امنیت سایبری چیست

از ابتدای حضور بشر در کره زمین تا به الان که به پیشرفت های قابل توجهی از جمله برنامه ریزی برای اسکان انسان در کره مریخ رسیده ایم، مسئله امنیت همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده! اما امنیت تنها به در امان بودن از دست سارقان و قاتلان نمی باشد و این مبحث را می […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

از ابتدای حضور بشر در کره زمین تا به الان که به پیشرفت های قابل توجهی از جمله برنامه ریزی برای اسکان انسان در کره مریخ رسیده ایم، مسئله امنیت همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده!

اما امنیت تنها به در امان بودن از دست سارقان و قاتلان نمی باشد و این مبحث را می توان در ابعاد مختلفی تقسیم بندی کرد، در این مقاله به صورت کامل به مبحث امنیت سایبری می پردازیم و تا نا**س آن را مورد بررسی قرار می دهیم. (زیاد به دنبال جایگزین ستاره ها نباشید!).

امنیت سایبری به مجموعه فناوری ها ، فرآیندها و روش هایی گفته می شود که برای محافظت از شبکه ها ، دستگاه ها ، برنامه ها و داده ها از حمله ، آسیب یا دسترسی غیر مجاز طراحی شده اند. همچنین می توان از امنیت سایبری به عنوان امنیت فناوری اطلاعات یاد کرد.

دلیل اهمیت امنیت سایبری چیست ؟

دلیل اهمیت امنیت سایبری چیست ؟

امنیت سایبری از این جهت مهم است که سازمانهای دولتی، نظامی، شرکتی، مالی و پزشکی مقادیر بی سابقه ای را بر روی رایانه ها و سایر دستگاهها جمع آوری، پردازش و ذخیره می کنند. بخش قابل توجهی از این داده ها می تواند اطلاعات حساس باشد، اعم از : مالکیت معنوی، داده های مالی، اطلاعات شخصی یا انواع دیگر داده ها که دسترسی غیر مجاز یا قرار گرفتن در معرض آنها می تواند عواقب منفی داشته باشد.

سازمان ها در حین انجام تجارت، داده های حساس را از طریق شبکه ها و سایر دستگاه ها منتقل می کنند و امنیت سایبری رشته ای را که برای حفاظت از این اطلاعات و سیستم های مورد استفاده برای پردازش یا ذخیره آن استفاده می شود، توصیف می کند. با افزایش حجم و پیچیدگی حملات سایبری، شرکت ها و سازمان ها، به ویژه شرکت هایی که وظیفه حفاظت از اطلاعات مربوط به امنیت ملی، بهداشت یا سوابق مالی را بر عهده دارند باید اقدامات لازم را برای محافظت از اطلاعات حساس کار و پرسنل خود انجام دهند. در اوایل مارس ۲۰۱۳ ، مقامات عالی اطلاعات کشور هشدار دادند که حملات سایبری و جاسوسی دیجیتال مهمترین تهدید برای امنیت ملی است ، حتی بالاتر از تروریسم!

معرفی و بررسی ابعاد مختلف امنیت سایبری

معرفی و بررسی ابعاد مختلف امنیت سایبری

برای ایجاد یک امنیت سایبری موثر، یک سازمان باید تلاش های خود را در کل سیستم اطلاعاتی خود هماهنگ کند. عناصر سایبر شامل همه موارد زیر است:

  • امنیت شبکه: فرآیند محافظت از شبکه در برابر کاربران ناخواسته ، حملات و نفوذها.
  • امنیت برنامه: برنامه ها برای اطمینان از ایمن بودن این برنامه ها در برابر حملات ، نیاز به به روزرسانی و آزمایش مداوم دارند.
  • امنیت نقطه پایانی: دسترسی از راه دور بخشی ضروری در تجارت است ، اما همچنین می تواند نقطه ضعفی برای داده ها باشد. Endpoint Security فرایند محافظت از دسترسی از راه دور به شبکه یک شرکت است.
  • امنیت داده: درون شبکه ها و برنامه ها داده وجود دارد. محافظت از اطلاعات شرکت و مشتری لایه امنیتی جداگانه ای است.
  • مدیریت هویت: اساساً ، این یک فرآیند درک دسترسی هر فرد در یک سازمان است.
  • امنیت پایگاه داده و زیرساخت: همه چیز در یک شبکه شامل پایگاه داده ها و تجهیزات فیزیکی است. محافظت از این دستگاه ها نیز به همان اندازه مهم است.
  • امنیت ابری: بسیاری از پرونده ها در محیط دیجیتال یا “ابر” قرار دارند. محافظت از داده ها در یک محیط ۱۰۰٪ آنلاین چالش های زیادی را به همراه دارد.
  • امنیت موبایل: تلفن های همراه و تبلت ها به خودی خود تقریباً هر نوع چالش امنیتی را شامل می شوند.
  • بازیابی فاجعه / برنامه ریزی برای تداوم تجارت: در صورت نقض ، از داده های فاجعه طبیعی یا رویدادهای دیگر باید محافظت شود و تجارت باید ادامه یابد. برای این ، شما به یک برنامه نیاز خواهید داشت. آموزش کاربر نهایی: کاربران ممکن است کارکنانی باشند که به شبکه دسترسی دارند یا مشتریانی که از برنامه شرکت وارد سیستم می شوند. آموزش عادت های خوب (تغییر رمز عبور ، احراز هویت ۲ عاملی و غیره) بخش مهمی از امنیت سایبری است.

چرا باید امنیت سایبری را جدی بگیریم ؟

چرا باید امنیت سایبری را جدی بگیریم ؟

دشوارترین چالش در امنیت سایبری، پدید آمدن روش های جدید برای ایجاد خطر و حمله است. به طور سنتی ، سازمان ها و دولت بیشتر منابع امنیتی سایبری خود را بر روی امنیت محیط متمرکز کرده اند تا فقط از مهمترین اجزای سیستم خود محافظت کرده و در برابر رفتارهای شناخته شده دفاع کنند،اما امروزه این رویکرد ناکافی است ، زیرا تهدیدها سریعتر از آنچه سازمانها بتوانند با آنها پیش بروند ، تغییر می کنند.

در نتیجه ، سازمان های مشاوره ای رویکردهای فعالانه و سازگارانه تری را در زمینه امنیت سایبری ترویج می کنند. به همین ترتیب ، موسسه ملی استاندارد و فناوری (NIST) در چارچوب ارزیابی ریسک خود دستورالعمل هایی را صادر کرد که توصیه می کند تغییر به سمت نظارت مستمر و ارزیابی های زمان واقعی باشد ، یک رویکرد مبتنی بر داده برای امنیت بر خلاف مدل سنتی مبتنی بر محیط.!

با توجه به نکات بالا می توان کاملا درک کرد که جدی گرفتن امنیت سایبری چقدر اهمیت دارد.

نکات بااهمیت ایمنی سایبری، از خود در برابر حملات سایبری محافظت کنید

نکات بااهمیت ایمنی سایبری، از خود در برابر حملات سایبری محافظت کنید

چگونه مشاغل و افراد می توانند از تهدیدات سایبری محافظت کنند؟ در اینجا نکات برتر ایمنی سایبری را فراهم آورده ایم :

  1. نرم افزار و سیستم عامل خود را به روز کنید: این بدان معناست که از جدیدترین وصله های امنیتی بهره مند می شوید.
  2. از نرم افزار ضد ویروس استفاده کنید: راه حل های امنیتی مانند Kaspersky Total Security تهدیدات را شناسایی و برطرف می کند. برای بهترین سطح حفاظت ، نرم افزار خود را به روز کنید.
  3. از رمزهای عبور قوی استفاده کنید: اطمینان حاصل کنید که گذرواژه های شما به راحتی قابل حدس نیستند.
  4. پیوستهای ایمیل ارسال کنندگان ناشناس را باز نکنید: اینها ممکن است به بدافزار آلوده شوند.
  5. روی پیوندهای موجود در ایمیل از طریق فرستندگان ناشناخته یا وب سایت های ناآشنا کلیک نکنید: این یک روش معمول برای گسترش بدافزار است.
  6. از استفاده از شبکه های WiFi ناامن در مکان های عمومی خودداری کنید: شبکه های ناامن شما را در معرض حملات مردانه قرار می دهند.

مجموعه فنی و حرفه ای آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید، برای مطالعه سایر مقالات این چنینی به دسته بندی شبکه و الکترونیک مراجعه کنید.