تری دی مکس یا رویت

در این مقاله به بررسی اجمالی دو نرم افزار رویت و تری دی مکس میپردازیم. با اینکه هر دوی این نرم افزارها قابلیت های متعددی دارند، اما هر یک در جای خود نقاط ضعف و قدرتی دارند که مختصر به آن ها اشاره می کنیم. با ما همراه باشید. پیشنهاد می کنیم پیش از مطالعه […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: نرم افزار
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله به بررسی اجمالی دو نرم افزار رویت و تری دی مکس میپردازیم. با اینکه هر دوی این نرم افزارها قابلیت های متعددی دارند، اما هر یک در جای خود نقاط ضعف و قدرتی دارند که مختصر به آن ها اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم پیش از مطالعه این مقاله مقاله های مشکل سیاه شدن متریال تری دی مکس، رفع مشکل خمیدگی خطوط در تری دی مکس و رسم خط صاف و خمیده در تری دی مکس را نیز مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری حرفه ای تری دی مکس، حتما از آموزش تری دی مکس مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

رویت بهتر است یا تری دی مکس؟

برای پاسخ به این سؤال اول می بایست بررسی شود که برای چه کاری از تری دی مکس یا رویت باید استفاده کنیم. معماری، طراحی داخلی، طراحی مناظر و… تماماً دارای ویژگی خاص خود هستند که به تبع کابردهای متفاوتی دارند و نیازمند دستورات خاص خود هستند. در این مقاله، با ذکر نکاتی در مورد هر دوی این نرم افزارها، کاربرد آن ها را در معماری و طراحی داخلی را نیز مورد بررسی قرار میدهیم.

نرم افزار رویت مناسب چه شرکت هایی هست؟

نرم افزار رویت بیشتر مناسب شرکت های حوزه مشاوره و مهندسی است. شرکت هایی که پروژه های تیپیکال دارند و معمولاً بیشتر فعالیت های آن ها حول محور همین نوع پروژه ها است. این پروژه ها را در نرم افزار طراحی می کنند و همزمان با ترسیم دو بعدی، مدل سه بعدی را نیز می سازند. جزئیات پروژه ها را نیز تعریف کرده و شیت بندی تمام نقشه ها و قابلیت هایی مثل متره و برآورد را نیز انجام می دهند. این ویژگی ها مرتبظ با شرکت های مشاوره و مهندسی است که به این اطلاعات نیاز دارند.

مقایسه تری دی مکس و رویت

می توان معماری را به رویت و تری دی مکس را به طراحی داخلی تقسیم کنیم، اما این تقسیم بندی را نمی توان قطعی دانست  زیرا نرم افزاری مانند رویت کاملا پارامتریک بوده و از پایگاه داده برخوردار است. هر موضوعی برای رسم، قانون و قاعده خاص خود را دارد و کاربر در بسیاری از مواقع از آزادی عمل برخوردار نیست یا باید برای انجام هر کاری مقادیری را به عنوان پیشفرض برای نرم افزار تعریف کند. از طرفی برای خروجی گرفتن و رندر رویت خیلی قوی عمل نمی کند و بهتر است از تری دی مکس یا نرم افزارهای مشابه استفاده شود.

اگر این مقاله برای شما مفید است، احتمالا به مطاله مقاله های تغییر زبان در تری دی مکس، ارور های رایج تری دی مکس و رفع مشکل اعشار در تری دی مکس نیز علاقه خواهید داشت.



طراحی داخلی REVIT یا DMAX3؟

در حیطه طراحی داخلی، نیازها متفاوت اند اما اولین موضوعی که یک طراح داخلی در نرم افزارهای مدلسازی و رندر نیازمند است، اکسسوری ها و آبجکت های آماده است. در دنیا تنها یک نرم افزار موجود است که تمام آبجکت های مورد نیاز آن ها را دارد. تری دی مکس تنها نرم افزاری است که مدل های آماده منحصر بفردی داشته و به راحتی قابل دسترس نیز است.



محیط نرم افزاری REVIT یا ۳DMAX؟

محیط نرم افزار تری دی مکس برخلاف رویت بسیار کابرپسند و راحتتر است. کاربر در این محیط آزادی عمل بیشتری داشته و اجازه خلاقیت در مدلسازی دارد. علاوه بر این که بعد از مدلسازی، جایگذاری آبجکت ها، نورپردازی و… در خود نرم افزار تری دی مکس انجام می شود، خود نرم افزار نیز عملیات رندرگیری را انجام داده و کاربر را از انتقال به نرم افزار دیگری بی نیاز می کند.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه تری دی مکس کار حرفه ای شویم و مقاله نصب تری دی مکس را مطالعه کنید.

مدل‌سازی در نرم‌افزار تری دی مکس و رویت

در مقایسه توانایی تری دی مکس و رویت، می توان گفت که نرم افزار رویت در معماری یک نرم افزار کامل محسوب می شود و می تواند نتایج بسیار خوبی برای مدل سازی مفهوم و مستندات ساخت و ساز را در اختیار شما قرار دهد. مدل سازی در نرم افزار رویت به آسانی امکان پذیر می باشد اما از معایب نرم افزار رویت می توان به عملکرد نه چندان خوب در رندرگیری اشاره کرد. برای رندر کردن بهتر است از نرم افزار تری دی مکس استفاده نمود. بنابراین در پاسخ به سوال سهولت کار با REVIT یا ۳DMAX می توان رویت را ارائه داد.

برای کسب اطلاعات بیش تر مقاله بازار کار تری دی مکس را مطالعه کنید.

 حجم فایل و سرعت، REVIT یا DMAX3؟

در این بخش به مقایسه حجم فایل و سرعت در تری دی مکس با حجم فایل و سرعت در رویت میپردازیم.

آبجکت های موجود در نرم افزار رویت بسیار ساده هستند و این به دلیل کاستن از حجم نهایی فایل و افزایش سرعت نرم افزار است، لذا طراحی های انجام شده توسط نرم افزار رویت بسیار ساده تر از طراحی های انجام شده توسط نرم افزار تری دی مکس است. در نرم افزار تری دی مکس تعداد زیادی از مدل های با کیفیت موجودند و می توان با استفاده از مدل ها و اشیاء متنوع این نرم افزار، طراحی و مدلسازی های منحصر بفردی را انجام نمود. از معایب نرم افزار تری دی مکس می توان به حجم بالای فایل نهایی اشاره کرد.

کاربری نرم‌افزار در رویت و تری دی مکس(REVIT بهتر است یا ۳DMAX؟)

در این بخش به مقایسه نور پردازی و رندر در نرم افزار تری دی مکس و revit می پردازیم.

به کمک نرم افزار رویت می توان طراحی های منحصر بفرد و زیبایی را ساخت اما برخی از قابلیت های این نرم افزار در نرم افزار رویت موجود نیست. یکی از مزیت های نرم افزار تری دی مکس نسبت به رویت این است که در تری دی مکس می توان از تصاویر بزرگتری برای ایجاد طرح ها استفاده کرد. هر دوی این برنامه ها از نرم افزار مشابهی برخوردار هستند اما کنترل در رویت ساده تر از تری دی مکس است و همین باعث کاهش عملکرد برنامه مذکور در ایجاد تعادل بهینه میان سرعت و ظاهر طرح هاست.

از طرفی باز کردن مدل در نرم افزار مشکلاتی هم به همراه دارد. اغلب پروژه های سنگینی که از نرم افزارهای دیگر وارد تری دی مکس می شوند به دلیل منطق متفاوت مدلسازی ممکن است باعث کند شدن سرعت کار شود لذا روند کار سخت تر خواهد شد و به تبع خروجی گرفتن برای کاربر نیز سخت می شود درحالی که اگر مدلسازی به طور کامل در خود نرم افزار تری دی مکس انجام شود، عملیات های متریال دهی، نورپردازی و رندرنیگ بدون مشکل انجام خواهد شد. لذا ایجاد متریال ها در تری دی مکس بهتر از ایجاد متریال ها در رویت است به شرطی که مشکلی از لحاظ حجم فایل نهایی نداشته باشید.

نحوه سبک کردن مدلسازی در تری دی مکس با نحوه سبک کردن مدلسازی در رویت متفاوت است. نحوه سبک کردن مدلسازی در نرم افزار تری دی مکس به شرح ذیل است:

هر بخش یا آرک مدلی که مد شماست را انتخاب میکنیم و با زدن کلیک راست، گزینه vray mesh export  را انتخاب می کنیم. پنجره ای برای شما باز می شود که دو انتخاب دارید:

  • انتخاب اول: یک فایل به شما میدهد(یعنی مثلاً اگر شاخه و برگ درخت هایتان از هم جداست، آن ها را یکی می کند.)
  • انتخاب دوم: هر کدام از مدل ها را به تنهایی و جدا جدا فایل میکند.

با انتخاب حالت مورد نظر، روی دکمه ok کلیک کرده و آن را در پوشه ای ذخیره می کنیم.

در محیط تری دی مکس از نوار ابزار سمت راست از سربرگ geometry حالت vray رو انتخاب میکنیم و بعد گزینه vray proxy را از پنجره همان قسمت کلیک می کنیم. برای این که فایلی که ذخیره کردیم اجرا شود، باید روی صحنه تری دی مکس کلیک راست کنیم. سپس پنجره ای باز خواهد شد. قسمتی که فایل را ذخیره کردید، پیدا کنید و دکمه  open را کلیک کنید.حال اگر از فایلی که سبک کردید رندر بگیرید متوجه می شوید که متریال مورد استفاده شما لحاظ نشده است. در اینصورت کافیست از پروژه اصلی تان متریالی که قبلا ایجاد کردید را بگیرید و به فایل جدیدتان بدهید. حال وقتی رندر بگیرید متوجه می شوید که متریال فایل سبک شده ه شما نیز اصلاح شده است.



ایجاد انیمیشن در تری دی مکس یا رویت؟

ایجاد انیمیشن در رویت ساده تر است؛ می توان طرح های انیمیشن را نمایش داد اما تنها از یک ماشین برای این کار استفاده می شود درحالی که با انیمیشن سازی در تری دی مکس می توان از ماشین های رندر متنوعی برای پیاده سازی انیمیشن استفاده کرد. این ویژگی باعث افزایش کنترل بر کارایی و کیفیت انیمیشن می شود، به همین دلیل بهتر است که در مرحله ای از طراحی انیمیشن در رویت، آن را به تری دی مکس منتقل کرده تا کیفیت کار بالاتری داشته باشید.

اگر این مقاله برای شما مفید بود پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش تری دی مکس را نیز مطالعه کنید.

انتقال داده ها در تری دی مکس و رویت(انتقال داده ها، REVIT یا DMAX3؟)

انتقال داده ها در رویت برای ایجاد تصاویر کوچک و مفهومی سریع تر و مناسب تر است. در واقع نرم افزار رویت یک راه حل برای کل پروژه است و استفاده از آن برای ایجاد طرح کلی کار مناسب است اما برای مدل سازی سه بعدی، رندر و ایجاد انیمیشن بهتر است از نرم افزار تری دی مکس استفاده نمود.

با این توصیفات در پاسخ به سوال نرم افزار رویت بهتر است یا نرم افزار تری دی مکس، نخست می بایست هدف از کار را بررسی نمود. نرم افزار رویت بسیار راحت تر از تری دی مکس است اما تری دی مکس به طور کلی نرم افزاری قدرتمندتر از رویت است مخصوصاً در رندرگیری، لذا اول باید نیاز خود را بررسی کرده و سپس با توجه به آن، برنامه ای که برای شما کاربردی تر است را انتخاب کنید.



ویژگی های نرم افزار رویت و چرا رویت از تری دی مکس بهتر است

  • افزایش سرعت و دقت ترسیم و همچنین تغییر نقشه ها
  • ترسیم همزمان ۳ بعدی و ۲ بعدی نقشه های ساختمان
  • تبدیل سریع نقشه های فاز ۱ به فاز ۲
  • ارتباط همزمان نقشه های معماری با نقشه های سازه و تأسیسات و اعمال همزمان تغییرات بین این نقشه ها
  • حذف خطاهای انطباق نماها و پلانها و مقاطع
  • امکان انجام مطالعات اقلیمی(نور و سایه) بر روی ساختمان
  • امکان تعریف استانداردهای ساخت در تجهیزات ساختمان
  • محاسبه متره ساختمان و تغیییر سریع آن در صورت تغییر نقشه ها
  • قابلیت ارتباطی با نرم افزار Autocad , 3Dmax (ورودی و خروجی)
  • ·        سرعت یادگیری آن
  • امکان طراحی حجمی و تبدیل آن به نقشه های اجرایی
  • امکان اشتراک گذاری پروژه میان چند کاربر
  • و..

سوالات متداول

رویت بهتر است یا تری دی مکس؟ با توجه به نیاز بررسی می شود.

طراحی داخلی بهتر است با REVIT انجام شود یا DMAX3؟ می توان گفت تری دی مکس گزینه بهتری است.

معماری بهتر است با REVIT انجام شود یا DMAX3؟

میتوان گفت رویت گزینه مناسب تری است.

جمع بندی:

در این مقاله نرم افزار رویت را با تری دی مکس مقایسه کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت تمایل می توانید مقاله های اسکچاپ بهتره یا تری دی مکس و لومیون بهتره یا تری دی مکس را نیز مطالعه فرمایید.