نرم افزار spss چیست

علم تحلیل آمار یکی از مهم‌ترین ارکان برای شرکت های بزرگ و درآمد آن ها می باشد چرا که می توان با استفاده از این علم نوین پیش بینی های بسیار جامع و کاملی را در خصوص روند برخی از موارد و یا ارائه یک گزارش دقیق از وضعیت حال ارائه داد. لذا این علم اگر به صورت تخصصی فرا گرفته شود می‌تواند درآمد فوق العاده ای را برای اشخاص به ارمغان بیاورد. برای تحلیل آمار نرم افزارهای بسیار زیادی به وجود آمده اند که از معروف ترین آنها می توان به نرم افزار spss یا نرم افزار بسته آماری برای علوم اجتماعی (Statistical package for social science) نام برد. مجتمع فنی های تهران به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز آموزش نرم افزار spss اقدام به ارائه آموزش های اینترنتی در این خصوص نیز می‌کند. ما در این مقاله اقدام به معرفی وضعیت ویژگی ها و کاربرد های این نرم افزار قدرتمند به شما عزیزان می کنیم.
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: آموزش مجازی
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

نرم افزار spss چیست

در این مقاله قصد داریم به تشریح نرم‌افزار spss و کاربرد های نرم افزار spss بپردازیم. همانطور که ملاحظه کردید در قسمت قبل یک تعریف کلی در مورد نرم‌افزار spss ارائه دادیم اما در این بخش به سراغ کاربردهای مختلف این نرم افزار می رویم.

به طور کلی میتوان گفت spss یک نرم افزار تحلیلی و آنالیزی است که اطلاعات را در قالب های مختلف مانند پرسشنامه دریافت میکند و میتواند خروجی را در قالب جدول یا نمودار نشان دهد تا به راحتی قابل تحلیل و بررسی باشد.

این نرم افزار یک نرم‌افزار رایانه‌ای است که برای تحلیل‌های آماری به کار می‌رود از کاربردها و ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان گفت که این نرم افزار جز آن دسته نرم افزارهایی است که برای تحلیل های آماری در علوم اجتماعی به صورت بسیار گسترده استفاده می‌شود.

از این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد پژوهشگران سلامتی شرکت های نقشه برداری دولتی و پژوهشگران آموزشی استفاده می کنند. شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برنامه spss و سایر کاربردهای آن می توانید با آموزشگاه آریا تهران تماس گرفته و از همکاران ما مشاوره لازم را در این زمینه دریافت نمایید.

پیشنهاد ویژه: آموزشگاه آریا تهران بهترین آموزشگاه کامپیوتر با به کار گیری با تجربه ترین و مجرب ترین اساتید کامپیوتر و نرم افزار

نرم افزار spss چیست

کاربرد های نرم افزار SPSS

نرم افزار spss از جمله نرم افزارهای می باشد که دارای کاربرد بسیار وسیعی در حوزه تحلیل آمار ها و ارائه پیش بینی در خصوص اجرای یک روند و همچنین ارائه گزارش دقیق از وضعیت حال می باشد. از جمله کاربردهای نرم افزار تحلیل آماری spss می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • امکان استفاده توسط پژوهش پژوهشگران شرکت های دولتی و نقشه برداری و سازمانهای آموزشی و بازاریابی.
  • ارائه انواع آمار توصیفی به همراه جدول بندی با ذکر بسامد تا و کاوش ها به صورت نسبی و دقیق.
  • امکان استفاده از آن برای بدست آوردن آمار های دو و یا چند متغیری مانند تحلیل پراکنش و همبستگی ایا آزمونهای استخدامی.
  • ارائه پیش بینی درآمدها به صورت نسبی و دقیق
  • بررسی و توصیف انواع آمارهای مختلف به صورت تحلیل بندی و خوشه ها
  • بدست آوردن خلاصه آماری گراف ها، جدول ها، توزیع های گسسته و پیوسته
  • پردازش رگرسیون
نرم افزار spss چیست

 آشنایی با بخش های اصلی SPSS

 در این قسمت برای شما ویدیویی آماده کرده ایم تا با بخش های اساسی و اصلس این نرم افزار آشنا شوید.

اگر در هر بخش سوالی برای شما پیش آمد میتوانید در قسمت نظرات سوالتان را مطرح کنید تا متخصصین ما در این حوزه در کوتاهترین زمان پاسخ شما ارا بدهند.

  آموزش spss در شهرسازی

نرم افزار SPSS  نرم افزاری آماری است که با تجزیه و تحلیل انواع آزمون های داده شده به شما اطلاعات مفیدی می دهد.

این نرم افزار از معدود نرم افزار هایی است که با تمام رشته ها سر و کار دارد و نیز مورد استفاده محققان و کارشناسان و بازار و همچنین پژوهشگران سلامت و…. قرار می گیرد.

Spss مخفف عبارت Statistical Placate for the Social Science است و به معنای نرم افزار آماری برای علوم اجتماعی است.

این نرم افزار در ابتدا برای محاسبات آماری محققان علوم اجتماعی ساخته شده بود اما بعد ها با توجه به استقبال بالا و پیشرفت علم آمار و کامپیوتر ها قابلیت های دیگری به خود اضافه کرد  که امروزه تقریبا تمامی محاسبات آماری را در هر نوع طرح تحقیقاتی و آماری برآورده می سازد.

آموزش spss در پزشکی

با استفاده از spss میتوان نتیجه حاصل از تحقیقات و آزمایشات را در در این نرم افزار مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

از کاربرد های برنامه اس پی اس اس میتوان به انجام آزمون t ، آزمون نسبت ، آزمون مقایسه و میانگین، آنالیز و بررسی واریانس، رگرسیون و آزمون های ناپارامتری اشاره کرد.

آموزش spss در اقتصاد

تحلیل کران اقتصاد میتوانند با کمک برنامه spss آنالیز فرآیند های اقتصادی را انجام داده و تاثیر هر عامل اقتصادی بر سایر عوامل را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند.

برای آنالیز داده های اقتصادی دراین نرم افزار از دستورات رگرسیون و آزمون همبستگی استفاده میشود.

تحلیل گران اقتصادی میتوانند اطلاعات را در این نرم افزار با استفاده از دستورات اصلی آنالیز کرده و از طریق این اطلاعات به صورت توصیفی به آنالیزاطلاعات اقتصادی بپردازند.

آموزش spss برای پایان نامه

یکی از پرکاربرد ترین نرم افزار ها برای نوشتن پایان نامه دکترا و کارشناسی ارشد نرم افزار spss میباشد.

از این برنامه برای تحلیل و بررسی داده های آماری در فصل ۴ پایان نامه بسیار استفاده میشود و کسانی که با آن آشنایی ندارند مجبور میشوند هزینه زیادی برای انجام این فصل از پایان نامه به افراد متخصص پرداخت کنند تا کار آن ها انجام دهند.

پیشنهاد میکنیم از تخصص مربیان ما در آموزشگاه فنی و حرفه ای آریاتهران استفاده کنید و خودتان با هزینه کمتر طرز کار با این برنامه را یاد بگیرید.

آموزش spss به زبان ساده

نرم افزار spss با دستور های خاصی خلاصه می شود که در اینجا میتوانید با نکات ضروری آن آشنا شوید :

نرم افزار spss چیست

 select cases:

با کمک از این دستور می توانید مور های خاص و دلخواه خودتان را انتخاب کنید و ویژگی های خاص هر دسته بندی را به آن ها اعمال کنید به طور مثال می توانید یک سری از ویژگی هارا برای یک سری از افراد اجرا کند. 

همانطور که از نام این دستور پیداست توسط آن می توان موردهایی (افرادی) خاص را انتخاب کرد.

برای مثال فرض کنید می خواهیم تحلیل مورد نظر را بر روی افرادی از نمونه که دارای ویژگی خاص (برای مثال سیگاری بودن) هستند اجرا کنیم.

توسط این دستور به اس پی اس اس می گوییم که تحلیل را فقط بر روی افراد سیگاری انجام بده.

Split file :

شما با کمک این دستور میتوانی دفایل ها را بشکنید یا به عبارتی با در نظر گرفتن یک متغیر کیفی مثل جنسیت یا مدرک تحصیلی، قایل های داده شده را تفکیک و آن هارا آنالیز کنید.

Weight Cases :

از این دستور میتوان برای زمانی که داده ها از نوع فراوانی باشند و برای تعریف آن داده ها استفاده کرد.

 Count Values:

اگر بخواهید یک تست سنجش درباره افسردگی در نظر بگیرید و اگر بخواهید که متوجه بشوید که هر فردی که تست می دهد چند بار گزینه ۲ و یا ۳ را انتخاب کرده است باید  از این دستور استفاده کنید.

(افرادی که در دستورات گفته شده مشکل دارند و یا دستورات خواسته شده خود را در متن بالا نمیبینند می توانند با تماس با مشاوران ما به صورت رایگان، سوالات خود را مطرح و جواب خود را به بهترین نحو ممکن دریافت کنند.)

پیشنهاد ویژه: شرکت در دوره آموزش icdl در آموزشگاه آریا تهران

آموزش منو نرم افزار spss

برای آن که طرز کار با نرم افزار spss را به طور کامل یاد بگیرید لازم است از تخصص یک کارشناس بهره بگیرید ولی در این قسمت قصد داریم شما را باقسمت های اصلی و منو این برنامه پرکاربرد آشنا کنیم.

منوی File نرم افزار SPSS

  • در این قسمت مانند تمام برنامه ها شما میتوانید به پرونده های از قبل ساخته شده دسترسی داشته باشید (Open) 
  • میتوانید یک فایل یا پرونده جدید برای آنالیز و تحلیل های خود ایجاد کنید (New)
  • برای ذخیره فایل ها میتوانید از گزینه های save و save as استفاده کنید که در گزینه save as میتوانید نوع خروجی خود را تعیین کنید.
  • برای آن که بتوانید خروجی کار خود را چاپ کنید گزینه print به شما کمک خواهد کرد.
  • برای خروج از این نرم افزار گزینه Exit قرار داده شده است.
منوی File نرم افزار SPSS

منوی Edit نرم افزار SPSS

  • اگر میخواهید نوشته های خود را پاک کنید گزینه clear را انتخاب کنید.
  • برای حذف پرونده گزینه Delete در این قسمت قرار داده شده است.
  • Copy،Cut،Paste برای کپی کردن و الصاق سند در محلی دیگر در این قسمت از منو spss قرار داده شده است.
منوی Edit نرم افزار SPSS

منوی View نرم افزار SPSS

شما در این گزینه از منئو میتوانید مشخص کنید پنجره های نرم افزار به چه حالتی به شما نمایش داده شود. اگر میخواهید قسمتی از نرم افزار مانند tollbar برای شما نشان داده شود یا مخفی شود میتوانید تیک کنار هر گزینه رار فعال کنید.

منوی View نرم افزار SPSS

منوی Data در نرم افزار SPSS

در این گزینه از منو میتوانید دستور کار با متغیر ها در spss را شخصی سازی کنید. مثلا برای آن که ویژگی متغیر ها را تعریف کنید میتوانید گزینه Define variable properties را انتخاب کنید.

  • برای آن که متغیر های تعریف شده را متناسب با الگوریتم های خود مرتب سازی کنید میتوانید گزینه Sort را انتخاب نمایید.
  • برای آن که فایل های متنوع ساخته شده در spss را با هم ترکیب کنید میتوانید گزینه Merge Files را انتخاب کنید.
  • وزن دادن به مورد یا کیس ها از طریق گزینه Weigth cases انجام میشود.
منوی Data در نرم افزار SPSS

منوی Transform در نرم افزار SPSS

در این گزینه از منو میتوانید متغیر جدید تعریف شده را از طریق با ساتفاده از متغیر های قدیمی و توابع ریاضی محاسبه کنید.

  • گزینه Compute برای محاسبه متغیر جدید با استفاده از توابع ریاضی قرا داده شده است.
  • گزینه Recode کار کدگذاری دوباره داده را انجام میدهد.
  • گزینه Replace Missing Values میتواند مقادیر داده هایی که گم شده اند را جایگزین با مقادیر جدید کند.
منوی Transform در نرم افزار SPSS

منوی Analyze نرم افزار SPSS

همان طور که تا اینجای مقاله اشاره کردیم کار اصلی برنامه spss تحلیل و آنالیز داده هاست. این قسمت از منو به عنوان قلب spss نامگذاری شده زیرا کار اصلی در این نرم افزار را برعهده دارد.

در این گزینه از منو میتوانید آزمون های آماری و ریاضی را انجام داده و یا فرضیه هایی که در حین بررسی پیش میاید را رد و یا تثبیت کنید.

برای یادگیری نرم افزار spss و آشنایی بیشتر با این قسمت از منو میتوانید با همکاران ما در آریاتهران تماس بگیرید تا ماهر ترین استادان spss را براب آموزش به شما معرفی کنند.

منوی Direct Marketing نرم افزار SPSS

این قسمت از منو برای بازاریابی کاربرد زیادی دارد و کسانی که در بخش بازاریابی و بیزینس فعالیت دارند یادگیری این نرم افزار به پیشرفت ان ها کمک زیادی میکند.

منوی Graphs نرم افزار SPSS

در منو گراف ها میتوانید انواع نمودار هایی را که در این برنامه وجود دارند به تحلیل های خود اضافه کنید و یا نمودار های خود را ویرایش نمایید.

یکی از گرینه های مفید در این قسمت Compare Subgroups میباشد که میتوانید گروه های ساخته شده در این برنامه را با هم مقایسه و مورد بررسی قرار دهید.

منوی Graphs نرم افزار SPSS

منوی Utilities نرم افزار SPSS

در این گزینه از منو میتوانید هر آنچه را که مربوط به متغیر هاست را استخراج کرده و از آن ها برای پیشبرد کارتان بهره بگیرید.

منوی Utilities نرم افزار SPSS

مهمترین قسمت های نرم افزار SPSS

در نرم افزار spss بخش های اصلی و اساسی وجود دارد که برای یادگیری بهتر این نرم افزار بهتر است با این قمت ها بیشتر آشنا شوید. در صورتی که سوالی درباره هر قسمت برنامه spss دارید میتوانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا متخصصین ما در آموزشگاه در کوتاهترین زمان پاسخ صحیح و اصولی یادگیری نرم افزار Spss را به شما بدهند.

  1. Data editor window : با هر ورود شما به نرم افزار در این قسمت به شما نشان داده میشود که آیا داده ای برای ادیت و ویرایش موجود هست یا نه. در واقع این قسمت برای ویرایش داده های مختلف در spss قرار داده شده است.

  2. Output window : در این قسمت شما میتوانید متن دلخواهتان را ایجاد کرده و از اعداد برای نامگذاری آن ها استفاده کنید. در انتهای بررسی ها میتوانید خروجی های خود را در قالب نمودار، گراف، جدول و یا به صورت متنی و … مشاهده کنید.

  3. Syntax window : این قسمتذ برای اجرای دستور های spss قرار داده شده است. اگر با مفاهیم برنامه نویسی آشنایی دارید میتوانید در این قسمت از امکانات برنامه نویسی استفاده کنید.

  4. Help window : در این قسمت میتوانید اطلاعات کاربردی درباره طرز کار با نرم افزار spss بدست آورید و با مباحث آماری این برنامه آشنایی بیشتری پیدا کنید.

حرف آخر

بدون شک می توان گفت که نرم افزار spss یکی از بهترین نرم افزارها در حوزه تحلیل آمار ها به خصوص در مراکز دولتی می باشد و امروزه در انواع این مراکز یادگیری این نرم افزار واجب و الزامی است.

شما می توانید با شرکت در کلاس های آموزش نرم افزار spss اقدام به یادگیری تخصصی نرم افزار برای استخدام در شرکت های دولتی نمایید.