طرز تهیه کباب کوبیده

به نظر شما کدامیک از کباب های ایرانی محبوب تر است؟ انواع و اقسام کباب ایرانی را می شناسید؟ برای پاسخ به این سوال ساده تنها کمی تفکر و علاقه شخصی دخیل است. اما، در میان کباب های ایرانی نوع کباب کوبیده یکی از پرفروش ترین کباب های ایرانی بوده که طعم خاص آن سبب […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

به نظر شما کدامیک از کباب های ایرانی محبوب تر است؟ انواع و اقسام کباب ایرانی را می شناسید؟ برای پاسخ به این سوال ساده تنها کمی تفکر و علاقه شخصی دخیل است. اما، در میان کباب های ایرانی نوع کباب کوبیده یکی از پرفروش ترین کباب های ایرانی بوده که طعم خاص آن سبب شده تا در مقایسه با سایر کباب های ایرانی طرفداران بیشتری داشته باشد. اگر علاقه مند به طرز تهیه کباب کوبیده و نکات طرز تهیه کباب کوبیده هستید؛ این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله محبوب ترین نوع کباب ایرانی یعنی کباب کوبیده را بررسی کرده تا به رمز و راز این غذای خوشمزه پی ببریم.

اگر میخواهید طرز تهیه انواع کباب را به صورت اصولی و حرفه ای یاد بگیرید و به صورت عملی پخت انواع کباب را تحت نطر برترین استاد کباب پزی ایران انجام دهید و مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید میتوانید به صفحه  آموزش کباب مراجعه کنید و از شرایط لازم برای شرکت در این کلاس مطلع شوید.

طرز تهیه کباب کوبیده

تاریخچه اختراع غذای کباب کوبیده روایت مختلفی دارد. اما شاید برای شما جالب باشد که در میان اقوام ایرانی تنها افراد لر هستند که سابقه درخشانی در خوردن کباب کوبیده دارند. این اقوام به کباب خورترین افراد ایرانی شهرت داشته و غیر ممکن است که کباب های کوبیده ناب را در مناطق و سرزمین های خطه لر زبان پیدا نکنید.

ساخت کباب کوبیده خانگی نکات بسیاری داشته و دست کم از کباب های رستورانی ندارد. برای طرز تهیه کباب کوبیده خانگی ساده بایستی مواد اولیه و نکات ریز و درشت در سیخ کردن و پخت گوشت ها را با دقت انجام دهید. مواد اولیه برای طرز تهیه کباب کوبیده ارزان به شرح زیر است:

مواد اولیهمیزان مواد اولیه
گوشت راسته و قلوه گوساله۵۰۰ گرم
سویا۵۰۰ گرم
پیاز۳ عدد
دنبه۱۰۰ گرم
نمک/فلفل قرمز/فلفل سیاه۲ قاشق چای خوری/ ۱ چهارم قاشق چایخوری
بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری

در مرحله اول بایستی سه عدد پیاز را با رنده ریز، رنده کرده و آب آن را کاملا بگیرید. پیاز رنده شده باید به مدت حداقل ۲ ساعت در یک ظرف درب دار در یخچال قرار گرفته شود. قرار دادن پیاز رنده شده در یخچال سبب شده تا پیاز تغییر طعم داده و طعم آن به شیرینی مبدل شود.

سویا را باید در مقداری آب آغشته کرد و پس از نرم شدن بافت آن، آب را کاملا گرفته و توسط چرخ گوشت یا غذاساز دو بار چرخ شود تا بافت نرمی پیدا کند. بافت سویا باید به حدی نرم باشد که قابلیت مخلوط کردن با گوشت چرخ کرده را داشته باشد و سبب انسجام بیشتر بافت گوشت ها با یکدیگر شود.

در مرحله بعد، سویا چرخ شده همراه با گوشت چرخ کرده و دنبه در یک ظرف مناسب به همراه نمک و ادویه ها مخلوط می شود. مایه کباب به مدت ۱۵ دقیقه خوب با دست ورز می دهیم. مایه کباب در یک ظرف درب دار در یخچال بایستی نگهداری شود.

پس از گذشت ۳۰ دقیقه، مایه کباب از یخچال بیرون آورده شده و پیاز رنده شده به همراه بکینگ پودر به مخلوط اضافه می شود. حال، مایه کباب را ورز داده و سپس به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه را برداشته و با دست خیس به شکل یک گلوله اطراف سیخ را احاطه خواهیم کرد. گوشت را اطراف سیخ به صورت یکنواخت پهن خواهیم کرد. کباب کوبیده شما آماده بوده و بایستی آن ها را بر روی آتش سرخ کنید.

طرز تهیه کباب کوبیده
طرز تهیه کباب کوبیده

طرز تهیه کباب کوبیده خانگی در ماهیتابه

در رسپی طرز تهیه کوبیده خانگی مواد اولیه همانند کباب کوبیده رستورانی بوده و شما می توانید برای سلامت و ارزش غذایی بیشتر کباب خود به جای سویا و گوشت گوساله از گوشت گوسفندی استفاده کنید. مایه کباب کوبیده خانگی از مواد اولیه زیر تشکیل می شود:

مواد اولیهمیزان مواد اولیه
گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
پیاز۳ عدد
نمک/فلفل قرمز/فلفل سیاه۲ قاشق چای خوری/ ۱ چهارم قاشق چایخوری
سماق۱ قاشق چای خوری

مخلوط کردن مایه کباب کوبیده و نگهداری آن در یخچال به مدت حداقل ۳۰ دقیقه برای انسجام بافت گوشت همانند مراحل ذکر شده در بخش قبلی است. اما برای پخت کباب کوبیده خانگی ساده در ماهیتابه بایستی پس از بیرون آوردن مایه کباب کوبیده از یخچال مراحل زیر را انجام دهید:

  • کف ماهیتابه خود را روغن بزنید.
  • مایه کباب را به صورت یک دست در کف ماهیتابه پخش کنید.
  • با قاشق یا کف گیر برش های طولی بر روی مایه کباب به اندازه های یکسان ایجاد کرده و با انگشت بر روی هر اسلایس طرح دلخواه را بزنید.
  • دو قاشق غذا خوری زعفران دم کرده را بر روی مایه کباب زده تا طعم و بوی کباب به کلی تغییر یابد.
  • پس از سرخ شدن یک سمت از کباب ها می توان روی دیگر آن ها را سرخ کرد.
  • در صورتی که کباب کوبیده آبدار علاقه دارید بهتر است با شعله متوسط رو به زیاد سرخ کنید. افزایش مدت سرخ کردن سبب از بین رفتن آب در بافت های گوشت شده و کباب کوبیده نهائی کمی خشک می شود.
  • اگر به دنبال یک طعم رستورانی لذیذ برای کباب کوبیده خود هستید؛ پس از پخت یک قطعه کره ذوب شده را بر روی کباب ها پخش کرده تا عطر و طعم خاصی بگیرد.

اگر میخواهید به صوت عملی پخت انواع غذا را یاد بگیرید و مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید میتوانید در کلاس آشپزی آریا تهران شرکت کنید. در این کلاس کلیه مواد اولیه و تجهیزات توسط آموزشگاه تهیه شده و در اختیار تمام کارآموزان قرار داده میشود.

طرز تهیه کباب کوبیده بدون ریزش

اکثر افراد در هنگام درست کردن کباب کوبیده به دنبال طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی رستورانی بدون ریختن از سیخ هستند. اما نکات این کباب کوبیده چیست؟ چه مسئله سبب شده تا کباب کوبیده از روی سیخ ریزش داشته باشد؟

برای درست کردن یک کباب کوبیده به شیوه حرفه ای و رستورانی بدون ریزش از سیخ بایستی نکات زیر را در ساخت مایه کباب رعایت کنید:

  • آب پیاز رنده شده مورد استفاده در ترکیب مایه کباب باید به خوبی گرفته شود. در صورتی که آب پیاز در ترکیب مایه کباب وجود داشته باشد، بافت گوشت انسجام کافی را نداشته و از سیخ می ریزد.
  • نکته دوم مربوط به میزان گوشت و چربی است. چربی مورد استفاده در گوشت چرخ کرده باید به اندازه کافی باشد. استفاده زیاد یا کم چربی سبب شده تا گوشت چرخ کرده چسبندگی خوبی نداشته باشد. در صورتی که گوشت مورد نظر چربی کمی دارد می توانید از دنبه یا کره به عنوان چربی استفاده کنید. اکثر افراد برای چربی متعادل گوشت از ترکیب گوشت گوسفند و گاو استفاده می کنند.
  • معمولا گوشت های چرخ کرده برای چسبندگی خود باید حدودا ۴ بار چرخ بشوند و سپس برای تهیه مایه کباب مورد استفاده قرار بگیرند.
  • مایه کباب بایستی به خوبی ورز داده شود. ورز دادن خوب مایه کباب سبب جلوگیری از ریزش مایه کباب از روی سیخ می شود.
  • مایه کباب حداقل به مدت ۳ ساعت باید در یخچال بماند. ماندن در یخچال سبب شده تا به اصطلاح مایه کباب بیات شده و از روی سیخ نریزد.
  • وزن مناسب مایه کباب برای هر سیخ حدودا ۷۵ الی ۱۲۰ گرم است.
  • برای جلوگیری از ریزش کباب بهتر است سیخ ها را از قبل درون یخچال قرار داده و قبل از سیخ کردن با مقداری آب نم دار کنید.
طرز تهیه کباب کوبیده بدون ریزش
طرز تهیه کباب کوبیده بدون ریزش

طرز تهیه کباب کوبیده برای ۱۰ نفر

برای تهیه کباب کوبیده بایستی تمامی نکات عنوان شده در بخش های قبلی انجام شود. اگر قصد دارید که کباب کوبیده را برای ۱۰ نفر سفارش دهید. مواد اولیه شما باید مطابق با لیست زیر باشد:

مواد اولیهمیزان مواد اولیه
گوشت مخلوط گوسفندی و گوسال۲ کیلوگرم
پیاز رنده شده۵۰۰ گرم
دنبه۲۵۰ گرم
نمک/فلفل قرمز/فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری/ ۱ چهارم قاشق چایخوری
سماق۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۱۰ قاشق غذا خوری
کره۱۲۵ گرم

مایه کباب از ترکیب و ورز دادن مواد اولیه تشکیل می شود. پس از استراحت کامل مایه کباب در یخچال، با توجه به سیخ های مورد استفاده حدودا ۱۲۰ گرم از مایه کباب را برداشته و به صورت یکنواخت بر روی سیخ پخش می کنیم. زعفران و کره جهت عطر و طعم لذیذ کباب به کار رفته و بوی آن تمامی افراد را مدهوش خواهد کرد. اکثر رستوران ها از این ترفند برای خوشمزه تر شدن کباب کوبیده های خود استفاده می کنند.

اگر میخواهید پخت انواع غذاهای بین المللی را یاد بگیرید و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد کنید میتوانید در دوره آشپزی بین المللی آموزشگاه آشپزی آریا تهران شرکت کنید و از تخصص برترین اساتید آشپزی ایران بهره مند شوید.

طرز تهیه کباب کوبیده برای ۶ نفر

مواد اولیهمیزان مواد اولیه
گوشت مخلوط گوسفندی و گوسال۱۲۰۰ گرم
پیاز رنده شده۳۰۰ گرم
دنبه۱۵۰ گرم
نمک/فلفل قرمز/فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری/ ۱ چهارم قاشق چایخوری
سماق۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۶ قاشق غذا خوری
کره۷۵ گرم

لیست مواد اولیه تهیه کباب کوبیده برای ۶ نفر به شرح بالا بوده و مابقی مراحل همانند پخت کباب کوبیده های توضیح داده شده در بالا است.

طرز تهیه کباب کوبیده برای ۴ نفر

مایه کباب کوبیده از ترکیب کلی ۳۰ درصدی گوشت گوساله، ۳۰ درصدی گوشت گوسفند و ۴۰ درصد پیاز تشکیل می شود. طرز تهیه کباب کوبیده برای ۴ نفر، همانند مراحل قبلی بوده با این تفاوت که در میزان مواد اولیه بایستی دقت شود. میزان مواد اولیه در تهیه کباب بسیار اهمیت دارد. در صورتی که مقدار کم یا زیادی از حد مجاز مواد اولیه در ساخت مایه کباب استفاده کنید، مایه کباب ممکن است دچار ریزش بر روی سیخ شود.

مواد اولیهمیزان مواد اولیه
گوشت مخلوط گوسفندی و گوسال۱۰۰۰ گرم
پیاز رنده شده۵۰۰ گرم
دنبه۵۰ گرم
نمک/فلفل قرمز/فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری/ ۱ چهارم قاشق چایخوری
سماق۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۱ قاشق غذا خوری
کره۲۵ گرم

طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی

آیا کسی هست که عاشق عطر و طعم بی نظیر کباب کوبیده نشود؟ مسلما اگر برای اولین بار وارد یک رستوران می شوید؛ اول به کباب کوبیده فکر می کنید. کباب کوبیده های رستورانی اصولا طعم دلچسب و بوی مطبوعی دارد به طوری که افراد حتی با بوی آن ها نیز احساس خوشایندی پیدا می کنند. اما رمز و راز این کوبیده خوش طعم چیست؟

مواد اولیهمیزان مواد اولیه
گوشت مخلوط گوسفندی و گوسال۱۰۰۰ گرم
پیاز رنده شده۲۰۰ گرم
دنبه۱۰۰ گرم
نمک/فلفل قرمز/فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری/ ۱ چهارم قاشق چایخوری
سماق۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۳ الی ۴ قاشق غذا خوری
کره۲۵ گرم

پیاز کباب کوبیده های رستورانی معمولا با چرخ گوشت به صورت ریز چرخ شده و سپس آب آن ها گرفته می شود. حالت اسیدی پیاز در اثر گذاشتن در یخچال از بین رفته و مزه شیرینی به آن ها می دهد. پس از ترکیب تمامی مواد اولیه با یکدیگر، کمی دارچین و زعفران دم کرده عطر و طعم خاصی را به مایه کباب می دهد. مراحل سیخ زدن گوشت ها و پخت همانند ساخت کباب کوبیده ساده است.

طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی
طرز تهیه کباب کوبیده رستورانی

طرز تهیه کباب کوبیده سنتی

کباب کوبیده سنتی همانند کباب کوبیده خانگی بوده با این تفاوت که مواد اولیه آن کمی با هم متفاوت است.

مواد اولیهمیزان مواد اولیه
گوشت مخلوط گوسفندی و گوسالبرای هر سیخ حدودا ۷۵ گرم
پیاز رنده شدهبرای هر کیلو گوشت حدودا ۲ عدد
دنبه۱۰۰ گرم
نمک/فلفل قرمز/فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری/ ۱ چهارم قاشق چایخوری
سماق۱ قاشق چای خوری
زعفران دم کرده۳ الی ۴ قاشق غذا خوری
کره۲۵ گرم
زرده تخم مرغ۱ عدد

در تهیه کباب کوبیده سنتی باید گوشت گوسفند و گوساله به یک نسبت باشند. گوشت چرخ شده را با مخلوط پیاز رنده شده که آب آن از قبل گرفته شده به همراه نصف قاشق چای خوری جوش شیرین مخلوط می کنیم. نم و فلفل و زردچوبه و سماق و زرده تخم مرغ نیز به مخلوط اضافه شده و خوب با یکدیگر ورز خواهیم داد.

بعد از یک ساعت استراحت مایه کباب در یخچال، بایستی با دست نم دار با آب ولرم گوشت را بر روی هر سیخ به صورت یکنواخت پهن کرده و با فشار انگشت بر روی سیخ، مایه کباب را بر روی سیخ محکم کنید. میزان چربی گوشت و ورز دادن دو عامل مهم در تهیه یک کیاب کوبیده سنتی با عطر و طعم خاص و فراموش نشدنی است.

جمع بندی

به اعتقاد بسیاری از افراد آموزش کامل طرز تهیه کباب کوبیده به شکل حرفه ای بسیار دشوار بوده و کمتر کسی می تواند به تمامی فوت و فن ها و میزان دقیق مواد اولیه تسلط پیدا کند. اما، با کمی تامل و مهارت می توان تمامی فوت و فن های درست کردن یک کباب کوبیده عالی را یاد گرفت. در این مقاله به بررسی چندین راهکار ساده و در عین حال مهم برای درست کردن یک کوبیده خوشمزه پرداختیم. اگر تمایل به ساخت این کوبیده خوش طعم را دارید؛ همین حالا دست به کار شوید.

سوالات متداول

طرز تهیه کباب کوبیده بدون ریزش چگونه است؟

باید آب پیاز رنده شده را به طور کامل بگیرید و نسبت چربی و گوشت باید بر اساس آنچه در این مقاله ذکر شده باشد و چربی کم یا زیاد نباشد که برای این کار میتوان از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده کرد. در هر سیخ کباب کوبیده ۷۵ الی ۱۲۰ گرم مایه کباب قرار دهید. سایر نکات پخت کباب کوبیده بدون ریزش در مقاله ذکر شده است.

نسبت گوشت گوسفند و گوساله در کباب کوبیده سنتی چقدر است؟

در تهیه کباب کوبیده سنتی باید گوشت گوسفند و گوساله به یک نسبت باشند.

طرز تهیه کباب کوبیده چگونه است؟

در این مقاله روش های مختلف پخت کباب کوبیده رستورانی و کباب کوبیده خانگی در خانه را توضیح داده ایم و شما میتوانید بهترین طرز تهیه انواع کباب کوبیده را در این صفحه یاد بگیرید.