طرز تهیه رشته پلو

رشته پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که در بسیاری از نقاط کشور طبخ می‌ شود. این غذا از ترکیباتی ساده مانند برنج، رشته، گوشت یا مرغ، پیاز و ادویه‌ های مختلف تشکیل شده است که به دلیل طعم بی‌ نظیر و خواص غذایی آن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

رشته پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که در بسیاری از نقاط کشور طبخ می‌ شود. این غذا از ترکیباتی ساده مانند برنج، رشته، گوشت یا مرغ، پیاز و ادویه‌ های مختلف تشکیل شده است که به دلیل طعم بی‌ نظیر و خواص غذایی آن، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر می خواهید روش پخت رشته پلو اصیل ایرانی را یاد بگیرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه رشته پلو
طرز تهیه رشته پلو

طرز تهیه رشته پلو

طرز پخت رشته پلو چگونه است؟ رشته پلو به زبان انگلیسی Rice noodles، یکی از غذاهای محبوب و معروف در فرهنگ غذایی ایرانی است که به شکل‌ ها و طعم‌ های مختلف در سراسر کشور مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از جمله نکات جالب درباره رشته پلو، این است که این غذا در هر خانه به شیوه‌ ها و امکانات متفاوتی تهیه می‌ شود.

این امر باعث می‌ شود که مردم به طبقه اجتماعی، سلیقه و منطقه مختلف، طعم و شکل‌ های متنوعی از رشته پلو را تجربه کنند. در ادامه این آموزش با طرز تهیه رشته پلو اصیل ایرانی همراه شما عزیزان هستیم.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید طرز تهیه انواع پلوی مخلوط ایرانی و خارجی را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم طرز تهیه انواع پلو را بررسی کنید.

اگر ابتدا می خواهید بدانید رشته پلو از چی درست میشه، در ادامه با مواد لازم برای تهیه رشته پلو با گوشت چرخ کرده آشنا خواهید شد.

  • برنج ایرانی: ۲ تا ۳ پیمانه
  • رشته پلویی: ۱۵۰ گرم
  • روغن مایع: ۲ قاشق سوپ خوری
  • پیاز متوسط: ۱ عدد
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری
  • دارچین: ۱/۲ قاشق چای خوری
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق سوپ خوری
  • کشمش: ۱/۲ پیمانه
  • خرما: ۱/۲ پیمانه
  • سیب زمینی: ۲ عدد
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • گوشت چرخ‌ کرده: ۳۵۰ گرم

لازم به ذکر است که در این قسمت مواد اولیه جهت طرز رشته پلو ساده برای چهار نفر ذکر شده است، برای پخت رشته پلو دونفره می بایست این مقادیر را نصف کنید.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده طرز تهیه کلم پلو شیرازی به روش های متنوع، دستوری که در صفحه طرز تهیه کلم پلو شیرازی قرار داده ایم را مطالعه کنید.

طرز تهیه رشته پلو با گوشت
طرز تهیه رشته پلو با گوشت

طرز تهیه رشته پلو با گوشت

چگونه رشته پلو درست کنیم؟ در اولین مرحله از آموزش رشته پلو با گوشت قلقلی، ابتدا برنج را از ۳ الی ۴ ساعت قبل از پخت با آب و نمک خیس کنید. این کار باعث می شود که برنج هنگام پخت نرم‌ تر و خوشمزه‌ تر شود. برای این کار باید ابتدا یک ظرف مناسب بردارید و مقداری آب و نمک را در ظرف بریزید. پس از گذشت چند ساعت، برای پخت برنج، ابتدا یک قابلمه بردارید و مقداری آب همراه با نمک و یک قاشق روغن اضافه کرده و ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید.

زمانی که آب به جوش آمد، نوبت آن است که برنجی که از قبل خیس کرده بودید را به قابلمه حاوی اب جوش اضافه کنید. همزمان مقداری رشته پلویی را خرد کرده و به قابلمه حاوی آب و برنج اضافه کنید و صبر کنید تا محتویات درون قابلمه به مدت ۱۰ دقیقه بر روی حرارت باشند تا نرم شوند. پس از گذشت ۱۰ دقیقه می توانید آبکشی کنید.

در قدم بعدی برای طرز تهیه رشته پلو با گوشت قلقلی یا گوشت پلو، سیب زمینی‌ ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه ای خرد کنید. سپس یک قابلمه دیگر بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و سیب زمینی های حلقه شده را کف قابلمه بچینید. در نهایت برای پخت رشته پلو آبکش، برنج و رشته پلویی که در مرحله قبل آبکشی شده اند را بر روی سیب زمینی ها بریزید.

لازم به ذکر است که برای طرز تهیه رشته پلو با سیب زمینی (رشته پلو ساده با سیب زمینی)، می توانید مقداری از سیب زمینی ها را به صورت خلال های سرخ شده آماده کنید و در انتهای پخت، روی برنج بریزید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید انواع دوره های آشپزی ایرانی و ملل را در بهترین آموزشگاه آشپزی تهران همراه با مدرک بین المللی تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم به صفحه آموزشگاه آشپزی تهران مراجعه نمایید.

در ادامه مقداری روغن و زعفران بر روی برنج بریزید و صبر کنید تا به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد. در حین دم کشیدن برنج، می توانید گوشت چرخ‌ کرده را آماده کنید و کوفته قلقلی‌ ها را تهیه کنید. برای این کار یک ظرف بردارید و پیازها را رنده کنید و پس از گرفتن آب آن، گوشت چرخ‌ کرده، فلفل، زردچوبه، نمک را به آن اضافه کنید و مواد را به طور کامل با هم ترکیب کنید.

حال به مدت ۱۰ دقیقه مواد را ورز دهید و سپس با استفاده از یک سلفون مواد را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

در آخرین مرحله، گوشت چرخ کرده را از یخچال خارج بیرون آورید و به صورت دایره‌ ای، شکل دهید. پس از اتمام کار، یک تابه بردارید، مقداری روغن در آن بریزید و پس از داغ شدن، کوفته‌ ها را در آن سرخ کنید. پس از سرخ شدن کوفته‌ ها، برای پخت رشته پلو با کشمش (طرز رشته پلو کشمش)، می بایست کشمش را اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید. زمانی که برنج دم کشید، می‌ توانید برنج را همراه با کوفته و کشمش تزیین و نوش جان کنید.

نکات مهم در طرز تهیه رشته پلو

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، رشته پلو طرز تهیه (رشته پلو دستور پخت) ساده ای دارد و نیاز نیست مراحل پیچیده ای را طی کنید. فقط کافیست برخی نکات را رعایت کنید. یکی از نکات مهم که باید در پخت رشته پلو تهرانی به آن توجه داشته باشید، این است که رشته خیلی زود نرم و له می‌ شود، بنابراین دقت کنید که بیش از حد در آب جوش نماند. توصیه می شود رشته‌ پلویی حالت میانی داشته باشد؛ یعنی نه خیلی خشک و نه خیلی نرم که خمیر شود.

رشته پلویی معمولا کمی شور است؛ بنابراین بهتر است در میزان نمکی که به غذا اضافه می‌ کنید، احتیاط لازم را انجام دهید تا غذای شما شور نشود.

در پاسخ به سوال رشته پلو با چی خورده میشه نی نی سایت، باید بگوییم که شما می توانید در کنار رشته پلو، یک بشقاب سبزیجات تازه شامل کاهو، جوانه گندم، گوجه فرنگی، هویج و بروکلی همراه با آب ‌لیموی تازه سرو کنید. علاوه بر این، دوغ کم چرب می توانید گزینه مناسب دیگری برای سرو در کنار رشته چلو خوشمزه باشد.

مغمولا مهم ترین ادویه در طرز تهیه رشته پلو ساده نی نی سایت، زردچوبه است. لازم است یادآور شویم که در گذشته، زردچوبه تنها ادویه‌ ای بود که برای پخت رشته چلو استفاده می‌ کردند. پس برای داشتن یک رشته پلو سنتی (رشته پلو قدیمی)، در زمان سرو، کمی کره داغ کنید و به آن زردچوبه بزنید. سپس آن را روی رشته پلو بریزید و میل کنید.

در صورتی که می خواهید رشته پلو در پلوپز تهیه کنید، می توانید به جای قابلمه رشته پلو را در پلوپز درست کنید.

فیلم طرز تهیه رشته پلو

اگر عباراتی نظیر فیلم طرز تهیه رشته پلو، رشته پلو فیلم، فیلم رشته پلو با مرغ و عباراتی از این نظیر را سرچ کرده اید، در این قسمت به زودی توسط همکاران مجموعه آریا تهران فیلم آموزش طرز تهیه رشته پلو به روش های مختلف از جمله طرز تهیه رشته پلو عربی، رشته پلو اصفهانی، رشته پلو انسی، رشته پلو افغانی، طرز تهیه رشته پلو جنوبی، رشته پلو اذری، رشته پلو تهرانی، رشته پلو زنجانی، رشته پلو قزوینی، طرز تهیه رشته پلو با کدو حلوایی، رشته پلو تخم مرغ، رشته پلو زنجانی، رشته پلو با زردآلو، رشته پلو ساوه، رشته پلو شیرازی، رشته پلو شمالی، رشته پلو عراقی با مرغ، رشته پلو عید نوروز و… را قرار داده خواهد شد.

طرز تهیه رشته پلو با مرغ
طرز تهیه رشته پلو با مرغ

طرز تهیه رشته پلو با مرغ

رشته پلو چه جوری درست میشه؟ غذای رشته پلو با مرغ و کشمش یکی از غذاهای سنتی شهر تبریز است که با استفاده از فیله مرغ تهیه می شود. در ادامه می توانید دستور پخت این غذای خوشمزه را مطالعه کنید.

مواد لازم رشته پلو مجلسی عبارتند از:

  • برنج ایرانی: ۲ پیمانه
  • رشته پلویی قهوه ای رنگ: ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
  • عدس: ۱ پیمانه
  • کره حیوانی: ۵۰ گرم
  • فیله مرغ: ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم
  • زعفران آب شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز سرخ شده: ۳ قاشق غذاخوری
  • کشمش پلویی و خرما: نصف پیمانه
  • نمک، فلفل و روغن: به میزان لازم

برای طرز تهیه رشته پلو با مرغ (طرز رشته پلو با مرغ)، ابتدا برنج را بشویید و به مدت چند ساعت در آب و نمک خیس کنید. سپس عدس را چند ساعت خیس کنید و بعد بپزید. حال به سراغ کشمش ها بروید. به این منظور کشمش را خیس کرده و هسته خرما را جدا کنید.

در قدم بعد پخت رشته پلو با فیله مرغ، پیاز را نیز سرخ کرده و فیله مرغ را به صورت نواری خرد کنید و بعد آن را انواع چاشنی رشته پلو با مرغ شامل نمک، فلفل و زردچوبه مزه دار کنید و در مقداری کره یا روغن تفت دهید. زمانی که مواد سرخ شدند، پیاز، کشمش و خرما را نیز در یک تابه کوچک تفت دهید.

در این مرحله از چگونگی پخت رشته پلو تبریزی، برنج را آبکشی کنید و در حین آبکش شدن برنج، زمانی که نیم پز است رشته پلویی و عدس را نیز در آب برنج بریزید تا به طور کامل با هم مخلوط و پخته شوند. حال وقت آن است که برنج ترکیب شده را آبکش کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای خوشمزه و متنوع علاقه مند هستید و به دنبال کامل ترین دوره آموزش آشپزی می گردید، مجموعه آریا تهران بهترین و کاربردی ترین دوره آموزش آشپزی ایرانی رایگان را برای شما عزیزان آماده کرده است.

در این قسمت از پخت رشته پلو خوشمزه با مرغ، در قابلمه ای که قصد دارید برنج دم کنید، مقداری روغن بریزید و ته آن را با سیب زمینی یا هر نوع ته دیگ دیگری که تمایل دارید بچینید. در قدم بعد، برنج ها را با کف گیر داخل قابلمه ریخته و بین برنج ها دارچین بپاشید و درنهایت روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد.

زمانی که برنج دم کشید، برای تهیه رشته پلو زعفرانی (رشته پلو با زعفران)، مقداری از برنج را به صورت زعفرانی آماده کنید و در ظرف مورد نظر بریزید و همراه با مرغ، کشمش و خرما روی برنج یا لابه لای آن پخش کنید. در صورتی که تمایل دارید رشته پلو را به صورت کته ای تهیه کنید، برای تهیه رشته پلو کته (رشته پلو به صورت کته) یا رشته پلو دمی، باید ابتدا ۲ پیمانه برنج را همراه با ۳ پیمانه آب و مقداری نمک و روغن در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

در آخرین مرحله از رشته پلو مجلسی با مرغ، پس از اینکه آب به جوش آمد و مقداری از آب تبخیر شد، رشته ها را با برنج مخلوط کرده و زمانی که آب کاملا بخار شد روی درب قابلمه یک دم کنی قرار دهید و به مدت ۴۵ دقیقه الی یک ساعت صبر کنید تا رشته پلو دم بکشد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با روش پخت انواع غذاهای ایرانی و خارجی به صورت حرفه ای همراه با فوت و فن ها آشنا شوید، مقاله آشپزی آریا تهران را بررسی کنید.

طرز تهیه رشته پلو خالی بدون برنج
طرز تهیه رشته پلو خالی بدون برنج

طرز تهیه رشته پلو خالی بدون برنج

روش پخت رشته پلو ساده بدون برنج چگونه است؟ یکی از روش های پخت رشته پلو خوشمزه نی نی سایت، بدون استفاده از برنج است. در صورتی که تمایل دارید این غذای خوشمزه را بدون برنج تهیه کنید، می توانید از دستور زیر پیروی کنید.

برای طرز تهیه رشته پلو خالی بدون برنج با استفاده از شوید ابتدا باید شوید را خرد کرده و در آب جوش قرار دهید. سپس از آب درآورده و این کار را مجددا تکرار کنید تا شوید نرم شود. در قدم بعد برای پخت رشته پلو شوید، گوشت مورد نظر را با ادویه‌ های مختلف مانند فلفل، زردچوبه و نمک که از قبل تهیه کرده اید، تفت داده و با آب موادی مانند لوبیا چیتی و لپه خشک به همراه شوید و دیگر سبزیجاتی مانند پیاز، سیر، گشنیز و ریحان را همراه با گوشت قرار دهید.

در مرحله بعد پخت رشته پلو بدون برنج، همه مواد را با هم مخلوط کنید و به مدت یک ساعت دیگر بر روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید تا مواد به خوبی آماده شوند. در آخر رشته‌ های پخته شده را نیز به این مواد اضافه کرده و همگی مواد را با هم ترکیب کرده و سپس آماده سرو نمایید.

توجه داشته باشید که رشته پلو شیرین، این غذا محبوبیت بسیاری در میان مردم ایران دارد و به دلیل طعم فوق‌ العاده و شیرینی طبیعی خود، جایگاه ویژه ای در لیست غذاهای ایرانی ساده پیدا کرده است.

طرز تهیه رشته پلو با عدس

رشته پلو چجوری درست میشه؟ رشته پلو با عدس یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه ایرانی است که با ترکیبات ساده و قابل دسترس تهیه می‌ شود و معمولا در مناسبت‌ ها و جشن‌ های مختلف مانند عید نوروز، شب یلدا، چهارشنبه سوری و… مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در زیر طرز رشته پلو با عدس را می توانید مشاهده کنید.

مواد اولیه رشته پلو عدس عبارتند از:

  • برنج: ۲ پیمانه
  • رشته پلویی: حدودا ۱۰۰ گرم
  • عدس پخته: ۱ پیمانه
  • کره: ۵۰ گرم (یا روغن ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری)
  • دارچین: ۲ قاشق مربا خوری
  • فیله ی مرغ: ۵۰۰ گرم (یا گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم)
  • نمک و فلفل: به دلخواه
  • زعفران آب کرده: به دلخواه
  • پودر زیره سبز: ۱ قاشق چای خوری
  • پیاز سرخ کرده: ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
  • دانه صبور: به دلخواه
  • کشمش: به دلخواه برای تزیین

برای تهیه رشته پلو ساده با عدس (رشته پلو غذای چهارشنبه سوری)، ابتدا برنج را بشویید و همراه با مقداری نمک خیس کنید. سپس آن را در آب جوش بریزید و پس از چند جوش (بسته به نوع برنج) در اواخر پخت برنج، رشته را اضافه کنید. سپس عدس پخته شده را بریزید و پس از یک الی دو جوش برنج را آبکش کنید.

حال در ادامه پخت رشته پلو با عدس نی نی سایت، در یک قابلمه مقداری روغن یا کره بریزید و برای ته دیگ، به دلخواه نان یا سیب زمینی قرار دهید. برنج را کم کم اضافه کنید و لابه لای آن دارچین بپاشید. سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و نصف استکان آب روی آن بریزید. ابتدا حرارت را زیاد کرده و پس از بخار کردن برنج، حرارت را کم کنید. حال روی برنج کره آب شده بریزید و برنج را دم کنید.

در قدم بعد از آموزش پخت رشته پلو پوپک فود، فیله مرغ را با مقداری نمک، زعفران، زیره سبز روی حرارت زیاد سرخ کنید تا زمانی که آب نیندازد. در صورتی که از گوشت چرخ کرده استفاده می کنید، ابتدا یک پیاز را به صورت ریز خرد کنید و تفت دهید تا طلایی شود. برای رشته پلو با عدس و مرغ نیز می بایست به جای گوشت چرخ کرده از مرغ استفاده کنید.

در صورتی که تمایل ندارید برای پخت رشته پلو از هیچ نوع گوشتی استفاده کنید، برای پخت رشته پلو با عدس بدون گوشت، می توانید گوشت را از این مرحله حذف کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای سننی ایرانی علاقه مند هستید، شرکت در دوره آشپزی سنتی آریا تهران را به شما پیشنهاد می کنیم.

حال گوشت را با کمی زرد چوبه، نمک و فلفل در تابه تفت دهید و در آخر برای داشتن رشته پلو با زیره، مقدار کمی زیره روی گوشت بپاشید و مجددا کمی تفت دهید. برای داشتن رشته پلو با پیاز داغ (رشته پلو ساده با پیاز داغ)، می توانید هنگام سرو پلو، روی آن مقداری پیاز داغ بریزید و در دیس بکشید و روی دیس را با فیله مرغ یا گوشت سرخ شده، زعفران دم کرده، دانه صنوبر و کشمش تفت داده شده تزیین کنید. نوش جان.

طرز تهیه رشته پلو مشهدی
طرز تهیه رشته پلو مشهدی

طرز تهیه رشته پلو مشهدی

رشته پلو مشهدی یکی از غذاهای خوشمزه در شهر مشهد می باشد که در بسیاری از مهمانی ها و مراسم ها مانند عید نوروز سرو می شود. اگر می خواهید روش پخت این غذای خوشمزه را یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو مشهدی عبارتند از:

  • ۴ عدد ران مرغ
  • ۳ پیمانه برنج
  • ۳۰۰ گرم رشته پلویی
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • یک عدد پیاز متوسط پوست کنده و نگینی خرد شده
  • ۴ قاشق سوپ خوری زعفران دم‌ کرده غلیظ
  • سماق و دارچین به مقدار لازم
  • ۵۰ گرم روغن مایع و کره

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا ران مرغ را همراه با مقداری نمک، فلفل سیاه و آب لیموترش مزه‌ دار کنید و سپس آن را به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. در همین فاصله، پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در یک تابه بریزید و کمی تفت دهید تا طلایی شود.

در ادامه آموزش پخت رشته پلو پروانه جوادی به روش مشهدی، ران مرغ را به پیازها اضافه کرده و به مدت چند دقیقه تفت دهید. حال یک لیوان آب جوش در تابه بریزید و درب آن را ببندید تا مرغ‌ ها به مدت ۴۵ دقیقه بپزند. در ۱۰ دقیقه آخر پخت، دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌ کرده روی مرغ‌ ها اضافه کنید. در انتها آب مرغ باید به‌ اندازه سس غلیظ شوند.

در این مرحله برای آماده کردن برنج، می بایست برنج را از چند ساعت قبل با آب و نمک خیس کنید. سپس آب آن را خالی کرده و در یک قابلمه آب جوش بریزید. در پنج دقیقه آخر پخت برنج، رشته‌ ها را اضافه کرده و هم بزنید. پس از پنج دقیقه، برنج و رشته را می توانید آبکشی کنید.

در ادامه پخت رشته پلو خانم گل آور به روش مشهدی، در کف قابلمه مورد نظر مقداری روغن ریخته و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا داغ شود. پس از قرار دادن ته دیگ دلخواه خود، یک لایه از برنج و رشته آبکش کرده را در کف قابلمه بچینید. سپس دو عدد ران مرغ پخته را روی برنج قرار داده و روی آن‌ ها را نیمی از آب مرغ باقی‌ مانده در تابه، سماق و دارچین بپاشید.

حال یک لایه برنج، دو عدد ران مرغ و یک لایه برنج نهایی را در قابلمه بریزید. درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج بخار کند. سپس شعله گاز را کم کرده، دم‌کنی را قرار دهید و رشته پلو را به مدت ۲۴ دقیقه روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد.

در مرحله نهایی، در ۱۰ دقیقه باقی مانده پخت، کره، دو قاشق غذاخوری روغن مایع و مابقی زعفران را روی برنج بریزید. خال غذای شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: مرصع پلو یکی از انواع غذاهای ایرانی مجلسی است که در بسیاری از مهمانی ها و مجالس سرو می شود. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه مرصع پلو، بر روی لینک کلیک کنید.

رشته پلو ترکیه ای

این نوع رشته پلو ترکیه ای، که به انگلیسی به پیلاف برنج نیز معروف است. پیلاف به نوعی برنج می گویند که معمولا با آب مرغ، آب گوشت یا سبزیجات پخته می شود. پیلاف معمولا پر ادویه و معطر است و همراه آن سبزیجات پخته نیز سرو می شود.

مواد لازم رشته پلو ترکی عبارتند از:

  • رشته پلویی: ۲ قاشق غذاخوری
  • کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز ریز خرد شده : ۱ عدد کوچک
  • نمک: به میزان لازم
  • برنج: ۱ پیمانه
  • آب مرغ: ½ ۱ پیمانه

ابتدا یک پیمانه برنج بشویید و به مدت چند دقیقه خیس کنید تا برنج نرم و خوشمزه تر شود. در این فاصله به آماده کردن مابقی مواد بپردازید. برای این کار ابتدا یک قابلمه بردارید و آن را روی حرارت قرار دهید و مقداری کره یا روغن بریزید تا گرم شود.

در این میان پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و با کره تفت دهید تا پیاز طلایی شود. در قدم بعد، نمک اضافه کنید و سپس رشته و برنج را نیز بریزید و برای یک الی دو دقیقه با پیاز تفت دهید.

در انتهای آموزش پخت رشته پلو پاپیون به سبک ترکی، یک و یک چهارم پیمانه آب مرغ را اضافه کرده و اجازه دهید بجوشد و تبخیر شود. سپس درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. پس از اینکه برنج دم کشید، آن را در ظرف پذیرایی سرو کرده و نوش جان کنید.

رشته پلو کرمانشاهی

همانطور که در قسمت آموزش طرز تهیه رشته پلو ویکی پدیا مشاهده کره اید، رشته پلو غذای محلی کرمانشاهی یکی از غذاهای اصیل کرمانشاه است که در بسیاری از دورهمی های خانوادگی تهیه می شود. برای یادگیری روش پخت این نوع رشته پلو ادامه این مطلب را از دست ندهید.

مواد لازم طرز تهیه رشته پلو کرمانشاهی عبارتند از:

  • ۱ بسته رشته پلویی
  • ۴ پیمانه برنج
  • روغن حیوانی یا کره

در ابتدای طرز تهیه رشته پلو فوری خوشمزه، ابتدا برنج را در آب درحال جوش و نمک بریزید و در چند دقیقه مانده به آبکش کردن، رشته را به برنج اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا با برنج مخلوط شود و سپس آبکش کنید. در قدم بعد، مانند دیگر مراحل پخت رشته پلو، ته دیگ را در کف قابلمه بچینید و برنج را همراه با رشته در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد.

زمانی که برنج دم کشید، روغن کرمانشاهی یا کره داغ شده را روی برنج بریزید و سرو نمایید. حال رشته پلو را با مقداری پیازداغ و کشمش سرو و نوش جان کنید. لازم به ذکر است که شما می توانید این غذای خوشمزه را با ماهی، مرغ یا گوشت چرخ‌ کرده طبق دستوری که در مطالب فوق ذکر کرده ایم سرو کنید.

طرز تهیه رشته پلو با مرغ و زرشک
طرز تهیه رشته پلو با مرغ و زرشک

طرز تهیه رشته پلو با مرغ و زرشک

روش پخت رشته پلو شب یلدا (رشته پلو شب چله) و رشته پلو شب عید چگونه است؟ برای پخت رشته پلو با مرغ و زرشک برای شب عید یا شب یلدا، ابتدا برنج را به شیوه ای که در قسمت طرز تهیه انواع دیگر رشته پلو خانگی توضیح داده شد، آماده کنید. سپس مرغ را نیز مزه دار کرده و در یخچال قرار دهید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه با پیاز تفت دهید. لازم به ذکر است که برای طرز تهیه رشته پلو با مرغ سرخ شده می توانید مرغ ها را به مدت بیشتری تفت دهید تا کاملا سرخ شوند.

در ادامه پخت رشته پلو با زرشک (رشته پلو زرشک)، برای تهیه زعفران و زرشک، زعفران را بوسیله هاونگ سنگی پوره کرده و در داخل ظرف مناسبی بریزید و آب جوش را اضافه نموده و روی حرارت ملایم بگذارید و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. سپس در ادامه زرشک ها را بعد از پاک کردن در داخل ظرف ریخته، مقداری آب در آن بریزید و پس از گذشت چند دقیقه تمیز بشویید.

در ادامه تابه ای بردارید و مقداری روغن زیتون در آن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن کمی داغ شود. سپس زرشک را ریخته و به مدت سه دقیقه تفت دهید. باید در این مدت کوتاه باید مدام زرشک ها را هم بزنید و زیر و رو کنید تا نسوزند.

زمانی که رشته پلو شما دم کشید، حرارت را خاموش کرده و رشته پلو را در ظرف مورد نظر بریزید. سپس زعفران دم کرده با زرشک را که از قبل آماده کرده اید، بر روی رشته پلو پخش کنید و میل کنید. نوش جان!

پیشنهاد ویژه: زرشک پلو یکی از انواع غذاهای مجلسی است که جایگاه ویژه ای در لیست غذاهای ایرانی دارد. جهت مشاهده آموزش طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ساده خانگی، بر روی لینک کلیک نمایید.

رشته پلو با لوبیا چشم بلبلی

رشته پلو با لوبیا چشم بلبلی چگونه تهیه می شود؟ اگر ترجیح می دهید که در پخت این غذای خوشمزه از لوبیا چشم بلبلی استفاده کنید، می توانید طبق دستور زیر عمل کنید.

مواد لازم برای تهیه رشته پلو با لوبیا چشم بلبلی عبارتند از:

  • برنج مرغوب ایرانی: ۳۰۰ گرم
  • لوبیا چشم بلبلی: ۵۰ گرم
  • عدس: ۵۰ گرم
  • لپه: ۵۰ گرم
  • رشته پلویی خردکرده: ۱۵۰ گرم
  • دارچین: ۱ قاشق چای خوری
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • زعفران حل کرده: ۲ قاشق سوپ خوری
  • پیازداغ: ۲ قاشق سوپ خوری
  • کره گیاهی: ۵۰ گرم

برای پخت رشته پلو غذای ایرانی خوشمزه با لوبیا چشم بلبلی، ابتدا برنج، لوبیا، عدس و لپه را در کاسه‌ های جداگانه خیس کنید. سپس آب آن ها را دور بریزید و حبوبات را بپزید. در ادامه برنج را در آب جوش ریخته و بجوشانید تا نرم شود و در قدم بعد رشته را اضافه کنید.

پس از گذشت ۳۰ ثانیه، برنج و رشته را در آبکش بریزید و کمی آب ولرم، روی آن بدهید. سپس حبوبات پخته، دارچین، زردچوبه، نمک، فلفل، زعفران و پیازداغ را در کاسه‌ ای جداگانه ریخته و با هم مخلوط کنید. حال قابلمه مناسبی را روی حرارت قرار دهید و ۲ قاشق از کره را در آن آب کنید.

در آخر برای تهیه رشته پلو شب چهارشنبه سوری، رشته پلو و حبوبات را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه، اجازه دهید تا دم کنید. درنهایت باقی مانده کره را آب کرده و روی رشته‌ پلو بریزید و در دیس مناسبی سرو کنید. نوش جان!

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید انواع روش های پخت باقالی پلو را به روش های ساده و کامل یاد بگیرید، مقاله طرز تهیه باقالی پلو ساده را از دست ندهید.

رشته پلو دامغانی
رشته پلو دامغانی

رشته پلو دامغانی

چگونه رشته پلو بپزم؟ طرز تهیه رشته پلو ساده و خوشمزه به روش دامغانی چگونه است؟ برای تهیه رشته پلو دامغانی ابتدا باید مواد اولیه را طبق دستور زیر آماده کنید:

  • ۴ پیمانه برنج
  • ۲ عدد بادمجان
  • به مقدار لازم نمک، فلفل و روغن
  • ۲۵۰ گرم رشته‌ پلویی
  • ۲۵۰ گرم کدوحلوایی
  • ۱ ق س گردغوره یا رب انار
  • ۳۰۰ گرم گوشت قرمز یا مرغ
  • ۱ عدد سیب‌زمینی

در ابتدای طرز رشته پلویی دامغانی، ابتدا برنج را مطاق با روشی که در ابتدای مقاله گفته شده در یک قابلمه حاوی آب جوش بریزید و در انتهای پخت، رشته را اضافه کنید و پس از گذشت ۲ دقیقه آن را آبکشی کنید. در ادامه کف قابلمه را کمی روغن بریزید و سیب‌ زمینی حلقه شده، کدو حلوایی و بادمجان را در کف قابلمه بچینید و روی آن ها کمی نمک بپاشید.

در این مرحله از پخت رشته پلو نواب به سبک دامغانی، فیله مرغ خام را که از قبل با گرد غوره، نمک و فلفل مزه دار کرده‌ اید روی آن‌ ها بچینید. شما می‌ توانید مرغ را کف قابلمه نیز بچینید. در این مرحله، شعله را کم کنید تا نسوزد و سپس برنج آبکش شده را روی آن بریزید و به مدت ۴۵ دقیقه بر روی شعله ملایم قرار دهید تا دم بکشد و مرغ‌ ها بپزند.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع سوپ های خوشمزه علاقه مند هستید، حتما مقاله انواع سوپ ساده و راحت را مطالعه کنید.

رشته پلو با هویج

رشته پلو با هویج چگونه درست می شود؟

  • سینه بزرگ پخته: ۱ عدد
  • هویج خلالی شده: ۳ عدد
  • برنج: ۲ پیمانه
  • زعفران دمی غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر: قاشق غذاخوری
  • رشته پلویی: ۱ دسته

برای پخت رشته پلو با هویج، ابتدا یک عدد سینه مرغ که از قبل با پیاز، زردچوبه و نمک پخته اید را به صورت ریش ریش آماده کنید. سپس هویج های خلالی شده را در روغن تفت دهید و مقداری شکر بریزید و سپس با نصف استکان آب اجازه دهید تا بپزد. در ادامه برنج را همراه با رشته پلویی آبکش کنید، پس از آن، مرغ و هویج هایی که پخته و نرم شده را با زعفران، لابه لای برنج و رشته پلویی بریزید و صبر کنید تا دم بکشد. نوش جان!

پیشنهاد ویزه: اگر به دنبال یادگیری پخت هویج پلو با گوشت چرخ کرده به صورت کامل و حرفه ای هستید، به صفحه طرز تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده مراجعه نمایید.

طرز تهیه رشته پلو ساده بدون گوشت و مرغ

چگونه رشته پلو ساده درست کنیم؟ در صورتی که می خواهید این غذای خوشمزه را بدون استفاده از گوشت و مرغ، و به صورت گیاهی تهیه کنید، ما در ادامه دستور را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید این غذای لذیذ را به صورت گیاهی میل کنید.

مواد لازم برای طرز تهیه رشته پلو ساده بدون گوشت و مرغ عبارتند از:

  • برنج: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌ دار
  • رشته پلویی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌ دار
  • پیاز متوسط: ۲ عدد
  • کشمش: نصف لیوان فرانسوی دسته‌ دار
  • هویج: ۱ عدد
  • خلال پسته و بادام: به مقدار لازم
  • سیب زمینی متوسط: ۱ عدد
  • عدس سبز پخته: نصف لیوان فرانسوی دسته‌ دار
  • زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین: به مقدار لازم

در اولین مرحله از طرز تهیه رشته پلو ساده بدون گوشت و مرغ، باید پیاز‌ها را به صورت خلالی نازک خرد کنید. حال یک تابه بردارید و مقداری روغن در تابه بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. در قدم بعد پیاز‌ها را در روغن سرخ کنید تا مقداری سبک و طلایی شوند. زمانی که پیاز‌ها سرخ شدند، آن‌ ها را از تابه بیرون بیاورید و در یک ظرف جداگانه بریزید.

در این مرحله از پخت رشته پلو رژیمی، برنج را تمیز بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه در آب و نمک خیس کنید. این کار در پخت بهتر برنج تاثیر بسزایی خواهد داشت. حال کشمش را نیز بشویید و در یک ظرف جداگانه در آب خیس کنید. در ادامه عدس‌ ها را نیز به مدت یک ساعت خیس کرده و سپس بپزید.

در این مرحله از دستور پخت رشته پلو شف طیبه، باید هویج را تمیز بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس هویج را به صورت خلالی خرد یا رنده کنید. در قدم بعد در تابه مقداری روغن بریزید و هویج ها را در روغن تفت دهید. در ادامه کمی زعفران و دارچین به آن اضافه کنید.

پس از این که هویج‌ ها را در روغن سرخ کردید، آن‌ ها را از تابه خارج کنید، سپس کشمش‌ هایی که از قبل شسته اید را آبکش کرده و به این ترکیب اضافه کنید. حال شعله گاز را کم کنید و کشمش‌ ها را به مدت چند دقیقه تفت دهید.

مرحله پنجم نوبت به آماده کردن خلال پسته و بادام می رسد. در این مرحله از دستور پخت رشته پلو ایران کوک بدون گوشت و مرغ، باید خلال پسته و بادام را حداقل ۱ ساعت در گلاب خیس کنید. سپس یک تابه تمیز بردارید، مقداری روغن در آن بریزید و خلال‌ ها را برای چند دقیقه تفت دهید. شما می‌ توانید در این مرحله، کمی زعفران به خلال‌ ها اضافه کنید تا خوشرنگ‌ تر شوند.

در این مرحله از طرز تهیه رشته پلو حرفه ای، یک قابلمه آب روی حرارت قرار داده و کمی نمک به آن اضافه کنید. حال صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. زمانی که آب جوشید، می توانید برنج را به آب اضافه کرده و حدود ۵ دقیقه اجازه دهید و در انتها رشته پلویی را اضافه کنید. حال ۲ دقیقه صبر کنید و سپس برنج و رشته را آبکش کنید.

در ادامه پاسخ به سوال چه جوری رشته پلو درست کنم، باید در کف قابلمه مقداری روغن بریزید و برای ته دیگ، از سیب زمینی های حلقه‌ ای خرد شده استفاده کنید. حال عدس پخته شده را به ترکیب برنج و رشته اضافه کرده و همه مواد را در قابلمه بریزید. سپس مقداری دارچین و زعفران دم کرده به برنج اضافه کرده و درب قابلمه را روی آن قرار دهید. اجازه دهید تا برنج شما به مدت ۴۰ دقیقه دم بکشد.

پس از این که رشته پلو گیاهی شما آماده شد، آن را در ظرف مورد نظر سرو و نوش جان کنید. شما می توانید برای تزئین رشته پلو، از پیاز داغ، هویج سرخ شده، خلال بادام، کشمش پلویی و خلال پسته استفاده کنید.

رشته پلو اردبیلی
رشته پلو اردبیلی

رشته پلو اردبیلی

رشته پلو چطور درست کنم؟ در این قسمت برای شما عزیزان، مراحل پخت رشته پلو اردبیلی را قرار داده ایم تا بتوانید این غذای خوشمزه را به سبک اردبیلی تهیه کنید.

مواد لازم رشته پلو اردبیلی عبارتند از:

  • ۲۰۰ گرم رشته پلویی
  • ۱۹۰ گرم قیسی
  • ۱۰۰ گرم کره
  • ۴۰۰ گرم برنج ایرانی
  • ۱ قاشق سوپ خوری پودر دارچین
  • ۱ قاشق سوپ خوری شکر سفید
  • ۳۰۰ گرم گوشت چرخ کرده
  • ۲ عدد پیاز کوچک
  • ۴ قاشق سوپ خوری پیاز سرخ شده
  • به میزان دلخواه روغن گیاهی
  • به میزان دلخواه فلفل سیاه، زردچوبه و نمک دریا

برای پخت رشته پلو اردبیلی یا رشته پلو قیسی، ابتدا برنج را بشویید و کنار بگذارید و صبر کنید تا به مدت یک ساعت برنج خیس بخورد. در ادامه پیازها را رنده کرده و همراه با گوشت چرخ کرده و فلفل سیاه ترکیب کنید و آن ها را کاملا با دست ورز دهید. در قدم بعد، گوشت ها را به صورت دایره ای آماده کرده و در روغن گیاهی سرخ کنید و در یک ظرف جداگانه قرار دهید.

در مرحله دوم، برنج را در یک قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید و پس از اینکه برنج نیم پز شد، به آن رشته پلویی اضافه کنید و پس از ۲ دقیقه از روی شعله بردارید.

حال یک تابه برداری و قیسی ها را پس شستن، با کره تفت دهید و سپس با شکر سفید، فلفل سیاه، زردچوبه و پیاز را نیز سرخ کنید. در ادامه به آن زعفران دم کرده را نیز بیفزایید.

در آخرین مرحله از آموزش پخت رشته پلو چی شی اردبیلی، کف قابلمه را ته دیگ دلخواه خود قرار داده و سپس مقداری از برنج آبکش شده را کف قابلمه بریزید. در ادامه گوشت های قلقلی را همراه با مواد به برنج اضافه کنید. در قدم پنجم صبر کنید تا برنج دم بکشد و در ادامه با گوشت قلقلی، قیسی، دارچین و خلال پسته تزئین کنید. نوش جان!

رشته پلو اراکی

چطوری رشته پلو درست کنم؟ رشته پلو اراکی یکی دیگر از انواع پلوهای خوشمزه و محلی شهر اراک می باشد که در بسیاری از مراسم و مهمانی ها سرو می شود. اگر می خواهید دستور پخت این غذای خوشمزه را به روش اراکی یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای پخت رشته پلو اراکی عبارتند از:

  • ۲ پیمانه برنج
  • ۱ عدد پیاز بزرگ
  • ۱۰۰ گرم رشته پلویی
  • ۱/۲ پیمانه کشمش
  • ۱۰ عدد خرما
  • ۱/۲ قاشق چای خوری زعفران دم کرده
  • ۱ عدد نان (سنگک، تافتون یا لواش)
  • ۱/۲ قاشق چای خوری دارچین
  • نمک و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

برای پخت این غذای خوشمزه ابتدا برنج را تمیز بشویید و برای یک ساعت همراه با آب و نمک خیس کنید. حال یک قابلمه مناسب بردارید و آن را تا نیمه پر از آب کنید و ربر روی حرارت قرار دهید. حال صبر کنید تا آب به جوش بیاید. در ادامه نصف قاشق چای خوری نمک را به آب درحال جوش اضافه کرده و پس از اینکه نمک در آب حل شد، برنج را در قابلمه بریزید.

اجازه دهید تا برنج کمی نرم شود و تقریبا در پنج دقیقه انتهایی، رشته ها را نصف کرده و به قابلمه حاوی برنج اضافه کنید. حال برنج و رشته را هم بزنید تا به هم نچسبند. بعد از اینکه برنج و رشته نرم و نیم پز شدند، نوبت آن است که آن ها را آبکشی کنید.

در این مرحله از آموزش پخت رشته پلو خانم صرافها به روش اراکی، قابلمه را دوباره روی حرارت قرار دهید، مقداری روغن کف قابلمه بریزید و ته دیگ دلخواه خود را در کف قابلمه بچینید. حال برنج و رشته را در قابلمه بریزید و به مدت ۱ ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج دم بکشد. در ۱۵ دقیقه آخر پخت برنج، زعفران دم کرده همره با کره را مخلوط کرده و روی برنج بریزید.

در آخرین مرحله، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. هسته های خرما را جدا کنید. کشمش ها را تمیز بشویید و کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند. حال یک تابه بردارید و مقداری روغن در تابه ریخته و اجازه دهید تا روغن داغ شود. سپس پیاز را در روغن تفت دهید تا زمانی که طلایی رنگ شوند. در آخر زردچوبه، دارچین، کشمش و خرما را به پیاز اضافه کنید و هم بزنید تا نرم شوند.

در انتها تابه را از روی حرارت بردارید. برنج را در ظرف مورد نظر سرو کنید و با مخلوط کشمش و خرما تزئین کنید. نوش جان!

رشته پلویی چیست

رشته پلویی چیست؟ رشته پلو چه شکلی است؟ در پاسخ به سوال رشته پلو چیه، باید بگوییم که رشته پلویی، یکی از ترکیبات غذایی است که از سه مواد اصلی یعنی آب، آرد گندم و نمک تشکیل شده است. حتما در هنگام خرید رشته پلو مشاهده کرده اید که این رشته به شکل نازک و کمی تیره‌ تر از رشته آش درست می‌ شود و معمولا در کارخانه‌ ها تولید می‌ شود.

در راهنمای غذایی، رشته پلویی در گروه نان و غلات قرار دارد و هر نیم لیوان از رشته پلویی پخته، معادل یک قرص نان است و حاوی ۸۰ کیلوکالری انرژی می‌ باشد. مانند برنج، رشته پلویی نیز یک منبع اصلی انرژی است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

برای تهیه رشته پلویی، از ویژگی‌ های پروتئین گندم مانند چسبندگی آن استفاده می‌ شود، به طوری که گندم به صورت خمیر درآمده و به شکل رشته‌ های نازک شکل داده می‌ شود. اما اگر شما دارای حساسیتی نسبت به پروتئین گندم هستید، بهتر است از مصرف رشته پلویی خودداری کنید. همچنین افرادی که دیابت دارند، باید در مصرف رشته پلویی محتاط باشند، زیرا مصرف آن ممکن است بر میزان قند خون تاثیر بگذارد.

خورشت برای رشته پلو

رشته پلو رو با چی درست کنم؟ رشته پلو را با چی میخورن؟ خورشت مناسب برای رشته پلو چیست؟ تا به اینجای مقاله به طور کامل به این سوال که رشته پلو رو چطور درست کنم، پاسخ کامل دادیم.

حال در پاسخ به سوال رشته پلو رو با چی بخوریم نی نی سایت باید بگوییم که شما می توانید رشته پلو را با انواع خورشت های مختلف و خوشمزه درست کنید. برخی از انواع خورشت برای رشته پلو عبارتند از:

  • خورشت قیمه آلو
  • خورشت گوجه‌ فرنگی
  • خورشت مرغ و هویج

خواص رشته پلو

رشته پلو چه خاصیتی دارد؟ رشته پلو برای زخم معده مفید است یا خیر؟ رشته پلو خواص بسیاری دارد. این غذا علاوه بر اینکه یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه در فرهنگ غذایی ایرانی است، دارای خواص متعددی نیز می‌ باشد. در زیر به برخی از خواص رشته پلو اشاره خواهیم کرد:

  • منبع انرژی: رشته پلو غذای سنتی و مفید، به عنوان یک منبع اصلی انرژی محسوب می‌ شود. آرد گندم که در تهیه رشته پلو استفاده می‌ شود، کربوهیدرات‌ های قابل هضمی را فراهم می‌ کند که بدن را به سرعت با انرژی مورد نیاز تامین می‌ کند.
  • حفظ سلامت قلبی: از دیگر فواید رشته پلو می توان به حفظ سلامتی قلب اشاره کرد. مصرف مقدار مناسبی از رشته پلویی به عنوان یکی از منابع کربوهیدرات، می‌ تواند به سلامت قلب کمک کند. استفاده از کربوهیدرات‌ های کامل موجود در رشته پلویی می‌ تواند به کاهش خطر بیماری‌ های قلبی-عروقی کمک کند.
  • تامین فیبر: رشته پلویی همچنین منبع خوبی از فیبر محسوب می‌ شود. فیبر موجود در آرد گندم می‌ تواند به بهبود گوارش کمک کرده و از مشکلات گوارشی مانند یبوست و دیگر مشکلات معمول گوارشی جلوگیری کند.
  • منبع ویتامین و مواد معدنی: رشته پلویی نیز حاوی مقادیری از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مهم مانند ویتامین B و آهن است که برای حفظ سلامتی عمومی بدن لازم است.
  • تغذیه متعادل: همچنین، با ترکیب آرد گندم و سایر مواد موجود در رشته پلو، می‌ توان غذایی متعادل و شامل انواع مختلف مواد مغذی را فراهم کرد که به تغذیه بهینه بدن کمک می‌ کند.

در کل، رشته پلو به عنوان یک غذای سنتی و محبوب، علاوه بر خوشمزه بودن، دارای خواص متعددی است که با مصرف متعادل و منظم می‌ تواند به بهبود سلامتی عمومی بدن کمک کند. اما بهتر است در مصرف هر غذایی، از تنوع و تعادل غذایی در رژیم غذایی خود پیروی کرده و مقدار مصرف آن را کنترل کنید.

خواص و مضرات رشته پلو در بارداری

رشته پلو یک غذای محبوب و رایج در بسیاری از کشورها، به‌ خصوص در کشورهای خاورمیانه و آسیایی است. این غذا از جمله غذاهایی است که می تواند در دوران بارداری مصرف شود اما نیاز به مراقبت های خاص خودش را دارد. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما، به بررسی خواص و مضرات خواص و مضرات رشته پلو در بارداری می‌ پردازیم:

خواص رشته پلو در بارداری:

  • منبع انرژی: رشته پلو، منبع بسیار خوبی از انرژی برای افراد باردار است.
  • منبع فیبر: اگر با مواد غذایی سبوس‌ دار مانند برنج تهیه شود، رشته پلو می‌ تواند منبع خوبی از فیبر باشد که در رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست کمک می‌ کند.
  • منبع ویتامین‌ ها و مواد معدنی: رشته پلو می‌ تواند منبعی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مانند ویتامین B، آهن و… باشد که برای سلامتی خانم های باردار و جنین مفید است.

درواقع رشته پلو یک غذای کامل و متوازن است که می‌ تواند در تغذیه بارداران و کودکان مفید باشد.

مضرات رشته پلو در بارداری:

  • محتوای نشاسته: رشته پلو ممکن است حاوی مقدار زیادی نشاسته باشد که مصرف بیش از حد آن می‌ تواند باعث افزایش سطح گلوکز خون شود و مشکلاتی مانند افزایش وزن و دیابت بارداری را تشدید کند.
  • محتوای نمک: بعضی از رشته‌ های پلو ممکن است حاوی مقدار زیادی نمک باشند که مصرف بیش از حد آن می‌ تواند مشکلات فشار خون را تشدید کند.
  • افزایش خطر اختلالات گوارشی: مصرف بیش از حد رشته پلو ممکن است منجر به مشکلات گوارشی مانند گازهای معده، سوزش معده و دل‌ درد شود.

نکات مهم:

خوردن رشته پلو در بارداری نی نی سایت و همچنین مصرف رشته پلو در شیردهی، باید با میزان معقول و به همراه مواد غذایی دیگری که در تغذیه بارداری مورد نیاز است، انجام شود. مصرف رشته پلو باید با مقدار مناسب و با توجه به نیازهای افراد صورت گیرد و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌ شود.

با در نظر گرفتن این نکات و توجه به میزان مصرف، می‌ توان رشته پلو را به عنوان یکی از موارد تغذیه‌ ای مفید در دوران بارداری در نظر گرفت، اما همواره توصیه می‌ شود قبل از هر تغییری در رژیم غذایی خود، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

رشته پلو چقدر کالری دارد

همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، رشته پلو ارزش غذایی بسیاری دارد، حال شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که رشته پلو چند کالری دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کالری رشته پلو، تقریبا ۲۸۵ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم می باشد. در ادامه می توانید با مشاهده جدول ارزش غذایی رشته پلو، پاسخ بسیاری از سوالات خود را از جمله رشته پلو چاق کننده است، رشته پلو قند دارد یا نه و… را مشاهده کنید.

تشکیل دهنده اصلیمقدار در۱۰۰ گرم
انرژی (کالری)۲۸۵ کیلوکالری
کربوهیدرات۴۶٫۲۹ گرم
پروتئین۷٫۱۵ گرم
چربی۷٫۹۹ گرم
آب۹۳٫۱۴ گرم
فیبر۱٫۴۳ گرم
قند۱۲٫۳۲ گرم
کلسترول۱۶٫۸۸ میلی گرم

رشته پلو طبعش گرمه یا سرد

رشته پلو سردی است یا گرمی؟ در طب سنتی، بر این باورند که هر ماده‌ غذایی و گیاه دارای یک طبع خاص است. این مفهوم طبع در تعادل بدن و حفظ سلامت آن نقش دارد. از این رو، برخی مردم در طب سنتی به تعادل دمای بدن خود توجه می‌ کنند و مصرف مواد غذایی با طبع خاص را در تغذیه‌ خود در نظر می‌ گیرند.

گندم به طور کلی طبع گرمی دارد. این به این معنی است که مصرف آن می‌ تواند برای افراد سرد مزاج مفید باشد. در بسیاری از منابع طب سنتی، گندم به عنوان یک ماده با طبع گرم توصیه می‌ شود و مصرف آن به‌ طور کلی مفید است.

در کتاب رشته پلو طب سنتی، رشته پلو طب اسلامی گفته شده است که رشته پلویی که از آرد گندم تهیه می‌ شود نیز معمولا طبع گرمی دارد. این غذا معمولا به‌ عنوان یک غذای گرم و خوشمزه شناخته می‌ شود که بیشتر در فصل‌ های سرد سال مصرف می‌ شود.

تعبیر خواب رشته پلو

رشته پلو یکی از غذاهای محبوب و خوشمزه ایرانی است که دیدن آن در خواب‌ به عنوان یک نماد مهم و مثبت تلقی می‌ شود. این غذا در فرهنگ ایرانی به عنوان یکی از غذاهای سنتی مورد توجه بوده و در طول تاریخ به عنوان یک نماد از زندگی و خوشبختی شناخته شده است.

در فرهنگ و تفسیر خواب، خوردن رشته پلو در خواب معمولا به عنوان یک نشانه مثبت و خوب تفسیر می شود. تعبیر خواب رشته پلو به معنای خوشبختی، رفاه و زندگی آسان و لذت‌ بخش تفسیر می‌ شود. این نماد ممکن است به موفقیت، ثروت و خوشبختی در زندگی اشاره کند.

دیدن برنج کنار رشته پلو نیز به عنوان یک نشانه مثبت و سلامتی تفسیر می‌ شود. این نماد معمولا به معنای سلامتی و تندرستی است و ممکن است به ظهور علائم بهبودی و درمان در زندگی و همچنین رفاه و خوشبختی اشاره کند.

تعبیر خواب رشته پلو پختن به این معناست که شما ناراحت و ناامید هستید و احساس می‌ کنید که نمی‌ توانید مسائل و مشکلات خود را به خوبی حل کنید. اما باید بیشتر به خودتان اهمیت دهید. وجود شما می تواند باعث آرامش و تسکین دوستان و نزدیکانتان باشد. فقط شما هستید که می توانید مشکلات را به صورت کاملا حرفه ای مدیریت و حل کنید.

جمع بندی

در این صفحه علاوه بر ارائه کامل ترین و جامع ترین راهنمای طرز تهیه کلم پلو همراه با عکس رشته پلو (رشته پلو عکس) و توضیحات درباره رشته پلو طرز تهیش، چالش خوردن رشته پلو، رشته پلو غذای شب عید، رشته پلو با رشته فرنگی، رشته پلو با نخود فرنگی، رشته پلو قیمت و… به بسیاری از سوالات شما از جمله رشته پلو را چگونه درست کنیم، رشته پلو به صورت دمی چگونه تهیه می شود، چند نوع رشته پلو داریم، رشته پلو را با چی بخوریم، رشته پلو عدس پلو خوبه توی ایرون ، رشته پلو غذای سرد یا گرم، رشته پلو چطور درست میکنن و… پاسخ کامل داده ایم.

سوالات متداول
چگونه رشته پلو خوشمزه درست کنیم؟

رشته پلو یکی از غذاهای سنتی خوشمزه است که به روش های متنوعی تهیه می شود و در هر منطقه دستور پخت متنوعی دارد. در این صفحه طرز تهیه رشته پلو خوشمزه را به صورت مرحله به مرحله به طور کامل توضیح داده ایم.

رشته پلو را با چی میخورند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما می توانید رشته پلو را در کنار انواع خورشت های خوشمزه که در مقاله معرفی کرده ایم، انواع سالاد، سبزیجات، دوغ، نوشابه و… سرو و نوش جان کنید.

رشته پلو غذای کجاست؟

این غذا جزو اصیل‌ ترین غذا‌های ایرانی در میان مردم تهران، اراک، کرمانشاه و آذربایجان به شمار می روند. عده‌ ای بر این باورند که با خوردن رشته پلو در شب عید تا پایان سال رشته کار‌ها را می‌ توانند به دست بگیرند.