حسابداری هزینه چیست

در این مقاله به بررسی حسابداری هزینه ، آموزش ثبت حسابداری هزینه ها ، انواع هزینه ها در حوزه حسابداری می پردازیم ، پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

و همچنین می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

حسابداری هزینه یا به اصطلاح Cost Accounting یک روش حسابداری است که با هدف جمع آوری هزینه های تولیدی با ارزیابی هزینه های ورودی هر مرحله از تولید و نیز هزینه های ثابت مانند استهلاک تجهیزات سرمایه است

در واقع این نوع حسابداری هزینه ها را به صورت جداگانه اندازه گیری و ثبت می‌کند و سپس نتایج ورودی را با نتایج خروجی مقایسه می کند تا به مدیریت مجموعه در سنجش عملکرد مالی شرکت کمک کند.

پیشنهاد ویژه : آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته در آموزشگاه آریا تهران بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران تحت نظر اساتید مجرب حسابداری

حسابداری هزینه

مفهوم هزینه و ثبت سند هزینه در حسابداری

در واقع هزینه به معنای بهای اشیا خدماتی است که برای تحصیل درآمد مورد نیاز می باشد به عنوان مثال هزینه حقوق کارمندان و هزینه های قبوض آب و برق و تلفن ، هزینه استهلاک ساختمان و غیره همگی بخشی از هزینه های یک شرکت می باشند.

انواع هزینه ها در حسابداری

حسابداری هزینه دارای انواع مختلفی می باشد، هزینه هایی مانند هزینه های اداری و تشکیلاتی هزینه های توزیع و فروش هزینه‌های مالی ، مثل پولی که بانک حواله می کند

یا مثلاً گرفتن دسته چک ، هزینه های کارشناسی و بازرسی، برای هزینه هایی که باید به کارشناس بیمه پرداخت شود

و هزینه های حسابداری و حسابرسی ، به عنوان مثال بهره ای که به بانک بابت وام پرداخت می‌کنیم

و همچنین هزینه های جرایم و عوارض هم شامل انواع هزینه ها است ، مانند هزینه هایی که باید بابت مالیات به اداره مالیات پرداخت شود و یا هزینه هایی که بابت عوارض باید به شهرداری ها پرداخت شود

پیشنهاد ویژه : آموزشگاه حسابداری آریا تهران ، برگزار کنند بهترین دوره حسابداری ویژه بازار کار با مناسب ترین قیمت

مفهوم هزینه و ثبت سند هزینه در حسابداری

طبقه بندی هزینه ها بر اساس ماهیت

یک شرکت های یک مجموعه بر اساس ماهیت به دو دسته تقسیم می شوند :

و هزینه محصول و هزینه دوره

هزینه محصول هزینه ای است که بهای تمام شده تولید را تشکیل می‌دهد.

هزینه های دوره بر خلاف هزینه های محصول از نوعع بهای تمام شده نیستند، بلکه عمدتاً هزینه می باشند، این هزینه ها منافع آتی ندارند و شامل هزینه های عمومی و اداری و فروش می‌شوند.

پیشنهاد ویژه : برای اطلاع دقیق از زمان و مکان امتحان فنی حرفه ای حسابداری با همکاران ما در آموزشگاه حسابداری آریا تهران تماس بگیرید.

انواع هزینه ها در حسابداری خدماتی

حسابداری خدماتی در سه مرحله تعریف می شوند و در مرحله اول مجموعه ای از اقداماتی که در طول دوره مالی صورت گرفته است

مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین تجزیه و تحلیل این داده ها به منظور حصول مقدار دقیق سرمایه بدهی و دارایی و صدور سند حسابداری و ساماندهی مدارک بر اساس تاریخ به منظور استخراج ترتیب بدهکاری و بستانکاری ، دفتر نویسی، انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به کل و پس از آن به دفتر معین ، مجموعه اقداماتی است که انجام می شود.

پیشنهاد ویژه : جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله حساب معین چیست را مطالعه نمایید.

انواع هزینه های عملیاتی

هزینه های عملیاتی در حین انجام فعالیت های معمول کسب و کار پیش می آید، مانند اجاره بها ، تجهیزات ، هزینه موجودی کالا ، پرداخت حقوق ، بیمه و مزایا و بودجه اختصاص یافته برای تحقیق و توسعه در واقع هزینه های عملیاتی برای اکثر مشاغل ضروری و اجباری هستند.

پیشنهاد ویژه : جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله حساب تفصیلی چیست را مطالعه نمایید.

هزینه های مالی در صورت سود و زیان

صورت سودوزیان به خوبی بیانگر میزان سود یک شرکت در پایان سال مالی است و شرکت ها موظفند در پایان سال مالی صورت سودوزیان خود را منتشر و از این طریق میزان سود و زیان و خود را به سهامداران مجموعه اطلاعات دهد

و در صورت سودوزیان مواردی مانند میزان فروش مجموعه و میزان هزینه‌های آنها و سایر اطلاعات با اهمیت مربوط به عملکرد شرکت قابل مشاهده است.

پیشنهاد می کنیم که جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین کشور برای مهاجرت حسابداران را مطالعه نمایید.

آموزش ثبت حسابداری هزینه ها

ثبت حسابداری هزینه ها به برگه گفته می شود که رویداد مالی در آن نوشته شده و شرح جزئیات آن هم داده می شود

سند حسابداری می تواند به صورت یک فرم اولیه باشد که فقط یک رویداد مالی در آن نوشته شده و بعد از اینکه انجام آن اطمینان حاصل شد ، در دفاتر قانونی نظیر دفتر کل و دفتر روزنامه و معین وارد گردد.

افرادی که در این زمینه کار می‌کنند باید کلیه مفاهیم این حرفه را شناخته و با آنها کار کرده باشند

و بتوانند به تجزیه و تحلیل اسناد مختلف بپردازد، در واقع ثبت سند اولین و مهمترین کاری است که در حسابداری انجام می شود.

و اگر این کار درست انجام نشود سایر معاملات نیز به اشتباه جلو رفته و کلیت حسابداری یک مجموعه به هم می‌ریزد.