لومیون بهتره یا تری دی مکس

یکی از سوالاتی که امروزه ممکن است خیلی ذهن افراد را به خود مشغول کند این است که نرم افزار لومیون بهتره یا تری دی مکس؟ ما برای دادن پاسخ این سوال به شما، تصمیم گرفتیم که در این مقاله به طور جامع به بررسی این موضوع بپردازیم. ما با استفاده از این دو برنامه […]
  • تعداد نظرات: 1
  • دسته بندی ها: نرم افزار
  • زمان مطالعه: 7 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از سوالاتی که امروزه ممکن است خیلی ذهن افراد را به خود مشغول کند این است که نرم افزار لومیون بهتره یا تری دی مکس؟ ما برای دادن پاسخ این سوال به شما، تصمیم گرفتیم که در این مقاله به طور جامع به بررسی این موضوع بپردازیم. ما با استفاده از این دو برنامه میتوانیم ایده های خوبی برای پروژه مان داشته باشیم که در محیط های طبیعی در هر ساعت از روز یا شبانه روز چگونه به نظربرسد. با ما همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم پیش از مطالعه این مقاله مقاله های مشکل سیاه شدن متریال تری دی مکس، رفع مشکل خمیدگی خطوط در تری دی مکس و رسم خط صاف و خمیده در تری دی مکس را نیز مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری حرفه ای تری دی مکس، حتما از آموزش تری دی مکس مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

نرم افزار لومیون چیست؟

این نرم افزار یعنی نرم افزار لومیون، یک نرم افزار حرفه ای در زمینه رندرگیری و انیمیشن سازی به ویژه در رشته معماری است. که با استفاده از امکانات ارائه شده توسط این نرم افزار، میتوان مدل های معماری مورد نظر را به تصاویر و انیمیشن های با کیفیت تبدیل نمود. نرم افزار لومیون با بقیه با نرم افزارهای سه بعدی موجود در بازار هماهنگ است و به راحتی میتوان فایل های ایجاد شده توسط نرم افزارهای طراحی سه بعدی دیگر را توسط نرم افزار لومیون ویرایش کرد. رندرگیری در نرم افزار لومیون در زمان بسیار کوتاهی انجام پذیر است و در مدت زمان کوتاهی میتوان یک انیمیشن پیچیده را توسط این نرم افزار طراحی نمود. سهولت استفاده از نرم افزار لومیون و همچنین رندر فوق العاده سریع و با کیفیت از ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار میباشد. که آن را به بهترین راه حل برای پروژه های رندر تبدیل نموده است در بسیاری از پروژه های معماری از نرم افزار لومیون و ابزارهای موجود در این نرم افزار استفاده میشود.

قابلیت های نرم افزار لومیون

نرم افزار لومیون دارای قابلیت های زیادی  است که از آن جمله می توان به افزودن محیط ، مواد ، نورپردازی ، اشیا ، شاخ و برگ و جلوه های بصری در طراحی ها اشاره نمود. مدل سازی ها و طراحی های انجام شده توسط نرم افزار لومیون را میتوان به راحتی تجسم کرد. با استفاده از این نرم افزار میتوانید به راحتی طرح های مورد نظر خود را بهبود ببخشید. همچنین رندر فوق العاده سریع نرم افزار لومیون ، به شما اجازه میدهد تا به سرعت طرح های خود را در کوتاه ترین زمان ممکن به مشتریان نشان دهید و نظر آنان را جلب نمایید. نرم افزار لومیون دارای فواید زیادی است که در زیر به برخی از آن ها اشاره میکنیم.

– ۱ بروز خلاقیت های فردی به کمک نرم افزار لومیون :

نرم افزار لومیون هر فردی را قادر به تولید رندرهای سه بعدی میسازد و برای کار با این نرم افزار حتی نیاز به آموزش قبلی نیست و به راحتی می توان از طریق فیلم ها و تصاویر آموزشی کار با این نرم افزار را آغاز نمود. استفاده از نرم افزار لومیون در رندرینگ و مدل سازی های سه بعدی سبب صرفه جویی در زمان و هزینه میگردد و زمینه مناسبی را برای بروز خلاقیت ها و استعدادهای فردی طراحان فراهم میکند.

-۲ نتایج سریع در نرم افزار لومیون :

در نرم افزار لومیون تمام ابزارها و امکانات برای صرفه جویی در وقت شما موجود است. و به آسانی میتوانید در مدت کوتاهی طرح های مورد نظر خود را ویرایش نمایید. این ویژگی نرم افزار لومیون رندر کردن سریع فیلم های شما را در زمان کوتاهی تضمین میکند و نتایج پایانی نیز با استفاده از فنآوری رندر GPU ارائه میشوند.

برای کسب اطلاعات بیش تر مقاله بازار کار تری دی مکس را مطالعه کنید.

-۳  کتابخانه غنی از اشیای مورد نیاز در نرم افزار لومیون :

رندر کردن فقط یکی از موارد ضروری برای ایجاد تصاویر میباشد. برای ایجاد تصاویری فوق العاده شما همچنین نیاز به آسمان زیبا ، آب ، چمن ، مواد ، گیاهان ، مردم ، درختان و بسیاری از اشیاء دیگر دارید. نرم افزار لومیون دارای یک کتابخانه غنی از اشیای مورد نیاز برای طراحی و مدل سازی میباشد که به صورت یکپارچه درون این نرم افزار قرار گرفته اند.

تفاوت بین چند نسخه لومیون

نرم افزار لومیون در نسخه های مختلفی موجود است. از ابتدایی ترین نسخه آن یعنی Lumion Free شروع میکنیم. این نسخه فقط برای تجزیه و تحلیل است، در واقع همان چیزی است که نیاز داریم Lumion Free.  برای استفاده تجاری نیست و خروجی نهایی دارای واترمارک با لوگو Lumion خواهد بود. به بعضی از مدل ها و ویژگی ها دسترسی خواهیم داشت اما به کل مجموعه نه.

جریان کار ایمپورت هنگام استفاده از لومیون بسیار عالی است. میتوانیم یک مدل سه بعدی را به همراه بافت ها وارد کنیم و در صورت تمایل، مدل ما آماده ارائه است. یکی دیگر از ویژگی های مفید امکان به روزرسانی یک مدل است. تغییرات مورد نظرمان را انجام میدهیم، اکسپورت کرده و با همین نام ذخیره میکنیم، یعنی مدل را بازنویسی میکنیم. سپس لومیون با یک دکمه بارگذاری مجدد این وضعیت را کنترل میکند. بنابراین لومیون دوباره مدل را ایمپورت میکند و دوباره همان مواد را اعمال میکند.

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله چگونه تری دی مکس کار حرفه ای شویم و مقاله نصب تری دی مکس را مطالعه کنید.

مقایسه بین لومیون و تری ‌دی‌ مکس : Lumion VS ۳D Max

بعضی از تفاوت‌های مهم این دو عبارت‌ اند از:

نرم‌افزار تری‌ دی‌ مکس توسط شرکت Autodesk تولید شده است.

در تری‌ دی‌ مکس، موتورهای رندر (Render Engines) کار رندرینگ را انجام میدهند؛ اما در لومیون، خود نرم ‌افزار لومیون این کار را انجام میدهند. از طرفی رندر انیمیشن‌ها در تری ‌دی‌ مکس زمان بیشتری نسبت به لومیون میگیرد، درحالی که سرعت رندرگیری لومیون بسیار بالاست.

لومیون، نرم ‌افزار کاربرپسند تری بوده و یادگیری و کار با آن نیز آسان‌ تر است. زیرا علاوه بر این ‌که برای شبیه‌ سازی‌ های معماری (Architectural Visualization) طراحی شده است، رندرهای واقع‌ گرایانه‌ ای نیز تولید میکند.

لومیون بسیار شبیه به موتورهای بازی کار میکند و بازی‌ها یا گرافیک‌های real-time در لومیون تلاش زیادی میکنند تا نتایجی واقعی شبیه به رندرهای non-realtime در نرم‌افزار تری‌ دی‌ مکس را تولید کنند؛ بنابراین در نسخه ۸ لومیون، پیشرفت‌های چشم گیری در تولید نتایج واقع‌ گرایانه مشاهده شده است.

تری ‌دی ‌مکس به کار تیمی و نیروی انسانی کافی متکی است که هزینه استفاده از آن را بالا میبرد؛ بنابراین میتوان گفت که لومیون هزینه پایین ‌تر و مقرون‌به‌ صرفه ‌تری دارد. اما در کل برای اینکه بگوییم لومیون بهتر است یا تری دی مکس کاملا بسته به شرایط و مهارت فردی هر شخص دارد.

سوالات متداول

نرم افزار لومیون چه امکاناتی دارد؟

با این نرم افزار شما میتوانید مدل های معماری مورد نظر را به تصاویر و انیمیشن های با کیفیت تبدیل کنید.

متر کردن پروژه در تری دی مکس چیست؟

یکی از نکات مهم در انجام پروژه ها متر کردن برای برآورد هزینه نهایی یک پروژه است که از طرف کارفرما در خواست میشود. یعنی شما برآورد هزینه و متراژ طراحی شده و هزینه های سنگ و غیره را در اختیار کارفرما قرار دهید.

آیا برنامه اسکچ آپ مانند لومیون است؟

خیر این برنامه مانند لگو است. همه میتوانند به سادگی و با سرعت زیاد فرم های ساده را در آن مدل کنند. اما برای ساخت های پیچیده به برنامه های گرافیکی بیشتری نیاز دارید.

جمع بندی

ما در این مقاله به تفاوت ها و مزایای دو برنامه لومیون و تری دی  مکس پرداختیم و تا حد امکان سعی کردیم تا این موضوع برای شما کاملا شفاف سازی شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین اگر سوالی در این زمینه داشتید حتما در قسمت نظرات بیان کنید تا ما بتوانیم پاسخگوی شما باشیم.

اگر این مقاله برای شما مفید بود پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش تری دی مکس را نیز مطالعه کنید.