جدول استهلاک ماده ۱۴۹، ۱۵۱

در این مقاله در خصوص جدول استهلاک ماده ۱۴۹، ۱۵۱ در سال های ۹۷ و ۹۸ صحبت خواهیم کرد، اطلاعات بسیار مفیدی را در خصوص دارایی های ثابت، انباشته، مالیاتی و دیگر اصطلاحاتی که شاید نام آن ها برایتان نا آشنا باشد در اختیار شما قرار خواهیم داد، توصیه ما این است که انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعات بسیار مفید در این خصوص و افزایش سطح آگاهی و دانش خود در این زمینه نتایج مثبتی حاصل شود.

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

 مفهوم استهلاک

اختصاص سیستماتیک مبلغ استهلاک پذیر یک دارایی در زمان عمر مفید آن مفهوم استهلاک می باشد. ساده تر می توان در تعریف استهلاک چیست گفت میزان استفاده از دارایی های سازمان در بازه زمانی معین استهلاک را نشان می دهد.

 استهلاک اصطلاح حسابداری می باشد و به این معنا است که قسمتی از هزینه های دارایی ثابت به درآمد حاصل از دارایی ثابت تبدیل شود. به عبارت دیگر می توان گفت بهای نهایی دارایی ثابت از ارزش اقساط آن کسر می شود و بر مدت زمانی که آن دارایی عمر مفیدی خواهد داشت سرشکن می گردد.

جدول استهلاک ماده ۱۴۹

در جدول استهلاک ماده ۱۴۹ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده است و با توجه به پیشنهاداتی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور داده شده است، قوانینی در خصوص استهلاک دارایی ها و همچنین هزینه های تاسیس وضع شده است که در ادامه به تشریح و توضیح مفصل در خصوص هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

اگر میخواهید حسابداری مالیاتی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش مالیات آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

جدول استهلاک ماده 149، 151

در جدول استهلاک ماده ۱۴۹ اصلاحی قانون مالیات های مستقیم در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسیده است و با توجه به پیشنهاداتی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور داده شده است، قوانینی در خصوص استهلاک دارایی ها و همچنین هزینه های تاسیس وضع شده است که در ادامه به تشریح و توضیح مفصل در خصوص هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که بدانید جدول استهلاک ماده ۱۴۹ قانون مالیات های مستقیم به تصویب وزارت امور اقتصاد و دارایی نیز رسیده است، دارایی هایی که اصطلاحا استهلاک پذیر هستند و شامل مالیات می شوند مواردی مانند صنایع مواد غذایی و آشامیدنی، برق و الکترونیک، مخابرات، ساختمان ها و راه ها و بسیاری از موارد دیگر می باشد که البته هر کدام از آنها با توجه به ضوابط و قوانینی که در ادامه توضیح خواهیم داد شامل مالیات خواهند شد.

یکی از قوانینی که در خصوص استهلاک ماده دانستن آن بسیار مفید می باشد این است که هزینه های مربوط به تعمیرات اساسی در زمانی که هزینه انجام میشود  به ارزش دفتری دارایی اضافه می گردد و در زمان طول عمر مفید دارایی قابلیت استهلاک دارد.

توصیه میکنیم برای آنکه هرچه بهتر با قوانین مالیاتی آشنا شوید از کمک کارشناسان ما استفاده کنید و با ما تماس حاصل نمایید و همچنین جت دانلود جدول استهلاک ماده ۱۴۹ و اطلاع کامل از تمامی قوانین روی لینک دانلود جدول استهلاک ماده ۱۴۹ بزنید.

دانلود جدول استهلاک ماده ۱۴۹

جدول استهلاک ماده ۱۵۱ در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسیده است و مانند جدول استهلاک ماده ۱۴۹ توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی به ثبت رسیده است.

پیشنهاد ویژه: آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته در آموزشگاه آریا تهران، بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران، و ارائه مدرک فنی و حرفه ای حسابداری در کمترین زمان

جدول استهلاک ماده 149، 151

جدول استهلاک ماده سال ۹۷, ۹۸

برای سال های ۹۷ و ۹۸ جدول استهلاک ماده ثبت نشده است، حداقل میتوان گفت که طبق تحقیقات انجام شده و جستجو های صورت گرفته در اینترنت برای سال های مذکور جدول استهلاک ماده در دسترس نمی باشد، توصیه می کنیم برای آنکه از جدید ترین جدول های استهلاک ماده، نرخ ها و روش های محاسبه اطلاع کسب کنید و قادر باشید با خیالی آسوده تر موارد مالیاتی را پشت سر بگذارید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

جدول استهلاک ماشین آلات 

در خصوص ماشین آلات میتوان گفت که دارایی های که در ادامه نام برده می شوند شامل مالیات خواهند بود، موتور های مولد نیرو و نیروگاه ها، توربین های بخار، میتوان گفت که نرخ استهلاک آن ها نزولی می باشد و حدود ۱۰ درصد می باشد، توصیه میکنیم برای آنکه به طور دقیق تر از نرخ های مصوب جدید و همچنین دارایی هایی که هم اکنون شامل استهلاک می باشند با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

پیشنهاد ویژه: مجتمع فنی آریا تهران به عنوانی بهترین آموزشگاه های حسابداری در تهران با به کار گیری با تجربه ترین و مجرب ترین اساتید حسابداری تمام خدمات حسابدارای را با ارائه مدرک معتبر آموزشی ارائه می کند.

جداول استهلاکات چیست

جداول استهلاکات یا جدول استهلاک ۱۴۰۰ شامل چندین جدول میباشد که میتوان داراییهای قابل استهلاک آن را در دو طبقه نشان داد:

دارایی مشهود و دارایی نامشهود

دارایی نامشهود می توانند شامل امتیازات و حقوق مالی شوند اما جدول استهلاک ۱۴۰۰ برای دارایی های مشهود شامل موارد خاصی می باشد که در قسمت زیر به آنها اشاره می کنیم.

ما در این مقاله جدول استهلاک سال ۹۹ ،جدول استهلاک سال ۹۸ و جدول استهلاک سال ۱۴۰۰ را برای شما قرار داده ایم و در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید جدول استهلاک سال ۹۸ pdf را در این مقاله دانلود کنید.

جدول استهلاک ماده ۱۵۱

این قسمت از مقاله تلاش کردیم جدول استهلاک ماده ۱۵۱ pdf را برای شما قرار دهیم تا بیشتر با قانون مالیات های مستقیم آشنا شده و امور خود را سازماندهی کنید. بر اساس جدول استهلاک ماده ۱۵۱ و جدول استهلاک جدید هر یک از مشاغل در یک دسته بندی قرار میگیرند و بر اساس آن داراییهای قابل استهلاک بررسی می گردد. این قسمت شامل جدوله استهلاک دارایی ثابت می باشد و شما می توانید از طریق آن در جدول استهلاک اثاثه و منصوبات،نرخ استهلاک ساختمان در سال ۱۴۰۰،نرخ استهلاک ساختمان در سال ۹۹ و نرخ استهلاک ساختمان در سال ۹۸ را بیابید. این اساس نرخ استهلاک ساختمان در سال ۱۴۰۰ برای ماشین آلات ساختمانی ۱۰ سال و برای تجهیزات ساختمان سازی ۶ سال می باشد.همچنین نرخ استهلاک ساختمان برای ساختمانهای بتنی ۳۰ سال و برای ساختمانهای اسکلت فلزی ۲۰ سال و بررسی ساختمان های آجری ۱۰ سال می باشد.

بر اساس جدول استهلاک ماده ۱۵۱ نرخ استهلاک کامپیوتر هزینه های نرم افزاری ۵ سال می باشد و برای سخت افزار کامپیوتر نرخ استهلاک کامپیوتر ۱۰ ساله می باشد.

انواع استهلاک در حسابداری

حسابداری استهلاک در دو دسته بندی تقسیم می‌شود که در ادامه انواع استهلاک در حسابداری را با هم بررسی می کنیم.

  • استهلاک دارایی نامشهود

داراییهای نامشهود معمولاً برای سرمایه گذاری و یا فروش در کسب و کارهای سازمان‌ها مورد استفاده قرار نمی گیرند مانند حق اختراع و اکتشاف و یا حق سرقفلی و غیره.

تمامی ای های نامشهود باید بدون آنکه طول عمر آنها در نظر گرفته شود مستهلک گردند و مدت زمان استهلاک آنها نباید بیشتر از ۴۰ سال شود. ثبت استهلاک دارایی های نامشهود از روش های زیر استفاده می شود:

  1. دفتر دارایی بستانکار
  2. ثبت به صورت مجزا در حساب استهلاک انباشته
  • استهلاک دارایی مشهود

مشهود دارایی می باشد که قابل مشاهده می باشد و جسم فیزیکی دارد مانند اموال و ماشین آلات که دارایی مشهود به سه دسته استهلاک پذیر و نقصان پذیر و استهلاک ناپذیر تقسیم می شود.

  • دارایی مشهود استهلاک پذیر : دارایی ها طول عمر محدودی دارند و برآورد خود مستهلک می شوند‌.
  • دارایی مشهود استهلاک ناپذیر: داراییها با گذشت زمان مستهلک نمی شوند و طول عمر نامحدودی دارند.
  • دارایی مشهود نقصان پذیر : دارایی ها دارایی هایی هستند که در صورت استخراج به اتمام می‌رسند و یا به مواد دیگری تبدیل میشوند مانند معادن.

سخن آخر

در این مقاله در خصوص جدول استهلاک ماده ۱۴۹، ۱۵۱ در سال های ۹۷ و ۹۸  و ۹۹ و ۱۴۰۰صحبت کردیم، تمام تلاش خود را به کار بردیم که اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم، اگر با توجه با توضیحات داده شده باز هم سوالی ذهن شما را مشغول کرده است توصیه می کنیم آن را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید تا کارشناسان بهترین سایت حسابداری تهران به صورت رایگان شما را راهنمایی کنند، اگر فکر میکنید که نیاز دارید با کارشناس مربوطه جهت مشاوره رایگان صحبت کنید بی درنگ با ما تماس بگیرید تا در سریع ترین زمان ممکن به راهنمایی شما بپردازیم.