طرز تهیه عدس پلو

عدس پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که با استفاده از عدس، برنج، گوشت چرخ کرده و انواع ادویه‌ ها و مواد مختلف تهیه می‌ شود. این غذا به دلیل ساده بودن و طعم خوشمزه‌ اش، در بسیاری از مناطق ایران مورد توجه قرار دارد و به عنوان یکی از غذاهای پرطرفدار […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

عدس پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که با استفاده از عدس، برنج، گوشت چرخ کرده و انواع ادویه‌ ها و مواد مختلف تهیه می‌ شود. این غذا به دلیل ساده بودن و طعم خوشمزه‌ اش، در بسیاری از مناطق ایران مورد توجه قرار دارد و به عنوان یکی از غذاهای پرطرفدار در میان مردم شناخته می‌ شود. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عدس پلوی مجلسی، در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه عدس پلو
طرز تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو

عدس پلو به انگلیسی، lentil rice، به عنوان یکی از محبوب ترین غذای ایرانی شناخته می‌ شود و اغلب به عنوان یک غذای مناسبتی مورد توجه قرار می‌ گیرد. برای تهیه غذای عدس پلو مجلسی خوشمزه ابتدا باید مواد زیر را تهیه کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه عدس پلو ساده برای ۴ نفر عبارتند از:

  • برنج: ۳ پیمانه
  • عدس: ۱ پیمانه
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • کشمش پلویی: ۱ پیمانه
  • زعفران: ۱ قاشق غذاخوری
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
  • روغن و زردچوبه: به اندازه کافی

لازم به ذکر است که برای تهیه عدس پلو دونفره، می بایست مقادیر گفته شده را نصف کنید و مابقی مراحل را انجام دهید. اگر می خواهید بدانید عدس پلو رو چطوری درست کنم، جهت مشاهده طرز تهیه عدس پلو مرحله به مرحله در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید انواع دوره های آشپزی ایرانی و ملل را در بهترین آموزشگاه آشپزی در تهران همراه با مدرک بین المللی تجربه کنید و از این طریق درآمد کسب کنید، پیشنهاد می کنیم در کلاس اشپزی تهران شرکت کنید.

طرز تهیه عدس پلو مجلسی

چگونه عدس پلو درست کنیم؟ برای تهیه عدس پلو ساده با گوشت، ابتدا عدس را همراه با ۲ لیوان آب در یک قابلمه مناسب بریزید و سپس بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا عدس ها بپزند. در این فاصله برنج را آماده کنید. برای این کار ابتدا برنج را به مدت چند ساعت از قبل خیس کنید.

معمولا مدت زمان خیس کردن برنج با توجه به نوع برنج متفاوت است و حدودا بین ۳۰ دقیقه الی ۲ ساعت می تواند متغیر باشد. پس از خیس کردن برنج، یک قابلمه مناسب بردارید و در آن تا نیمه آب بریزید و بر روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به جوش آید.

در ادامه مراحل پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده (پلو عدس با گوشت چرخ کرده)، ۱ قاشق غذاخوری نمک و روغن مایع در آب جوش بریزید. سپس آب برنج که از قبل خیس کرده اید را دور ریخته و برنج را در قابلمه حاوی آب جوش بریزید. حال به برنج برای پخت اولیه بین ۵ الی ۱۰ دقیقه زمان بدهید.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده طرز تهیه رشته پلو مجلسی به صورت مرحله به مرحله، مقاله طرز تهیه رشته پلو را مطالعه کنید.

هنگامی که اطراف دانه های برنج نرم و مغز آن سفت بود، می بایست برنج را از آب جوش خارج کرده و آبکشی کنید. حال برنج را با آب سرد آبکشی کرده و کنار قرار دهید. در ادامه یکی از پیازها را به صورت نگینی ریز خرد کنید و همراه با مقداری روغن مایع در یک تابه مناسب تفت دهید تا پیازها کمی نرم و شفاف شوند.

در قدم بعدی برای تهیه عدس پلو خوشمزه با گوشت، مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به پیازها اضافه کرده و مجددا کمی تفت دهید. در مرحله بعد زمانی که عدس ها پخته شدند، آن را به تابه حاوی پیاز اضافه کرده و به مدت چند دقیقه دیگر تفت دهید. زمانی که مخلوط پیاز داغ و عدس آماده شد، می توانید یک ظرف مناسب بردارید و با برنج آبکش شده با هم مخلوط کنید تا کاملا مواد با هم یکدست شوند.

پس از اینکه برنج و مواد با هم به طور کامل مخلوط شدند، قابلمه مورد نظر را بر روی حرارت قرار دهید و کمی روغن در آن بریزید و سپس ته دیگ دلخواه خود را در کف قابلمه بچینید. پس از قرار دادن ته دیگ دلخواه خود، مخلوط برنج و عدس را در قابلمه بریزید.

حال در ادامه مراحل دستور پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده و کشمش و گردو، درب قابلمه را با یک دم کنی بپوشانید و زمانی که از قابلمه بخار بلند شد، حرارت زیر قابلمه را کم کنید و درب قابلمه را به گونه ای قرار دهید که هیچ بخاری از قابلمه خارج نشود.

سپس به مدت ۱ ساعت اجازه دهید تا برنج دم بکشد. در صورتی که پلوز دارید برای تهیه عدس پلو در پلوپز (عدس پلو پلوپز)، می توانید به جای قابلمه از پلوپز استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری طرز تهیه انواع پلوی خوشمزه ایرانی و خارجی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه انواع پلو را بررسی کنید.

 طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده
طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

در این مرحله برای طرز تهیه عدس پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده، باقی مانده پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و همراه با مقداری روغن در یک تابه تفت دهید. سپس کمی فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کرده و پس از چند دقیقه تفت دادن، گوشت چرخ کرده عدس پلو را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا کاملا سرخ شود.

لازم به ذکر است که اگر به دنبال طرز تهیه عدس پلو زعفرانی بدون گوشت (عدس پلو خوشمزه بدون گوشت) هستید، می توانید گوشت را از لیست مواد اولیه حذف کرده و مابقی مراحل را انجام دهید. علاوه بر این برای تهیه عدس پلو خوشمزه با سویا، می توانید به جای گوشت از سویا استفاده کنید.

پیشنهاد ویزه: اگر به دنبال یادگیری دستور پخت هویج پلو با گوشت چرخ کرده به صورت کامل و حرفه ای هستید، مقاله طرز تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده را مطالعه کنید.

حال نصف لیوان آب به تابه اضافه کرده و صبر کنید تا گوشت چرخ کرده به طور کامل بپزد. پس از اینکه آب موجود در تابه به طور کامل تبخیر شد، برای طرز تهیه عدس پلو با کشمش، می بایست کشمش پلویی را که از قبل به مدت ۳۰ دقیقه خیس کرده بودید را به تابه اضافه کرده و به مدت یک دقیقه تفت دهید تا کشمش ها کاملا نرم شوند. سپس تابه را از روی حرارت بردارید.

در آخرین مرحله از آموزش عدس پلو، پس از اینکه عدس پلو دم کشید، برای تهیه عدس پلو زعفرانی، می توانید مقداری از برنج را در یک کاسه بریزید و با مقداری زعفران دم کرده ترکیب کنید و سپس روی برنج را با عدس پلو زعفرانی و مخلوط گوشت و کشمش تزیین کنید.

لازم به ذکر است که در تصاویر این مقاله می توانید چندین نمونه از عکس عدس پلو تزیین شده را مشاهده کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای خوشمزه و متنوع علاقه مند هستید و به دنبال کامل ترین دوره آموزش آشپزی می گردید، مجموعه آریا تهران فیلم آشپزی را به صورت رایگان برای شما عزیزان آماده کرده است.

فیلم طرز تهیه عدس پلو

اگر عبارتی مانند جواد جوادی عدس پلو، خاله جون رو رو عدس پلو (خاله رورو عدس پلو)، عدس پلو اموزش، حامد زمانی عدس پلو، عدس پلو پوپک فود و… را سرچ کرده اید و به دنبال مشاهده آموزش طرز تهیه عدس پلو تصویری هستید، در این قسمت به زودی توسط همکاران مجموعه آریا تهران برای شما عزیزان فیلم طرز تهیه عدس پلو به روش های مختلف از جمله عدس پلو با پیاز داغ بدون گوشت، عدس پلو افغانی، قورمه عدس، عدس پلو قرمز، عدس پلو با کدو حلوایی، عدس پلو خرم آباد، عدس پلو دشت مغان، عدس پلو رنگی، عدس پلو زردچوبه، عدس پلو دمپخت، عدس پلو اصفهانی، عدس پلو اردبیلی، عدس پلو تبریزی و… درج خواهد شد.

نکات مهم در طرز تهیه عدس پلو

در طرز تهیه عدس پلو خانگی، توجه به چند نکته مهم می‌ تواند به حفظ طعم و بافت مناسب غذا کمک کند. در ادامه، چند نکته مهم در طرز تهیه عدس پلو ایرانی را بررسی می‌ کنیم:

  • یکی از نکات مهم در دستور پخت عدس پلو سریع، استفاده مناسب از زعفران می باشد. اگر از زعفران به اندازه کافی استفاده کنید عدس پلو شما خوشرنگ و خوشمزه تر خواهد شد.
  • برای تهیه عدس پلو با زیره (عدس پلو زیره) و پودر تخم گشنیز، می توانید مقداری پودر تخم گشنیز و پودر زیره سبز به گوشت اضافه کنید. این کار باعث از بین رفتن بوی زهم گوشت می شود و عدس پلو را خوشمزه تر می کند.
  • برای تزیین عدس پلو می توانید از خلال پسته و خلال بادام استفاده کنید.
  • در صورتی که تمایل ندارید از گوشت در تهیه عدس پلو کشمشی استفاده کنید، برای طرز تهیه عدس پلو ساده بدون گوشت (عدس پلو بدون گوشت) می توانید گوشت را از لیست مواد اولیه حذف کرده و مابقی مراحل را طبق دستور انجام دهید.
  • فراموش نکنید که مقدار عدس می تواند با توجه به ذائقه تان کمتر و یا بیشتر باشد.
  • اگر به هر دلیلی تمایل ندارید از گوشت چرخ کرده در تهیه عدس پلو با عدس ریز استفاده کنید، کافیست برای طرز تهیه عدس پلو با مرغ گوشت چرخ کرده را از لیست مواد اولیه حذف کنید و به جای آن از ۴۰۰ گرم گوشت سینه مرغ استفاده کنید.
  • شما می توانید برای تهیه عدس پلو با مرغ، از دو روش گوشت مرغ را به عدس پلو اضافه کنید. روش اول گوشت مرغ را به صورت ریش ریش با پیاز تفت دهید و روش دوم گوشت مرغ را چرخ کنید و سپس با پیاز سرخ کنید و به برنج اضافه کنید.

اگر می خواهید بدانید راز خوشمزه شدن در طرز تهیه عدس پلو امام حسینی، عدس پلو سفره حضرت ابوالفضل یا عدس پلو نذری خانم حسینی (عدس پلو خانم حسینی) چیست، در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: در صورتی که می خواهید به روش پخت انواع غذاهای ایرانی و خارجی به صورت حرفه ای همراه با فوت و فن ها، مسلط شوید، مقاله آشپزی آریا تهران را بررسی کنید.

راز خوشمزه شدن عدس پلو
راز خوشمزه شدن عدس پلو

راز خوشمزه شدن عدس پلو

راز خوشمزه شدن عدس پلو با گوشت چرخ کرده چیست؟ در حقیقت راز خوشمزه شدن عدس پلو گوشت چرخ کرده و قلقلی در واقع در ترکیب و تعادل مواد مختلف و استفاده از ادویه‌ های مناسب و درستی است که به غذا طعم و مزه خاصی می‌ دهد. در ادامه توضیحاتی درباره این موارد آورده شده است:

استفاده از برنج مرغوب

در پاسخ به سوال چگونه عدس پلو خوشمزه درست کنیم، می توان گفت که برای تهیه یک عدس پلو لذیذ، استفاده از برنج مرغوب و با کیفیت بسیار اهمیت دارد. برنج ایرانی، با عطر خاص خود، طعم خوبی به عدس پلو می‌ دهد. انتخاب برنجی که دانه‌ هایش بلند، سفید و نرم باشند، می‌ تواند عطر و طعم عالی به برنج شما ببخشد.

مقدار عدس

چیکار کنم عدس پلو خوشمزه بشه؟ برای پخت یک عدس پلو خوب و خوشمزه، مهم است که مقدار عدس را با دقت تعیین کنید. عدس باید به میزانی استفاده شود که تعادل بین عدس و برنج حفظ شود. معمولا برای هر دو پیمانه برنج، یک پیمانه عدس کافی است. این مقدار به عدس پلو طعم و بافت مناسبی می‌ دهد و غذا را متعادل و خوشمزه می‌ کند. بنابراین، توجه به مقدار مناسب عدس در تهیه عدس پلو حرفه ای بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از عدس مرغوب

برای پخت عدس پلو ایران کوک، از عدس‌ های مرغوب استفاده کنید و به اندازه‌ پخت عدس توجه نمایید. قبل از مصرف، عدس را حداقل به مدت چند ساعت بشویید و در آب خیس کنید تا کاملا نرم شود. این کار باعث حذف نفخ عدس می‌ شود و مدت زمان کوتاه‌ تری برای پخت نیاز خواهد داشت.

پخت عدس

یکی دیگر از نکات مهم در پخت عدس پلو جوادی، مربوط به پخت عدس می باشد. برای پخت عدس، حواستان به این نکته باشد که به حدی پخته نشود که وا برود یا کاملا له شود، زیرا در این صورت پوست عدس جدا می‌ شود و در زمان مخلوط کردن با برنج ممکن است له شود. زمان پخت عدس به نوع آن بستگی دارد، بنابراین باید مرتبا آن را تست کنید و اگر هنوز آب آن کاملا خشک نشده بود، حرارت را بیشتر کنید تا آب عدس جمع شود.

برای جلوگیری از وا نرفتن عدس، می‌ توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید و در ۵ دقیقه اول با حرارت بالا به جوش آید، سپس شعله را کم کنید و درب قابلمه را نگذارید تا عدس‌ ها له نشوند.

خوش رنگ شدن عدس

برای خوش رنگ شدن عدس، در هنگام پخت مقدار کمی روغن و زردچوبه به آن اضافه کنید تا عدس‌ ها همراه با آن ها کاملا پخته شوند و رنگ و طعمی جذاب‌ تر به غذا ببخشند.

طرز تهیه عدس پلو دمی

چگونه عدس پلو ساده درست کنیم؟ برای عدس پلو کته با گوشت چرخ کرده، ابتدا عدس را به صورت آبپز مطابق با روش بالا بپزید و سپس برنج را که از قبل خیس کرده اید، همراه با عدس پخته شده در یک قابلمه مناسب بریزید و به حدی آب اضافه کنید که یک بند انگشت بالاتر از برنج باشد.

در مرحله دوم پخت عدس پلو دمی، باید صبر کنید تا آب درون قابلمه جمع شود، سپس نصف لیوان آب را با ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن مایع مخلوط کرده و در قابلمه بریزید. در ادامه پخت عدس پلو مخلوط، حرارت زیر قابلمه را ابتدا زیاد کنید تا داخل قابلمه بخار بپیچد و پس از اینکه بخار پیچید، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت ملایم بپزد. به طور کلی عدس پلو زمان پخت بسیار کوتاهی دارد.

پس از این که برنج دم کشید، آن را در ظرف مناسب بریزید و گوشت چرخ کرده و کشمش را که از قبل مطابق با روش بالا آماده کرده اید را بر روی برنج پخش کنید. نوش جان!

طرز تهیه عدس پلو با مرغ
طرز تهیه عدس پلو با مرغ

طرز تهیه عدس پلو با مرغ

همانطور که در عکس عدس پلو با مرغ مشاهده می کنید، عدس پلو با مرغ یک گزینه خوشمزه و سالم برای تغییر و تنوع در سفره غذایی است. در زیر، یک رسپی ساده برای تهیه عدس پلو با مرغ ارائه شده است که شما می‌ توانید بر اساس سلیقه خود آن را تهیه کنید. مواد لازم برای تهیه عدس پلو مجلسی با مرغ عبارتند از:

  • برنج: ۳ پیمانه
  • عدس: ۱٫۵ پیمانه
  • سینه و ران مرغ: ۴ تکه
  • پیاز: ۲ عدد
  • چوب دارچین: ۱ تکه
  • پودر دارچین: ½ قاشق چای خوری
  • زیره: ½ قاشق چای خوری
  • پیاز داغ: ۴ قاشق غذاخوری
  • کشمش پلویی: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

برای تهیه عدس پلو خوشمزه با مرغ ابتدا پیازها را به صورت ۴ قاچ خرد کنید و در یک قابلمه مناسب بریزید. در ادامه تکه های مرغ را همراه با چوب دارچین و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کنید.

در مرحله بعد، ۳ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوشت مرغ بپزد. در ادامه عدس را که از ۲ ساعت قبل خیس کرده اید، آبکشی کرده و در یک قابلمه دیگر بریزید.

حال ۲ پیمانه آب به عدس اضافه کرده و قابلمه حاوی عدس را نیز بر روی حرارت قرار دهید تا عدس نیز بپزد. در این مرحله از دستور پخت عدس پلو با مرغ ریش ریش، پس از اینکه گوشت مرغ به طور کامل پخت آن را از قابلمه خارج کرده و به صورت ریش ریش آماده کنید.

در این مرحله عدس را از روی حرارت بردارید. دقت کنید زمانی که عدس را از روی حرارت برمی دارید باید به طور کامل پخته شده باشد اما ظاهر آن له نشده باشد و به عبارتی پوست آن جدا نشده باشد.

حالا یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب سریعا به جوش بیاید. زمانی که آب به جوش آمد، مقداری نمک و زردچوبه به ان اضافه کرده، سپس برنج خیس خورده را اضافه نمایید.

پس از گذشت ۷ الی ۱۰ دقیقه که پخت اولیه برنج انجام شد، می توانید برنج را آبکشی کنید. در ادامه قابلمه ای که برای پخت عدس پلو انتخاب کرده اید را روی حرارت قرار داده و ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه کنید.

در این مرحله برای ته دیگ می توانید از نان لواش یا سیب زمینی های ورقه ای شده استفاده کنید و کف قابلمه بچینید. حال با مقداری برنج روی ته دیگ را بپوشانید. سپس مقداری دارچین و زیره روی برنج پخش کنید.

برای لایه بعدی مقداری عدس بریزید و به همین ترتیب این کار را ادامه دهید تا مواد تمام شود. در ادامه مقداری روغن روی برنج بریزید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید عدس پلو جمال وفایی، به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت دم بکشد.

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن اضافه کنید، سپس مرغ ریش ریش شده را به همراه مقداری زعفران دم کرده و ادویه تفت دهید تا زمانی که مرغ کمی سرخ شود و حالت آبپز آن از بین برود.

حال کشمش پلویی را نیز کمی تفت دهید و در یک ظرف جداگانه قرار دهید. پس از اینکه عدس پلو آماده شد، آن را درون قابلمه مخلوط کرده و در دیس مورد نظر سرو می کنیم. سپس همراه با مرغ ریش ریش شده و کشمش پلویی تزیین کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای سننی ایرانی علاقه مند هستید، دوره آشپزی سنتی آریا تهران را از دست ندهید. شما با شرکت در این دوره می توانید علاوه بر کسب مهارت های تخصصی، مدرک معتبر فنی حرفه ای دریافت کنید.

عدس پلو با ماهی

یکی از روش های پخت عدس پلو پارسی دی، با استفاده از ماهی می باشد. اگر می خواهید برای پختن عدس پلو از گوشت ماهی استفاده کنید باید مراحل زیر را طی کنید.

مواد لازم برای پخت عدس پلو با ماهی عبارتند از:

  • برنج: ۲ پیمانه
  • ماهی قزل آلا یا چنگو: ۵ تکه
  • عدس: نصف استکان
  • پیاز و سیر
  • زرشک و کشمش
  • شوید تازه یا حشک شده
  • زعفران
  • زردچوبه، دارچین و فلفل سیاه
  • برگ سیر تازه
  • تره
  • آبلیمو
  • روغن
  • آرد

برای تهیه پلو عدس با ماهی، ابتدا برنج را باید از قبل خیس کرده و عدس را مطابق با دستوری که گفته شد بپزید. در صورتی که ماهی شما یخ زده است، می بایست از ۶ ساعت قبل پخت، ماهی را در آب لیمو، پیاز، سیر، نمک و فلفل، زردچوبه و زیره کوبیده قرار دهید تا استراحت کند و مواد به خوبی جذب آن شود.

لازم به ذکر است که در صورتی که به ماهی تازه دسترسی ندارید می توانید از تن ماهی استفاده کنید. برای تهیه عدس پلو تن ماهی کافیست به جای ماهی تن ماهی را جایگزین کنید و مابقی مراحل را انجام دهید.

پس از این که برنج پخته شد، آن را آبکش کنید. سپس عدس را همراه با مقداری روغن و کمی زردچوبه به مدت ۴ الی ۵ دقیقه دقیقه تفت دهید. سپس شوید، برگ سیر تازه و تره را خرد کرده و همراه با عدس به برنج آبکش شده اضافه کنید.

در ادامه نصف استکان آرد را همراه با زردچوبه، نمک و فلفل مخلوط کنید و ماهی ها را به آن آغشته کنید و ۲ طرف آن را در روغن سرخ کنید.

حال ته دیگ مورد نظر خود را در گف قابلمه بچینید و سپس برنج را به قابلمه اضافه کنید. لبه ها ی برنج را بالا بزنید تا حالت تپه شود. سپس ماهی های سرخ شده را روی سر برنج بریزید و صبر کنید تا برنج دم بکشد. پس از اینکه برنج دم کشید، می توانید آن را همراه با ترشی سیر نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: مرصع پلو یکی از انواع غذاهای ایرانی مجلسی است که در بسیاری از مهمانی ها و مجالس سرو می شود. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرصع پلو، بر روی لینک کلیک کنید.

طرز تهیه عدس پلو بدون گوشت

طرز تهیه عدس پلو با کشمش بدون گوشت یا عدس پلو خالی چگونه است؟ همانطور که گفته شد روش پخت عدس پلو تهرانی ساده یا عدس پلو ربی بدون گوشت بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای این کار کافیست گوشت را از مواد اولیه حذف کرده و مابقی دستور پخت را مرحله به مرحله انجام دهید.

طرز تهیه عدس پلو گیلانی
طرز تهیه عدس پلو گیلانی

طرز تهیه عدس پلو گیلانی

عدس پلو گیلانی یکی از غذاهای سنتی و محبوب استان گیلان در شمال ایران است. این غذا با ترکیب عدس، برنج، پیاز و ادویه‌ های مختلف تهیه می‌ شود و معمولا با طعم ترش سرو می‌ شود. طعم ترش در عدس پلو جمشیدیان به روش گیلانی معمولا با استفاده از موادی مانند آب نارنج یا آب لیموی تازه به دست می‌ آید.

عدس پلو گیلانی به عنوان یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه استان گیلان، معمولا در مناسبت‌ ها و جشن‌ های مختلف مورد توجه قرار می‌ گیرد. این غذا همچنین از نظر ارزش غذایی نیز مفید است؛ زیرا عدس و برنج هر دو منابع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ ها و مواد معدنی مختلف هستند که برای حفظ سلامتی بدن ضروری هستند. جهت مشاهده آموزش پخت عدس پلو گیلانی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو گیلانی عبارتند از:

  • عدس: ۱ و نیم پیمانه
  • پیاز: ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب نارنج یا آبلیمو: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
  • برنج: ۳ پیمانه
  • زعفران دم کرده: به مقدار کافی
  • گوشت: ۲۵۰ گرم
  • آرد سوخاری: ۳ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه، نمک و سماق: به مقدار کافی

برای تهیه عدس پلو شمالی خوشمزه ابتدا گوشت را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید و سپس درون چرخ گوشت قرار دهید و در یک کاسه مناسب چرخ کنید. در قدم بعد یک قابلمه مناسب بردارید.

سپس عدس را بشویید و درون قابلمه بریزید. در ادامه قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و مقداری نمک به آن اضافه کنید. در مرحله بعد، قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا عدس به طور کامل بپزد.

پس از گذشت ۴۰ دقیقه، زمانی که عدس ها به طور کامل پخته شدند، می توانید آن را آبکش کنید تا آب اضافی آن خارج شود. در ادامه برنج را همراه با کمی نمک در یک کاسه بریزید. سپس مقداری آب اضافه کرده و اجازه دهید تا برنج به مدت ۱۵ دقیقه خیس بخورد.

پس از گذشت این مدت زمان، یک قابلمه جداگانه بردارید و برنج را همراه با یک قاشق چای خوری نمک در آن بریزید. سپس ۴ پیمانه آب به آن اضافه کرده و بر روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. اجازه دهید تا برنج به مدت ۸ الی ۱۲ دقیقه در آب جوش بماند.

در این فاصله پوست پیازها را جدا کنید و آن ها را به صورت نگینی ریز خرد کنید. در قدم بعد یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید و پیازها را تفت دهید تا سبک و نرم شوند. سپس مقذاری رب گوجه فرنگی به پیازها اضافه کنید و پس از آن مقداری فلفل سیاه و آب نارنج یا آبلیمو بر روی مواد بریزید و تفت دهید تا زمانی که رب کاملا سرخ شود.

در این مرحله از پخت عدس پلو خوشمزه نی نی سایت به روش گیلانی، عدس پخته شده را در تابه بریزید و سپس با هم مخلوط کنید و از روی حرارت بردارید. در ادامه زمانی که برنج نیم پز شد، آن را آبکشی کنید تا آب اضافی آن خارج شود. در قدم بعد یک پیاز را به صورت ریز رنده کنید و آب پیاز را بگیرید.

حال پیاز را به گوشت چرخ کرده اضافه کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه، سماق و آرد سوخاری را بر روی گوشت چرخ کرده بریزید و کاملا مواد را با هم ترکیب کنید و کمی ورز دهید.

در مرحله بعد آموزش عدس پلو مجلسی با گوشت قلقلی به روش گیلانی، روی مخلوط گوشت چرخ کرده را با یک سلفون بپوشانید و در یخچال قرار دهید. در ادامه یک قابلمه مناسب بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و کف قابلمه را با ته دیگ دلخواه پر کنید.

حال مقداری از برنج و مقداری از مخلوط عدس را به ترتیب لایه به لایه درون قابلمه بریزید. فراموش نکنید که آخرین لایه باید برنج باشد. در آخر مقداری زعفران دم کرده را بر روی کل برنج پخش کنید. سپس درب قابلمه را با یک دم کنی بپوشانید و درب آن را ببندید و قابلمه را بر روی شعله پخش کنید قرار دهید تا برنج با حرارت ملایم به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

سپس مخلوط گوشت چرخ کرده را از یخچال خارج کرده و مجددا کمی ورز دهید. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی روغن درون آن بریزید و صبر کنید تا روغن به طور کامل گرم شود.

در این مرحله از دستور پخت عدس پلو با گوشت قلقلی، به اندازه یک فندق از گوشت چرخ کرده را با دست بردارید و آن را به شکل توپ کوچک درست کنید و در تابه سرخ کنید. همه گوشت ها را به همین ترتیب درست کرده و در روغن سرخ کنید.

پس از اتمام این کار، عدس پلو را در ظرف مورد نظر سرو کنید و سپس آن را با گوشت های قلقلی سرخ تزیین کنید. نوش جان!

عدس پلو شیرازی

عدس پلو شیرازی چگونه است؟ اگر می خواهید روش پخت عدس پلو چی شی به روش شیرازی را یاد بگیرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه عدس پلو شیرازی عبارتند از:

  • ۴۵۰ گرم گوشت بدون استخوان گوسفند یا گوساله
  • ۱ پیمانه عدس
  • ۴۰۰ گرم سبزی تازه (تره، گشنیز‌، جعفری و کمی شنبلیله)
  • ۳ پیمانه برنج
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • روغن به میزان لازم
  • ۱ پیمانه کلم پیچ (خرد شده)
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • ۵۰ گرم کره

در ابتدای پخت عدس پلو رستورانی به روش شیرازی، ابتدا گوشت را با یک عدد پیاز و مقدار کمی آب در قابلمه بریزید و سپس به مدت ۲ ساعت روی حرارت قرار دهید تا به طور کامل پخته شود. در انتهای پخت کمی نمک و فلفل اضافه کنید.

در ادامه برنج را خیس کنید و سپس عدس را بپزید و صبر کنید تا آب آن کمی جمع شود. در قدم بعد، پیاز دیگر را خرد کرده و در تابه حاوی روغن تفت دهید تا طلایی شود. حال کلم ها را اضافه کنید تا نیم پز شوند. در قدم بعد سبزی های خرد شده را نیز با مواد مخلوط کرده و سپس تفت دهید. حال حرارت را خاموش کنید.

در مرحله بعد برنج را در قابلمه ای مناسب بریزید و مقداری روی آن آب بریزید و این برنج را به صورت کته آماده کنید. در ادامه آب را در قابلمه روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و سپس عدس و سبزی را به آن اضافه کنید و نمک و فلفل را هم بیفزایید.

زمانی که آب برنج تمام شد، اجازه دهید تا به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد. در آخر، هنگام سرو غذا، کره آب شده را روی پلو بریزید. گوشت را نیز گرم کرده، در کنار پلو سرو کنید. نوش جان!

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید روش تهیه کلم پلو شیرازی را با دستورهای متنوع یاد بگیرید، حتما مقاله طرز تهیه کلم پلو شیرازی را مطالعه کنید.

عدس پلو رژیمی

اگر می خواهید عدس پلو را به صورت رژیمی میل کنید، می توانید از دستور پخت عدس پلو گیاهی که در ادامه به طور کامل آموزش داده ایم پیروی کنید.

  • برنج: یک لیوان
  • زرشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران: ۱ قاشق چای خوری
  • عدس: یک لیوان
  • کشمش: به مقدار لازم
  • گردو: به مقدار لازم

برای تهیه عدس پلو رژیمی یا گیاهی، در ابتدای کار عدس را به مدت یک ساعت خیس کرده و به آب در حال جوش اضافه کنید. زمانی که عدس نیم پز شد، برنجی که از قبل خیس خورده است را بشویید و به آب عدس اضافه کنید و کمی هم بزنید و سپس مقداری نمک اضافه کنید.

در این مرحله می توانید نمک را به مقدار زیادتری استفاده کنید چرا که برنج را پس از نیم پز شدن، با آب عدس آبکش می کنیم. پس از گذشت ۷ الی ۸ دقیقه، برنج را آبکشی کنید.

در این مرحله برای ته دیگ عدس پلو، می توانید از نان یا سیب زمینی های ورقه شده استفاده کنید. در ادامه عدس پلو آبکش شده را در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا برنج به مدت نیم ساعت دم بکشد. در قدم بعد برای تهیه عدس پلو زرشک، یک تابه دیگر بردارید و زرشک و کشمش ها را در آن تفت دهید و در آخر با کمی گردو ترکیب کنید. در صورت تمایل می‌ تونید از سس گوشت (ترکیب گوشت چرخ کرده یا مرغ و پیاز و …) نیز برای عدس پلو استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید طرز تهیه میگو رژیمی را یاد بگیرید، حتما مقاله طرز تهیه میگو پلو با شوید را مطالعه کنید.

عدس پلو شکم پر
عدس پلو شکم پر

عدس پلو شکم پر

عدس پلو شکم پر یا عدس پلو ته چین یک روش جذاب و متفاوت برای تهیه عدس پلو است که به طور کلی شبیه به یک ته چین عدس پلو می باشد اما با یک روش خلاقانه و جدید ترکیب شده است. مواد مورد نیاز برای تهیه عدس پلو شکم پر عبارتند از:

  • برنج: ۲ پیمانه
  • عدس: ۱ پیمانه
  • کشمش پلویی: ۱۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده: ۱۰۰ گرم
  • هویج: ۲ عدد
  • زعفران: به مقدار لازم

ابتدا پیاز را رنده ریز کنید و در یک تابه با کمی روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. حال گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و در ادامه پخت عدس پلو ادویه های ذکر شده را اضافه کنید و با مواد به خوبی تفت دهید تا گوشت کاملا سرخ و بوی آن گرفته شود.

در ادامه هویج را پوست بگیرید و همراه با کمی کره در یک تابه تفت دهید. سپس به آن کمی آب و زعفران اضافه کنید و تفت دهید تا هویج کمی نرم شود. در قدم بعد کشمش پلویی را از قبل خیس کرده و با مقدار کمی کره تفت دهید تا پف کند. حال هویج و کشمش را به مواد گوشتی اضافه کنید و تفت دهید.

در قدم بعد، عدس را که از ۱ ساعت قبل خیس کرده بودید، با مقداری آب بگذارید تا پخته شود. برنج را نیز با کمی نمک خیس کنید و پس از گذشت چند ساعت روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. زمانی که برنج نرم شد آن را آبکش کنید و کف قابلمه مورد نظر ته دیگ دلخواه قرار دهید.

در ادامه عدس پخته شده را با برنج مخلوط کرده و داخل قابلمه بریزید به طوری که وسط قابلمه گود شود. حال وسط برنج را مواد گوشتی بریزید و مجددا کمی برنج روی آن ریخته و اجازه دهید تا عدس پلو شکم پر به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد. سپس روی دیس دلخواه برگردانید و نوش جان کنید.

عدس پلو قرمز

اگر به دنبال عدس پلو جدید هستید، عدس پلو قرمز را امتحان کنید. برای تهیه عدس پلو قرمز می توانید از عدس قرمز یا دال عدس استفاده کنید. برای این کار کافیست عدس قرمز را جایگزین کرده و مابقی مراحل را طی کنید.

عدس پلو نذری

مقدار مواد اولیه برای طرز تهیه عدس پلو نذری یا عدس پلو هیئتی چقدر است؟ همانطور که گفته شد، عدس پلو یکی از انواع غذاهای محبوب ایرانی است که در بسیاری از مراسم مذهبی و نذری ها تهیه می شود. اگر می خواهید عدس پلو نذری یا عدس پلو زیاد تهیه کنید بهتر است آن را با گوشت چرخ کرده قلقلی و کشمش تهیه کنید. علاوه بر این برای تهیه عدس پلو با سویا می توانید همراه با گوشت چرخ کرده مقداری سویا نیز اضافه کنید یا به طور کلی گوشت چرخ کرده را حذف کرده و سویا را جایگزین کنید.

در ادامه مقدار مواد اولیه برای طرز تهیه عدس پلو نذری برای ۳۰ نفر (عدس پلو نذری برای ۳۰ نفر)، عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر و همچنین مواد اولیه برای تهیه عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر نیز ذکر شده است. اگر به دنبال مقدار مواد اولیه برای تهیه عدس پلو نذری برای ۱۰ نفر (عدس پلو برای ۱۰ نفر)، عدس پلو نذری برای ۲۵ نفر، عدس پلو نذری برای ۴۰ نفر (عدس پلو نذری برای ۴۰ نفر)، عدس پلو نذری برای ۱۵۰ نفر و… هستید، با مشاهده مقادیری که برای تعداد نفرات بالا گفته شده است می توانید به راحتی مقدار مشخصی تنظیم کنید.

طرز تهیه عدس پلو برای ۳۰ نفر

مواد اولیه برای تهیه عدس پلو برای ۳۰ نفر عبارتند از:

  • برنج: ۵ کیلوگرم
  • عدس: ۲.۵ کیلوگرم
  • پیاز: ۲ کیلوگرم
  • گوشت چرخ‌ کرده: ۱.۵ کیلوگرم
  • کشمش پلویی: ۱ کیلوگرم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و پودر دارچین: به اندازه کافی
  • زعفران دم‌ کرده: به میزان لازم

اگر برای تهیه عدس پلو سفره حضرت ابوالفضل،

عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر

مواد اولیه برای تهیه عدس پلو نذری برای ۵۰ نفر عبارتند از:

  • برنج: ۸ کیلوگرم
  • عدس: ۴ کیلوگرم
  • کشمش پاک کرده و شسته شده: ۱.۵ کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده: ۲ کیلوگرم
  • پیاز سرخ شده: ۴۰۰ گرم
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم
  • روغن جامد: ۱.۵ کیلوگرم
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم

عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر

مواد اولیه برای تهیه عدس پلو نذری برای ۱۰۰ نفر عبارتند از:

  • برنج: ۱۶ کیلوگرم
  • عدس: ۸ کیلوگرم
  • کشمش پاک کرده و شسته شده: ۳ کیلوگرم
  • گوشت چرخ کرده: ۴ کیلوگرم
  • پیاز سرخ شده: ۸۰۰ گرم
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم
  • روغن جامد: ۳ کیلوگرم
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم

عدس پلو چند کالری دارد

عدس پلو چند کالری دارد؟ عدس پلو چقدر پروتئین دارد؟ اگر می خواهید بدانید عدس پلو کالری بالایی دارد یا خیر، پیشنهاد می کنیم در ادامه جدول ارزش غذایی عدس پلو را مشاهده کنید.

مقدار۱۰۰ گرم
کالری۲۰۴ کیلوکالری
کربوهیدرات۳۰٫۸۱ گرم
پروتئین۷٫۰۱ گرم
چربی۵٫۹۴ گرم
آب۷۸٫۶۹ گرم
فیبر۳٫۱۰ گرم
قند۴٫۰۰ گرم
کلسترول۸٫۷۳ میلی گرم
 خواص عدس پلو
خواص عدس پلو

خواص عدس پلو

عدس پلو، با ترکیبی از عدس و برنج، همچنین با اضافه کردن پیاز و ادویه‌ های مختلف، یک غذای سنتی و محبوب ایرانی است که علاوه بر طعم خوشمزه‌، به دلیل مواد تشکیل‌ دهنده‌ اش نیز برای سلامتی بسیار مفید است. در زیر به برخی از خواص عدس پلو با کشمش برای سلامتی اشاره شده است:

  • منبع انرژی: برنج و عدس هر دو منابع عالی از کربوهیدرات هستند که انرژی بدن را فراهم می‌ کنند. این کربوهیدرات مهم برای حفظ سطح انرژی بدن و بهبود عملکرد مغز هستند.
  • کنترل کلسترول خون: عدس پلو حاوی عدس و برنج است که هر دو کلسترول بد را کاهش داده و در نتیجه سلامتی قلبی را ارتقا می‌ دهند.
  • کنترل فشار خون: سدیم کم و پتاسیم زیاد موجود در عدس پلو می‌ تواند به کنترل فشار خون کمک کند و ریسک بروز بیماری‌ های قلبی و عروقی را کاهش دهد.
  • جلوگیری از سرطان: عدس و برنج، به عنوان منابع فیبر، آنتی اکسیدان‌ ها و مواد مغذی، می‌ توانند به جلوگیری از بروز برخی از انواع سرطان‌ ها به خصوص سرطان روده کمک کنند.
  • حفظ سلامت پوست: ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ های موجود در عدس پلو می‌ توانند به حفظ سلامت پوست کمک کنند و از علائم پیری زودرس پوست جلوگیری کنند.
  • حفظ سلامت عصبی: ویتامین‌ ها و مواد معدنی موجود در عدس پلو می‌ توانند به عملکرد سلول‌ های عصبی کمک کنند و در حفظ سلامت عصبی بدن بسیار موثر باشند.
  • تقویت سیستم ایمنی: عدس پلو، با فراهم کردن ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ ها، می‌ تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در مقابل بیماری‌ ها مقاومت بیشتری ایجاد کند.
  • کاهش خطر بیماری آلزایمر: تامین مواد غذایی مورد نیاز مغز از جمله آنتی اکسیدان‌ ها و ویتامین‌ ها از طریق مصرف عدس پلو می‌ تواند به کاهش خطر بروز بیماری آلزایمر کمک کند.

از این رو، عدس پلو نه تنها یک غذای خوشمزه و پرطرفدار است، بلکه به عنوان یک غذای مفید و سالم برای سلامتی نیز شناخته می‌ شود.

خوردن عدس پلو در بارداری

درباره خوردن عدس پلو در بارداری نی نی سایت باید بگوییم که عدس پلو یک غذای سالم و مغذی است که می‌ توان در دوره‌ بارداری مصرف کرد، به شرطی که موادی که در آن استفاده شده، مناسب و سالم باشند. عدس حاوی پروتئین، فیبر، ویتامین‌ ها و مواد معدنی مفیدی مانند آهن و منیزیم است که برای سلامتی مادر و جنین حائز اهمیت است.

همچنین، عدس پلو معمولا یک غذای خوشمزه و متنوع است که می‌ تواند بخشی از رژیم غذایی متنوع و متعادل در دوران بارداری باشد. اما باید مراقب باشید که موادی که در تهیه عدس پلو استفاده می‌ شود، به درستی آماده شده و پخته شوند تا از احتمال بیماری‌ های ناشی از میکروب‌ ها و سموم غذایی جلوگیری شود.

با این حال برای خوردن عدس پلو در شیردهی نی نی سایت در نظر داشته باشید که، در صورت داشتن هرگونه شرایط و مشکلات پزشکی یا تغذیه‌ ای، مانند حساسیت به عدس پلو، می‌ توانید با پزشک خود مشورت کنید تا رژیم غذایی مناسبی برای خود در دوران بارداری تنظیم کنید.

عدس پلو را با چی بخوریم

یکی از مهم ترین چالش خوردن عدس پلو، این است که عدس پلو را با چی بخوریم یا اینکه عدس پلو چه طبعی دارد؟ درواقع باید بگوییم که با توجه به طبع سرد عدس پلو، می‌ توانید از مواد غذایی با طبع گرم به عنوان مکمل استفاده کنید. مخلوط پیاز تفت داده شده، گوشت چرخ کرده و کشمش بهترین انتخاب‌ ها برای ترکیب با عدس پلو هستند.

اضافه کردن ادویه‌ های گرم، گردو آسیاب شده و زعفران بعنوان چاشنی کنار عدس پلو، می‌ تواند طعم و طبع دلپذیرتری به عدس پلو ببخشد. همچنین خوردن عدس پلو با ماست نیز می تواند برای برخی افراد گزینه مناسبی باشد.

اگر می پرسید چه سالادی با عدس پلو خوبه، پیشنهاد می کنیم در کنار عدس پلو، سالاد شیرازی را امتحان کنید. این سالاد می‌ تواند یک ترکیب مناسب و خوشمزه باشد.

عدس پلو تا چند روز در یخچال میماند

معمولا عدس پلو می‌ تواند تا ۳ الی ۴ روز در یخچال نگهداری شود، اگر در شرایط مناسبی نگه داری شود. برای افزایش مدت زمان نگهداری، می‌ توانید عدس پلو را در ظروف محکم و مناسب بسته‌ بندی کرده و در قسمتی از یخچال که دمایش پایین‌تر است قرار دهید.

همچنین در صورتی که می‌ خواهید عدس پلو را بیشتر از چند روز نگهداری کنید، می‌ توانید آن را در فریزر مناسب برای نگهداری بلندمدت قرار دهید. با این حال، باید توجه داشت که با طولانی‌ تر شدن مدت زمان نگهداری، طعم و بافت غذا ممکن است تغییر کند.

عدس پلو پرسی چند است

عدس پلو پرسی چنده؟ قیمت عدس پلو ممکن است بسته به مکان و کیفیت غذا متفاوت باشد. عواملی مانند نوع و کیفیت مواد مورد استفاده، محل فروش و… ممکن است بر قیمت تاثیرگذار باشند. اما به طور کلی قیمت عدس پلو از ۸۰ تومان شروع می شود و تا ۲۰۰ تومن می تواند متغیر باشد.

حکم کشمش در عدس پلو

کشمش عدس پلو حرام یا خیر؟ همانطور که می دانید موضوعات مربوط به حلال یا حرام بودن مواد مختلف در اسلام، بسیار پیچیده است و بسته به تفسیرات مختلف فقه های مختلف ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد.

در برخی از منابع فقهی، به طور کلی اشاره شده است که موادی مانند مویز و کشمش، اگر به گونه‌ ای که از نظر شرعی مورد تایید باشد، پاک شوند، خوردن آن ها حلال است. اما اگر به گونه‌ ای بپزند که آب به داخل آن ها نفوذ کند و آب داخلشان نیز بجوشد، برخی فقها این را حرام می‌ دانند و برخی دیگر اجازه مصرف آن را می‌ دهند.

تعبیر خواب عدس پلو حضرت یوسف

تعبیر عدس پلو در خواب چیست؟ با توجه به آنچه تاکنون بیان شده، نمی‌ توان به طور قطعی و علمی اظهار نظر کرد که دیدن عدس پلو در خواب نشانه وقایع خاصی در زندگی باشد، زیرا موضوع خواب‌ ها و تعبیر آن ها به دیدگاه‌ ها و باورهای مختلف فردی و فرهنگی بستگی دارد و نمی‌ توان آن را به یک قاعده علمی منطقی وابسته کرد.

به طور کلی دیدن عدس پلو در خواب بر اساس دیدگاه حضرت یوسف علیه السلام، بیانگر وقایع ارزشمند در زندگی، رخ دادن خشکسالی و کمیابی و تحولات بنیادینی می باشد که در زندگی شخصی که این خواب را می بیند، رخ می دهد.

جمع بندی

همانطور که متوجه شدید، عدس پلو طرز تهیه بسیار راحتی دارد. در این صفحه کامل ترین راهنما برای طرز تهیه عدس پلو به روش های مختلف از جمله عدس پلو مجلسی بدون گوشت، عدس پلو تو پلوپز، عدس پلو برای ۴۰ نفر، عدس پلو جنوبی، سس عدس پلو و… را همراه با عکس عدس پلو مجلسی و همچنین عکس عدس پلو ساده به شما عزیزان ارائه داده ایم و به بسیاری از سوالات پرتکرار شما از جمله عدس پلو چیست، عدس پلو چه جوری درست میشه، چگونه سردی عدس پلو را بگیریم، عدس پلو چاق میکند، چطور کشمش عدس پلو درست کنیم، عدس پلو سرد است یا گرم، عدس پلو برای زخم معده خوب است یا خیر، و… پاسخ کامل داده ایم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

سوالات متداول
عدس پلو چگونه درست میشود؟

روش تهیه عدس پلو بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده ابتدا باید مواد اولیه را از قبل آماده کرده و سپس طبق دستوری که در مقاله توضیح داده شده است مرحله به مرحله طی کنید.

عدس پلو چند روز در یخچال میماند؟

همانطور که گفته شد، عدس پلو در صورتی که در بسته بندی محکم نگهداری شود، می تواند به مدت ۳ الی ۴ روز در یخچال بماند اما باید توجه داشته باشید که با طولانی‌ تر شدن مدت زمان نگهداری، طعم و بافت غذا ممکن است تغییر کند.

عدس پلو چه خاصیتی دارد؟

عدس پلو حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ ها (مانند ویتامین‌ های گروه ب و ویتامین C) و مواد معدنی (مانند آهن، فسفر و منیزیم) است که برای سلامتی بدن بسیار مفیدند. برای آشنایی بیشتر با فواید عدس پلو، پیشنهاد می کنیم مقاله را مطالعه کنید.