکثر مواقع با تعداد محدودی از آنها سروکار دارید. در ادامه به معرفی پرکاربردترین انواع رکوردهای dns خواهیم پرداخت.

پرکاربردترین رکورد در یک dns کدام است

  • رکورد A
  • PTR record
  • رکورد AAAA
  • رکورد CNAME
  • رکورد NS
  • رکورد SOA
  • رکورد MX
  • رکورد SPF
  • TXT Record
  • رکورد SRV

علاوه بر این رکوردها بعضی رکوردهای کم استفاده دیگر نیز وجود دارد که در ادامه به آنها نیز اشاره خواهم کرد.

آموزش رکوردهای dns

لیست بالا لیستی از انواع Dns record است که در ادامه برای یادگیری و تسلط بیشتر، هریک را کامل توضیح خواهیم داد.

A record چیست

A record dns باعث ارتباط و پیوند نام دامنه به یک IP آدرس خاص می‌ شود. به کمک این رکورد، اسم مورد نظر، اشاره به IP آدرس سایت شما دارد و IP آدرس سایت شما به‌ عنوان پاسخ برگردانده می‌ شود. پس دامنه و سایت شما هم با خود IP آدرسش، هم‌ چنین با نام تعیین شده در دسترس خواهد بود.

یکی از متداول ترین کاربردهای رکورد AT اتصال ساب دامین به آی پی است. در واقع این رکورد درخواست‌ های مربوط به ساب دامین مشخص شده را به آی پی وارد شده ارجاع می‌ دهد.

مثال:

کد اطلاعاتی Mail 86400 IN A 123.456.78.90 با عث می شود، آدرس mail.yourdomain.com به آی پی ۱۲۳٫۴۵۶٫۷۸٫۹۰ ارجاع داده شود.

A record چیست

بطور خلاصه، رکورد A به آدرس ip واقعى که به دامنه تعلق یافته اشاره دارد.

PTR record چیست

رکورد PTR یا Pointer برعکس رکورد A عمل می کند. در واقع رکورد ptr یک رکورد dns معکوس است که، یک آی پی را به یک آدرس دامنه ارجاع می‌ دهد. بطور کلی این رکورد یک اتصال صحیح بین دامنه و آی پی برقرار می‌ کند تا درخواست‌ها اشتباها به سرورهای دیگر ارسال نشوند.

رکورد AAAA

رکورد AAAA تفاوت خیلی خاصی با A Record ندارد. تنها تفا,ت این دو این است که این رکورد، IPv6 یک دامنه را در اختیار شما قرار می دهد. IPv6 چیست؟ IP آدرس های از زمان تولید تا الان ورژن های مختلفی داشته اند. IPv6 یعنی ورژن ۶ IP آدرس.

Cname record چیست

رکورد CNAME یا Canonical Name Records به شما کمک می کند تا یک نام دامنه را به دامنه‌ ای دیگر اصطلاحا انتقال داده یا ریدارکت کنید. در واقع رکورد Cname به A رکورد دامنه ای ارجاع می‌ دهد که شما جدیدا تنظیم کرده‌ اید و تنظیمات ابری آن در داخل A رکوردی که معرفی می‌ کنید انجام شده است.

متداول ترین رکورد CNAME همان www است که www.aryatehran.com را به آدرس aryatehran.com ارجاع می‌ دهد. این کار باعث می‌ شود هر دو آدرس یک محتوا را نمایش دهند.

Cname record چیست

بطور خلاصه، رکورد cname برای تشخیص ساب دامنه ای که بر روی دامنه اصلی شما قرار دارد استفاده می شود. در این خصوص خواندن مقاله کانونیکال چیست و ریدایرکت چیست پیشهاد می شود.

پیشنهاد ویژه برای یادگیری درست شیوه ساخت و مدیریت سایت از آموزش طراحی سایت رایگان ما استفاده کنید. همچنین می توانید در کلاس طراحی سایت تضمین استخدام مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

رکورد ns چیست

رکورد ns مخفف nameserver و مشخص‌ کننده‌ DNS server معتبری است که می‌ تواند به درخواست‌ های DNS مربوط به یک دامنه‌ خاص و بعضی زیر‌ دامنه‌ های آن پاسخ بدهد.

شما می‌توانید برای آن دسته از زیردامنه‌ ها یا اسم‌ هایی که می‌ خواهید از یک DNS سرور دیگر پاسخ داده شوند، NS رکورد مربوط به آن دامنه را اضافه و هم‌ چنین آدرس DNS سرور مورد نظر خود را، برای برگرداندن اطلاعات DNS آن اسم، وارد کنید.

رکورد ns چیست

بطور خلاصه، NS record نشان دهنده nameserver هایی که برای دامنه شما استفاده شده است، و در واقع به اینترنت می‌گوید که کجا باید برود تا بتواند آدرس IP دامنه را پیدا کند.

فراموش نکنید که مهمترین جزء رکورد DNS که می بایست مورد توجه قرار گرفته و به صورت درست ست شود، name server ها می باشند.

Soa record چیست

رکورد Soa اطلاعاتی در مورد DNS zone ( اطلاعات dns یک دامنه‌ خاص و بعضی زیر‌ دامنه‌ های آن ) مانند DNS معتبر این zone، اطلاعات تماس admin دامنه، شماره سریال دامنه و … در اختیار قرار می دهد. در واقع کاربرد رکورد Soa بسیار شبیه NS Record است.

بطور خلاصه، این رکورد اطلاعات جانبى در رابطه با دامنه، مانند آخرین زمان بروزرسانی اطلاعات دامنه و اطلاعات تماس شما را دارا می باشد.

Mx record چیست

رکورد MX مخفف Mail Exchange Record بوده و برای معرفی آدرس میل سرور به‌ کار می‌ رود. بنابراین رکورد MX نشان دهنده اطلاعات آدرس ایمیل سروری است که ایمیل‌ ها به‌ سوی آن هدایت یا منتقل می شوند. به طور معمول در هنگام خرید هاست رکوردهای MX برای دامنه تنظیم می‌ شوند.

برای مقال اگر کاربری بخواهد میل سرور خود را از هاستینگ سایت خود جدا کنید، می‌ تواند تنظیمات سرور میل جدید را با استفاده از این رکورد انجام دهد.

خوب است بدانید در رکورد‌‌های DNS، می‌توان بیش‌ از یک MX Record تعریف کرد. این کار به توزیع بار مساوی میان Mail Server‌ ها کمک کند. همچنین باید بدانید که این رکورد یک بخش اولویت یا Priority دارد که نشان دهنده داشتن اولویت و فرستاده شدن ایمیل‌ ها براساس اولویت سرور ها است.

بطور خلاصه، رکورد MX به میل سروری که بر روی دامنه شما ست شده است تعلق دارد.

رکورد SPF

از رکورد SPF در بیشتر سیستم‌ های ایمیل استفاده می‌ شود. به این صورت که سیستم‌ ها با استفاده از SPF Record که اولین لایه حافظت در برابر اسپم است می‌ توانند درستی منبع را تائید و یا اینکه پیام‌ ها را اسپم تلقی کرده و از آن رد شوند.

برای مثال: با ایجاد یک رکورد SPF با محتوای v=spf1 ip4:11.11.11.11 a –all که در آن ۱۱٫۱۱٫۱۱٫۱۱ باید با آدرس mail server جایگزین شود، می توان به دریافت کنندگان ایمیل اعلام کرد که سرور مذکور تنها سرور مجاز به ارسال ایمیل از دامنه شما است. و ایمیل هایی که از سرورهای دیگر ارسال می شوند باید رد شده و به عنوان spam تلقی شوند. در صورت داشتن چند mail server میتوان یک ip4:x.x.x.x بعد از IP اول اضافه کرد.

فراموش نکنید که، رکورد SPF هم چنان مورد استفاده است ولی در سرورهای جدید نباید به کار رود. چرا که استاندارد جدید به استفاده از یک رکورد TXT با محتوای SPF تاکید دارد. معمولا mail server ها برای سازگاری بیشتر از هر دو نوع استفاده می کنند.

بطور خلاصه، رکورد SPF برای بررسی ایمیل مورد استفاده قرار می گیرد تا مانع استفاده spammer ها و کاربران خرابکار از آدرس دامنه شما شود. در این خصوص خواندن مقاله حمله ddos چیست می تواند برای شما جالب باشد.

Txt record چیست

TXT رکورد یا Text Record برای اضافه کردن هرگونه توضیح به‌ DNS کاربرد دارد. همچنین TXT رکورد می‌ تواند برای سیستم تایید ایمیل SPF و البته به‌ منظور دادن و فراهم‌ آوری اطلاعات مربوط به آن به‌کار رود. در واقع رکورد تکست به درد ارائه اطلاعات به منابع خارجی و اثبات هویت ما به‌ عنوان مالک دامنه می‌ خورد.

همانطور که گفته شد، از دیگر کاربردهای رکورد TXT می‌ توانیم به تایید SPF مخفف sender policy framework اشاره کرد.

یکی از کاربردهای متداول رکورد TXT اتصال وب سایت به گوگل سرچ کنسول است. به کمک این رکورد می توانید هنگام نصب گوگل سرچ کنسول مالکیت خود را نسبت به وب سایت مورد نظر تایید کنید.

رکورد TTL

رکورد TTL مخفف Record Time-to-Live و طول عمر داده ها را در رایانه یا شبکه اندازه گیری می کند. یعنی چه؟ یعنی TTL نشان می‌ دهد که چه مدت ( معمولا در ثانیه ) می‌ خواهید به سرورهای نام خارجی اجازه دهید اطلاعات مربوط به یک رکورد DNS داده شده را در حافظه پنهان نگه دارند. یا به عبارتی دیگر چه زمانی ایده آل است تا یک سرور DNS بازگشتی اطلاعات نام دامنه را جستجو کند.

رکورد SRV

تا اینجا، اکثر رکوردهای DNS فقط یک سرور یا یک آدرس IP را مشخص می‌کنند، اما رکوردهای SRV یا Service record شامل یک پورت در آن آدرس IP نیز هستند. در واقع رکورد SRV یک میزبان و پورت را برای سرویس‌ های خاص مانند انتقال پیام صوتی از طریق IP (VoIP)، پیام‌ رسانی فوری و غیره تعیین می‌ کند.

جالب اس بدانید، برخی از پروتکل‌ های اینترنتی نیز برای عملکرد مناسب به استفاده از رکوردهای SRV نیاز دارند.

بطور خلاصه، رکورد SRV برای مشخص کردن مکان سرویس هایی مانند SIP و XMPP (چت) مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد ویژه: برای کسب رتبه های تاپ در نتایج گوگل و افزایش ترافیک وب سایت خود، از خدمات آموزش صفر تا صد سئو رایگان ما استفاده کرده و یا در دوره سئو مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

دی ان اس رکورد های کم استفاده

علاوه بر dns record ها پرکاربرد بالا، دی ان اس های زیر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما خیلی کمتر.

  • رکورد HINFO
  • رکورد AFSDB
  • رکورد APL
  • رکورد CAA
  • رکورد DNSKEY
  • رکورد CDNSKEY
  • رکورد CERT
  • رکورد DCHID
  • رکورد DNAME
  • رکورد HIP
  • رکورد IPSECKEY
  • رکورد LOC
  • رکورد NSEC
  • رکورد RRSIG
  • رکورد RP
  • رکورد SSHFP

رکورد NAPTR

رکورد NAPTR معمولا با تلفن اینترنتی یا VoIP مورد استفاده قرار می گیرد. این رکورد می تواند برای نگاشت شماره تلفن و ایمیل کاربران VoIP به سرورهای SIP مورد استفاده قرار گیرد. این کار به کمک رکورد SRV و برای آغاز مکالمه انجام می شود.

در این مقاله سعی کردیم به معرفی اکثر رکورد های dns server بپردازیم. این رکوردها جزء ضروری‌ ترین موارد برای رساندن کاربر به وب‌ سایت یا برنامه مورد نظر هستند. امیدواریم توضیحات کامل در مورد انواع رکوردهای DNS ارائه شده باشد.

اگر در خصوص اصطلاح dns record ها، سوال یا تجربه ای دارید، میتوانید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد DNS RECORD

پرکاربردترین رکورد در یک dns کدام است

تمام dns رکورد های ذکر شده در مقاله از پرکاربردترین dns رکوردها موجود هستند. مثل رکورد A، رکورد TXT، رکورد CNAME و…

کاربرد رکورد DNS چیست؟

همانطور که در متن مقاله توضیح داده شد، رکوردهای DNS به عنوان دستورالعمل هایی برای سرور DNS عمل می کنند. این دستورالعمل‌ ها به‌ عنوان یک نقشه کار می‌ کنند و به سرور DNS می‌ گویند که هر آدرس IP با کدام دامنه مرتبط است و چگونه می‌ توان درخواست‌ های دسترسی ارسال‌ شده به آنها را مدیریت کرد.

برای اتصال ساب دامنه از کدام dns رکورد استفاده می شود؟

از Cname record

برای تایید مالکیت سرچ کنسول گوگل از کدام dns رکورد استفاده می شود؟

از TXT record