طرز تهیه قابلی پلو

کابلی پلو یا قابلی پلو یکی از انواع معروف پلو در افغانستان است که در کشورهای همسایه مانند ایران و ازبکستان نیز محبوب می باشد. این غذا در لیست غذای انواع مراسمات و جشن‌ های مختلف، به ویژه در شهر مزارشریف، که یکی از مهم‌ ترین شهرهای افغانستان می باشد نیز بسیار رایج است. جهت […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

کابلی پلو یا قابلی پلو یکی از انواع معروف پلو در افغانستان است که در کشورهای همسایه مانند ایران و ازبکستان نیز محبوب می باشد. این غذا در لیست غذای انواع مراسمات و جشن‌ های مختلف، به ویژه در شهر مزارشریف، که یکی از مهم‌ ترین شهرهای افغانستان می باشد نیز بسیار رایج است. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قابلی پلو ساده افغانستانی با طعم بسیار عالی، در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه قابلی پلو مجلسی
طرز تهیه قابلی پلو مجلسی

طرز تهیه قابلی پلو مجلسی

همانطور که گفته شد، قابلی پلو یا کابلی پلو یکی از غذاهای بسیار محبوب و موردعلاقه در افغانستان است که به عنوان یک غذای مجلسی و پرطرفدار در لیست غذاهای ایرانی شناخته می‌ شود. این غذا دارای طعمی عالی و متفاوت است که از ترکیبی منحصر به فرد از مواد مختلف به دست می‌ آید. در ادامه این مطلب با آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه قابلی پلو به روش افغانستانی و با طعمی بی نظیر با شما عزیزان همراه هستیم.

مواد لازم برای طرز تهیه قابلی پلو افغانی به شرح زیر می باشد:

  • گوشت گوسفندی: ۳۰۰ گرم
  • برنج: دو پیمانه
  • هویج: سه عدد
  • کشمش: سه چهارم پیمانه
  • خلال پسته: یک قاشق غذاخوری
  • خلال بادام: یک قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: یک قاشق غذاخوری
  • شکر: یک فنجان
  • پیاز: ۵۰۰ گرم
  • ادویه پلویی: جمعا سه قاشق چای‌ خوری
  • زعفران: یک قاشق غذاخوری
  • روغن و نمک: به مقدار لازم

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با انواع غذاهای خوشمزه و معروف افغانی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم آشپزی افغانی را بررسی کنید.

طرز تهیه قابلی پلو با گوشت گوسفندی
طرز تهیه قابلی پلو با گوشت گوسفندی

طرز تهیه قابلی پلو با گوشت گوسفندی

طرز تهیه ی قابلی پلو چگونه است؟ در اولین مرحله از طرز تهیه قابلی پلو افغانی ساده، ابتدا پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و با مقداری روغن سرخ کنید تا به رنگ طلایی شود. سپس زردچوبه را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. حال نیمی از پیاز داغ را بردارید و کنار بگذارید.

در قدم بعد طرز تهیه قابلی پلو افغانی با گوشت گوسفندی، گوشت را که به قطعات سه سانتی‌ متری تقسیم کنید به پیاز داغ اضافه نمایید و مجددا تفت دهید تا رنگ آن تیره شده و درنهایت آب گوشت جمع شود. حال مقداری آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا روی حرارت زیاد بپزد.

لازم به ذکر است که در صورت تمایل برای طرز تهیه قابلی پلو با ماهیچه، می توانید به جای گوشت گوسفندی از گوشت ماهیچه استفاده کنید. علاوه بر این برای طرز تهیه قابلی پلو با گوشت گوساله، می توانید از گوشت گوساله نیز استفاده کنید.

در ادامه آموزش طرز تهیه قابلی پلو کابلی، حرارت را کم کنید، درِ ظرف را ببندید و یک ساعت صبر کنید تا گوشت بپزد. یک ربع تا نیم ساعت قبل از پخت کامل گوشت، به آن نمک اضافه کنید و اجازه دهید آب آن خیلی کم یا کاملا جمع شود.

در هنگام پخته شدن گوشت، هویج‌ ها را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. در صورتی که کشمش‌ ها سفت هستند، آن‌ ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب سرد قرار دهید تا به خوبی نرم شوند. حال خلال پسته و بادام را نیز بشویید و از صافی رد کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید آشپزی را در بهترین آموزشگاه آشپزی زیر نظر بهترین و متخصص ترین افراد این حوزه آموزش ببینید و برای ورود به بازار کار آمادگی های لازم را کسب کنید، پیشنهاد می کنیم همین حالا به صفحه بهترین آموزشگاه آشپزی در تهران مراجعه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه قابلی پلو مزاری، نصف پیاز داغ را که از قبل جدا کرده بودید را در داخل ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید، سپس هویج خلالی را اضافه کرده و به مدت پنج دقیقه تفت دهید. کشمش، خلال بادام و پسته را نیز در این مرحله اضافه کنید، کمی تفت دهید و درنهایت از روی حرارت بردارید.

در این قسمت از آموزش طرز تهیه قابلی پلو ساده، می بایست برنج را به صورت آبکشی تهیه کنید. برای این کار برنج شسته شده را با آب، نمک و روغن روی حرارت گاز قرار دهید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه آبکش کنید. حال نوبت به کاراملی کردن شکر قابلی پلو می رسد. برای این کار، شکر را در یک ظرف مناسب بریزید و بدون آب روی حرارت بسیار کم قرار دهید.

صبر کنید تا شکر شروع به آب شدن کند. زمانی که قسمتی آب شد و رنگ آن به قهوه‌ ای متمایل بود آن را هم بزنید تا قسمتی که آب نشده در قسمتی که آب شده به طور کامل حل شود و در آخر کاراملی یک دست به دست آید.

حال شکر را از روی حرارت بردارید. این فرایند طولانی است و ممکن است به مدت ۴۵ دقیقه طول بکشد. در ادامه باید کف قابلمه را کمی روغن بریزید. سپس از برنج آبکش شده کف قابلمه بریزید. حال مقداری از گوشت روی برنج ریخته و از مخلوط هویج روی گوشت بریزید. در ادامه روی مواد مخلوط ادویه پلویی بپاشید، دوباره برنج بریزید و همین مراحل را مجددا تکرار کنید تا مواد تمام شود.

در این مرحله از طرز پختن قابلی پلو، فراموش نکنید که لایه نهایی باید پلو باشد. دقت کنید که روی پلو ادویه و آب زعفران بریزید. اگر از آب گوشت چیزی باقی مانده باشد، می توانید مقداری از آن را روی برنج بریزید.

در مرحله نهایی طرز تهیه ی غذای افغانی قابلی پلو، حرارت زیر قابلمه را کم کنید، سپس دم کنی بگذارید و بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت اجازه دهید پلوی شما دم بکشد. قابلی پلو شما آماده خوردن است و تنها کافیست آن را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید و به سلیقه خود تزیین کنید. لازم به ذکر است که شما می توانید این غذا را در کنار ماست همزده پرچرب نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای متنوع و خوشمزه علاقه مند هستید و به دنبال کامل ترین دوره آموزش آشپزی می گردید، مجموعه آریا تهران برای شما عزیزان بهترین دوره آموزش آشپزی رستورانی را در نظر گرفته است.

فیلم طرز تهیه قابلی پلو

اگر عباراتی نظیر طرز تهیه قابلی پلو ازبکی آپارات، طرز تهیه قابلی پلو در اپارات، دانلود طرز تهیه قابلی پلو و عباراتی از این قبیل را سرچ کرده اید و به دنبال طرز تهیه قابلی پلو تصویری هستید، مجموعه آریا تهران در این قسمت به زودی برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، فیلم طرز تهیه قابلی پلو به روش های مختلف از جمله طرز تهیه قابلی پلو با نخود، طرز تهیه قابلی پلو با گوشت چرخ کرده، طرز تهیه قابلی هراتی، طرز تهیه قابلی پلو پاکستانی، طرز تهیه قابلی پلو ترکمنی، طرز تهیه قابلی پلو مشهدی، طرز تهیه قابلی پلو کرمانشاهی و… را قرار خواهند داد.

طرز تهیه قابلی پلو افغانی با مرغ
طرز تهیه قابلی پلو افغانی با مرغ

طرز تهیه قابلی پلو افغانی با مرغ

مواد لازم برای طرز تهیه قابلی پلو افغانی با مرغ عبارتند از:

  • مرغ: ۳ تکه
  • برنج: ۳ پیمانه
  • پیاز: ۲ عدد
  • زردچوبه و فلفل سیاه و زنجبیل: به مقدار لازم
  • گل سرخ و پودر هل و فلفل قرمز: به مقدار لازم
  • دارچین و نمک: به مقدار لازم
  • هویج: ۲ عدد
  • کشمش پلویی: ۳ قاشق غذا خوری
  • کره و روغن کرمانشاهی: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده: به مقدار لازم
  • سیب زمینی برای ته دیگ: به مقدار لازم

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سوپ افغانی، بر روی لینک کلیک کنید.

برای طرز تهیه قابلی پلو با مرغ، به روش افغانستانی در ابتدای کار، ابتدا باید یک قابلمه بردارید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس مرغ ها را در قابلمه قرار داده و سرخ کنید تا حدی که تغییر رنگ دهند.

در مرحله دوم طرز تهیه قابلی پلو با گوشت مرغ، مقداری زعفران دم کرده اضافه کرده و مرغ ها را همراه با زعفران تفت دهید. حال پیاز را بشویید و پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس پیاز را به مرغ اضافه کرده و تفت دهید. سپس ادویه ها را به مرغ اضافه کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید تا عطر و بوی ادویه ها آزاد شود.

سپس در مرحله بعد طرز تهیه قابلی مرغ (طرز تهیه قابلی پلو مرغ)، ۳ لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید با حرارت ملایم مرغ ها بپزد. در آخر پخت مقداری نمک به آن اضافه کنید. حال یک تابه را با کره و روغن کرمانشاهی روی حرارت ملایم قرار دهید تا کره ذوب شود.

هویج ها را به صورت خلالی خرد کرده و درون تابه بریزید. سپس کشمش ها را بشویید و به آن اضافه کرده و تفت دهید. حال در این مرحله، از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

در ادامه طرز تهیه قابلی پلو ایرانی با مرغ، برنجی که از قبل شسته اید را درون قابلمه در حال جوش بریزید و اجازه دهید با مقدار کمی نمک بپزد. زمانی که برنج نیم پز شد، آن را آبکشی کنید. کف یک قابلمه را کمی روغن کرمانشاهی بریزید.

در این قسمت از طرز تهیه قابلی پلو افغانی با گوشت مرغ، سیب زمینی شسته و پوست کنده شده را به صورت ورقه ای خرد کرده و کف قابلمه برای ته دیگ بچینید. سپس یک لایه برنج آبکش شده روی آن بریزید. حال یک لایه مخلوط هویج و کشمش و یک لایه مرغ روی برنج بریزید.

مقدار کمی آب مرغ ریخته و لایه بعدی برنج را اضافه کنید. این کار را تا جایی که مواد تمام شود ادامه دهید. در آخرین مرحله از طرز تهیه ی قابلی پلو با مرغ، زعفران دم کرده را روی آن اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا دم بکشد. سپس در ظرف مورد نظر سرو و نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید به منبع کاملی از لیست انواع غذاهای ایرانی و خارجی دسترسی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم مقالات آشپزی آریا تهران را بررسی کنید.

نکات مهم در طرز تهیه قابلی پلو ازبکی
نکات مهم در طرز تهیه قابلی پلو ازبکی

نکات مهم در طرز تهیه قابلی پلو ازبکی

برای طرز تهیه قابلی پلو خوشمزه چکار کنیم؟ در ادامه به شما نکات مهمی را معرفی کرده ایم که در طرز تهیه قابلی پلو خانگی ازبکی به شما کمک خواهد کرد.

  • برای طرز تهیه ی قابلی پلو ازبکی، باید هویج و کشمش را سرخ کنید. در صورتی که هویج را بدون سرخ کردن به برنج اضافه کنید، در آخر کمی طمع خامی هویج را احساس خواهید کرد.
  • توجه داشته باشید که کشمش را نباید زیاد تفت دهید.
  • هنگام پخت قابلی پلو ازبکی بهتر است در مصرف روغن صرفه جویی نکنید. در اصل قابلی پلو با عنوان غذای چرب شناخته می شود.
  • برای رنگ و عطر بهتر در طرز قابلی پلو ازبکی، می‌ توانید از مقداری آب زعفران و کره استفاده کنید.

طرز تهیه قابلی پلو بدون گوشت

در صورتی که به هر دلیلی تمایل ندارید از گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ در طرز تهیه ی قابلی پلو افغانی استفاده کنید، برای طرز تهیه قابلی پلو بدون گوشت مراحل زیر را طی کنید.

مواد لازم:

  • برنج: دو پیمانه
  • لوبیای پخته: یک پیمانه
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • سیب زمینی: یک عدد متوسط
  • رب: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه، نمک، زردچوبه: به مقدار لازم
  • دارچین (به دلخواه): به مقدار لازم

برای طرز تهیه پخت قابلی پلو بدون گوشت، ابتدا سیب زمینی و پیاز را به پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سپس یک تابه بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و پیازها را تفت دهید.

زمانی که پیازها کمی سرخ شدند، سیب زمینی ها را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس مقداری ادویه به مخلوط اضافاه کنید و مجددا تفت دهید.

حال می توانید مقداری رب اضافه کنید و با مواد مخلوط کنید. در قدم بعد برنج و لوبیا را به مواد اضافه کرده و خوب مواد را با هم ترکیب کنید.

حال نوبت به اضافه کردن آب می رسد. در این مرحله از طرز تهیه قابلی پلو غذای افغانی بدون گوشت، مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید غذای شما بر روی شعله متوسط بپزد.

بهتر است هر چند دقیقه یکبار غذا را هم بزنید تا ته نگیرد. زمانی که آب جمع شد، دم کنی و شعله پخش کن را قرار داده و اجازه دهید تا با حرارت ملایم دم بکشد. پس از پخت برنج، غذای شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر شما هم جزو طرفداران غذاهای سنتی هستید، شرکت در دوره آموزش آشپزی سنتی به شما کمک می کند تا مهارت های تخصصی در حوزه آشپزی سنتی را یاد بگیرید.

طرز تهیه قابلی پلو تبریزی
طرز تهیه قابلی پلو تبریزی

طرز تهیه قابلی پلو تبریزی

طرز تهیه ی قابلی پلو تبریز چگونه است؟ همانطور که گفته شد، قابلی پلو دستورهای پخت متنوعی دارد. در ادامه این مطلب، طرز تهیه قابلی پلو افغانستانی به روش تبریزی را برای شما شرح خواهیم داد تا بتوانید دستور تبریزی این غذا را یاد بگیرید و در منزل تهیه کنید.

برای طرز تهیه قابلی پلو تبریز ابتدا باید موارد زیر را تهیه کنید:

  • برنج: ۱ پیمانه
  • بلغور: ۳/۴ پیمانه
  • عدس: ۱/۲ پیمانه
  • آلو خشک: ۴ عدد
  • زردآلو خشک: ۴ عدد
  • رشته (پلویی): به مقدار لازم
  • پیاز: ۲ عدد
  • گوجه فرنگی: ۱ عدد
  • نمک و روغن: به مقدار لازم

برای طرز تهیه غذا قابلی پلو افغانی به روش تبریزی، ابتدا باید عدس را بشویید و با مقداری آب بپزید. در قدم بعد برنج و بلغور را بشویید و همراه با مقداری آب، نمک و روغن (به صورت کته کردن) بپزید.. در اواسط پخت برنج، هنگامی که هنوز آب برنج تمام نشده، عدس، رشته پلویی، آلو و زردالوی خشک را اضافه کنید.

در مرحله سوم، زمانی که آب برنج تمام شد، دم کنی را بگذارید و اجازه دهید تا با حرارت کم دم بکشد. سپس در ظرفی دیگر پیاز را خلالی خرد کرده و سرخ کنید. توجه داشته باشید که نیازی نیست پیازها طلایی شوند. پس از نرم شدن پیازها، گوجه های خردشده را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید. هنگام سرو، مخلوط گوجه و پیاز را روی برنج بریزید و سرو کنید.

پیشنهاد ویژه: مرصع پلو یکی از انواع غذاهای مجلسی خوشمزه و معروف است که در بسیاری از مهمانی ها و مجالس سرو می شود. اگر می خواهید طرز تهیه این غذای خوشمزه را به صورت گام به گام یاد بگیرید، حتما مقاله طرز تهیه مرصع پلو را مطالعه کنید.

طرز تهیه قابلی پلو بجنوردی
طرز تهیه قابلی پلو بجنوردی

طرز تهیه قابلی پلو بجنوردی

قابلی پلو، درواقع نوعی پلو بجنوردی است که بیش‌ تر در فصل سرما تهیه می‌ شود. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل گوشت چرخ کرده به شکل کوفته ریزه، خرما هسته گرفته شده، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج، رب، پیاز داغ و ادویه می باشد.

مواد لازم طرز تهیه قابلی پلو بجنوردی عبارتند از:

  • ۴۰۰ گرم گوشت گوسفند یا گوساله خرد شده
  • ۲۰۰ گرم خلال پسته و بادام خیس خورده
  • نصف پیمانه شکربرای هویج و نصف پیمانه برای کارامل
  • ۴ پیمانه برنج هندی
  • ۱ عدد پیازبزرگ، نگینی خرد شده
  • ۵ عددهویج بزرگ خلال شده
  • ۱ پیمانه کشمش
  • زیره و پودر هل به اندازه دلخواه
  • نمک فلفل و سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

در ابتدای طرز تهیه قابلی پلو کشمش بجنوردی، ابتدا یک تابه بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و سپس گوشت را با پیاز تفت دهید تا آب گوشت جمع شده و با پیاز سرخ شود. حال فلفل، نمک و زردچوبه را اضافه کرده و همراه با مقداری آب بگذارید تا گوشت پخته شود.

در مرحله بعد، خلال های هویج را با کمی روغن تفت دهید و شکر را اضافه کنید تا به طور کامل با هم ترکیب و هویج مزه دار شود. سپس کشمش را تفت داده و در قدم بعد خلال های بادام و پسته را نیز به کشمش اضافه و مجددا تفت دهید. سپس از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

در ادامه نصف پیمانه شکر را در یک تابه بریزید و روی حرارت متوسط بدون استفاده از قاشق قرار دهید تا ذوب شده و به رنگ قهوه ای درآید. سپس نصف پیمانه آب جوش را با احتیاط به آن اضافه کرده و زمانی که کاملا رقیق شد، از روی حرارت بردارید.

حال در این مرحله گوشت پخته و سرخ شده را با هویج و ترکیب خلال و شربت مخلوط کرده و یا به صورت جداگانه لا به لای برنج بریزید و روی آن از ترکیب گل زیره و پودر هل بپاشید. سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برنج دم بکشد و آماده سرو شود. لازم به ذکر است که شما می توانید کشمش را جداگانه در هنگام سرو غذا روی پلو بریزید و میل کنید.

جمع بندی

در این صفحه می توانید جامع ترین دستور پخت قابلی پلو غذای ملی افغانستان به روش های مختلف از جمله طرز تهیه قابلی پلو گوشت مرغ، طرز تهیه قابلی پلو هراتی، طرز تهیه قابلی پلو خوی، طرز تهیه قابلی پلو در مشهد، طرز تهیه قابلی پلو افغانی بدون گوشت، طرز تهیه قابلی پلو گوشت گوسفند و… را مشاهده نمایید. با استفاده از این دستور پخت می توانید غذای خوشمزه قابلی پلو را در منزل، به روش های مختلفی تهیه کنید و لذت ببرید.

سوالات متداول
طرز تهیه قابلی پلو مجلسی افغانی چگونه است؟

روش تهیه قابلی پلوی خوشمزه افغانی بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. در این مقاله طرز تهیه قابلی پلو افغانی مجلسی و خوشمزه و نکات مهم آن به طور کامل توضیح داده شده است که با استفاده از این دستور پخت می توانید به راحتی قابلی پلوی خوشمزه و مجلسی تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه قابلی پلو با گوشت مرغ به چه صورت است؟

در صورتی که تمایل ندارید از گوشت گوساله یا گوسفندی در طرز تهیه قابلی پلو استفاده کنید، می توانید به جای آن گوشت مرغ را جایگزین کنید که مراحل آن را به طور کامل توضیح داده ایم.

نکات مهم در طرز تهیه قابلی پلو چیست؟

یکی از نکات مهم در طرز تهیه قابلی پلو این است که باید هویج و کشمش را سرخ کنید. در صورتی که هویج را بدون سرخ کردن به برنج اضافه کنید، در آخر کمی طمع خامی هویج را احساس خواهید کرد که این امر ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشد. جهت آشنایی با دیگر نکات مهم در دستور پخت قابلی پلو، این مقاله را مطالعه کنید.