سایت ریسپانسیو چیست

سایت ریسپانسیو Responsive یا واکنشگرا، سایتی است که طراحی آن به شکلی انجام شده باشد که تمام المان ها در حالت موبایل و تبلت و رزلوشن های متنوع دسکتاپ قابل مشاهده و کلیک کردن و کاملا بهینه باشند. نسخه موبایل وبسایت ها از نظر گوگل اهمیت بالاتری دارد و نسخه موبایل ابتدا به عنوان معیار […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: مقالات سئو
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

سایت ریسپانسیو Responsive یا واکنشگرا، سایتی است که طراحی آن به شکلی انجام شده باشد که تمام المان ها در حالت موبایل و تبلت و رزلوشن های متنوع دسکتاپ قابل مشاهده و کلیک کردن و کاملا بهینه باشند. نسخه موبایل وبسایت ها از نظر گوگل اهمیت بالاتری دارد و نسخه موبایل ابتدا به عنوان معیار ایندکس صفحه مورد بررسی قرار می گیرد. به این فرآیند Mobile-first Indexing می گویند. به همین دلیل، وبسایت ها برای بهبود نمایش موبایلی خود اقدام کردند.

برای اینکه نمایش دسکتاپ یک سایت در موبایل نیز مناسب بوده و المان ها به راحتی در دید و دسترس کاربران باشند، باید این المان ها را در حالت موبایل جوری بچینید که هیچ کادر یا نوشته ای از صفحه بیرون نزند، نوشته ها به راحتی قابل خواندن باشند و دکمه ها بدون تداخل بتوانند کلیک شوند. لذا در این حالت کاربر برای دسترسی به المان ها نیاز به زوم کردن و یا اسکرول افقی نخواهد داشت. در ادامه مقاله با جزئیات بیشتری به توضیح خصوصیات یک سایت ریسپانسیو می پردازیم.

برای یادگیری اصول سئو در افزایش بازدید و ارتقاء رتبه کلمات کلیدی به لینک آموزش رایگان سئو مراجعه کنید.

سایت-ریسپانسیو-چیست؟
سایت-ریسپانسیو-چیست؟

سایت ریسپانسیو چیست؟

ریسپانسیو یعنی چی؟ طراحی ریسپانسیو یک پروسه برای طراحی وبسایت می باشد که در آن با استفاده از تغییراتی که طراح اعمال می کند تمام المان های وبسایت به راحتی در صفحه قابل مشاهده می باشند. این حالت باید برای تبلت نیز اصلاح شود. کاربران امروزه از دستگاه های مختلفی برای فعالیت در یک سایت استفاده می کنند که سایز صفحه نمایش آنها کاملا متنوع و متفاوت است. بنابراین برای سازگاری ساختار شما با اندازه این صفحات، باید حتما علاوه بر فعالسازی نسخه amp در موبایل، آن را برای تبلت نیز مناسب سازی کنید.

برای یادگیری اصول سئو سایت در افزایش ترافیک سایت و ارتقاء رتبه کلمات کلیدی به لینک آموزش طراحی سایت با وردپرس مراجعه کنید.

مهمترین مزیتی که در طراحی ریسپانسیو یک وبسایت به عنوان هدف در نظر گرفته می شود، بهبود تجربه کاربری است. با بهبود تجربه کاربری می توان به سئو سایت نیز کمک کرد و کاربر را زمان بیشتری در صفحه نگه داشت و او را با لینک های جذاب و بجا، به صفحات دیگر وبسایت منتقل کرد. 

تست ریسپانسیو بودن سایت

همانطور که توضیح دادیم، وبسایت ریسپانسیو، یک سایت است که به طور بهینه در تمام اندازه‌ ها و انواع دستگاه‌ ها نمایش داده می‌ شود اما چگونه می توان ریسپانسیو بودن یک وبسایت را بررسی کرد. اما چگونه می توان واکنشگرا بودن یک سایت را بررسی کرد؟

نکته اول این است که در سال ۲۰۱۸ گوگل متوجه شد سرچ کلمات کلیدی در گوگل با موبایل، نسبت به دسکتاپ افزایش یافته است. لذا اعلام کرد نسخه موبایل را نسخه اصلی وبسایت ها برای بررسی و ایندکس صفحات در نظر می گیرد. برای آشنایی بیشتر با این الگوریتم به لینک الگوریتم Mobile First Index مراجعه کنید.

ابزار های زیادی هستند که صفحات سایت شما را بررسی و میزان رسپانسیو بودن آن را تعیین می‌کنند. یکی از بهترین ابزارهای تست ریسپانسیو، ابزار گوگل است که می‌توانید برای مشاهده‌ی آن از لینک زیر کمک بگیرید.

برای تست ریسپانسیو بودن سایت به لینک تست سایت واکنشگرا مراجعه کنید.در این سایت با وارد کردن نام دامنه خود می توانید ریسپانسیو یا واکنشگرا بودن سایت خود را بررسی کنید.

راه-اندازی-سایت-ریسپانسیو
راه-اندازی-سایت-ریسپانسیو

مزایای طراحی ریسپانسیو چیست؟

طراحی ریسپانسیو سایت مزایای فراوانی دارد. از جمله مزایای طراحی ریسپانسیو سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • UI/UX مناسب
  • تجربه کاربری خوب
  • دریافت امتیاز رنکینگ فاکتور گوگل
  • انعطاف‌پذیری سایت ریسپانسیو
  • افزایش بازدید از سایت و در نتیجه افزایش فروش

اگر قصد دارید نحوه ساخت قالب وردپرس را آموزش ببینید به لینک آموزش ساخت قالب وردپرس مراجعه کنید.

شاید مهمترین مورد در طراحی واکنشگرا سایت را بتوان تجربه کاربری مناسب دانست. اگر تجربه کاربری را بهبود دهید، زمان ماندگاری کاربران افزایش می یابد و با افزایش زمان ماندگاری به طور طبیعی، میزان اکشن های مخاطب در سایت افزایش می یابد که در پی آن رتبه صفحات شما در رنکینگ صفحه نتایج جستجوی گوگل بهبود یافته و مشتریان بیشتری به وبسایت شما مراجعه می کنند.

بررسی محتوای تکراری یکی از مراحل مهم سئو تکنیکال است. برای آشنایی با چک لیست سئو تکنیکال به لینک چک لیست سئو تکنیکال مراجعه کنید.

مزایای-طراحی-ریسپانسیو-چیست؟
مزایای-طراحی-ریسپانسیو-چیست؟

راه اندازی سایت ریسپانسیو

چگونه باید یک سایت ریسپانسیو راه اندازی کنیم؟ برای راه اندازی یک سایت ریسپانسیو باید در پروسه طراحی سایت هر قسمت یا section که طراحی می کنید را در حالت موبایل نیز مورد بررسی قرار دهید تا نمایش آن مناسب سایز صفحه موبایل باشد. برای این منظور در صفحه راست کلیک کرده و گزینه inspect را می زنید و سپس در بالای پنجره باز شده و کنار گزینه Elements می توانید گزینه مربوط به فعال کردن نمایش موبایلی را مطابق شکل زیر ببینید.

اگر با css و نقش آن در طراحی سایت آشنا نیستید به لینک css چیست مراجعه کنید.

ضمن اینکه اگر در وردپرس خود و در صفحه ساز المنتور در حالت طراحی صفحه می باشید می باشید می توانید با کلیک روی گزینه واکنشگرا در پایین بخش کنترل پنل المنتور طبق شکل زیر به نمایش موبایلی خود دسترسی داشته باشید.

برای یادگیری طراحی سایت با html روی مقاله آموزش html کلیک کنید.

ضمن اینکه اگر در حالت کدنویسی html و ریسپانسیو با css به طراحی سایت اقدام می کنید باید هنگام طراحی با وارد کردن تگ ها و استایل های لازم نسبت به طراحی واکنشگرا یا رسپانسیو سایت توجه داشته باشید. برای این کار باید از کد ریسپانسیو در CSS استفاده کنید و یا از با Media Query حالت ریسپانسیو سایت را ایجاد کنید. طراحی ریسپانسیو سایت نقش مهمی در سئو سایت دارد و باید از همان ابتدا و قبل از ایندکس کردن سایت نسبت به ایندکس کردن آن اقدام کنید.

برای آشنایی با html و نحوه طراحی سایت با آن به لینک html چیست مراجعه کنید.

قالب ریسپانسیو چیست

قالب ریسپانسیو یک نوع قالب وبسایت است که برای طراحی و اجرای وبسایت‌ های ریسپانسیو طراحی شده است.صفحات آن به صورت پیشفرض به صورت واکنشگرا طراحی شده اند. یک قالب ریسپانسیو اجازه می‌ دهد تا محتوا و طراحی وبسایت به طور اتوماتیک به اندازه دستگاه مشاهده کننده تنظیم شود و در تمام اندازه ‌ها و انواع دستگاه‌ ها به درستی نمایش داده شود.

قالب‌ های ریسپانسیو معمولاً شامل کدهای  HTML، CSS، و JavaScript برای ایجاد طراحی و‌سایت هستند. این قالب‌ ها از بخش هایی از CSS مانند مدیا کوئری (Media Query) برای تغییر ظاهر و‌بسایت استفاده می‌ کنند تا در تمامی دستگاه ها با ابعاد مختلف قابل نمایش باشند. از روش های ریسپانسیو کردن صفحات وب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنشگرا کردن سایت به کمک media@ در CSS
  • استفاده از Bootstrap
  • کد ریسپانسیو html
  • ریسپانسیو کردن سایت در صفحه ساز در المنتور

تمام این روش ها برای ریسپانسیو موبایل رایج بوده و مورد استفاده قرار می گیرند. مهم این است که کاربر به راحتی و در بهینه ترین حالت بتواند با صفحات شما ارتباط برقرار کند.

سوالات متداول

سایت واکنش گرا چیست؟

ریسپانسیو بودن سایت یعنی چه؟ سایت واکنشگرا یا قالب وردپرس واکنش گرا به نوعی از طراحی می گویند که برای موبایل بهینه شده باشد. به عنوان نمونه سایت ریسپانسیو می توان به سایت آموزشگاه آریا تهران اشاره کرد.

 چرا باید سایت واکنشگرا باشد؟

طراحی ریسپانسیو چرا اهمیت دارد. طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا از این منظر اهمیت دارد که به سئو و رتبه کلمات کلیدی و همینطور میزان ترافیک و بازدید صفحات شما کمک می کند.

روش های ریسپانسیو کردن سایت چیست؟

شما می توانید با روش های متفاوتی یک وبسایت را ریسپانسیو کنید. از جمله این روش ها میتوان به استفاده از مدیاکوئری و یا واکنشگرا کردن سایت در صفحه ساز المنتور اشاره کرد.