کارت صدا چیست

کارت صدا یکی از قسمت‌ّهای سخت‌افزاری کامپیوترهاست که با تبدیل کردن سیگنال دیجیتال به سیگنال الکترونیک آنالوگ، باعث پخش و ضبط صدا می‌شود. در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با کارت صدای کامپیوتر آشنا کنیم. پیش از مطالعه ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله های کیبورد چیست و اجزای اصلی سخت […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

کارت صدا یکی از قسمت‌ّهای سخت‌افزاری کامپیوترهاست که با تبدیل کردن سیگنال دیجیتال به سیگنال الکترونیک آنالوگ، باعث پخش و ضبط صدا می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با کارت صدای کامپیوتر آشنا کنیم.

پیش از مطالعه ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله های کیبورد چیست و اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر را مطالعه فرمایید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری حرفه ای مهارت های هفتگانه که مدرک آن برای استخدام در شرکت های دولتی الزامی است، حتما در دوره ICDL مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید. برای مجک زدن توانایی های خود همین حالا در آزمون icdl رایگان شرکت کند.

کارت صدا چیست؟

پیش از آن که از کارت‌های صدا در کامپیوترها استفاده شود، صدا توسط بلندگوهای داخلی ایجاد می‌شد که توان خود را از برد اصلی می‌گرفتند. اما از اواخر سال ۱۹۸۰ کارت صوتی همانند کارت گرافیکی بر روی برد اصلی کامپیوترها نصب شد و در پشت آن چند فیش برای میکروفن و بلندگو قرار گرفت.

کاربرد کارت صدا، آماده‌سازی سیگنال‌ها جهت پخش و دریافت سیگنال‌های ورودی از میکروفن و آماده کردن آن‌ها برای ذخیره در حافظه کامپیوتر ‌است.

صداها در واقع سیگنال‌های آنالوگ‌مانندی هستند که توسط ارتعاش از منبع صوتی به شکل موج‌های به هم پیوسته، منتشر می‌شوند و چوت دائما در حال تغییر هستند، کامپیوتر هم مدام در حال پردازش آنها است.

این سیگنال‌های آنالوگ زمانی می‌توانند در کامپیوتر ذخیره شوند که قابلیت ویرایش هم داشته باشند تا بتوان آن را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل کرد و دوباره از اسپیکرهای مانیتورینگ و بلندگوها به سیگنال‌های آنالوگ تغییر کنند.

از آنجایی که صدای دیجیتال، به فضای زیادی روی دیسک نیاز دارد؛ پس بهتر است به جای ذخیره صدا آن را ایجاد کند. به این کار شبیه‌سازی صوتی گفته می‌شود که به روش‌های زیر انجام می‌شود:

  • مدولاسیون بسامد: تولید صدای مصنوعی با ساخت موج سینوسی
  • صدای موجی:‌ یک روش واقعی و کم‌هزینه است که در آن از تمامی وسایل موسیقی نمونه‌گیری شده‌است و صدای دیجیتالی تولید شده از آنها در یک جدول موج ذخیره شده‌است تا اگر برنامه‌ای به صدا نیاز داشت،‌صدای واقعی را به برنامه بدهد. تمامی فایل‌های صوتی با پسوند Wav در ویندوز به همین صورت تهیه شده‌اند و در تراشه‌های رام کارت صدا ذخیره می‌شوند.
  • رابط دیجیتالی ادوات موسیقی: در این روش، اطلاعات صدا مانند کوک، دوام، بلندی و … ضبط می‌شوند و در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها در مورد چگونگی اجرای نت‌ها می‌باشند. کاربرد این فایل‌ها، برقراری ویدئو کنفرانس‌ها و پخش فیلم در اینترنت است.
  • نمونه‌سازی فیزیکی:جدیدترین روش است و بسته به نوع ساز، شبیه‌سازی شده‌است.
اجزای تشکیل دهنده کارت صدا

اجزای تشکیل‌دهنده کارت صدا

اجزای تشکیل دهنده کارت صدا عبارتند از:

  • پردازنده سیگنال‌های دیجیتال برای انجام محاسبات
  • مبدل دیجیتال به آنالوگ۷
  • مبدل آنالوگ به دیجیتال برای صوت ورودی به کامپیوتر
  • حافظه برای ذخیره‌سازی داده
  • اینترفیس دستگاه‌های موزیکال دیجیتالی
  • رابط‌های لازم برای اتصال به میکروفن یا بلندگو
  • DSP: این بخش کار پردازش روی سیگنال‌ها را انجام می‌دهد که شامل پارازیت‌گیری و افکت‌گذاری روی صدا نیز می‌شود.

انواع کارت صدا

کارت‌های صدا دو نوع اکسترنال و اینترنال دارند که توضیح هر یک در ادامه آورده شده است.

کارت‌ صدا اینترنال  (Internal)

کارت‌ صدایی که به شکل مستقیم روی مادربرد قرارگرفته باشد، اینترنال خواهد بود. به این معنی که پردازش‌های صوتی درون کارتی که روی مادربرد نصب است، انجام می‌شود و جعبه بیرونی آن صرفاً برای استفاده آسان از ورودی‌ها و خروجی‌هاست.

معمولا کارت ‌صدای اینترنال به دو صورت PCI و PCI-E در بازار وجود دارد. این نوع کارت صدا روی کامپیوترها نصب هستند؛ اما اگر نیاز به کارت صدای بهتر و قوی‌تری دارید، بهتر است کارت صدای اکسترنال را هم تهیه کنید.

کارت‌ صدا اکسترنال (External)

کارت صداهای اکسترنال باید توسط پورت usb و یا Firewire به کامپیوتر وصل شود. این نوع کارت صدا درون جعبه‌ای فلزی قرار دارد و  اطلاعات پردازش‌شده را توسط یو‌اس‌بی به کامپیوتر منتقل می‌کند. از آنجایی که کارت صدای اکسترنال انواع تنظیمات را دارد و ورودی‌ها و خروجی‌های آن در دسترس هستند و همچنین امکانات جانبی بیشتری دارد، از محبوبیت بیشتری هم برخوردار هستند.

وظیفه کارت صدا

وظیفه کارت صدا

کارت صدا چهار کار خاص انجام می‌ٔدهد:

– ضبط صدا با حالات متفاوت

– پخش موزیک‌های از قبل ضبط شده

– ترکیب کردن صداها

– پردازش صداهای موجود

کارت‌های صدا از نظر منبع پخش، دو نوع استریوفونیک و مونوفونیک دارند. تفاوت آنها در این است که کارت ‌صدای مونوفونیک تک کاناله است و در نتیجه همین امر، صدا را تنها از یک منبع پخش می‌کند. در صورتی که مدل استریوفونیک به دلیل داشتن تعداد کانال بیشتر، می‌تواند صدا را از دو یا چند منبع پخش کند.

( اگر به مطالعه این مقاله علاقه دارید پیشنهاد می کنیم مقاله های کیبورد مجازی و آموزش وصل کردن موس و کیبورد به گوشی را نیز مطالعه کنید. )

انواع رابط‌های لازم جهت دریافت و ضبط با کارت صدا

انواع رابط کارت صدا عبارتند از:

– رابط ورودی: از این رابط برای ورود داده‌های صوتی استفاده می‌شود.

– رابط خروجی: از این رابط برای ارسال سیگنال‌ها از کارت به به خارج از کامپیوتر استفاده می‌شود.

– رابط صوتی ویژه سیدی: از این رابط برای ارتباط بین دیسک گردان، سی‌دی و کارت صوتی استفاده می‌شود که اگر نباشد، سی‌دی صوتی پخش نمی‌شود و صدا فقط از طریق هدفون شنیده می‌شود.

– رابط میدی: اکثر کارت‌های صوتی این رابط را دارند. با کمک این رابط می‌توان از ارگ الکترونیکی، موسیقی را دریافت  کرد و سپس به صورت فایل روی سی‌دی ذخیره کرد.

سوالات متداول

  اگر کارت صدا خراب شود، چه مشکلاتی ایجاد می‌شود؟

در صورت خراب شدن کارت صدا،‌ مشکلاتی مثل قطع صدا و میروفون و همچنین کاهش یافتن و یا بی‌کیفیت شدن صدا برای کامپیوتر شما پیش خواهد آمد.

علت تفاوت قیمت کارت‌ صداهای موجود در بازار چیست؟

عواملی مثل کیفیت کارت صدا،‌ نوع شرکت سازنده، تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها و همچنین جدول صوتی که برای کاربران حرفه‌ای در نظر گرفته شده است، روی قیمت کارت صدا اثرگذار است.

 اگر بعد از نصب کارت صدا، صدای بعضی برنامه‌ها مشکل داشت، چه کاری باید بکنیم؟‌

در صورت بروز هرگونه مشکل در صدای برنامه‌ها،‌ موارد زیر را بررسی کنید تا از درست بودن هر یک مطمئن شوید. محل اتصال بلندگو به منبع تغذیه و یا سیم اتصال بلندگو به کارت را چک کنید، پیچ تنظیم بلندی صدا را تنظیم نمایید. برنامه مربوط به کارت صوتی را دوباره نصب کنید.

  

جمع‌بندی

در این مقاله توضیح مختصری درباره کارت صدا،‌ کاربردهای آن،‌ انواع و همچنین انواع رابط‌های آن بیان کردیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در صورت تمایل می توانید مقاله های caps lock چیست و num lock چیست را نیز مطالعه کنید.