رزومه چیست و چگونه رزومه بنویسیم

پس از کسب مهارت های لازم برای ورود به بازار کار یکی از مواردی که میتواند شانس استخدام شدن شما را بالاتر ببرد داشتن یک رزومه کاری حرفه ای و قوی میباشد. اگر نمیدانید رزومه چیست و چگونه رزومه بنویسیم حتما این مقاله جامع را مطالعه کرده تا با نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام […]
  • تعداد نظرات: 1
  • دسته بندی ها: معرفی مشاغل
  • زمان مطالعه: 13 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

پس از کسب مهارت های لازم برای ورود به بازار کار یکی از مواردی که میتواند شانس استخدام شدن شما را بالاتر ببرد داشتن یک رزومه کاری حرفه ای و قوی میباشد. اگر نمیدانید رزومه چیست و چگونه رزومه بنویسیم حتما این مقاله جامع را مطالعه کرده تا با نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام و سایت های رزومه ساز آنلاین و رزومه ساز رایگان آشنا شوید.

اگر به دنبال کسب مهارت برای ورود به بازار کار هستید و میخواهید مهارت های بیشتری را یاد بگیرید و مدرک فنی و حرفه ای دریافت کنی میتوانید به اموزشگاه آریا تهران مراجعه کنید و در دوره های مورد نظر خود شرکت کنید. یکی ار دوره هایی که امروزه از ملزومات ورود به بازار کار است دوره icdl میباشد که شما میتوانید در صفحه آموزش icdl رایگان فیلم های آموزشی رایگان را مشاهده و مهارت های لازم را کسب کنید.

رزومه چیست

اولین چیزی که برای استخدام شدن در هر کسب و کاری از شما طلب میکنند رزومه کاری و شرح حال از سوابق کاری و توانایی های شماست اما اولین سوالی که در ذهن شکل میگیرد این است که رزومه چیست و چه کاربردی دارد و چگونه رزومه بنویسیم.

در تعریف رزومه چیست به زبان ساده باید بگوییم رزومه یک سند رسمی است که متقاضی کار آن را ایجاد می کند تا شرایط خود را برای یک موقعیت کاری مشخص کند. معمولاً رزومه کاری شامل تجربه کاری، تحصیلات، مهارت ها و هر اطلاعات مرتبط دیگری است که می خواهید با کارفرمای آینده خود به اشتراک بگذارید.

رزومه چیست
رزومه چیست

باید به این واقعیت توجه کنیم که رزومه با (CV) متفاوت است.

CV تجربه کاری کامل، تحصیلات، مجموعه مهارت‌ها و هر کار دیگری را که انجام داده‌اید، بدون توجه به طول سند نشان می‌دهد، در حالی که هدف رزومه ارائه هر چیزی مرتبط در قالبی واضح و خوانا است.

برخلاف CV، رزومه باید برای هر موقعیت شغلی اصلاح شود، به طوری که تا حد امکان مرتبط باشد و نباید بیش از ۱-۲ صفحه باشد.

هدف از رزومه شما این است که به سرعت و به طور موثر به کارفرمای بالقوه خود نشان دهید که چرا بر اساس تجربه و مهارت های مرتبط خود، واجد شرایط منحصر به فرد برای استخدام شدن در سمت شغلی آن ها هستید.

رزومه یک سند کوتاه و مستقیم است که به منظور درخواست برای یک شغل خاص ایجاد شده است.

برخلاف CV، باید سعی کنید رزومه را تا حد امکان کوتاه نگه دارید. در ۹۹٪ موارد، شما می خواهید رزومه خود را حداکثر ۱ صفحه نگه دارید. اگر بیش از ۱۵ سال تجربه دارید، یا واقعاً معتقدید که اطلاعات اضافی که می‌توانید ذکر کنید می‌تواند ارزش برنامه شما را افزایش دهد، می‌توانید آن را ۲ صفحه برتر کنید.

در یک رزومه، شما فقط جنبه هایی از تجربه کاری و مهارت های خود را ذکر می کنید که با شغلی که برای آن درخواست می کنید مرتبط است. یک رزومه خوب، توانایی های شما را که در کار قبلی‌تان انجام داده‌اید برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه مهارت‌های مختلف شما می‌تواند برای موقعیت شغلی که برای آن درخواست می‌دهید مفید باشد.

انواع رزومه کاری

برای ارائه هرچه بهتر روزمه کاری باید اطلاعات جامعی در مورد انواع رزومه کاری داشته باشید تا بتوانید مناسب با کاربردتان بهترین رزومه کاری را تهیه کنید. انواع رزومه کاری عبارتند از:

رزومه‌ کاری زمانی وارونه

رایج ترین نوع رزومه کاری که شما مشاهده میکنید رزومه‌ کاری زمانی وارونه میباشد که توسط کارفرمایان معمولا تایید میشود. در رزومه‌ کاری زمانی وارونه شما باید سوابق تحصیلی و کاری خود را از آخر به اول در یک لیست تهیه کنید. به عبارتی شما در رزومه‌ کاری زمانی وارونه باید از آخرین مدرک تحصیلی که دریافت کرده اید و آخرین وضعیت کاری خود گزارشات را ارائه داده تا به وضعیت گذشته ها برسید. در رزومه‌ کاری زمانی وارونه کارفرما میتواند متوجه پیشرفت کاری و تحصیلی فرد شود وقفه هایی که در تحصیل و وضعیت کاری فرد وجود دارد در این نوع رزومه کاری مشخص میشود.

رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها

رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها همان طور که از نامش مشخص است مربوط به توانمندی ها و مهارت های کسب شده فرد میباشد و نیازی نیست در این رزومه از سوابق تحصیلی سخنی به میان آید. معمولا رزومه‌ کاری تحت توانمندی ها برای کسانی که میخواهند در سمت شغلی که ربطی به تحصیلات آن ها ندارد مشغول به کار شوند مناسبق میباشد.

انواع رزومه کاری
انواع رزومه کاری

سایت رزومه ساز آنلاین

چگونه رزومه بنویسیم و نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام باید چگونه باشد که رزومه مورد تایید کارفرما باشد و بتواند نظر او را جلب کند؟ در واقع نگارش رزومه میتواند نکات زیادی داشته باشد و اگر شما با نحوه نوشتن رزومه برای استخدام آشنایی کامل نداشته باشید ممکن است رزومه ای ایجاد کنید که مورد تایید کارفرما نباشد و شما را با هرچقدر سابقه کاری و توانایی یک فرد آماتور نشان دهد.

در واقع رزومه کاری میتواند تخصص و حرفه ای بودن شما را نشان دهد و در صورتی که به خوبی نگارش شده باشد و تمام نکات در آن رعایت شده باشد میتواند شما را حرفه ای نشان دهد.

سایت رزومه ساز آنلاین یکی از خدماتی است که امروزه در بستر اینترنت بسیاری از سایت ها به شما رارائه میدهند و میتوانید از خدمات این سایت ها برای نوشتن رزومه کاری حرفه ای بهره ببرید.رزومه ساز آنلاین کار را برای شما بسیار راحت کرده است و شما میتوانید در این سایت ها اطلاعات خواسته شده را وارد کنید و فرمت و قالب رزومه مورد نظر خود را از میان ده ها قالب انتخاب کنید و به راحتی در چند دقیقه رزومه کاری خود را بسازید.

شما میتوانید از خدمات این سایت ها برای رزومه ساز آنلاین استفاده کنید و به راحتی یک رزومه حرفه ای طراحی کنید.

یکی از مهارت هایی که میتوانید برای ورود به بازار کار گرافیک یاد بگیرید و شانس استخدام شدن خود را بیشتر کنید کار با نرم افزار فتوشاپ است.

اگر شما هم میخواهید فتوشاپ را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای وارد بازار کار شوید رزومه کاری خود را قوی تر کنید میتوانید با شرکت در آموزش فتوشاپ آریا تهران به این هدف نزدیک تر شوید.

سایت رزومه ساز رایگان

بعضی از رزومه ساز آنلاین به صورت رایگان خدمات خود را ارائه میدهند و شما میتوانید بدون پرداخت هزینه ای از خدمات این سایت ها استفاده کنید. انواع سایت رزومه ساز رایگان فارسی وجود دارد که شما میتوانید با وارد کردن اطلاعات تان بهترین رزومه را برای خود ایجاد کنید.

یک سایت رزومه ساز رایگان ممکن است در رزومه ساخته شده لوگو خود را درج کند و در این صورت همه با دیدن رزومه شما متوجه میشوند که از چه سایتی کمک گرفته اید و خب این خیلی جالب نیست.

برای آن که بتوانید این لوگو را حذف کنید میتوانید از خدمات هزینه ای سایت رزومه ساز رایگان استفاده کنید. در این صورت با پرداخت هزینه این لوگو و نشانه از رزومه کاری شما حذف میشود.

عکس رزومه کاری

نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام

یکی از مهمترین سوالاتی که برای داشتن یک رزومه کاری حرفه ای و قوی مطرح میشود این است که چگونه رزومه بنویسیم و نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام چگونه است که شانس استخدام شدن بالاتر برود و مورد تایید کارفرما باشد.

در این بخش میخواهیم نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام را مرحله به مرحله با ذکر جزییات به شما توضیح دهیم.

  • آماده سازی قبل از نوشتن رزومه

همانطور که گفتیم، یک رزومه کاری باید کوتاه باشد و فقط شامل اطلاعات مربوط به موقعیت شغلی باشد.

ساده ترین راه برای تکمیل رزومه نویسی این است که با مقداری آماده سازی و مقدمه شروع کنید.

کاری که باید انجام دهید این است که لیستی از موارد زیر را دریافت کنید:

  1. دستاوردهای مشاغل قبلی
  2. مجموعه مهارت های شما – مهارت های نرم افزاری، سخت افزاری و فنی
  3. جزئیات در مورد مشاغل قبلی شما
  4. جزئیات در مورد تحصیلات شما
  5. گواهینامه ها، جوایز و افتخارات
  6. هر چیز دیگری که ممکن است بخواهید در رزومه خود بگنجانید
نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام
نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام
  • قالب و چیدمان رزومه کاری

قبل از اینکه هر بخش را با اطلاعات پر کنیم، فقط یک کار دیگر وجود دارد و این یک مرحله بسیار مهم است: انتخاب قالب و یک چیدمان خوب برای بیان رزومه کاری.

شما باید برای این بخش یکی از انواع رزومه کاری که در بخش های بالا بررسی کرده ایم را انتخاب کنید.

  • فرمت رزومه زمانی معکوس

فرمت رزومه زمانی معکوس محبوب ترین فرمت موجود است. مزیت بزرگ این نوع رزومه کاری این است که تقریباً برای هر موقعیت شغلی مناسب است. این قالب سوابق کاری شما را به ترتیب از آخرین به اولین فهرست می کند.این فرمت ایده‌آل برای افرادی است که تجربه کاری زیادی دارند، مرتبط با موقعیت شغلی که برای آن درخواست می‌کنند.اما اگر مطمئن نیستید که تجربه کاری شما به اندازه کافی مرتبط است، نگران نباشید، فرمت رزومه بعدی برای شما عالی خواهد بود.

  • فرمت رزومه کاربردی/مهارت محور

بر خلاف رزومه زمانی معکوس، قالب رزومه کاربردی عمدتاً بر مجموعه مهارت شما متمرکز است. اگر به دنبال اولین شغل یا تغییر شغل خود هستید، یا اگر می‌خواهید تمرکز کارفرما را از شکافی در سابقه شغلی خود دور کنید، این بهترین گزینه برای شما است. نکته مهم در مورد فرمت رزومه کاربردی این است که مهارت های شما را در دسته بندی ها گروه بندی می کند و آنها را در قالبی عالی و خوانا ارائه می دهد.

  • فرمت رزومه ترکیبی

همانطور که از نام آن پیداست، این فرمت رزومه تمام بهترین ویژگی های رزومه زمانی معکوس و رزومه کاربردی را با هم ترکیب می کند. آنچه در آن گنجانده شده است، هم شامل یک بخش تاریخ کار زمانی معکوس و هم یک بخش مهارت بسیار دقیق است. این فرمت رزومه کاری بیشتر برای موقعیت‌های شغلی استفاده می‌شود که به تخصص در زمینه‌های مختلف نیاز دارند و می‌خواهید نشان دهید که فرد مناسبی برای این شغل هستید.

یکی از مهارت هایی که برای تدوین عکس مورد توجه کارفرمایان است کار با نرم افزار پریمیر است. شما میتوانید برای آموزش پریمیر به آموزشگاه آریا تهران مراجعه کنید و با دریافت مدرک فنی و حرفه ای شانس قبولی خود را در مصاحبه های کاری بیشتر کنید.

  • ساختار رزومه

در این بخش بهتر است تمام بخش‌های مختلفی را که رزومه شما می‌تواند داشته باشد را بررسی کنیم.

  1. اطلاعات شخصی
  2. اطلاعات تماس

مهم نیست چقدر همه کارها را خوب انجام داده اید، چقدر ماهر و با تجربه هستید، اگر شماره تلفن خود را اشتباه نوشتید، کارفرما هرگز برای مصاحبه با شما تماس نمی گیرد.

این بخش باید در بالای رزومه شما باشد و باید شامل نام، ایمیل و شماره تلفن شما باشد. آدرس پستی الزامی است.

نام شما باید با فونت پررنگ‌تر یا بزرگتر از بقیه سند بسیار قابل مشاهده باشد.

همانطور که می خواهید از نظر کارفرما حرفه ای به نظر برسید، وارد کردن آدرس ایمیل باعث میشود شما حرفه ای به نظر برسید. اگر در حال حاضر از یک سرویس ایمیل قدیمی استفاده می کنید، یک حساب ایمیل جدید ایجاد کنید.

اگر فکر می کنید نکات بیشتری در مورد این موضوع مفید است، اطلاعات تماس در رزومه را بررسی کنید.

  • معرفی خود در رزومه کاری

این بخش بسیار کوچکی از رزومه کلی شماست، اما بسیار مهم است. از آنجایی که این یکی از اولین چیزهایی است که یک مدیر استخدام هنگام بررسی رزومه شما می بیند، باید آن را با دقت کامل کنید. این بخش عبارتی کوتاه در دو یا سه جمله است که توصیفی است که شما به عنوان کاندید سمت شغلی چه کسی هستید.

یک معرفی خوب می تواند توجه مدیر استخدام را جلب کند و شانس شما را برای به دست آوردن شغلی که برای آن درخواست کرده اید چند برابر کند.

  • تجربه کاری و دستاوردها در رزومه کاری

تجربه کاری قلب رزومه شماست.

اولین چیزی که مدیر استخدام به دنبال آن است عناوین شغلی و شرکت هایی است که شما در آنها کار کرده اید. مطمئن شوید که این اطلاعات به راحتی یافت می شوند.

اصولا این بخش باید شامل موارد زیر باشد:

  1. سمت شغلی
  2. شرکت
  3. محل شرکت
  4. تاریخ های استخدام

کارفرمایان فقط اطلاعات اولیه نمی خواهند، بلکه بیشتر به تأثیری که شما بر شرکت هایی که قبلاً در آنها کار می کرده اید، علاقه مند هستند.

نتایج مهم هستند و اعداد مهم هستند. مهم نیست که موقعیت های قبلی شما چه بوده است، همیشه معیاری وجود دارد که می تواند به کارفرمای بالقوه شما نشان دهد که تأثیر قابل توجهی داشته اید.

ار دیگر آموزش هایی که در آموزشگاه آریا تهران ارائه میشود و شما میتوانید به صورت تخصصی آن را یاد بگیرید کار با نرم افزار حسابداری اکسل میباشد. شما میتوانید با مراجعه به صفحه آموزش اکسل صفر تا صد کار با این نرم افزار را یاد بگیرید.

  • تحصیلات و آموزش ها رزومه کاری

داشتن یک بخش تحصیلی واضح برای رزومه شما ضروری است، به خصوص اگر تجربه کاری شما محدود است یا به تازگی فارغ التحصیل شده اید.

اگر تجربه کاری زیادی ندارید، اما سوابق تحصیلی شما خوب است، در نظر داشته باشید که بخش آموزشی خود را با جزئیات زیاد و شامل تمام دستاوردهای مرتبط با تحصیلات خود در نظر بگیرید. برعکس، اگر چند سال سابقه کار دارید، بخش آموزش شما باید به اصول اولیه کاهش یابد. در بیشتر موارد، ذکر نام مدرسه، سال های حضور و مدرک شما کافی است.

نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام
نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام
  • مهارت ها در رزومه کاری

قبل از شروع این بخش، باید تفاوت بین دو نوع مهارت اصلی – نرم و سخت را تعریف کنیم.

  • مهارت های سخت

با استفاده از کلمات ساده، یک مهارت سخت، مهارتی است که می توان آن را آموخت، آموزش داد، یا اندازه گیری کرد و به صنعت شما وابسته نیست.

نمونه هایی از این مهارت ها هر زبان یا مهارت های کامپیوتری یا توانایی کار با ماشین آلات سنگین است.

  • مهارت های نرم

مهارت نرم یک ویژگی شخصیتی است که اندازه گیری آن سخت است، اما شما را در کارتان عالی می کند.

نمونه هایی از این مهارت ها عبارتند از: یک بازیکن تیمی، داشتن انگیزه برای موفقیت یا داشتن نگرش عالی.

اکنون که هر دو نوع مهارت را تعریف کرده‌ایم، تقریباً به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید کدام یک را در رزومه خود بگنجانید.

  • گواهینامه ها، جوایز، و افتخارات رزومه کاری

اگر کارفرمای بالقوه شما نیاز به دیدن برخی از گواهینامه های خاص دارد، مطمئن شوید که قبل از ارسال رزومه باید کدام یک را در رزومه خود بگنجانید، زیرا کنار گذاشتن برخی از آنها به طور بالقوه می تواند رزومه را مفیدتر نشان دهد زیرا بعضی از گواهینامه ها برای سمت شغلی مورد نظر میتواند چندان مهم و موثر نباشد و فقط هدف رزومه را از مسیر اصلی دور کند.

در هر صورت، اگر احساس می‌کنید که گواهی، جایزه یا افتخار در رزومه شما مرتبط است، در صورت تمایل آن را درج کنید.

جمعبندی

در این مقاله به صورت جامع توضیح دادیم رزومه چیست و چگونه رزومه بنویسیم و صفر تا صد نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام را با ذکر نکات و جزییات به شما توضیح دادیم. اگر سوالی در هر مورد دارید میتوانید در قسمت نظرات بیان کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما را بدهند.

سوالات متداول

رزومه چیست؟

در تعریف رزومه چیست به زبان ساده باید بگوییم رزومه یک سند رسمی است که متقاضی کار آن را ایجاد می کند تا شرایط خود را برای یک موقعیت کاری مشخص کند. معمولاً رزومه کاری شامل تجربه کاری، تحصیلات، مهارت ها و هر اطلاعات مرتبط دیگری است که می خواهید با کارفرمای آینده خود به اشتراک بگذارید.

بهترین راه نوشتن رزومه برای استخدام شدن چیست؟

شما میتوانید با رعایت نکات گفته در این مقاله بهترین و حرفه ای ترین رزومه را بنویسید اما در صورتی که بخواهید این کار سریع تر و حرفه ای تر انجام شود میتوانید از انواع سایت رزومه ساز رایگان کمک بگیرید که این سایت ها با دریافت اطلاعات شما در قالب های حرفه ای رزومه شما را تحویل میدهند.