طرز تهیه باقالی پلو

باقالی پلو از غذاهای اصیل و بسیار پر طرفدار ایرانی است که معمولا در میهمانی ها و مجالس طبخ می شود و جزء اولین غذاهایی است که مهمانان تمایل به استفاده از آن دارند. این غذا هم می تواند با شوید خشک و هم با شوید تازه تهیه شود. اگر میخواهید آشپزی را از پایه […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

باقالی پلو از غذاهای اصیل و بسیار پر طرفدار ایرانی است که معمولا در میهمانی ها و مجالس طبخ می شود و جزء اولین غذاهایی است که مهمانان تمایل به استفاده از آن دارند.

این غذا هم می تواند با شوید خشک و هم با شوید تازه تهیه شود.

اگر میخواهید آشپزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم کلاس آشپزی سنتی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه باقالی پلو با شوید خشک

  • برنج ایرانی و مرغوب چهار پیمانه
  • باقالی پاک شده دو پیمانه
  • شوید خشک به مقدار لازم
  • کره صد گرم
  • روغن مایع نصف پیمانه
  • نمک
  • سیب زمینی حلقه شده یا نان برای

ما در این قسمت طرز تهیه باقالی پلو ساده بدون گوشت را به شما آموزش می دهیم.

این دستور طرز تهیه ی باقالی پلو برای چهار نفر است.

برای هر تعدادی که قرار است باقالی بلو تهیه کنید مقادیر فوق را به نسبت افزایش دهید.

و به همین ترتیب طرز تهیه  باقالی پلو ساده دو نفره در دسترس شماست.

مثلا طرز تهیه ی باقالی پلو برای بیست نفر به این صورت است که مواد فوق را پنج برابر می نمایید.

برنج را بعد از شسته شدن، حداقل از سه ساعت قبل با سه قاشق نمک و آب ولرم خیس کنید.

در صورتیکه باقالی ها ریز و سبز هستند به صورت درسته از آن ها استفاده کنید.

در یک قابلمه آب بریزید و آن را با یک قاشق نمک روی حرارت بگذارید تا آب بجوشد. پس از جوشیدن آب برنج را خالی کنید و آن را در قابلمه آب جوش بریزید بعد از اینکه برنج حدود هفت دقیقه جوشید و کمی نرم شد، باقالی ها را به آن اضافه کنید.

حدود دو دقیقه بعد برنج را در آبکش بریزید و در صورت نیاز با آب ولرم کمی آن را بشویید، اما مواظب باشید که برنج له نشود.

بهتر است در انواع پلو، برنج کمی سفت تر یا به اصطلاح زنده تر برداشته شود تا در طی مراحل پخت برنج خمیر نشود.

حالا کف قابلمه روغن بریزید و کمی صبر کنید نا داغ شود. نان لواش یا سیب زمینی حلقه شده را کف قابلمه بگذارید و یک چهارم برنج را در قابلمه بریزید. حالا مقداری شوید خشک روی برنج بپاشید.

حالا یک چهارم دیگر از برنج و باقالی و باز شوید خشک، تا زمانی که همه ی برنج را در قابلمه بریزید.

روی برنج یک چهارم پیمانه آب و کره آب شده بریزید.

در قابلمه را گذاشته حرارت را زیاد کنید تا حدود پنج دقیقه قابلمه کاملا پر از بخار شود. حالا دمکنی تمیز روی قابلمه بگذارید و حرارت را کم کنید.

حدود بیست دقیقه طول می کشد تا برنج دم بکشد و آماده ی سرو شود.

این جا طرز تهیه باقالی پلو با شوید خشک بدون گوشت به پایان رسیده است.

در صورتی که تمایل دارید طرز تهیه ی باقالی پلو بدون شوید را بدانید، باید بگوییم همین روش را انجام دهید و از ریختن شوید لابلای آن خود داری نمایید. هرچند که شوید مصلح باقالی و برنج است اما در صورت تمایل می توانید استفاده از آن را حذف نمایید.

ضمنا طرز تهیه باقالی پلو با شوید تازه به این صورت است که پیش از آبکش کردن باقالی پلو شوید تازه را حدود دو دقیقه همراه برنج بجوشانید و سپس بقیه مراحل انجام شود.

طرز تهیه باقالی پلو با مرغ

طرز تهیه ی باقالی پلو با مرغ

برای اینکه همراه با باقالی پلو یک مرغ خوشمزه سرو کنید، لازم است قطعات مرغ را که می تواند ران یا سینه باشد، پس از شستشو و خشک شدن ایتدا در کره سرخ کنید.

پس از سرخ کردن کامل مرغ پیاز را نگینی خرد کنید و در همان روغن باقی مانده در ظرف سرخ نمایید ، به اندازه ای که پیاز ها نرم و عسلی شوند. حالا مرغ ها را به قابلمه برگردانید و روی آن ها نمک و فلفل و محلول بسیار غلیظ زعفران بریزید برای هر قطعه مرغ نصف لیوان آب جوش بریزید.بهتر است یک عدد برگ بو داخل قابلمه بیندازید اما حتما قبل از سرو برگ بو را از قابلمه خارج کنید.

در قابلمه را بگذارید و حرارت را بسیار کم کنید و صبر کنید تا مرغها خیلی آرام بپزند و به روغن بیفتند.

طرز تهیه ی باقالی پلو با مرغ مجلسی بسیار ساده است و معمولا طرفداران زیادی دارد.

اگر علاوه بر آشپزی سنتی به درست کردن فست فود ها نیز علاقمند هستید، بهتر است دوره آموزش فست فود آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

فیلم باقالی پلو با مرغ

به زودی در اینجا فیلم آموزش باقالی پلو با مرغ گذاشته خواهد شد.

طرز تهیه باقالی پلو با ته دیگ مرغ

مرغ را خوب بشویید و با یک عدد پیاز و زعفران و در صورت تمایل یک چوب دارچین یا برگ بو و دانه ی فلفل سیاه بگذارید تا بپزد.

لازم نیست خیلی نرم شود و همینکه بدانید پخته است کافیست.

کف قابلمه ای که می خواهید برنج دم کنید کره بریزید و بگذارید تا داغ شود کمی محلول زعفران اضافه کنید و مرغ ها را کف قابلمه بچینید، حالا باقالی پلویی که از قبل آبکشی کرده اید را روی مرغ ها بریزی البته نصف مقدار را.

بعد مثل همیشه کمی شوید خشک و دوباره برنج و شوید.روی برنج آب و روغن بدهید.

درب قابلمه را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار کند، حالا حرارت را ملایم کنید و روی در دمکنی بگذارید،بعد از حدود بیست دقیقه غذا حاظر است و شما می توانید برنج را روی ظرف مورد نظر برگردانید.

طرز تهیه باقالی پلو کته

برای تهیه باقالی پلو به صورت کته بعد از شستن چهار پیمانه برنج آن را داخل قابلمه ریخته و سه پیمانه آب و دو قاشق نمک داخل آن بریزید و بگذارید که برنج همراه آب بجوشد بعد از ده دقیقه که از جوشیدن برنج گذشت و برنج کمی نرم شد باقالی ها را به آن اضافه کنید. معمولا مقدار باقالی را نصف برنج در نظر می گیرند.بگذارید برنج ه باقالی با هم نیم پز شوند و آب برنج تمام شود. حالا در یک قابلمه دیگر روغن بریزید و آن را روی حرارت بگذارید. کف قابلمه نان یا سیب زمینی حلقه شده بگذارید و یک چهارم برنج را روی آن ریخته و سپس شوید خشک بپاشید،و این کار را نکرار کنید تا برنج تمام شود.

روی آن کره آب شده بریزید،درب قابلمه را بگذارید و بس از بخار کردن دمکنی گذاشته حرارت را ملایم کنید.بیست دقیقه بعد کته باقالی پلو حاضر است.

اگر به درست کردن کباب ها علاقه دارید و می خواهید از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم دوره آموزش کباب کوبیده آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهی

معمولا باقالی پلو با گوشت یا مرغ سرو می شود ، اما این موضوع کاملا سلیقه ای است و گاهی دوست داریم باقالی پلو با ماهی سرو کنیم.

انواع ماهی را می توانیم برلی این غذا استفاده کنیم که من در این مقاله طرز تهیه باقالی پلو با ماهی قزل آلا را به شما آموزش می دهم.

  • ماهی قزل آلا دو عدد
  • محلول زعفران به مقدار کافی
  • نمک و فلفل
  • کره یا روغن مخصوص سرخ کردنی

ماهی قزل آلا را به خوبی بشویید و شکم آن را باز کنید.

به ماهی نمک و فلفل بزنید. برای این کار بهتر است از دستانتان استفاده کنید و خوب ماهی را ماساژ بدهید،حالا از محلول زعفران روی پوست و داخل شکم ماهی بزنید و خوب ماساژ دهید تا کاملا به خورد ماهی برود.

بهتر است یک ساعت قبل از پخت این مراحل انجام شود. حالا ماهی را در روغن یا کره به خوبی سرخ کنید و همراه باقالی پلو نوش جان کنید.

ادویه باقالی پلو چیست؟

ادویه ی باقالی پلو چیست؟

باقالی پلو جزء غذاهای سنتی ایران است که در آن از زعفران فراوان استفاده می شود و اگر کمی پودر شنبلیله خشک همراه شوید استفاده شود طعم آن را بسیار دلچسب تر می کند.

ضمنا بعد از اینکه مرحله ب اخر برنج و شوید انجام شد، خوب است یک قاشق پودر دارچین هم

روی برنج بپاشید که عطر آن را عالی می کند.

اگ روی ته دیگه کمی پودر سیر هم بپاشید که خیلی عطر و بوی خوبی به پلوی شماخواهد داد.

پس می توان گفت ادویه مخصوص باقالی پلو همان ترکیب زعفران و پودر دارچین می باشد.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی

برای گوشت باقالی پلو شما می توانید از گردن یا ماهیچه گوسفندی استفاده کنید، که در این صورت گوشت یک تکه خواهد بود. اما محدودیتی در نوع گوشت وجود ندارد و حتی می توانید از تکه های گوشت خورشی هم استفاده کنید.طرز تهیه باقالی پلو با گوشت مجلسی به این صورت است که گوشت را پس از شستن در کره سرخ کنید. سپس گوشت را از کره خارج کرده دو عدد پیاز درشت خرد شده را در همان کره سرخ کنید . گوشت را روی پیاز ها بگذارید دو حبه سیر،دو عدد برگ بو و یک چوب دارچین را داخل یک توری کوجک بگذاریدو داخل قابلمه بیندازید.محلول غلیظ زعفران را به همراه یک استکان آب به بقیه مواد اضافه کنید. در قابلمه را ببندید وحتی میتوانید دمکنی بگذارید حرارت ملایم باشد و زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید. حدود چهار ساعت زمان لازم است تا گوش خوب بپزد و به روغن بیفتد. توجه کنید که اصلا آب اضافه نکنید تا گوشت با آب خودش وپیازها بپزد.

این طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی از بهترین روش های پخت ماهیچه است ولی اگر طرز تهیه ی باقالی پلو با ماهیچه با رب را بخواهید باید بگویم کافیست در مرحله سرخ کردن گوشت دو قاشق رب را هم همراه بقیه ی مواد سرخ کنید و در ادامه سایر مراحل را انجام دهید.

فیلم آموزش باقالی پلو با گوشت

به زودی در این مقاله فیلم آموزش باقالی پلو با گوشت گذاشته خواهد شد.

چه نوع برنجی برای پخت باقالی پلو مناسب است؟

سعی کنید در تمام ذاهای سنتی از برنج ایرانی مرغوب استفاده کنید حالا این که از کدام مزرعه باشد سلیقه ای است.

چه نوع کره ای مناسب است که روی برنج بریزیم؟

انواع کره های حیوانی برایاین کار مناسب است ولی سعی کنید کره گیاهی استفاده نکنید.

آیا می توانیم ماهیچه را هم به روش ته دیگ مرغ آماده کنیم؟

بله پس از پختن ماهیچه شما می توانید آن را به عنوان ته دیگ زیر برنج بگذارید.