اسکچاپ یا تری دی مکس

امروزه طراحی‌های مهندسان و معماران در سراسر جهان اهمیت زیادی پیدا کرده است و در نتیجه آن، انواع نرم‌افزارها برای استفاده‌های صنعتی در بازار فراهم شده‌اند. تری‌دی‌مکس و اسکچ‌آپ دو نرم‌افزار بزرگ صنعتی هستند که در میان حرفه‌ای‌ها و غیرحرفه‌ای‌ها، بسیار پرطرفدارند. این دو نرم‌افزار شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند که هر یک را برای کاری […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: نرم افزار
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

امروزه طراحی‌های مهندسان و معماران در سراسر جهان اهمیت زیادی پیدا کرده است و در نتیجه آن، انواع نرم‌افزارها برای استفاده‌های صنعتی در بازار فراهم شده‌اند.

تری‌دی‌مکس و اسکچ‌آپ دو نرم‌افزار بزرگ صنعتی هستند که در میان حرفه‌ای‌ها و غیرحرفه‌ای‌ها، بسیار پرطرفدارند.
این دو نرم‌افزار شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند که هر یک را برای کاری مناسب می‌کند.

در این مقاله به بررسی این شباهت‌ها و تفاوت‌ها می‌پردازیم.

پیشنهاد می کنیم پیش از مطالعه این مقاله مقاله های مشکل سیاه شدن متریال تری دی مکس، رفع مشکل خمیدگی خطوط در تری دی مکس و رسم خط صاف و خمیده در تری دی مکس را نیز مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری حرفه ای تری دی مکس، حتما از آموزش تری دی مکس مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

تری‌دی‌مکس (۳D Max)

نرم‌افزار تری‌دی‌مکس  یکی از محصولات اتو‌دسک است که در سال ۲۰۰۵ معرفی شد. این نرم‌افزار به کاربران اجازه می دهد خلاقیت شان را آزادانه در کار دخیل کنند. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید طرح ذهنیتان را پیاده کنید. و از خلاقیت خود آزادانه در طراحی استفاده کنید.

در نرم‌افزار تری‌دی‌مکس امکان استفاده از بافت‌های مختلف وجود دارد و همین موضوع باعث می‌شود طرح حاصل از این نرم‌افزار واقع‌گرایانه باشد.

طراحان حرفه‌ای از این نرم‌افزار برای خلق محیط، ساختار و مدل استفاده می‌کنند. همچنین در صنعت تولید بازی و معماری نیز از این نرم‌افزار استفاده می‌شود.

تری‌دی‌مکس به شما کمک می‌کند مدلی دقیق، با‌کیفیت و واقع‌گرایانه را خلق کنید و بتوانید بافت، سایه و نورپردازی را تنظیم کنید در نتیجه تصویرسازی بهتر انجام می‌شود و محصول نهایی به ایده اولیه شما بسیار نزدیک خواهد بود.

 

اسکچ‌آپ  (SketchUp)

اسکچ‌آپ یکی دیگر از نرم‌افزارهای مدل سازی سه بعدی است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و داده‌های گسترده‌ای دارد. این نرم‌افزار امروزه به یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه بعدی تبدیل شده است.

از این نرم‌افزار در انواع پروژه‌های معماری و دکوراسیون داخلی تا طراحی بازی‌های کامپیوتری می‌توان استفاده کرد. با استفاده از نرم‌افزار اسکچ‌آپ می توانید مدل‌های سه بعدی و دو بعدی خلق کنید.

شباهت های تری دی مکس و اسکچاپ

شباهت‌های تری‌دی‌مکس و اسکچ‌آپ

هر دو نرم‌افزار برای طراحی فضای سه بعدی چه در دکوراسیون داخلی و چه در بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری ساخته شده‌اند و حجم کم، کتابخانه‌ای ساده و سهولت پیاده‌سازی ایده‌های ذهنی آنها را به بهترین نرم‌افزارهای طراحی تبدیل کرده است.

در صورتی که از هرکدام از این نرم‌افزارها استفاده کنید، در نهایت می‌توانید طرحی زیبا خلق کنید که مشتری آن را دوست داشته باشد.

اگر این مقاله برای شما مفید است، احتمالا به مطاله مقاله های تغییر زبان در تری دی مکس، ارور های رایج تری دی مکس و رفع مشکل اعشار در تری دی مکس نیز علاقه خواهید داشت.

تفاوت های اسکچاپ و تری دی مکس

تفاوت‌ّهای بین تری‌دی‌مکس و اسکچ‌آپ

هر نرم‌افزاری ویژگی‌های خاص خود را دارد و در امور مناسب خود باید به کار برود .

تشخیص دادن اینکه چه نرم‌افزاری در کدام قسمت یک پروژه کاربرد دارد، احتیاج به تجربه و مهارت زیادی دارد . بنابر ای نشرط اول این است که شما با محیط و کاربردهای هر دو نرم‌افزار آشنا باشید و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها را بدانید.

از نظر مدل‌سازی، اسکچ‌آپ برای تولید فرم‌های سریع که معمار یا طراح، خلاقانه آنها را خلق کرده‌اند، مناسب است. نرم‌افزار اسکچ‌آپ به دلیل این ویژگی که چند دستور را در یک دستور خلاصه می‌کند، شهرت دارد .به همین دلیل است که بسیاری از معماران طرفدار این نرم‌افزار هستند و بسیار از آن استفاده می‌کنند .

اما باید در نظر داشته باشید که این نرم‌افزار در مدل‌سازی‌های دقیق و پیچیده ضعف‌های بسیاری دارد؛ در حالی که نرم‌افزاری مانند تری‌دی‌مکس از این نظر بسیار قدرتمند است .

همه مدل‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف در نرم‌افزار تری‌دی‌مکس ساخت، فقط زمان زیادی می‌گیرد. ولی نتیجه کار بسیار حرفه‌ای‌تر و پخته‌تر از نرم‌افزاری مانند اسکچ‌آپ خواهد شد .

از طرف دیگر افرادی که در کار با تری‌دی‌مکس دچار مشکل هستند و نمی‌توانند آن را خوب یاد بگیرند، از اسکچ‌آپ برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند؛ اما از نظر سطح کار، به طرحی فوق‌العاده دست پیدا نخواهند کرد .

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه تری دی مکس کار حرفه ای شویم و مقاله نصب تری دی مکس را مطالعه کنید.

یکی از مهم‌ترین نکات در استفاده از یک نرم‌افزار سه بعدی، موجود بودن مدل‌های آماده است .نرم‌افزار تری‌دی‌مکس از این نظر تنوع بسیار زیادی در آبجکت‌های آماده دارد . این آبجکت‌ها در همه موضوعات وجود دارند و حتی کوچکترین جزء از یک طراحی داخلی با کمی سرچ ساده به دست می‌آید و سایت‌ها و منابع زیادی برای تهیه این آبجکت‌ها وجود دارد .در صورتی که در نرم‌افزاری مانند اسکچ‌آپ تعداد آبجکت‌های آماده زیاد نیست. همانطور که می‌دانید، استفاده کردن از آبجکت در فضای داخلی بسیار مهم است، چرا که در نگاه مشتری، گرفتن کاروبستن قرارداد بسیار تاثیر‌گذار است.

تفاوت دیگر، ‌مربوط به محیط کاری این دو نرم‌افزار است. در نرم‌افزار اسکچ‌آپ طراحی در محیطی باز و بدون محدودیت انجام می‌شود. هر چرخش موس خط ها را در یک جهت ترسیم می‌کند و به همین دلیل زمانی طول می‌کشد تا طراح با این روش کار ارتباط لازم را برقرار کند. اما در نرم‌افزاری مانند تری‌دی‌مکس، محیط مرتب‌تر و قانون‌مند‌تر است .

برای کسب اطلاعات بیش تر مقاله بازار کار تری دی مکس را مطالعه کنید.

در تری‌دی‌مکس می‌توانید با کلید‌های میانبر به صحفه مورد‌نظر خود وارد شوید و عملیات مدل‌سازی و رندر را به راحتی انجام دهید . البته این ویژگی مشترک نرم‌افزارهای دیگر شرکت اتودسک است. به همین جهت شاید بتوان گفت تری‌دی‌مکس نسبت به نرم‌افزاری مانند اسکچ‌آپ، کاربردی‌تر است.

با توجه به جمیع جوانبی که گفته شد، برای ساخت انیمیشنی سه بعدی، طبیعی و واقع‌گرایانه، و یا برای خلق و ویرایش جلوه‌های بصری نرم‌افزار تری‌دی‌مکس انتخاب بسیار مناسبی است. البته در ظر داشته باشید که یادگیری نرم‌افزار تری‌دی‌مکس، در مقایسه با یادگیری اسکچ‌آپ، دشوار تر است.

اما اگر می خواهید مدل های دو بعدی و سه بعدی را طراحی و خلق کنید، بهتر است اسکچ‌آپ را انتخاب کنید. این نرم‌افزار به دلیل محیط کاربری ساده‌تر و حجم کمتر، سرعت عمل بیشتری هم دارد. و آبجکت‌های آماده آن نیزرایگان است. از سوی دیگر نسخه اصلی نرم‌افزار تری‌دی‌مکس، در مقایسه به اسکچ‌آپ، بسیار ارزان‌تر است. اما آبجکت‌ّهای آن را باید جداگانه خریداری کنید و به دلیل قابلیت‌ّای بیشتری که دارد، سرعت عملش پایین‌تر است.

شما می‌توانید از نرم‌افزار تری‌دی‌مکس به زبان های انگلیسی، چینی، اسپانیایی، آلمانی، هندی، فرانسوی، روسی، ایتالیایی، هلندِی، پرتقالی، ترکی و سوئدی استفاده کنید، اما زبان نرم‌افزار اسکچ‌آپ فقط زبان‌های سوئدی و انگلیسی است.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که میزان رضایت کاربران از طرح تولید شده با اسکچ‌آپ ۹۷٪ و میزان رضایت آنها از طراحی با تری‌دی‌مکس ۹۸ ٪ است. در نتیجه می‌توان گفت هر دو نرم‌افزار به یک میزان در میان کاربران محبوب هستند.
همچنین امکان استفاده از هر دو نرم‌افزار در ویندوز و مک وجود دارد، اما تری‌دی‌مکس در برخی از برنامه‌های مبتنی بر وب نیز کار می‌کند.

سوالات متداول

رندرگیری در اسکچ‌اپ بهتر است یا در تری‌دی‌مکس؟

رندرگیری در روز برای هر دو نرم‌افزار، با کیفیتی یکسان انجام می‌شود؛ اما برای رندرهایی در فضای شب، در تری‌دی‌مکس به دلیل وجود قابلیت‌ّای بسیار، می توان رندر بهتری گرفت.  

کیفیت طراحی اسکچ‌آپ با تری‌دی‌مکس چه تفاوتی دارد؟

جواب این سوال خیلی به نوع طرح شما بستگی دارد و نمی‌توان به صورت قطعی درباره آن نظر داد. اما در کل طراحی‌های انجام شده با تری‌دی‌مکس بسیار جزئی‌تر و دقیق‌تر هستند.

آیا پلاگین‌ّهای متفاوتی برای اسکچ‌آپ عرضه شده است؟

این نرم‌افزار نیز مانند تری‌دی‌مکس پلاگین‌های مختلفی دارد، اما تنوع و قابلیت‌های پلاگین‌های تری‌دی‌مکس خیلی گسترده‌تر و بهتر است.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های نرم‌افزارهای اسکچ‌آپ و تری‌دی‌مکس صحبت کردیم و قابلیت‌های مختلف هر یک را توضیح دادیم. . اگر این مقاله برای شما مفید بود پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش تری دی مکس را نیز مطالعه کنید.