معرفی شغل مهندسی معماری

شغل مهندسی معماری به عنوان یکی از مشاغل پر طرفدار و پر درآمد در بین بسیاری از جوانان و دانشجویان محسوب می‌شود. البته رسیدن به پله های موفقیت در این حرفه نیز مانند سایر مشاغل مستلزم این است که شما بتوانید دانش و مهارت‌های لازم را کسب کنید تا به عنوان یک مهندس معماری بتوانید […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

شغل مهندسی معماری به عنوان یکی از مشاغل پر طرفدار و پر درآمد در بین بسیاری از جوانان و دانشجویان محسوب می‌شود.

البته رسیدن به پله های موفقیت در این حرفه نیز مانند سایر مشاغل مستلزم این است که شما بتوانید دانش و مهارت‌های لازم را کسب کنید تا به عنوان یک مهندس معماری بتوانید در این حرفه درآمد مناسبی برای خود به دست آورید

قبل از اینکه به سراغ معرفی شغل مهندسی معماری برویم و ویژگی ها و شاخه های مختلف این شغل را بررسی کنیم ابتدا میخواهیم بفهمیم که برای تبدیل شدن به یک مهندس معماری شما چه توانایی هایی باید داشته باشید

شغل مهندسی معماری

مهارت های مورد نیاز یک معمار

یک مهندس معماری نیازمند داشتن یک سری مهارتها و تواناییهای است که داشتن این مهارت ها می تواند کمک بسزایی در پیشرفت هر چه بهتر در این شغل به او انجام دهد.

داشتن تجسم ذهنی و به طور کلی داشتن یک ذهن قدرتمند از جمله نیازهای اساسی یک مهندس معماری است

که با توانایی تصور اینکه هنگامی که اشیا تغییر مکان می دهند یا اجزای آن ها جابجا می شوند چگونه به نظر می رسند

همچنین توانایی ترکیب کردن اجزای مختلف برای ساختن قواعد و نتیجه گیری های کلی و همچنین مرتب کردن اطلاعات به دست آمده و توانایی مرتب سازی کارها و موارد دیگر از جمله توانایی هایی است که یک مهندس معمار باید داشته باشد.

مهارت های مورد نیاز یک معمار

شغل معماری چیست

به طور کلی هنر و فن طراحی و ساختن بناهای مختلف مثل فضاهای شهری و دیگر فضا ها را شغل معماری گویند، و همچنین به جرات می‌توان گفت که معماری بیش از اینکه بخواهد یک یک تکنیک و یا فن باشد می تواند یک شغل هنری نیز باشد

همانطور که می دانید بسیاری از نما ها و نقش و نگارهای زیبایی که در شهرها ما مشاهده می‌کنیم با کمک هنر معماری پدید آمده است، که این هنر قدمتی تاریخی در کشورهای مختلف دارد در ایران هم که قدمت آن به سال ها پیش از اسلام برمی‌ گردد.

شغل معماری چیست

شغل های مرتبط با رشته معماری

شما با تحصیل در رشته مهندسی معماری می توانید هم به عنوان یک مهندس معماری و هم در شغل های مرتبط با آن مشغول به کار شوید

مشاغلی مانند طراحی فضای خارجی مانند زیرساخت های شهری و فضاهای عمومی و همچنین جنگل‌های مصنوعی و غیره برعهده شخصی به نام معمار منظر می باشد.

یکی دیگر از مشاغل مرتبط با معماری برنامه ریزی و پلان های شهری می باشد.

معمار مرمت کار یکی دیگر از مشاغل مرتبط با این رشته است، که با مرمت کردن آثار باستانی می تواند فرهنگ و تفکر یک نظر را به نسل‌های بعدی منتقل کند.

طراح صنعتی یکی دیگر از مشاغل مرتبط با این رشته است که بسیاری از شرکت های معماری شعبه های طراحی صنعتی نیز دارند و طراحی صنعتی در کرد به ارائه شده در مقیاسی کوچکتر از تولید انبوه می‌پردازد.

طراحی مبلمان هم شاید برایتان جالب باشد که می‌تواند شاخه های انشعاب گرفته از معماری باشد کاربرد آن را می‌توان در طراحی های جزئی مانند آثار طراحی شده توسط معماران مشهوری مثل زاها حدید، کریم رشید دانست.

طراحی فضاهایی مثل سکوها و صندلی های سالن تئاتر و سینما از روش های سنتی و استاندارد های ثابتی روی می کند

بنابراین خلافیت چندانی نمی داند و رجال از این رو استفاده از داستان خلاقانه و پیگیری آن در تولیدات قالب بندی شده می توان من حس فضایی را به شکلی تاثیرگذار شکل دهد.

شغل های مرتبط با رشته معماری

مهندسی معماری داخلی

معماری داخلی هم یکی از شاخه های شغل مهندسی معماری محسوب می شود که در این شاخه از معماری شما با طراحی بنای داخلی یک ساختمان آشنا می شوید.

شاید برایتان جالب باشد که یک معمار داخلی لزوما تحصیلات دانشگاهی بالای نیاز ندارد. چرا که بازار کار مهندسی معماری داخلی بیش از آن که نیاز به تحصیلات و مدرک دانشگاهی داشته باشد به تلاش‌های فردی دانشجو و آموخته های حاصل از تمرین و پشتکار وی نیاز دارد.

و برای فارغ التحصیلان مهندسی معماری داخلی می‌توان بازار کار را در بازه ای به وسعت اشتغال در یک دفتر فنی و مهندسی تاسیس شرکتهای طراحی داخلی تعریف کرد.

مهندسی معماری داخلی

شاخه های رشته معماری

رشته مهندسی معماری دارای شاخه های مختلفی می باشد که از جمله مهمترین و پرطرفدار ترین شاخه های این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • گرایش مهندسی معماری
  • گرایش معماری منظر
  • گرایش مطالعات معماری ایران
  • گرایش مهندسی معماری اسلامی
  • گرایش معماری داخلی
  • گرایش بازسازی پس از سانحه
  • گرایش مدیریت پروژه و ساخت
  • گرایش انرژی معماری و تکنولوژی معماری
  • گرایش طراحی شهری و برنامه ریزی و منطقه‌ای
  • گرایش مرمت و احیای بناها و بافتهای تاریخی
شاخه های رشته معماری

بهترین دانشگاه برای رشته معماری در ایران

سوالی که برای بسیاری از کاربران علاقه مند به رشته معماری وجود دارد این است که بهترین دانشگاهی که می‌توانند مباحث تخصصی رشته معماری را در آن فرا بگیرند چه دانشگاهی است.

امروز در کشور ما دانشگاه های زیادی هستند که به سادگی مجوز فعالیت گرفته و رشته‌های مختلف دانشگاه را ارائه می دهند، که متاسفانه همین دانشگاه‌ها موجب افزایش روز افزون آمار بیکاری در کشور شده اند.

پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که اگر قصد تحصیل در رشته مهندسی معماری را دارید، نهایت تلاش خود را به کار گیرید که در یکی از دانشگاه‌های مادر در این رشته مشغول به تحصیل شوید.

چرا که طبق آماری که جدیداً منتشر شده است رشته مهندسی معماری متاسفانه جزو رشته های بود که بالاترین میزان بیکاری را در کشور داشته و علت اصلی آن هم دانشگاه های پراکنده ای هستند که متاسفانه بدون هیچ نظارت قانونی در کشور فعالیت می‌کنند.

اگر شما به هر دلیلی توانایی ورود به دانشگاه مادر را ندارید، می‌توانید از طریق آموزشگاه های معتبر فنی و دوره های مهندسی معماری ویژه بازار کار را بگذرانید تا آماده ورود به بازار کار این رشته شوید.

بهترین دانشگاه برای رشته معماری در ایران

درآمد شغل مهندسی معماری

مهندسی معماری جز مشاغل بسیار پردرآمد در سطح جهان شناخته می شود.

و طبق آماری که کشورهای مختلف منطقه از درآمد معماران و طراحان داخلی در این کشورها منتشر شده است کشورهای مانند امارات متحده عربی متوسط درآمد مهندس معماری در این کشور ۹۸ هزار دلار، کشور هنگ کنگ به صورت میانگین ۹۴ هزار دلار، کشور امریکا متوسط درآمد یک مهندس معمار ۸۵ هزار دلار، کشور سوئیس ۷۸ هزار دلار، و کشور سنگاپور هم به صورت میانگین ۷۰ هزاز دلار می باشد

و در بریتانیا هم درآمد یک مهندس معماری در سال به صورت میانگین ۶۰ هزار دلار می باشد، و در کشور کانادا هم که امروزه بسیاری از هموطنان ما به این کشور مهاجرت می‌کنند متوسط درآمد یک مهندس معماری ۶۰ هزار دلار است.

همچنین در کشور استرالیا هم که ایرانی های زیادی به این کشور مهاجرت می کنند یک مهندس معمار به صورت متوسط ۵۰ هزار دلار سالانه درآمد دارد.

البته در مورد درآمد مهندسان معماری در ایران هم صحبت های ضد و نقیض زیادی وجود دارد، که در این رابطه آمار دقیقی در دسترس نیست، البته در سایت های مختلف اعداد و ارقام مختلفی را منتشر می‌کنند که زیاد نمی‌توان روی صحت آنها اطمینان کامل داشت.

اما اگر شما قصد دارید به عنوان یک مهندس معماری در ایران فعالیت کنید همانطور که گفته شد اگر که این رشته را به صورت تخصصی و کاربردی فرا بگیرید قطعا می توانید درآمد زایی مناسبی از آن داشته باشید.