دامنه سایت چیست

دامنه سایت همان آدرسی است که با وارد کردن آن در مرورگر خود می توانید سایت مورد نظر را پیدا کرده و وارد آن بشوید. به طور دقیق تر اگر شما سایتی که می خواهید وارد آن شوید را یک خانه در نظر بگیرید و بخواهید به آن خانه بروید، باید آدرس آن را در […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: Internet
  • زمان مطالعه: 8 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

دامنه سایت همان آدرسی است که با وارد کردن آن در مرورگر خود می توانید سایت مورد نظر را پیدا کرده و وارد آن بشوید. به طور دقیق تر اگر شما سایتی که می خواهید وارد آن شوید را یک خانه در نظر بگیرید و بخواهید به آن خانه بروید، باید آدرس آن را در مسیریاب خود وارد کنید تا بتوانید خانه را پیدا کنید. این آدرس در بستر اینترنت، دامنه سایت نام دارد. اما دامنه های سایت همه پیشوند هایی مانند com، ir و… نیز دارند که در ادامه توضیح خواهیم داد. اگر قصد دارید اطلاعات جامع تری را در این باره کسب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اگر دامنه خود را خریداری کرده اید و قصد دارید یک سایت پویا و زیبا را برای کسب و کار خود راه اندازی کنید،‌ پیشنهاد می کنیم در صفحه مربوطه سفارش طراحی سایت مورد نیاز خود را ثبت نمایید.

مفهوم domain چیست

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، دامنه سایت همان آدرسی است که با وارد کردن و جستجوی آن در مرورگر خود، می توانید صفحه مورد نظر را مشاهده کنید. البته پیشنهاد می کنیم که اگر قصد دارید برای سایت خود دامنه ای انتخاب کنید، حتما آن را متناسب با کاربری سایت خود انتخاب کنید، چرا که نام مرتبط در برندسازی به شما کمک بسیاری می کند.

حالا که فهمیدید دامنه سایت چیست، باید بدانید که به طور کلی دامنه سایت به دو بخش کلی نام دامنه و پسوند دامنه تقسیم می شود که هردوی آن هارا بهتر است با توجه به کاربری سایت خود انتخاب کنید.

نام دامنه

اسمی که برای دامنه انتخاب می کنید را نام دامنه می گویند. البته باید توجه داشته باشید که کلمات نام یا عبارت انتخابی شما باید یا بهم چسبیده باشد یا با “-” جدا شوند.

یکی از ویژگی های حوزه وب، امکان تغییر دامنه سایت می باشد. شاید پس از آنکه ساختی را ساختید، تصمیم گرفتید که نام آن را تغییر دهید. جهت کسب اطلاعات در این باره، پیشنهاد می شود از صفحه مربوطه دیدن فرمایید.

پسوند دامنه

حالا که فهمیدید نام دامنه چیست، قدم بعدی شما، انتخاب پسوند اسم سایت می باشد. پسوندی که برای سایت خود انتخاب می کنید بهتر است متناسب با کاربری سایت شما باشد، اما بیشتر سایت های ایرانی معمولا از پسوند های ir و com استفاده می کنند. اگر انواع پسوند های دامنه را نمی شناسید، در ادامه به معرفی انواع دامنه سایت ها و کاربردشان در لیست دامنه های ایرانی و خارجی زیر قرار داده ایم:

  • پسوند com: این پسوند که مخفف commercial است، بیشتر برای بنگاه ها و شرکت های تجاری استفاده می شود. این پسوند بیشتر به عنوان یک دامنه سایت های تجاری می باشد.
  • پسوند ir: این پسوند دامنه های ملی ir می باشد که برای ثبت دامنه مورد نظر با این پسوند می توانید از سایت ایرنیک دیدن فرمایید.
  • پسوند org: مخفف Organizations که برای مراکز غیر انتفاهی و ارگان ها استفاده می شود.
  • پسوند net: مخفف network می باشد که شرکت های خدمات اینترنت و شبکه از آن استفاده می کنند.
  • پسوند info: این پسوند نیز مخفف information است که برای سایت های اطلاع رسانی و عمومی استفاده می شود.
  • پسوند biz: مخفف buissines می باشد که برای کسب و کار ها و خدمات الکترونیکی مختص داده می شود.
  • پسوند name: این نوع پسوند یک پسوند خاص برای اشخاص حقیقی که می خواهند سایت خود را راه اندازی کنند مناسب است.
  • پسوند mobi: برای فروشگاه های فروش موبایل کاربردی می باشد.
  • پسوند gov: مخفف کلمه Government که برای دامنه سازمان های دولتی استفاده می شود و پسوند سایت های دولتی می باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است، این دامنه را نهاد های دولتی استفاده می کند.
  • پسوند mil: این پسوند، پسوند سایت های نظامی می باشد.
  • پسوند edu: مخفف کلمه education می باشد که توسط پایگاه های آموزشی استفاده می شود.

البته همانطور که گفته شده در ایران بسیاری از سایت ها علاقه شدیدی به پسوند های ir و com دارند و انواع پسوند دامنه سایت را با توجه به کاربرد اصلی آن که در بالا توضیح داده ایم را رعایت نمی کنند. البته ناگفته نماند که پسوند های غیر ir کمی پر هزینه می باشند و با توجه به نظرات وبلاگ ها، برای هر کسی به صرفه نمی باشد.

کدام پسوند دامنه بهتر است

همانطور که گفته شد پسوند دامنه های اینترنتی بهتر است با توجه به کاربری سایت انتخاب شود، اما برای سایت های ایرانی بیشتر از پسوند com استفاده می کنند. توجه داشته باشید که برخی خدمات گوگل مانند google advorse برای دامنه های ir غیرفعال می باشد.

خرید دامنه چیست

امیدواریم فهمیده باشید که دامنه یعنی چه، اما علاوه بر دامنه، امکان دارد ندانید منظور از خرید دامنه چیست. به طور کلی دامنه های سایت به گونه ای نیستند که شما به یک سایت مادر بروید، دامنه خود را ثبت کنید و از آن استفاده کنید. درواقع شما باید ابتدا بررسی کنید که دامنه مورد نظر آزاد است یا خیر، یعنی دامنه ای که قصد دارید از آن استفاده کنید را در حال حاضر کسی خریداری و استفاده نکرده باشد. پس از آنکه از شرایط دامنه مطلع شدید، باید مبلغی را بابت خرید دامنه پرداخت کنید.

برای خرید دامنه می توانید از شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، دامنه خود را به صورت سالیانه خریداری نمایید. توجه داشته باشید که اگر اشتراک سالانه شما به پایان رسید می توانید آن را مجدد تمدید کنید.

تفاوت URL با دامنه چیست

شاید در خیلی از موارد علاوه بر دامنه، کلمه URL نیز به گوش شما رسیده باشد. اگر بخواهیم به طور ساده تفاوت این دو را مشخص کنیم، دامنه آدرس صفحه اصلی سایت شما می باشد و هیچ کاراکتر اضافه ای در انتهای آن قرار نمی گیرد. اما با URL مشتقات یک سایت را نشان می دهند.

اگر بخواهیم یک مثال کامل را برای درک کامل تر به کار ببریم، https://aryatehran.com یک دامنه می باشد و هیچ کاراکتری بعد از خود ندارد. اما /https://www.aryatehran.com/contact-us یک URL می باشد و همانطور که مشاهده می کنید، در انتهای آن کاراکتر هایی اضافه شده است که یک صفحه از سایت را به شما نمایش می دهند.

اگر قصد خرید سایت آماده ای که بدون هیچ دردسری و در کمترین زمان ممکن برای کسب و کار شما راه اندازی می شود را دارید، از صفحه مربوطه دیدن فرمایید.

پسوند دامنه های اینترنتی کشورها

مطمئنا فهمیده اید پسوند دامنه چیست و انواع آن چه کاربردی دارند. اما هر کشوری یک پسوند اختصاصی را برای دامنه های خود دارد. همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، دامنه ملی ایران ir می باشد که می توانید با مراجعه به سایت ایرنیک و دریافت شناسه نیک، یک دامنه با پسوند ir داشته باشید. توجه کنید که اگر نمی دانید شناسه نیک چیست،می توانید از صفحه مربوطه دیدن فرمایید.

اما فقط ایران نیست که پسوند دامنه خود را دارد، بلکه هر کشوری پسوند دامنه اینترنتی خود را دارد. در جدول زیر پسوند دامنه های اینترنتی کشورهایی که اهمیتی بیشتری دارند و ممکن است برای شما کاربردی باشند را قرار داده ایم:

ایرانir
ایالات متحده آمریکاus
انگلستانuk
جمهوری خلق چینcn
فلسطین اشغالیps
روسیهru
اوکراینua
فرانسهfr
اتحادیه اروپاeu
آلمانde
لیست دامنه ها و انواع دامنه های سایت

ثبت دامنه با پسوند های جدید

به طور کلی شما این امکان را دارید که دامنه مورد نیاز خود را پسوند دلخواه ثبت کنید، اما این کار در ایران پیشنهاد نمی شود چرا که هزینه های سنگینی دارد که تقریبا برای هیچ کسب و کاری به صرفه نمی باشد. علاوه بر هزینه های آن، ممکن است در ثبت دامنه خود نیز با مشکلاتی روبه رو شوید.

اگر نمی دانید dns چیست و چه کاربردی دارد، پیشنهاد می شود حتما از صفحه مربوطه آن دیدن فرمایید.

مفهوم domain در آدرس ایمیل چیست

یکی از پسوند های جدیدی که به تازگی توسط ICANN معرفی شده است، پسوند Email می باشد. این پسوند بیشتر برای وب سرور ها و سرویس های ایمیل استفاده می شود که برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی قابل ثبت است. این دامنه به دلیل اینکه در لیست دامنه های ویژه قرار دارد، هزینه بیشتر را برای ثبت و یا تمدید دامنه های خود دارد.

سوالات متداول درباره ثبت دامنه و پسوند های دامنه

ثبت و خرید دامنه چطور انجام می‌شود؟

برای ثبت و خرید دامنه باید به شرکت های خدمات میزبانی وب مراجعه کنید. در این سایت ها علاوه بر ثبت دامنه، می توانید هاست خود را نیز خریداری کنید.

پسوند سایت های تجاری چیست؟

برای سایت های تجاری از پسوند .com استفاده می شود.

پسوند دامنه چیست؟

پسوندی است که در انتهای نام دامنه قرار می گیرد و معمولا نوع کاربری سایت را نشان می دهد. برای مثال اگر به aryatehran.com توجه کنید، پسوند com، پسوند دامنه می باشد.

دامنه چیست در کامپیوتر

دامنه ادرس سایت های اینترنتی می باشند که با وارد کردن آن در مرورگر خود، می توانید به سایت مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

مفهوم دامنه در شبکه چیست؟

دامنه گروه بندی کامپیوتر های شبکه ای می باشد و استفاده از دامنه، تمرکر در مدیریت شبکه را به همراه می آورد. پس از ورود کاربران به شبکه و تائید استفاده آن کاربر توسط کامپیوتر های موجود در آن دامنه، محتوای موجود آن دامنه به اشتراک گذاشته می شوند.