طرز تهیه منتو

غذای منتو یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای افغانی است که به صورت پیراشکی گوشت کوچک تهیه می شود و با انواع سس های تند سرو می شود. این غذا درواقع نوعی غذای رژیمی به شمار می رود و برای افرادی که به دنبال غذاهای رژیمی خوشمزه هستند، می تواند گزینه بسیار مناسبی […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

غذای منتو یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای افغانی است که به صورت پیراشکی گوشت کوچک تهیه می شود و با انواع سس های تند سرو می شود. این غذا درواقع نوعی غذای رژیمی به شمار می رود و برای افرادی که به دنبال غذاهای رژیمی خوشمزه هستند، می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. در ادامه این مطلب، با آموزش طرز تهیه منتو مرحله به مرحله همراه شما عزیزان هستیم.

طرز تهیه منتو
طرز تهیه منتو

طرز تهیه منتو

طرز تهیه منتو به انگلیسی به معنای How to prepare Mento، یکی از خوشمزه ترین غذاها در لیست غذاهای ایرانی می باشد که اصالتا متعلق به افغانستان است و می تواند برای سرو در انواع مهمانی و مراسم، گزینه ایده عالی باشد. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه منتو افغانی بدون دیگ منتو، در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه مواد منتو:

  • پیاز: ۲ عدد
  • گوشت چرخ شده: ۲۵۰ گرم
  • روغن زیتون: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، تخم گشنیز: به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای طرز تهیه خمیر منتو:

  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • آرد: ۳۷۵ گرم
  • نمک: ۱/۵ قاشق چایخوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذا خوری
  • آب: ۱ استکان
  • کره: ۱ قاشق غذا خوری

لازم به ذکر است که در این قسمت مواد لازم جهت طرز تهیه منتو برای ۴ نفر ذکر شده است. در صورتی که به دنبال طرز تهیه منتو به روش افغانی برای تعداد بیشتری هستید، می بایست مقدار مواد اولیه را افزایش دهید. به طور مثال برای طرز تهیه منتو برای ۱۰ نفر، باید مقادیر اولیه را چند برابر کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید دوره های آشپزی را در بهترین آموزشگاه آشپزی تهران آموزش ببینید، همین حالا به صفحه آموزشگاه آشپزی مراجعه کنید.

طرز تهیه خمیر منتو افغانی
طرز تهیه خمیر منتو افغانی

طرز تهیه خمیر منتو افغانی

برای طرز تهیه خمیر منتو افغانی، ابتدا کاسه ای بردارید و تخم مرغ ها را بشکنید و کمی با هم مخلوط کنید تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود. سپس مقداری نمک، آب و روغن زیتون اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط کنید. در ادامه آرد را کم کم اضافه کرده و خمیر بدست آمده را ورز دهید تا حدی که دیگر خمیر به دستمان شما نچسبد. حال خمیر را در کاسه ای مناسب قرار دهید و روی آن را با یک حوله یا سلفون بپوشانید تا به مدت ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه و معروف افغانی را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم آشپزی افغانی را بررسی نمایید.

در ادامه با آموزش طرز تهیه منتو گوشت با شما عزیزان همراه هستیم.

طرز تهیه منتو افغانی با گوشت چرخ کرده
طرز تهیه منتو افغانی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه منتو افغانی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه ی منتو غذای افغانی چگونه است؟ برای طرز تهیه منتو با گوشت گوساله چرخ کرده، ابتدا پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خورد کنید. حال یک تابه مناسب بردارید و پیازها را در تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که مقداری آب پیاز خشک شد، روغن زیتون و ادویه ها را اضافه کنید.

هنگامی که عطر ادویه ها به طور کامل از بین رفت، گوشت چرخ شده را اضافه کرده و تا جایی که رنگ گوشت تغییر کند، آن را تفت دهید. حال کمی رب اضافه کنید و مجددا تفت دهید. سپس یک استکان آب اضافه کنید و صبر کنید با درب بسته گوشت کاملا پخته شود و به روغن بیفتد.

در این مرحله از طرز تهیه منتو غذای افغانی (طرز تهیه منتو بدون دیگ منتو)، تکه ای از خمیر را جدا کرده و روی میز کار را آرد پاشی کنید. سپس خمیر را به وسیله وردنه باز کنید و خمیر را مانند یک نان لواش نازک کنید. حال با توجه به سلیقه خود، با کاتر برش داده و یک قاشق کوچک از مواد منتو، میان خمیر بریزید و خمیر را ببندید.

در ادامه طرز تهیه منتوی افغانی، باید بخارپز را آماده کنید. برای این کار ابتدا سطح ظرف بخار پز را کمی چرب کرده و منتوها را در آن بچینید و اجازه دهید تا منتوها به مدت ۲۰ دقیقه بپزد و سپس از داخل بخار پز خارج کنید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه منتو افغانی، یک تابه مناسب بردارید و داخل تابه کره بریزید و سپس زمانی که کره داغ شد، منتوهای بخار پز شده را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید. در انتها منتوها را در کنار سس دلخواه سرو کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای متنوع و خوشمزه علاقه مند هستید و به دنبال کامل ترین دوره آموزش آشپزی می گردید، مجموعه آریا تهران برای شما عزیزان بهترین دوره آموزش آشپزی رستورانی را برای شما تدارک دیده است.

طرز تهیه چاشنی

یکی از نکات مهم در طرز تهیه مواد داخل منتو، تهیه چاشنی می باشد؛ چرا که باعث خوشمزه تر شدن و خوش طعم شدن غذای شما می شود. برای تهیه چاشنی منتو، ابتدا یک تابه بردارید و در آن مقداری روغن بریزید. سپس سیر رنده شده، لپه، نمک، تخم گشنیز و زردچوبه را اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید و کمی تفت دهید.

حال رب را به مواد اضافه کرده و سپس هم بزنید. در ادامه مخلوط را برای ۵ دقیقه بپزید. در ادامه یک ظرف دیگر بردارید و مقداری ماست، نمک و دو حبه سیر رنده را باهم ترکیب کنید.

در کف یک دیس یا ظرف مناسب، ابتدا مخلوط ماست و سیر را بریزید و روی تمام دیس پخش کنید. سپس خمیر‌های منتو پخته شده‌ را روی آن قرار دهید. در انتها منتوها را با گشینز تازه تزیین کنید.

پیشنهاد ویژه: قابلی پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی افغانی است که با مراجعه به صفحه طرز تهیه قابلی پلو افغانی می توانید مرحله به مرحله روش تهیه آن را مطالعه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه منتو
نکات مهم در طرز تهیه منتو

نکات مهم در طرز تهیه منتو

یکی از نکات مهم در آموزش منتو این است که، برای تهیه سس این غذای خوشمزه، می‌ توانید از هر نوع ماستی استفاده کنید، اما توجه کنید که ماست شما شیرین نباشد. علاوه بر این می بایست به اندازه غلظت ماستتان آب اضافه کنید.

بهتر است آب را کم‌ کم به ماست اضافه کنید تا ببینید چه میزان آب نیاز دارید. فراموش نکنید که سس شما نباید خیلی رقیق یا خیلی سفت باشد.

نکته دیگری که باید در طرز تهیه منتو کابلی به آن توجه داشته باشید این است که، می‌ توانید از ادویه‌ جات دیگری مانند زنجبیل و زیره نیز برای طعم دادن به گوشت استفاده کنید.

برای بخار پز کردن منتو‌ها می‌ توانید از یک سبد فلزی بر روی قابلمه استفاده کنید. توجه کنید که آب قابلمه نباید وارد سبد شود.

یکی از نکاتی که باید در طرز تهیه منتو ایرانی به آن توجه داشته باشید این است که، در صورتی که وقت کافی برای تهیه خمیر این غذای خوشمزه ندارید، می توانید آن را به صورت آماده از فروشگاه‌ ها تهیه کنید. اگر می‌ خواهید خمیر را خودتان در منزل تهیه کنید، توجه داشته باشید که نازکی خمیر باید به اندازه نان لواش باشد و به صورت مربع‌ های ۵ سانتی‌ متری برش بخورد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید روش تهیه سوپ افغانی همراه با فوت و فن ها را به صورت مرحله به مرحله مشاهده کنید، به صفحه طرز تهیه سوپ افغانی مراجعه نمایید.

خواص منتو

منتو یکی از پرطرفدارترین پیش‌ غذاهای افغانی است که با استفاده از گوشت گوساله یا گاو تهیه می‌ شود و به همراه سس ماست معمولا سرو می‌ شود. اما این پیش غذای خوشمزه علاوه بر طعم بی نظیرش، دارای خواص بی شماری می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است:

  • منبع عالی پروتئین: گوشت گاو که از آن برای تهیه منتو استفاده می‌ شود، یکی از بهترین منابع پروتئین است. پروتئین از اهمیت بسیاری برای رشد برخوردار است و در ترمیم بافت‌ های بدن نقش مهمی دارد.
  • تقویت سیستم ایمنی: مصرف گوشت گاو باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌ شود. این ماده به عنوان یک منبع عالی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی اساسی مانند آهن، روی و زینک، به حفظ سلامتی و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ ها کمک می‌ کند.
  • کنترل فشار خون: مصرف منظم گوشت گاو می‌ تواند به کنترل فشار خون کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌ های قلبی و عروقی را کاهش دهد.
  • افزایش حجم عضلات: پروتئین موجود در گوشت گاو باعث افزایش حجم عضلات و توده عضلانی می‌ شود. این مورد به ویژه برای ورزشکاران و افرادی که به افزایش عضلات نیاز دارند، حائز اهمیت است.
  • منبع غنی آهن: گوشت گاو حاوی مقدار قابل توجهی آهن است که به تولید گلبول‌ های قرمز خون کمک کرده و اکسیژن‌ رسانی را بهبود می‌ بخشد.
  • حفظ سلامت قلب: امگا-۳ موجود در گوشت گاو می‌ تواند از لخته شدن خون جلوگیری کرده و خطر سکته قلبی را کاهش دهد.

با توجه به این موارد، منتو به عنوان یک غذای خوشمزه و همچنین غنی از مواد مغذی، به عنوان یک انتخاب سالم و مفید در رژیم غذایی شناخته می‌ شود. اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف مناسب و همراه با سایر مواد غذایی متعادل، برای بهره‌ وری بهتر از خواص این غذا بسیار حیاتی است.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید روش طبخ انواع غذاهای ایرانی و خارجی را یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم مقالات آشپزی آریا تهران را بررسی کنید.

فیلم طرز تهیه منتو

اگر به دنبال فیلم طرز تهیه منتو افغانی هستید و عباراتی نظیر طرز تهیه منتو افغانی آپارات، دانلود طرز تهیه منتو، فیلم منتو طرز تهیه آی خانم افغانی و… را سرچ کرده اید، در این قسمت به زودی همکاران ما برای شما عزیزان فیلم طرز تهیه منتو در انواع مختلف از جمله طرز تهیه منتو سبزیجات، طرز تهیه منتو پیازی، طرز تهیه منتو ترکاری، طرز تهیه منتو چینی، طرز تهیه منتو کدو و… قرار خواهند داد.

طرز تهیه منتو با گوشت مرغ

طرز تهیه منتو افغانی با گوشت مرغ چگونه است؟ همانطور که گفته شد، این غذای خوشمزه روش های پخت متنوعی دارد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای گوشت گوسفند، از گوشت مرغ استفاده کنند.

در صورتی که شما هم می خواهید از گوشت مرغ در تهیه این غذای لذیذ استفاده کنید و به دنبال طرز تهیه منتو با مرغ هستید، می توانید به جای گوشت چرخ‌ کرده، از تکه‌ های مرغ و یا مرغ چرخ‌ کرده استقاده کنید.

در صورتی که به دنبال طرز تهیه منتو بدون گوشت هستید، می توانید به طور کامل از اضافه کردن گوشت صرفه نظر کنید و مواد منتو را بدون گوشت را تهیه کنید.

پیشنهاد ویژه: همانطور که می دانید نان تست برای درست کردن انواع غذاها استفاده می‌ شود و برای مهما‌نی ‌ها و عصرانه‌ ها بسیار کاربردی و بی ‌نظیر است. برای یادگیری طرز تهیه انواع غذا با نان تست، مطالعه مقاله غذا با نان تست در ماهیتابه را به شما پیشنهاد می کنیم.

طرز تهیه مندو کره ای
طرز تهیه مندو کره ای

طرز تهیه مندو کره ای

مندو یکی از غذاهای اصیل و محبوب در فرهنگ کره جنوبی است که با استفاده از مواد بسیار متنوع و خوشمزه تهیه می‌ شود. این غذا از آرد برنج و سایر مواد همچون گوشت یا ماهی، سبزیجات، و انواع افزودنی‌ های مختلف تشکیل می‌ شود.

مواد لازم برای طرز تهیه مندو کره ای عبارتند از:

  • گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • پیازچه: چند عدد
  • آرد: ۱ پیمانه
  • آب: نصف پیمانه
  • نمک: نوک قاشق چای خوری

برای طرز تهیه مندو کره ای، ابتدا پیاز و پیازچه را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. سپس در یک کاسه مناسب بریزید. در ادامه گوشت چرخ کرده را به کاسه اضافه کرده و مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

به یاد داشته باشید که شما می توانید ترکیب گوشت را به صورت خام استفاده کنید و یا اینکه آن را کمی تفت دهید که از حالت خامی در بیاید. در ادامه مقداری نمک نیز به گوشت اضافه کنید و کمی ادویه هم به آن بزنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین کلاس فینگر فود در تهران هستید، بهترین آموزشگاه را انتخاب کرده اید. آریا تهران برگزار کننده کاربردی ترین کلاس های آموزش فینگر فود در شرق و غرب تهران می باشد. جهت شرکت در کلاس فینگر فود و دریافت مدرک بین المللی بر روی لینک کلیک کنید.

در این مرحله از طرز تهیه منتو افغانستانی کره ای، ترکیب گوشت را کنار بگذارید و به سراغ آماده کردن خمیر بروید. برای این کار، آرد را به همراه نوک قاشق چایخوری نمک، داخل یک کاسه مناسب بریزید و با هم ترکیب کنید تا کاملا یکدست شوند.

حال کم کم به آن آب اضافه کنید تا زمانی که به شکل خمیر درآید و به دست نچسبد، سپس به اندازه گردو از خمیر بردارید و به شکل دایره درآورید، طوری که یک لایه نازک درست شود.

در این مرحله از آموزش طرز تهیه منتو با گوشت چرخ کرده کره ای، مقداری از ترکیب گوشت چرخ کرده را داخل خمیر دایره شکل بریزید، به صورتی که نصف خمیر را مواد بریزید و نصف دیگر را روی آن برگردانید و سپس دو طرف خمیر را به هم بچسبانید تا باز نشود.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه منتو پختن این است که شما می توانید به شکل های دیگری مثلا صدفی یا مثلثی نیز دربیاورید. این کار بستگی به سلیقه شما دارد. سپس خمیرها را روی یک توری که روی آب جوش قرار دارد به مدت ۲ ساعت قرار دهید تا بخار‌پز شود و یا می توانید آن را در روغن سرخ کنید و یا داخل فر بگذارید تا پخته شود.

پیشنهاد ویژه: سمبوسه پیتزایی یکی از انواع غذاهای فست فود پرطرفدار است که علاوه بر طعم خوشمزه، به راحتی تهیه می شود. جهت مشاهده آموزش طرز تهیه سمبوسه پیتزایی، بر روی لینک کلیک کنید.

طرز تهیه منتو ترکی
طرز تهیه منتو ترکی

طرز تهیه منتو ترکی

طریقه منتو ترکی به چه صورت است؟ همانطور که گفته شد، غذای منتی یکی از معروف ترین غذاهای آسیایی و مدیترانه ای است که در ترکیه به نام مانتی نیز معروف است. اگر می خواهید طرز تهیه منتو ترکی را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه منتو خوشمزه به روش ترکی عبارتند از:

  • آرد: ۲ لیوان
  • نمک: به میزان لازم
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • آب: ۱ فنجان
  • پیاز: ۲ عدد
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • روغن مایع: ۱ فنجان
  • فلفل قرمز و زردچوبه: به مقدار لازم
  • سیر: ۲ عدد
  • ماست ساده: ۱ پیاله
  • سس مایونز: ۱ پیاله
  • آب برای پختن: به میزان لازم
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • جعفری: ۲ قاشق غذا خوری

در ابتدای کار برای طرز تهیه ی خمیر منتو، آرد را همراه با تخم مرغ، روغن، کمی نمک، ۲ قاشق ماست، و همچنین مقداری آب با هم ترکیب کرده و به طور کامل با هم مخلوط کنید. حال مواد را با دست ورز دهید تا خمیر لطیفی به دست آورید. سپس روی خمیر را با دستمال نخی بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در جای گرم نگه دارید.

در مرحله دوم از طرز تهیه ی منتو ترکی، پیاز را با استفاده از رنده ریز، رنده کنید و همراه با ادویه و گوشت در یک تابه مناسب بریزید و با مقداری روغن، بر روی حرارت متوسط تفت دهید. زمانی که رنگ گوشت تغییر کرد، گوجه ها را رنده کرده و مقداری از آن را به اندازه ۲ قاشق بردارید و کنار بگذارید و سپس مابقی گوجه را در تابه به گوشت اضافه کنید. حال کمی دیگر تفت دادن را ادامه دهید و از روی حرارت بردارید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با انواع غذاهای فست فود خوشمزه و معروف آشنا شوید، حتما مقاله غذای فست فودی باکلاس را مطالعه کنید.

در قدم بعد طرز تهیه پخت منتو به روش ترکی، روی میز کارتان کمی آرد بپاشید و خمیر نان آماده شده را بردارید و بر روی قسمت آرد پاشی شده قرار دهید و کمی ورز دهید و درنهایت با استفاده از وردنه خمیر را باز کنید. در ادامه با کمک کارد آشپزخانه، خمیر را به مربع های کوچک تقسیم کرده و کنار بگذارید.

در این مرحله از طرز تهیه ی غذای منتو ترکیه ای (طرز و تهیه منتو ترکی)، یک خمیر را بردارید و کمی از مواد گوشتی را بر روی نان بگذارید و نان را جمع کنید به طوری که مایع گوشتی از خمیر بیرون نزند. به همین ترتیب همه لقمه های مانتی را بپیچید و در یک جای آردی قرار دهید.

حال یک قابلمه مناسب بردارید و مقدار کمی آب همراه با نمک و روغن در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید و سپس لقمه های مانتی را در آب در حال جوش بیندازید. سپس به مدت ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا مانتی شما پخته شود.

در آخرین مرحله از طرز تهیه منتو ساده ترکی، ماست و سیر رنده شده را به همراه مایونز و ادویه باهم مخلوط کرده و در ظرف مورد نظر بریزید. سپس مانتی های پخته شده را به آرامی از آب دربیاورید و در ظرف مورد نظر سرو کنید و با گوجه رنده شده و جعفری خرد شده و همراه با سسی که از قبل آماده کرده اید نوش جان کنید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم غذای منتو یکی از پرطرفدارترین غذاهای آسیایی و مدیترانه ای است که به روش های مختلفی طبخ می شود و دستور پخت متنوعی دارد. در این مقاله ما انواع روش های پخت این غذای خوشمزه از جمله طرز تهیه خمیر آشک و منتو، طرز تهیه ارد منتو، طرز تهیه منتو با پیاز، طرز تهیه منتو داشی کره ای، طرز تهیه منتوی ترکاری، طرز تهیه ی منتوی افغانی و… را توضیح دادیم تا شما عزیزان بتوانید به تمامی روش های پخت این غذای خوشمزه مسلط شوید.

اگر همچنان سوال یا ابهامی درباره هر یک از مراحل طرز تهیه منتو دارید، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید و منتظر پاسخ کارشناسان ما باشید. آن ها به بهترین شیوه شما عزیزان را راهنمایی خواهند کرد.

سوالات متداول
طرز تهیه ی منتو افغانی چگونه است؟

منتو افغانی با استفاده از موادی از جمله پیاز، گوشت چرخ کرده، ادویه های مخصوص، رب گوجه، روغن زیتون و… تهیه می شود که دستور پخت کامل آن را در مقاله می توانید مشاهده کنید.

نکات مهم در تهیه منتو چیست؟

یکی از نکات مهم در تهیه منتو که باید به آن دقت داشته باشید این است که، برای تهیه سس این غذای خوشمزه، می‌ توانید از هر نوع ماستی استفاده کنید، اما توجه کنید که ماست شما شیرین نباشد و علاوه بر این می بایست به اندازه غلظت ماستتان آب اضافه کنید.

طرز تهیه منتو با گوشت مرغ چگونه است؟

در صورتی که تمایل دارید این غذای خوشمزه را با گوشت مرغ تهیه کنید می توانید به جای گوشت چرخ کرده، از تکه های گوشت مرغ را مرغ چرخ کرده استفاده کنید.