طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ عضو ثابت برنامه غذایی هفتگی سفره های ایرانی و همینطور عضو ثابت تمام مهمانی های ایرانی، چه در مراسم عروسی وچه در تمام مهمانی های دیگر است. پس آموختن طرز تهیه آن از ملزومات خانواده ها است. طعم زرشک پلو با مرغ معمولا با ذائقه همه ما سازگار است ویکی از […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

زرشک پلو با مرغ عضو ثابت برنامه غذایی هفتگی سفره های ایرانی و همینطور عضو ثابت تمام مهمانی های ایرانی، چه در مراسم عروسی وچه در تمام مهمانی های دیگر است. پس آموختن طرز تهیه آن از ملزومات خانواده ها است.

طعم زرشک پلو با مرغ معمولا با ذائقه همه ما سازگار است ویکی از اولین انتخاب های بیشتر ما در میان غذاهای دیگر است، البته این به شرطی است که آشپز محترم از پس پخت آن به خوبی بربیاید.

شاید به ظاهر این غذا دستور پخت ساده ای داشته باشد اما خوب است بدانیم که اگر فوت و فن و قلق های ظریف پخت این غذا را رعایت نکنیم، ممکن است این غذا بسیاز بد بو و حتی بدمزه شود.

کما اینکه می بینیم بسیاری اوقات همین زرشک پلو با مرغ ساده در رستوران ها با چه طعم بد و آزار دهنده ای عرضه می شود.

اگر میخواهید آشپزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آشپزی سنتی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی

برای داشتن یک پلوی خوشمزه ابتدا باید برنج را خوب بشوییم و حداقل از شش ساعت قبل با مقدار زیادی آب و نمک بگذاریم تا خیس بخورد.

این مدت می تواند بیست و چهار ساعت باشد.

خیس کردن برنج در آب و نمک هم به قد کشیدن آن کمک می کند و هم برنج را سفید تر و زیباتر می کند.

بعد از این مدت در یک قابلمه متناسب با مقدار برنج آب را بجوشانید. توجه داشته باشید که سایز قابلمه بسیار مهم است و هرچه برنج جای بیشتری برای جوشیدن و دم کشیدن داشته باشد احتمال خمیر شدن آن کمتر است.

بعد از جوشیدن آب، آبی که برنج در آن خیس خورده برد را خالی کنید و برنج را در آب جوش بریزید.

این مرحله شاید مهمترین بخش از پختن پلو باشد خوب است که در این مرحله به اندازه ی دو سه قاشق ماست رقیق یا نصف لیوان دوغ در آب برنج بریزید. این کار برنج را سفید تر می کند و بافتآن را ترد و مجلسی می کند.

وقتی برنج جوشید حدود ده دقیقه الی یک ربع طول می کشد تا برنج به حالت بند بند در می آید در این مرحله، قابلمه را داخل سبد آبکشی نمایید و روی آن کمی آب ولرم بریزید تا لعاب اضافه ی برنج برود.

قابلمه ی خالی را روی حرارت بگذارید و کف آن روغن بریزید و از نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده و یا هر تهدیگ دیگری مثل انواع تهچین بگذارید و بعدبرنج را به آرامی داخل قابلمه بریزید.

اندکی آب را در ظرف کوچکی ریخته و همراه روغن روی حرارت بگذارید تا داغ شود و بعد روی برنج را آب و روغن بدهید.

شعله را زیاد کنید و درب قابلمه را بگذارید تا کاملا بخار کند. بعد از بخار کردن داخل قابلمه روی درب آن دمکنی بکشید و شعله را کم کنید و شعله پخش کن بگذارید.

حدود بیست دقیقه طول می کشد تا برنج دم بکشد.

زرشک را خوب بشویید و بعد از آبکشی روی پارچه ی تمیزی بریزید تا کاملا خشک شود. داخل یک تاوه ی کوچک مقداری کره و یک قاشق روغن مایع بریزید و بعد زرشک را به آن اضافه کنیدو روی حرارت خیلی ملایم ببرید.

بعد از اینکه کمی داغ شد یک قاشق شکر به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

حواستان کاملا به زرشک ها باشد و مدام آن را هم بزنید چون خیلی زود می سوزد.

بعد از سرخ شدن اندکی محلول زعفران به آن اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید.

برنج را در دیس بکشید و روی آن را زرشک زعفرانی بریزید.

می توانید از آب مرغ روی زرشک بریزی تا کاملا نرم شود و در کنار آن از بادام تفت داده شده هم استفاده نمایید.

در تمام دستور های پخت زرشک پلو با مرغ این مرحله مشترک است.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده به همین سادگی است. برای یادگیری پختن باقالی پلو با مرغ، مقاله طرز تهیه باقالی پلو را مطالعه کنید.

اگر علاوه بر آشپزی سنتی به درست کردن فست فود ها نیز علاقمند هستید، بهتر است دوره آموزش فست فود آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

برای طبخ مرغ ساده می توانبد از طعم دهنده هایی مثل هویج و فلفل دمه استفاده کنید. طرز تهیه ی زرشک پلو با مرغ و هویج به این صورت است که به این صورت که مرغ را خوب بشویید و  در قطعه از آن را همراه یک عدد پیاز و یک عدد هویج و یک فلفل دلمه که هر کدام را شسته و به قطعات درشت خرد کرده اید همراه با کمی نمک و یک لیوان آب رو ی حرارت ببرید.

در اواسط پخت یک قاشف رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید و بگذارید خوب بپزد تا زمانیکه جا بیفتد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج این حسن را دارد که هویج بوی بد مرغ را از بین می برد.زرشک پلو با مرغ برای چهار نفر نیاز به چهار قطعه مرغ و دو پیاز متوسط دارد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

طرزتهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مراحل پخت پلو را در ابتدای مقاله به شما آموزش دادیم.

برای پخت مرغ رستورانی ایتدا قطعات مرغ را خوب سرخ کنید.

اگر به جای روغن برای سرخ کردن مرغ از کره استفاده کنید طعم مرغ عالی خواهد شد.

به ازای هر دو تکه مرغ یک عدد پیاز متوسط را نگینی خرد کنید و در همان روغن سرخ نمایید.

یک تکه چوب دارچین و یک عدد برگ بو در قابلمه بیندازید و مرغ ها را به داخل قابلمه برگردانید حالا یک لیوان آب جوش به مخلوط اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید.

حرارت را تا زمان جوشیدن زیاد کنید و بعد از جوشیدن حرارت را ملایم کنید ویک چهارم لیوان محلول زعفران دم کشیده به آن اضافه نموده درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا مرغ بپزد و به روغن بیفتد.

در یک تاوه یک قاشق رب را در روغن سرخ کنید تا رنگ آن به خوبی تغییر کند.نصف لیوان از آب مرغ را به رب اضافه کنید و بعد آن را به قابلمه ی مرغ اضافه کنید و سرو نمایید.

طرز تهیه مرغ رستورانی نیز به همین صورت است.

فقط در هنگام سرو به خاطر داشته باشید که برگ بو و چوب دارچین را دور بیندازید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری هم به همین صورت است.اگر برای نذری می خواهید زرشک پلو با مرغ درست کنید باید بدانید طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای بیست نفر ببست قطعه مرغ لازم دارد که فرقی نمی کند از کدام قسمت مرغ استفاده می کنید.

حتی اگر طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری برای پنجاه نفر هم می خواهید همین دستور را استفاده نمایید.

این دستور با طرز تهیه ی زرشک پلو با مرغ دونفره بسیار خوشمزه ست.

فوت و فن زرشک پلو با مرغ مجلسی از دستورالعمل آن بسیار مهم تر است.

در واقع طرز تهیه زرشک پلو با مرغ تالار ها هم به همین شکل است.

ادویه مخصوص زرشک پلو با مرغ

در واقع می توان گفت که زعفران مهمترین ادویه زرشک پلو با مرغ است اما بسته به ذائقه در زرشک پلو با مرغ می توانید از چوب دارچین و برگ بو و حتی کمی فلفل سیاه هم استفاده نمایید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش

برای تهیه این مدل مرغ پس از پخت مرغ به شیره ای که در بالا گفتیم بگذارید تا مرغ کنی سرد شود و سپس استخوان های آن را جدا نموده و با دست آن را ریش ریش کنید و کنی محلول زعفران و زرشک سرخ شده به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید و در هنگام سرو از این مخلوط لابلای برنج بریزید.

این مدل برای وقتهایی که مقدار کمی مرغ دارید بسیار مناسب است.

برای تزئین زرشک پلو با مرغ ریش ریش می توانید ایتدا پلوی ساده را در دیس بکشید و سپس بصورت راه راه روی دیس از مرغ ریش ریش و زرشک استفاده نمایید و در وسط آن از پلوی زعفرانی بریزید.

زرشک پلو با مرغ ریش ریش زعفرانی هم خوش طعم است و هم ظاهر زیبایی دارد.

طرز تهیه زرشک پلو لا مرغ ریش ریش خوشمزه درست مثل روش قبلی است فقط باید مرغ را با دست ریش ریش کنید.

زرشک پلو با مرغ ریش ریش دو نفره می تواند انتخاب خوبی برای یک شام رمانتیک باشد.

با کمی خلاقیت می توانید زرشک پلو را به اشکال مختلفی سرو کنید،مثلا به شکل مخلوط،

طرز تهیه ی زرشک پلو با مرغ مخلوط هم به این صورت است که در هنگام سرو کمی پلو در دیس بریزید و بعد مقداری از مرغ ریش ریش و زرشک و زعفران و بعد دوباره این مراحل را تکرار کنید.

اگر فوت و فنپخت زرشک پلو با مرغ ریش ریش را رعایت کنید این غذا یکی از خوشمزه ترین و بهترین طعم هارا خواهد داشت.

اگر به درست کردن کباب ها علاقه دارید و می خواهید از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم دوره آموزش کباب کوبیده آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

فیلم طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش

به زودی در اینجا فیلم آموزشی طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش آپلود خواهد شد.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای صد نفر

از لحاظ تعداد طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای صد نفر و طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای سی نفر تفاوتی ندارد و مهم این است که سینه مرغ چون زودتر پخته می شود رو و ران مرغ زیر چیده شود تا متلاشی نشوند و همه قطعات یکنواخت پخته شوند.

برای هر دو قطعه مرغ یک لیوان آب و یک پیاز متوسط لازم است.

آیا فرق می کند از کدام قسمت مرغ استفاده کنیم؟‌

خیر اما به علت این که سینه مرغ زود تر پخته می شود در تعداد بالا بهتر است ران مرغ کف ظرف چیده شود.

آیا نوع برنج در پخت زرشک پلو متفاوت است؟

در غذاهای اصیل بهتر است از برنج اعلای ایرانی استفاده شود.

آیا می توان به جای ته دیگ از برنج زعفرانی استفاده کرد؟

بهتر است به همراه برنج زعفرانی کمی ماست و یک تخم مرغ هم اضافه کنید که ته دیگ حالت ته چین پیدا کند.