رنگ های مکمل

همان‌طور که می‌دانید، چرخه رنگ به سه قسمت تقسیم می شود: رنگ‌های اصلی رنگ‌های ثانویه رنگ‌های مکمل یا ترکیبی در این مقاله قصد داریم شما را رنگ های مکمل بیش تر آشنا کنیم. ولی پیش از آن پیشنهاد می کنم مقاله آموزش رنگ شناسی را مطالعه کنید. پیشنهاد ویژه: برای آموزش نقاشی به کودک خود […]
  • تعداد نظرات: 1
  • دسته بندی ها: نقاشی
  • زمان مطالعه: 12 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

همان‌طور که می‌دانید، چرخه رنگ به سه قسمت تقسیم می شود:

  1. رنگ‌های اصلی
  2. رنگ‌های ثانویه
  3. رنگ‌های مکمل یا ترکیبی

در این مقاله قصد داریم شما را رنگ های مکمل بیش تر آشنا کنیم. ولی پیش از آن پیشنهاد می کنم مقاله آموزش رنگ شناسی را مطالعه کنید.

پیشنهاد ویژه: برای آموزش نقاشی به کودک خود می توانید از ثبت نام در کلاس نقاشی خوب برای کودکان شروع کنید.

رنگ های مکمل

به دو رنگی که در چرخه رنگ روبه‌روی هم قرار گرفته و متضاد هم هستند، رنگ مکمل گفته می‌شود. طبق این چرخه، دو رنگ زمانی مکمل یکدیگر هستند که از ترکیب آنها، رنگی خنثی (مانند خاکستری، سفید یا سیاه) ایجاد شود؛ اما خوب است بدانید که در عمل هیچ‌گاه چنین اتفاقی نمی‌افتد. زیرا رنگ‌هایی که ما در تیوب‌ّهای رنگی داریم، دقیقا همان رنگ‌های جدا شده از طیف رنگی رنگین‌کمان نیستند.

قرار گرفتن رنگ‌های مکمل در کنار هم، هارمونی زیبایی ایجاد می‌کند؛ زیرا این ها تکمیل کننده و کامل کننده هم هستند.

در مدل رنگی آرجی‌بی، رنگ‌های مکمل هم اینها هستند:

  • سرخ و آبی دریایی
  • سبز و سرخابی
  • آبی و زرد

در مدل چرخه رنگ‌ گوته رنگ‌ّهای مکمل هم اینها هستند:

  • قرمز و سبز
  • آبی و نارنجی
  • زرد و بنفش
آموزش رنگ های مکمل

آموزش ساخت رنگ‌های مکمل

برای ساختن رنگ مکمل، به یک رنگ اصلی و یک رنگ مکمل آن نیاز داریم که خودش از دو رنگ اصلی دیگر تشکیل شده است. مثلا دو رنگ آبی و یک نارنجی. در این مثال، رنگ آبی، رنگ اصلی و رنگ نارنجی، مکمل آن است؛ که خودش از دو رنگ زرد و قرمز ساخته شده است.

باید توجه کنید که در ترکیب رنگ‌های مکمل، یکی از رنگ‌ها رنگ گرم و دیگری رنگ سرد است و کنتراستی را ایجاد می‌کند که مهم‌ترین کارکرد هم‌نشینی رنگ‌های مکمل با یکدیگر است. در این هم‌نشینی، هر دو رنگ روشن‌تر دیده می‌شوند و باعث جلوه هم می‌شوند. درست مانند قرار گرفتن گل سرخ در میان برگ‌های سبز.

( پیشنهاد می کنیم مقاله نقاشی دیجیتال چیست را نیز مطالعه کنید. )‌

کاربرد رنگ های مکمل

کاربرد رنگ های مکمل

امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از رنگ های جذاب میتواند تاثیر مستقیمی روی جذب مشتری بگذارد و باعث کسب درآمد بیشتر در حوزه های مختلف شود.

کاربرد رنگ های مکمل در حوزه های مختلف میباشد و در صورتی که افراد بتوانند در مشاغل مختلف بهترین استفاده را از این رنگ های مکمل ببرند میتوانند مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف را سریع تر طی کنند. استفاده از رنگ های مکمل میتواند به جلب نظر افراد و القای حس خوب در آن ها کمک کند و همین امر میتواند به عنوان یکی از موارد بازاریابی و جلب مشتری بیشتر مطرح شود.

در ادامه شما را با کاربرد رنگ های مکمل هم در حوزه های کاری مختلف آشنا میکنیم و از اهمیت استفاده از رنگ های مکمل هم شما را آگاه میکنیم.

کاربرد رنگ های مکمل
کاربرد رنگ های مکمل

کاربرد رنگ های مکمل در دکوراسیون

زمانی که شما وارد یک اتاق می‌شوید، رنگ‌های غالب آن بیشترین تاثیر را روی شما می‌گذارند. شناخت رنگ‌های مکمل و نحوه استفاده از آنها، در دکوراسیون یکی از مهم‌ترین نکات موثر برای دو چندان کردن جلوه رنگ‌ها در طراحی است که افراد معمولی نیز با یادگیری آن می‌توانند استاندارد زیبایی را در محیط اطراف خود ایجاد کنند.

یکی از اصلی‌ترین مراحل اجرای دکوراسیون داخلی، استفاده از رنگ‌های مکمل به‌گونه ای است که متعادل دیده شوند و بیشترین میزان زیبایی بصری را ایجد کنند. برای این منظور لازم است که تمام نکات مربوط به رنگ‌ها را چه در بزرگ‌ترین مقیاس مثل دیوارها و پرده‌ها و چه در کوچک‌ترین اشیا مثل تابلو‌ها و کوسن‌ها رعایت شود.

به عنوان مثال، استفاده از رنگ آبی (سرد) و نارنجی (گرم) در اتاق، ترکیبی مدرن و سرشار از آرامش است که نوعی تعادل در فضا ایجاد می‌کند. برای چنین دکوراسیونی، از سایر طیف‌های آبی، خاکستری، زرد و قرمز می‌توانید استفاده کنید.

کاربرد رنگ های مکمل در لباس ها

تناسب در لباس پوشیدن نیز به رعایت اصول ترکیب رنگ و شناخت رنگ‌های مکمل مرتبط است. در ادامه چندین مدل از ست رنگ‌های مکمل را مثال می‌زنیم.

  • رنگ‌های مکمل بنفش: نارنجی،‌ صورتی، بنفش تیره، زیتونی، طوسی، زرد، سفید
  • رنگ‌های مکمل مشکی: نارنجی،‌ صورتی،‌ سفید، قرمز،‌بنفش
  • رنگ‌های مکمل آبی:  طوسی، صورتی، نارنجی
  • رنگ‌های مکمل سبز: طلایی،‌ قهوه‌ای، نارنجی، زرد، ‌طوسی، کرم
  • رنگ‌های مکمل زرد: آبی ملایم، بنفش، طوسی،‌سبز
  • رنگ‌های مکمل نارنجی: قهوه‌ای،‌سبز
  • زنگ‌های مکمل صورتی: آبی، سبز، سفید، مشکی
کاربرد رنگ های مکمل در لباس ها
کاربرد رنگ های مکمل در لباس ها

کاربرد رنگ های مکمل در عکاسی

وقتی می‌خواهید عکاسی کنید، چیزی که علاوه بر تنظیمات فنی مهم است، احساس و هدفی است که می‌خواهید به مخاطب منتقل کنید. با توجه به اینکه رنگ‌ها نسبی هستند، خیلی مهم است که از کدام رنگ در کجا و به چه منظور استفاده کنید. پس حتی اگر عکاس حرفه‌ای نیستید، برای استفاده از رنگ‌های مکمل در عکاسی می‌توانید چند کار انجام دهید:

  • رنگ مکمل تاکیدی: اگر کمی رنگ مکمل داخل تصویر شما باشد، نسبت به تمام رنگ‌های دیگر تصویر مشخص  و جلوه‌کننده خواهد شد.
  • نرم کردن رنگ‌ها: در زمان ویرایش تصاویر، با اضافه کردن کمی رنگ سفید،‌ خاکستری و یا مشکی، می‌توانید از تاثیر رنگ‌های مکمل بدون خراب کردن تصویر اصلی استفاده کنید.
  • استفاده از نمای رنگی نیمه مکمل: برای انجام این مرحله، ابتدا رنگ اصلی را انتخاب کرده و آن را با دو رنگی که به صورت مستقیم در کنار رنگ مکملش در چرخه رنگ است، در تصویر استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که برخی رنگ‌ها احساسات خاصی را در افراد برانگیخته می‌کنند. پس حتما در استفاده از رنگ‌ها محتاط باشید و به احساسی که می‌خواهید در مخاطب ایجاد کنید و سوژه عکس، توجه داشته باشید. مثلا استفاده از رنگ آبی در تبلیغات به علت آرامش و ثبات این رنگ، بسایر مرسوم است.
  • ایجاد هیجان و آشفتگی در تصویر: برای نشان دادن به هم ریختگی یا احساسات شدید، از رنگ‌های مکمل اشباع‌شده می‌توانید استفاده کنید.

در نهایت می‌توانید ابتدا یک عکس تستی بگیرید و بررسی کنید که چه زمانی از روز و چه تنظیماتی برای عکس بهتر مناسب است.

توجه داشته باشید اگر می‌خواهید از نوشته روی عکس‌ استفاده کنید، باز هم هارمونی رنگ آن متن با تصویر مهم است. در ضمن بسیار مهم است که بدانید قرار است توجه مخاطب ابدا به عکس حلب شود و یا ابتدا به متن.

کاربرد رنگ های مکمل در عکاسی
کاربرد رنگ های مکمل در عکاسی

کاربرد رنگ های مکمل در گرافیک

رنگ‌های مکمل عموما هنگام ساخت به هیچ یک از رنگ‌های اصلی تمایل ندارند و در واقع نسبت برابری از دو رنگ اصلی با خلوص بالا هستند. بنابر‌این در طراحی گرافیکی خود، برای ایجاد هماهنگی بصری بین رنگ‌ها از نسبت‌های درست استفاده کنید.

مثلا میزان سطحی به رنگ بنفش در یک طراحی، باید سه برابر میزان سطح رنگ زرد باشد تا هماهنگی بصری بین این دو رنگ برقرار شود. همچنین میزان سطح آبی باید دو برابر میزان سطح رنگ نارنجی باشد و میزان رنگ‌های سبز و قرمز باید یکسان باشد تا تعادل رنگی بین آنها برقرار باشد.

کاربرد رنگ های مکمل در طراحی سایت

دانستن رنگ‌های مناسب برای استفاده در سایت به همان اندازه مهم است که رنگ‌های اشتباه را بشناسید و طراحان وب می‌توانند به شما جزئیات نحوه تعامل رنگ‌ها با یکدیگر را برای دریافت عکس‌العمل مورد نظرتان آموزش دهد. هر رنگی در چرخه رنگ دقیقاً مخالف آن است – نارنجی و آبی، صورتی و سبز، و زرد و بنفش همه به طور طبیعی تمایل به ایجاد کنتراست قوی در برابر یکدیگر دارند.

این رابطه بین رنگ ها به عنوان مکمل شناخته می شود. طراحان سایت از رنگ های مکمل استفاده می کنند زیرا آنها به طور قابل توجهی متفاوت هستند که می توانند توجه را جلب کنند یا انرژی خاصی را منتقل کنند. به عنوان مثال، اگر پس‌زمینه شما زرد لیمویی است، می‌توانید از بنفش سلطنتی برای برجسته کردن ویژگی‌های خاص مانند دعوت به اقدام یا نوار کناری استفاده کنید.

استفاده از رنگ های مکمل هم به درستی در جایگاه های درست میتواند به جلب توجه کاربر منجر شود و بهبود سئو تکنیکال سایت نیز کمک کند و سبب شود سایت شما تجربه کاربری خوبی در بازدیدکنندگان سایت ایجاد کند.

کاربرد رنگ های مکمل در طراحی سایت
کاربرد رنگ های مکمل در طراحی سایت

نقاشی با رنگ های مکمل

یکی از مهمترین مواردی که میتوان به کاربرد رنگ های مکمل در آن اشاره کرد نقاشی با رنگ های مکمل میباشد. در نقاشی کشیدن طرح و اتود پروژه بخشی از ماجرا میباشد و بخش دیگر استفاده از رنگ های درست و جذاب بخش دیگر کار میباشد . به همین دلیل شناخت رنگ های مکمل میتواند تاثیر مستقیمی در جلب نظر بیننده داشته باشد و سبب شود یک نقاشی جذاب تر جلوه کند.

نقاشی با رنگ های مکمل و شناخت این رنگ ها یکی از اصول اولیه نقاشی میباشد و کسانی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید به این موضوع تسلط کافی داشته باشند.

یکی از کلاس هایی که در آموزشگاه آریا تهران برگزار میشود کلاس نقاشی میباشد و افراد میتوانند با شرکت در این کلاس ها با این اصول اولیه آشنا شده و به یک هنرمند قابل تبدیل شوند.

نقاشی با رنگ های مکمل
نقاشی با رنگ های مکمل

رنگ های مکمل در طبیعت

یکی از دلایلی که اهمیت شناخت رنگ های مکمل را برای شما واضح تر نشان میدهد وجود رنگ های مکمل در طبیعت میباشد. اگر کمی با دقت تر به طبیعت بنگرید مشاهده میکنید که خدا در هر بخشی نظم را رعایت کرده و حتی رنگ بندی مکمل را در عناصر خلقت رعایت کرده است.

شما میتوانید نمونه رنگ های مکمل را در درختان پاییزی مشاهده کنید که چطور رنگ های مختلف در یک درخت کنار هم قرار میگیرند و هارمونی جذابی را ایجاد میکنند.

رنگ های مکمل در طبیعت
رنگ های مکمل در طبیعت
عکس از رنگ های مکمل

در این بخش از مقاله تصمیم گرفتیم برای آن که شما بتوانید درک بهتری از رنگ های مکمل هم داشته باشید تعدادی عکس از رنگ های مکمل به شما ارائه دهیم. همخان طور که در این مجموعه عکس از رنگ های مکمل مشاهده میکنید میتوانید برای کاربرد های مختلف از این رنگ های مکمل استفاده کنید.

عکس از رنگ های مکمل
عکس از رنگ های مکمل

رنگ مکمل سبز

یکی از سوالات متداول در این صفحه مربوط به این موضوع بود که رنگ مکمل سبز چه رنگی است و چطور میتوان تاثیرگذاری این رنگ را به حداکثر رساند.

یکی از رنگ های مکمل سبز رنگ طوسی میباشد که میتوان از این رنگ در دکوراسیون خانه نیز استفاده کرد. استفاده از رنگ طوسی برای مکمل سبز بریا فضاهایی که متراژ کمی دارند توصیه میشود زیرا فضا را از حالت دل مردگی خارج میکند و به سمت طبیعت و سرزندگی سوق میدهد.

دیگر رنگ مکمل سبز رنگ مشکی و سفید میباشد که از رنگ های رایج بوده و از نظر بیشتر مردم ترکیب رنگی جذابی است. استفاده از رنگ های مشکی و سفید میتواند فضا را خنثی نشان دهد و استفاده از رنگ سبز میتواند محیط را مطلوب تر کند.

دیگر رنگ مکمل سبز قهوه ای و زرد میباشد و شما میتوانید با این ترکیب رنگی محیط شاداب و زنده را ایجاد کنید و عین حال با استفاده از رنگ فندقی اصالت و گرما را به محیط القا کنید.

در صورتی که تمایل داشته باشید محیط پرهیجان تری داشته باشید میتوانید از رنگ نارنجی به عنوان مکمل سبز استفاده کنید.

همچنین رنگ آبی نیز به عنوان مکمل سبز در دکوراسیون به کار میرود و شما میتوانید با استفاده از این رنگ حس آرامش بخشی را به محیط القا کنید.

رنگ مکمل سبز
رنگ مکمل سبز

رنگ مکمل نارنجی

یکی از سوالاتی که همیشه برای نارنجی دوستان مطرح میشود این است که نارنجی را با چه رنگ هایی به کار ببریم و انواع رنگ مکمل نارنجی کدامند؟

در واقع نارنجی یکی از رنگ های گرم و جذاب و هیجانی میباشد و برای آن که این رنگ بتواند هارمونی جذابی ایجاد کند میتواند با رنگ های مختلفی به کار رود. طیف رنگ های قهوه ای از بهترین رنگ های مکمل نارنجی محسوب میشوند و شما میتوانید با این ترکیب رنگی حس گرم و صمیمانه ای را در افراد ایجاد کنید.

اگر میخواهید از نارنجی در دکوراسیون خانه استفاده کنید و محیط شادی را ایجا کنید میتوانید از رنگ فیروزه ای به عنوان رنگ مکمل نارنجی استفاده کنید و از گرمی این رنگ تا حدودی بکاهید و یک تم نرمال ایجاد کنید.

رنگ سفید دیگر رنگ مکمل نارنجی میباشد که میتوانید با استفاده از این رنگ از جیغ بودن این رنگ کمی بکاهید و تعادل را برقرار کنید.

رنگ مشکی نیز دیگر رنک مکمل جذاب نارنجی میباشد که میتواند محیط جذابی را ایجاد کند.

رنگ مکمل نارنجی
رنگ مکمل نارنجی

سوالات متداول

رنگ های مکمل چه رنگ هایی هستند؟

رنگ های مککل رنگ های تکمیل کننده یکدیگر هستند که متضاد یکدیگر بوده و کنار هم قرار گرفتن آن ها هارمونی زیبایی ایجاد میکند. ترکیب رنگ های مکمل ایجاد رنگی خنثی میکند. برای تشخیص رنگ های مکمل میتوانید از چرخه رنگ کمک بگیرید که رنگ هایی که رو به روی هم قرار میگیرند مکمل یکدیگر هستند.

رنگ‌های مکمل در طبیعت چه رنگ هایی هستند؟

رنگ های مکمل در طبیعت عبارتند از قرمز و سبز، زرد و آبی و بنفش و سبز در گل‌ ها به عنوان رنگ مکمل در کنار هم قرار میگیرند.

آیا از ترکیب دو رنگ مکمل، خاکستری درست می‌شود؟

خیر، ‌زیرا رنگ طیف نوری با رنگ‌های تیوبی متفاوت است و دقیقا در یک درجه رنگی نیستند. در نهایت ترکیب رنگ های مکمل یک رنگ خنثی به شما میدهد که میتواند مشکی یا سفید یا خاکستری باشد.

کنتراست هم‌زمان چگونه درست می‌شود؟

کنتراست همزمان زمانی است که از نظر بصری برای شما یک توهم طبیعی اتفاق بیفتد. این موضوع در زمان کنار هم قرار گرفتن دو رنگ مکمل کنار هم ایجاد می‌شود. به این ترتیب هر دو رنگ روشن‌تر به نظر می‌رسند و جلب توجه می کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله، سعی کردیم مفهوم رنگ‌های مکمل و مثال‌هایی از کاربرد‌های روزمره آن را برای شما بیاوریم. همچنین در ادامه، کاربردهایی از رنگ‌های مکمل در لباس، دکوراسیون و عکاسی آوردیم و توضیح دادیم که هر رنگ به چه صورت با رنگ مکمل خود ست می‌شود. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

در صورتی که به این مقاله علاقه داشتید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله های روان شناسی رنگ های خنثی و روان شناسی رنگ ارغوانی را نیز مطالعه فرمایید.