طرز تهیه قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی می باشد که در مناطق مختلف با دستورهای متنوعی تهیه می شود. در این مقاله از آریا تهران با آموزش طرز تهیه خورش قورمه سبزی خوشمزه و مخصوص رستورانی با شما همراه هستیم؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم تا اتهای این مقاله را مطالعه کنید. مواد لازم […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

قورمه سبزی یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی می باشد که در مناطق مختلف با دستورهای متنوعی تهیه می شود. در این مقاله از آریا تهران با آموزش طرز تهیه خورش قورمه سبزی خوشمزه و مخصوص رستورانی با شما همراه هستیم؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم تا اتهای این مقاله را مطالعه کنید.

مواد لازم قورمه سبزی

  • گوشت گوسفندی : ۴۰۰ گرم
  • سبزی خورشتی : ۱ کیلو گرم
  • لوبیا قرمز یا چیتی : ۲۰۰ گرم
  • لیمو عمانی : ۴ عدد
  • نمک و فلفل سیاه : به مقدار کافی
  • آب : به مقدار کافی
  • پیاز : ۱ عدد
  • سیر : ۲ حبه

نکته : این مقادیر گفته شده برای طرز تهیه قورمه سبزی برای ۴ نفر می باشد در صورتی که به دنبال مقدار مواد اولیه برای طرز تهیه قورمه سبزی برای ۸ نفر هستید، باید این مقادیر را دو برابر کنید.

برای آموزش قدم به قدم طرز تهیه قورمه سبزی رستورانی که یکی از پرطرفدارترین غذاها در لیست انواع غذاهای ایرانی می باشد، در ادامه این مطالب با ما همراه باشید.

طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی
طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی

طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی

در اولین مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی ابتدا یک ظرف مناسب حاوی آب را بردارید و لوبیا چیتی ها را در آن بریزید و اجازه دهید لوبیا چیتی ها به مدت ۶ ساعت خیس بخورند تا به طور کامل نفخ آن از بین برود.

در قدم بعد پیازها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. حال سیر را به همین ترتیب گفته شده خرد کنید. سپس یک قابلمه مناسب بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود. حال پیازهای خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و چند دقیقه تف دهید تا زمانی که پیازها سبک و طلایی شوند. در ادامه سیر خرد شده را به آن اضافه کنید و دوباره تف دهید.

در صورتی که به غذاهای محلی علاقه مند هستید و می خواهید با طرز تهیه انواع غذاهای محلی استان های مختلف آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله تحقیق در مورد غذای محلی را مطالعه کنید.

سیر را تا زمانی تف دهید که عطر آن خارج شود. هنگامی که عطر و بوی آن خارج شد، گوشتی که از قبل تکه تکه شده است را به قابلمه اضافه کنید و مجددا تف دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

نکته : در طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی برای ۱۰ نفر، باید از میزان بیشتری گوشت استفاده کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی با لوبیا چیتی

در این مرحله از طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده و مجلسی، لوبیا هایی که از قبل خیس کرده اید را آبکشی کنید و بشویید و سپس به قابلمه حاوی گوشت اضافه کنید و کمی تف دهید.

توجه داشته باشید که برای طرز تهیه قورمه سبزی با لوبیا چیتی دونفره، باید از ۱۰۰ گرم لوبیا چیتی استفاده کنید. در ادامه ۴ الی ۶ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را روی آن بگذارید.

در صورتی که تمایل دارید قورمه سبزی بدون لوبیا درست کنید، می توانید آن را از لیست مواد اولیه حذف کرده و از ریختن آن در قابلمه صرف نطر کنید.

در قدم بعد حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا زمانی که آب به جوش آید. پس از به جوش آمدن آب درون قابلمه، حرارت را ملایم کنید و صبر کنید تا گوشت و لوبیا کاملا پخته شوند.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری مهارت آشپزی سنتی از مبتدی تا پیشرفته و دریافت مدرک فنی حرفه ای زیر نظر اساتید برتر، پیشنهاد می کنیم به صفحه آشپزی سنتی مراجعه کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی
طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی

در این فاصله تخمه های درون لیموعمانی را خارج کنید. برای اینکه تلخی لیموعمانی ها از بین برود آن ها را درون آب قرار دهید. حال سبزی خورشتی که از قبل شسته اید را به صورت ریز خرد کنید و با مقداری روغن در یک تابه تف دهید تا سبزی ها سرخ شوند و مزه خامی آن ها از بین برود.

فراموش نکنید که در این مرحله باید سبزی ها را به طور مرتب هم بزنید تا نسوزند چرا که سوخته شدن سبزی ها باعث تلخی قورمه سبزی می شود.

بعد از نیم پز شدن گوشت و لوبیا، سبزی خورشتی که سرخ کرده اید را به قابلمه اضافه کنید و بعد از پخته شدن کامل گوشت و لوبیا، لیموعمانی را همراه با مقداری نمک و فلفل به قابلمه اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه : طرز تهیه کباب کوبیده بدون ریزش

در مرحله آخر از طرز تهیه خورش قورمه سبزی تهرانی با طعم بسیار عالی، حرارت زیر قابلمه را ملایم تر کنید تا خورش با حرارت ملایم جا بیفتد و روغن بیندازد.

یکی از نکات در طرز تهیه قورمه سبزی روغن انداخته، اضافه کردن یخ می باشد. شما می توانید برای اینکه روغن روی خورش جمع شود یک تکه کوچک یخ در آن بیندازید. حال خورش شما آماده است و می توانید با برنج آن را سرو کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی
طرز تهیه قورمه سبزی شمالی

طرز تهیه قورمه سبزی شمالی

معمولا در طرز تهیه قورمه سبزی شمالی از سبزی های محلی و معطر شمالی استفاده می شود و به همین دلیل قورمه سبزی شمالی یکی از خوشمزه ترین غذاهای دنیا محسوب می شود.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه قورمه سبزی شمالی ترکیب کردن سبزیجات به مقدار زیر می باشد.

  • تره و گشنیز : به طور مساوی
  • سبزی جعفری : بیشتر از تره و گشنیز
  • شنبلیله : یک سوم تره و گشنیز
  • مقداری برگ چغندر یا اسفناج
  • خالواش یا چوچاق : به مقدار کم

برای تهیه قورمه سبزی شمالی باید خورش را به مدت طولانی روی حرارت ملایم قرار دهید تا خورش کاملا جا بیفتد.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه قورمه سبزی شمالی، استفاده از گوشت خورشتی به همراه استخوان و مقدار کمی چربی می باشد. در صورتی که دوست دارید میزان ترشی خورش بیشتر باشد می توانید از مقداری آبغوره استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: برای کسب مهارت آشپزی به صورت تخصصی و پیشرفته از صفر تا صد، با تدریس حرفه ای اساتید مجرب پیشنهاد می کنیم دوره آموزش آشپزی آموزشگاه آریا تهران را تجربه کنید.

نکات طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه و جا افتاده

یکی از نکات مهم در طرز تهیه خورش قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی خاص، استفاده از گوشت مناسب است. مناسب ترین گوشت برای قورمه سبزی مجلسی، گوشت گوسفندی می باشد اما توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی به دلیل چرب بودن آن در پایان پخت جمع می شود به همین دلیل باید گوشت را به تکه های بزرگ تری تقسیم کنید تا در آخر پخت مشخص باشد.

یکی دیگر از نکات مهم در طرز تهیه خورشت قورمه سبزی اصیل، نحوه اضافه کردن لیموعمانی به خورش می باشد. به این ترتیب می توانید لیموعمانی را به همراه ۱ لیوان آب در یک قابلمه کوچک بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید.

زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، ۱۵ دقیقه زمان بگیرید و سپس حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و درب قابلمه را ببندید. حال در ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پایان پخت خورش، لیموعمانی را درون خورش بیندازید.

اگر به دنبال طرز تهیه خورش قورمه سبزی جاافتاده و مجلسی خوشرنگ و خوشمزه هستید، می توانید برای خوش عطر و رنگ شدن قورمه سبزی، ۱ قاشق پودر شنبلیله خشک شده را در کمی روغن تف دهید و در ۳۰ دقیقه پایان پخت قورمه سبزی، به خورش اضافه کنید.

فسنجان یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی می باشد که در اکثر مجالس و مهمانی ها سرو می شود. برای یادگیری طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ خوشمزه مرحله به مرحله، به صفحه طرز تهیه فسنجان مراجعه کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی برای ۴ نفر تصویری

اگر به دنبال طرز تهیه قورمه سبزی تصویری هستید، به زودی در این قسمت فیلم طرز تهیه قورمه سبزی قرار خواهد گرفت تا شما عزیزان بتوانید به صورت تصویری با دستور پخت این غذای خوشمزه آشنا شوید.

قورمه سبزی با لوبیا چیتی بهتره یا قرمز

انتخاب نوع لوبیا در خورش قورمه سبزی کاملا بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد. معمولا از لوبیا چیتی برای لعاب انداختن خورشت استفاده می شود. اگر میخواهید این خورش را برای مجلس خاصی سرو کنید بهتر است از لوبیا چیتی استفاده کنید چرا که این لوبیا درشت تر است و در ظرف مشخص تر است.

از طرفی دیگر استفاده از لوبیا قرمز باعث خوشرنگ شدن تر خورش می شود. لاذم به ذکر است که استفاده از هر نوع لوبیا در طعم و مزه این خورش تاثیری نمی گذارد.

نکته : برای طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی برای ۲۰ نفر بهتر است از لوبیا چیتی استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید آشپزی را به صورت حرفه ای و کاملا کاربردی یاد بگیرید و از این طریق کسب درآمد کنید، پیشنهاد می کنیم دوره آشپزی ملل مجتمع فنی آریا تهران را از دست ندهید.

سبزی قورمه سبزی تهرانی شامل چیست

سبزی قورمه سبزی تهرانی شامل تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز و اسفناج می باشد. همانطور که گفته شد دستور پخت قورمه سبزی در مناطق مختلف متفاوت است و این امر درمورد سبزی قورمه سبزی نیز صدق می کند.

به طور مثال در قورمه سبزی جنوبی علاوه بر سبزیجاتی که گفته شد، از سیر سبز و شوید نیز استفاده می کنند. در استان آذربایجان سبزی ترخون که باعث تند و تیز شدن طعم خورش می شود نیز به سبزیجات اضافه می شود.

سبزی قورمه سبزی خوزستانی شامل چیست

یکی از سوالات پرتکراری که توسط کاربران مطرح می شود این است که سبزی قورمه سبزی خوزستانی شامل چه چیزهایی می شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قورمه سبزی خوزستانی با توجه به عطر سبزی های خاص که در فصل زمستان به بازار ارائه می شود، پخته می شود و معمولا به جای روغن خوراکی از دمبه آب شده گوسفندی استفاده می کنند.

طرز تهیه قورمه سبزی جنوبی با تمر هندی
طرز تهیه قورمه سبزی جنوبی با تمر هندی

طرز تهیه قورمه سبزی جنوبی با تمر هندی

در صورتی که می خواهید قورمه سبزی شما همانند جنوبی ها تند و تیز و سیاه شود، باید کمی متفاوت از روشی که گفته شد عمل کنید. برای این کار ابتدا باید علاوه بر سبزیجاتی که گفته شد، سیر سبز و شوید را به آن اضافه کنید.

سپس باید سبزی را تا حدی سرخ کنید که سبزی ها سیاه شوند و در آخر فراموش نکنید که به خورش فلفل سیاه و قرمز فراوان اضافه کنید تا خورش طعم تندی به خود بگیرد. در آخر برای چاشنی قورمه سبزی می توانید به جای آبلیمو از تمر هندی استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه : طرز تهیه مسما بادمجان

طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک
طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

اکر به هر دلیلی به سبزی تازه دسترسی ندارید و می خواهید از سبزی خشک در تهیه این غذای خوشمزه استفاده کنید، می توانید ۱۰۰ گرم سبزی خشک را در مقداری روغن تف دهید تا سبزی کمی سرخ شود و سپس طبق روشی که توضیح دادیم ادامه مراحل را انجام دهید. فراموش نکنید که نباید سبزی خشک را زیاد تف دهید چرا که باعث تلخی آن می شود.

نکته : اگر می خواهید در طرز تهیه قورمه سبزی برای ۱۵ نفر از سبزی خشک استفاده کنید باید به نسبت سبزی ها توجه داشته باشید که در ادامه به آن می پردازیم.

اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی که یکی از خوشمزه ترین غذاهای مجلسی می باشد هستید، برای مشاهده این آموزش به صفحه طرز تهیه مرصع پلو مراجعه کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی در زودپز

طرز تهیه قورمه سبزی در زودپز بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد فقط کافیست به جای اینکه مواد را در قابلمه بریزید در ابتدا از زودپز برای پخت قورمه سبزی استفاده کنید. توجه داشته باشید که زمان پخت قورمه سبزی در زودپز تقریبا ۵۰ دقیقه است.

در طرز تهیه قورمه سبزی در زودپز برای اینکه لوبیا ها له نشوند بهتر است گوشت و لوبیا به صورت جدا گانه پخته شوند. به این منظور بعد از پخته شدن گوشت و سبزی در زودپز، لوبیا های پخته شده و لیموعمانی را به آن اضافه کنید. سپس برای چاشنی خورشت کمی آبلیمو به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا خورشت با حرارت ملایم جا بیفتد و سپس نوش جان کنید.

نسبت سبزی قورمه برای پنج کیلو

یکی از نکات بسیار مهم در طرز تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی خوشمزه و خانگی، نسبت سبزی قورمه سبزی می باشد که نباید از آن غافل شوید.

نسبت سبزی قورمه برای پنج کیلو

  • تره : ۲٫۵ کیلوگرم
  • جعفری : ۱٫۲ کیلوگرم
  • گشنیز : ۵۰۰ گرم
  • شنبلیله : ۲۵۰ گرم
  • اسفناج : ۲۵۰ گرم

نسبت سبزی قورمه سبزی برای ۱۵ کیلو

  • تره : ۷٫۵ کیلوگرم
  • جعفری : ۵ کیلوگرم
  • گشنیز : ۱٫۵ کیلوگرم
  • شنبلیله : ۱ کیلوگرم
  • اسفناج : ۱ کیلوگرم

طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ و رب انار

طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ مشابه طرز تهیه قورمه سبزی با گوشت می باشد با این تفاوت که به جای گوشت گوسفندی باید از گوشت مرغ استفاده کنید و مراحلی که در ابتدای مقاله توضیخ دادیم را طی کنید. در انتها می توانید برای چاشنی قورمه سبزی از مقدار کمی رب انار استفاده کنید تا طعم خوشمزه ای به خورش شما بدهد.

جمع بندی

همانطور که گفتیم قورمه سبزی یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین غذاهای اصیل ایرانی می باشد که در اکثر مهمانی ها و مراسم به همراه برنج و سالاد شیرازی سرو می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه خورش قورمه سبزی ساده رستورانی با طعمی بی نظیر به صورت مرحله به مرحله این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی چگونه است؟

در این مقاله طرز تهیه قورمه سبزی رستورانی در خانه همراه با نکات را ارائه داده ایم تا شما بتوانید این غذای خوشمزه را به ساده ترین و خوشمزه ترین شکل ممکن در منزل تهیه کنید.

قورمه سبزی با لوبیا چیتی بهتره یا قرمز؟

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از لوبیا چیتی یا قرمز در تهیه قورمه سبزی کاملا بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد اما همانطور که گفتیم استفاده از لوبیا چیتی باعث لعاب بیشتر خورش می شود در صورتی که لوبیا قرمز باعث خوشرنگ تر شدن آن می شود.

سبزی قورمه سبزی تهرانی شامل چیست؟

سبزی قورمه سبزی تهرانی شامل تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز و اسفناج می باشد که در مناطق مختلف ممکن است در کنار این سبزیجات از سبزی های معطر دیگری نیز استفاده شود.