طرز تهیه قنبر پلو

قنبر پلو یکی از غذاهای محلی و سنتی شهر شیراز است که طعمی ملس و خوشمزه دارد و با دستورهای متنوعی تهیه می شود. اگر می خواهید روش تهیه این غذای خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله یاد بگیرید، در ادامه این مقاله با آموزش طرز تهیه قنبر پلو شیرازی خوشمزه همراه شما عزیزان […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

قنبر پلو یکی از غذاهای محلی و سنتی شهر شیراز است که طعمی ملس و خوشمزه دارد و با دستورهای متنوعی تهیه می شود. اگر می خواهید روش تهیه این غذای خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله یاد بگیرید، در ادامه این مقاله با آموزش طرز تهیه قنبر پلو شیرازی خوشمزه همراه شما عزیزان هستیم.

طرز تهیه قنبر پلو
طرز تهیه قنبر پلو

طرز تهیه قنبر پلو

قنبر پلو چیست؟ قنبر پلو به انگلیسی، Qanbar Plu، یکی از انواع غذای ایرانی است که اصالتی شیرازی دارد و با مواد متنوعی تهیه می شود. در ادامه این مطلب با آموزش طرز تهیه قنبر پلو شیرازی با شما عزیزان همراه هستیم.

مواد لازم برای تهیه قنبر پلو شیرازی عبارتند از:

  • برنج: ۳ تا ۴ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: ۴۰۰ گرم
  • گردو: ۵۰ گرم
  • کشمش پلویی: ۱۰۰ گرم
  • رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد درشت
  • زعفران دم کرده: ۳ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • روغن و زردچوبه: به مقدار کافی

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید طرز تهیه انواع پلوهای خوشمزه ایرانی و خارجی را یاد بگیرید، یشنهاد می کنیم طرز تهیه انواع پلو را بررسی کنید.

لازم به ذکر است که دستور بالا برای طرز تهیه قنبر پلو ساده برای ۴ نفر می باشد. در صورتی که قصد دارید قنبر پلو دونفره تهیه کنید، می توانید این مقادیر را نصف کنید. جهت آشنایی با دستور پخت قنبر پلو و همچنین مشاهده عکس قنبر پلو در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای خوشمزه و متنوع علاقه مند هستید و به دنبال کامل ترین دوره آموزش آشپزی می گردید، مجموعه آریا تهران فیلم آشپزی را به صورت رایگان برای شما عزیزان تهیه کرده است.

طرز تهیه قنبر پلو استان فارس چگونه است؟ بعد از اینکه ترکیبات قنبر پلو شیرازی نی نی سایت را آماده کردید، برای طرز تهیه قنبر پلو با گوشت قلقلی خوشمزه، ابتدا گوشت چرخ کرده را در یک کاسه مناسب بریزید و سپس مقداری زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و به مدت چند دقیقه گوشت را ورز دهید تا زمانی که گوشت به طور کامل منسجم شود.

در مرحله دوم از آموزش روش قنبر پلو، به اندازه یک فندق از گوشت چرخ کرده ها را بردارید و به صورت دایره درآورید. به همین ترتیب همه گوشت ها را به شکل دایره های کوچک آماده کنید و در یک سینی بگذارید. پس از انجام این کار یک تابه بردارید و در آن مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید چگونه می توان با استفاده از گوشت چرخ کرده یک عدس پلوی خوشمزه و لذیذ درست کرد، حتما مقاله طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده را مطالعه کنید.

سپس گوشت های قلقلی را در روغن داغ سرخ کنید و در یک دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی آن ها خارج شود. در ادامه پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و در همان تابه ای که گوشت ها سرخ کرده اید کمی تفت دهید تا پیاز شفاف و سبک شود.

در این مرحله از پخت قنبر پلو شیرازی با گوشت قلقلی، مغز گردوها را به صورت ریز خرد کرده و به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس کشمش پلویی را اضافه کنید و آن را نیز کمی تفت دهید. سپس گوشت های قلقلی را اضافه نمایید.

در صورتی که تمایل ندارید برای پخت قنبر پلو یا غم بر پلو از گردو استفاده کنید، می توانید قنبر پلو بدون گردو درست کنید. به این صورت که گردوها را از این مرحله حذف و مابقی مراحل را طی کنید.

در این مرحله از پخت قنبر پلو رستورانی، رب انار را با مقداری آب جوش رقیق کرده و همراه با ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به تابه اضافه کنید. حال چند دقیقه مواد را تفت دهید تا زعفران و رب انار با دیگر مواد یکدست شوند، سپس تابه را از روی حرارت کنار بگذارید.

لازم به ذکر است که برای تهیه قنبر پلو بدون رب انار، می توانید رب انار را از این مرحله حذف کنید. در مرحله بعد طرز تهیه قنبر پلو اصیل، یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و آن را تا نیمه آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب جوش بیاید. سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک به همراه ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به آب جوش اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید انواع دوره های متنوع آشپزی ایرانی و ملل را در بهترین آموزشگاه آشپزی در تهران همراه با مدرک بین المللی تجربه کنید و از این طریق درآمد کسب کنید، پیشنهاد می کنیم کلاس اشپزی تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه قنبر پلو با گوشت قلقلی
طرز تهیه قنبر پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه قنبر پلو با گوشت قلقلی

در ادامه آموزش دستور قنبر پلو با گوشت قلقلی، برنج را که از قبل به مدت ۳۰ دقیقه الی ۲ ساعت در آب ولرم خیس کرده بودید را به آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه در آب جوش بماند تا نرم شود، سپس برنج را با آب ولرم آبکشی کنید.

حال قابلمه ای که برای پخت قنبر پلو نی نی سایت انتخاب کرده اید را روی حرارت ملایم قرار دهید و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع کف قابلمه بریزید و سپس کف قابلمه را با ته دیگ دلخواه خود بپوشانید. شما می توانید برای ته دیگ از سیب زمینی های ورقه ای شده یا نان استفاده کنید.

در مرحله بعد از دستور پخت قنبر پلو با گوشت چرخ کرده، روی ته دیگ را با یک لایه برنج بپوشانید و روی برنج مقداری از مخلوط گوشت قلقلی بریزید و به همین ترتیب انجام دهید تا مواد تمام شود. فراموش نکنید که لایه آخر باید برنج باشد. حال روی برنج ۲ قاشق غذاخوری روغن و باقی مانده زعفران بریزید.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده، به صفحه مذکور مراجعه بفرمایید.

در این مرحله درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد، حال مواد را در یک قابلمه مخلوط کرده و در ظرف مورد نظر سرو کنید. برای تزیین قنبر پلو می توانید از گوشت های قلقلی استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: کلم پلو یکی دیگر از غذاهای شیرازی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. جهت مشاهده آموزش طرز تهیه کلم پلو شیرازی با گوشت قلقلی، به صفحه طرز تهیه کلم پلو شیرازی مراجعه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه قنبر پلو

تا به اینجا متوجه شدید که قنبر پلو طرز تهیه بسیار ساده ای دارد اما با رعایت بکسری نکات می توانید این غذای ساده را به یک غذای لذیذ و فراموش نشدنی تبدیل کنید. اگر می خواهید یک قنبر پلوی خوشمزه و خوش عطر داشته باشید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • یکی از نکات مهم در پخت قنبر پلو شیرازی با گوشت چرخ کرده، مربوط به اضافه کردن رب انار می باشد. در صورتی که رب انار شما ترش باشد، می‌ توانید با افزودن مقداری شیره انگور به آن، مواد سس را تنظیم کنید. اما اگر رب انار شیرین باشد، نیازی به شیره اضافی نیست. قنبرپلو شیرازی اصیل رب انار ندارد.
  • مواظب باشید که کشمش‌ ها در هنگام تهیه سس قنبر پلو نسوزند، زیرا این امر ممکن است باعث تغییر در طعم نهایی غذا شود.
  • در هنگام سرخ‌ کردن گوشت قلقلی، توجه کنید که آن‌ ها را زیاد سرخ نکنید، زیرا ممکن است در هنگام پخت، عطر مطبوعی به برنج ندهند.
  • همانطور که در قنبر پلو ویکی پدیا ذکر شده است، در برخی مناطق شیراز، این سس به صورت خورشت نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد که به نام خورشت قنبر پلو (خورش قنبر پلو) معروف است. شما می‌ توانید میزان گوشت و کشمش را به سلیقه خود تنظیم کنید و آن‌ ها را کم یا زیاد کنید.
  • برخی افراد برای پخت گوشت قلقلی از آرد نخودچی استفاده می‌ کنند تا به هم نریزد، اما این مسئله به سلیقه شخصی بستگی دارد. همچنین می‌ توانید از آب پیاز برای جلوگیری از وا شدن گوشت‌ ها استفاده کنید.

با رعایت این نکات، می‌ توانید قنبرپلو شیرازی خوشمزه ای را با طعم منحصر به فرد تهیه کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید فوت و فن های طرز تهیه میگو پلو با شوید را یاد بگیرید، بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

فیلم آموزش قنبر پلو شیرازی

اگر عباراتی از جمله فیلم قنبر پلو، قنبر پلو شیرازی اپارات، قنبر پلو نواب ابراهیمی، فیلم آموزش قنبر پلو استان تهران، قنبر پلو پروانه جوادی، کلیپ قنبر پلو و… را سرچ کرده اید و به دنبال هستید، در این قسمت به زودی برای شما عزیزان فیلم آموزش قنبر پلو شیرازی تصویری خواهد شد تا از این طریق بتوانید به روش های پخت این غذای خوشمزه مسلط شوید.

قنبر پلو شیرازی با مرغ
قنبر پلو شیرازی با مرغ

قنبر پلو شیرازی با مرغ

یکی از روش های پختن قنبر پلو (ساخت قنبر پلو) شیرازی با استفاده از مرغ می باشد. اگر به هر دلیلی تمایل ندارید از گوشت چرخ کرده در تهیه این غذای خوشمزه استفاده کنید، می توانید مرغ را جایگزین آن کنید. برای تهیه قنبر پلو شیرازی با مرغ مراحل زیر را دنبال کنید.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده طرز تهیه رشته پلو مجلسی با مرغ به صورت مرحله به مرحله، مقاله طرز تهیه رشته پلو را بررسی کنید.

مواد لازم برای تهیه قنبر پلو با مرغ عبارتند از:

  • نمک: ۱ قاشق مرباخوری
  • هل: ۱ قاشق چای‌ خوری
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • کشمش: نصف پیمانه
  • زعفران: ۴ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌ خوری
  • گوشت مرغ: ۲۵۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • شیره خرما: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌ خوری
  • گردو: ۴ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌ خوری
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • آب: به میزان لازم
  • برنج: ۲ پیمانه
  • رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: یک سوم پیمانه

برای پخت قنبر پلو مواد لازم را ابتدا تهیه کنید. پس از تهیه مواد اولیه در اولین مرحله از پخت قنبر پلو با گوشت مرغ، برنج را پاک کنید و با آب ولرم بشویید تا کاملا تمیز شود و هر گونه گرد و غبار از بین برود. قبل از پخت برنج بهتر است برنج را با توجه به نوع آن به مدت ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت با کمی نمک و آب ولرم خیس کنید. پس از گذشت این مدت زمان، آب برنج را خالی کنید.

برای تهیه گوشت قلقلی، ابتدا پیاز را بشویید، پوست آن ها را بگیرید و سپس به صورت ریز رنده کنید. حال آب آن را بگیرید. برای این کار می‌ توانید از یک پارچه تمیز کمک بگیرید. حال پیاز را با گوشت مرغ چرخ‌ کرده مخلوط کنید. در ادامه آرد نخودچی ( یا سوخاری)، نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کرده و خوب مواد را ورز دهید.

حال از گوشت به‌اندازه یک فندق بردارید و آن ها را به حالت دایره درست کنید. بهتراست گوشت قلقلی را به مدت ۱ ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای سننی ایرانی علاقه مند هستید، دوره آشپزی سنتی آریا تهران می تواند برای شما بسیار کاربردی و مفید باشد. شما با شرکت در این دوره می توانید علاوه بر کسب مهارت های تخصصی، مدرک معتبر فنی حرفه ای نیز دریافت کنید و از این طریق درآمد کسب کنید.

در آخر کشمش ها را پاک کنید و بشویید. بهتر است کشمش را به مدت ۱۰ دقیقه در یک کاسه‌ آب خیس کنید. سپس آبکش کرده و کنار بگذارید. برای تهیه قنبر پلو غذای شیرازی، پیاز را بشویید، پوست بگیرید و سپس به صورت نگینی خرد کنید.

در ادامه پخت قنبر پلو ی شیرازی، کوفته قلقلی‌ ها را به خوبی در روغن داغ سرخ کنید تا مغزپخت شوند و سپس در یک ظرف جداگانه قرار دهید. در مرحله دوم، در همان تابه ای که گوشت مرغ را سرخ کرده اید، مقداری روغن ریخته و پیازها را تفت دهید. زمانی که پیازها کمی سبک و نرم شدند، گردو خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید. حال شیره انگور یا خرما و رب انار را نیز بر روی مواد بریزید و هم‌ بزنید. درنهایت کشمش را اضافه کرده و بعد از یک تفت کوچک، شعله را خاموش کنید و تابه را کنار بگذارید.

در ادامه طبق مراحلی که در ابتدای مقاله گفته شد، برنج را آبکشی کرده و سپس همراه با مواد قنبر پلو که از قبل آماده کرده اید اجازه دهید تا برنج دم بکشد و در نهایت با گوشت های قلقلی شده تزیین و نوش جان کنید.

لازم به ذکر است که اگر می خواهید قنبر پلو مجلسی داشته باشید می توانید قنبر پلو با زرشک سرو کنید. برای این کار مقداری زرشک را تفت دهید و از آن برای تزیین بر روی پلو استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: قورمه سبزی یکی از انواع غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است که در مناطق مختلف تهیه می شود. برای یادگیری پخت این غذای خوشمزه همراه با فوت و فن ها، مقاله ترکیب سبزی قورمه سبزی رستورانی را مطالعه کنید.

قنبر پلو اصفهانی

طرز تهیه قنبر پلو استان اصفهان چگونه است؟ همانطور که گفته شد، قنبرپلو اصالتی شیرازی دارد اما در بسیاری از مناطق به روش های محتلف تهیه می شود. شما می توانید قنبر پلو اصفهانی درست کنید و برخی از مواد را به سلیقه خود حذف یا اضافه کنید. این امر کاملا سلیقه ای است و به ذائقه شما بستگی دارد.

طرز تهیه قنبر پلو با هویج

در صورتی که تمایل دارید در پخت این غذای خوشمزه از هویج استفاده کنید، می توانید برای طرز تهیه قنبر پلو با هویج، مقداری هویج را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه با مقداری روغن تفت دهید و سپس با مابقی مواد اضافه کنید.

تاریخچه قنبر پلو شیرازی

درباره قنبر پلو چه می دانید؟ داستان قنبر پلو به این صورت می باشد که نام اصلی این غذا قنبر پلو است که یک غذای سنتی و محبوب در منطقه شیراز است. نام قنبر اشاره به تیرگی یا رنگ تیره پلو دارد و این نام به دلیل ظاهر تیره و گوشتی این غذا انتخاب شده است.

اگرچه نام اصلی این غذا قنبر پلو است، اما در فلسفه قنبر پلو، این غذا را با نام غمبر پلو می شناختند. قنبر پلو از دوره صفویه، بعنوان یکی از غذاهای محبوب و معمول مردم شیراز، به‌ ویژه قشر فقیر و خدمتکاران شهر، شناخته شده است. نام قنبر پلو نیز با توجه به اینکه در گذشته بعنوان غذای فقیرانه و خدمتکاران معروف بوده است، انتخاب شده است. این نام نشان از ارتباط این غذا با شرایط اجتماعی و اقتصادی زمان خود دارد.

کالری قنبر پلو شیرازی

کالری قنبر پلو شیرازی تقریبا ۵۱۰ کیلو کالری می باشد. اگر می خواهید این غذا را به صورت رژِیمی تهیه کنید می توانید برای سرخ کردن گوشت قلقلی از روغن کمتری استفاده کنید و همچنین به جای روغن های معمولی، از روغن زیتون و روغن کنجد استفاده کنید.

قنبر پلو مال کجاست

قنبر پلو مال کجاست؟ شاید در هنگام سفارش قنبر پلو این سوال در ذهنتان ایجاد شود که قنبر پلو غذای کدام استان است؟ در پاسخ به سوال قنبر پلو کجاست، باید بگوییم که قنبر پلو یا قنبر پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب در شهر شیراز است. این غذا اغلب در مراسم‌ ها و مناسبت‌ های خاص مانند جشن‌ ها، عروسی‌ ها و جشنواره‌ های مختلف سرو می‌ شود. طعم متمایز و مطبوع این غذا به‌ ویژه با استفاده از زرشک و ادویه‌ های معطر بسیار معروف است.

جمع بندی

همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، قنبر پلو دستور پخت (قنبر پلو تهیه) ساده ای دارد و با رعایت نکاتی که در مقاله توضیح داده ایم به راحتی می توانید یک قنبر پلوی خوشمزه درست کنید و لذت ببرید. اگر شما هم قصد دارید علاوه بر یادگیری دستور پخت این غذای لذیذ، اطلاعاتی درباره اینکه قنبر پلو شیرازی چیه یا قنبر پلو غذای کدام استان است اطلاعات کاملی بدست آورید، این مقاله را از دست ندهید.

سوالات متداول
قنبر پلو چیه؟

همانطور که اشاره شد، قنبر پلو یکی از غذاهای اصیل شیرازی است که از مواد و ادویه های متنوعی تهیه می شود و در مناطق مختلف به روش های مختلفی سرو می شود. برای آشنایی با تاریخچه این غذا، این مقاله را مطالعه کنید.

طرز تهیه قنبر پلو با مرغ چگونه است؟

قنبر پلوی اصیل شیرازی در اصل با گوشت چرخ کرده تهیه می شود اما اگر به هر دلیلی تمایل ندارید از گوشت چرخ کرده در تهیه این غذا استفاده کنید می توانید از دستور پخت قنبر پلو با مرغ که در مقاله توضیح داده ایم پیروی کنید.

نکات مهم در طرز تهیه قنبر پلو چیست؟

یکی از نکات مهم در پخت قنبر پلو مربوط به اضافه کردن رب انار می باشد. در صورتی که رب انار شما ترش باشد، می‌ توانید با افزودن مقداری شیره انگور به آن، مواد سس را تنظیم کنید. اما اگر رب انار شیرین باشد، نیازی به شیره اضافی نیست. درواقع قنبرپلو شیرازی اصیل رب انار ندارد.