هارد دیسک چیست

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه ابزارهای متفاوتی برای ذخیره اطلاعات طراحی شده است. در دنیای تکنولوژی عصر جدید افراد قادر هستند حجم هایی در حد ترابایت را جا به جا کنند. همچنین ابزار ذخیره سازی امروزه در حجمها و اندازه های متفاوتی تولید می شوند و کار را برای کابران راحت کرده اند. به طوری که […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه ابزارهای متفاوتی برای ذخیره اطلاعات طراحی شده است. در دنیای تکنولوژی عصر جدید افراد قادر هستند حجم هایی در حد ترابایت را جا به جا کنند. همچنین ابزار ذخیره سازی امروزه در حجمها و اندازه های متفاوتی تولید می شوند و کار را برای کابران راحت کرده اند. به طوری که هر فرد از جامعه حداقل یک نوع ازفضاهای ذخیره سازی را دارا است. در این مقاله ما سعی داریم به معرفی انواع مختلف این ابزار ها بپردازیم. همچنین دیسک سخت یا هارد دیسک سخت را توصیف کنیم. شاید این سوال برای شما نیز مطرح شود که هارد دیسک چه وظیفه ای دارد؟ در ادامه درباره این پرسش صحبت خواهیم کرد.

پیش از مطالعه ادامه مقاله پیشنهاد می کنیم مقاله های کیبورد چیست و اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر را مطالعه فرمایید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری حرفه ای مهارت های هفتگانه که مدرک آن برای استخدام در شرکت های دولتی الزامی است، حتما در دوره ICDL مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید. برای مجک زدن توانایی های خود همین حالا در آزمون icdl رایگان شرکت کند.

هارد دیسک چیست و چگونه کار می کند؟

دیسک سخت یا (Hard Drive Disk) یکی از انواع حافطه های ذخیره سازی جانبی کامپیوتر است و هچنین حافظه دائمی کامپیوتر نیز خوانده می شود. مخفف انگلیسی هارد دیسک با نام HDD نیز شناخته می شود. ساختار هارد دیسک طوری است که معمولا به آن هارد های مکانیکی نیز می گویند که علت آن داشتن قطعه های محرک برای نوشتن و خواندن اطلاعات است. هارد دیسک به نام های زیر نیز شناخته می شود:

  • Hard Drive (درایو سخت)
  • Hard Disk (HD) (دیسک سخت)
  • Disk Drive (درایو دیسک)
  • Disk File (دیسک فایل‌ها)
  • Direct Access Storage Device (DASD) (فضای ذخیره سازی با دسترسی مستقیم)
  • Fixed Disk (دیسک ثابت)
  • Hard (هارد)

در ادامه شما را با نحوه عملکرد هارد دیسک آشنا می کنیم.

( اگر به مطالعه این مقاله علاقه دارید پیشنهاد می کنیم مقاله های کیبورد مجازی و آموزش وصل کردن موس و کیبورد به گوشی را نیز مطالعه کنید. )

تاریخچه هارد دیسک

در سال های پیش هارد دیسک ها در ابعاد بسیار بزرگی ساخته می شدند. این نوع هارد ها تا قبل از سال ۱۹۸۰ در اندازه ۱۴ اینچی بودند و برای استفاده روزمره و استفاده در کار کاربرد نداشتند تا اینکه در سال های اخیر شرکت هایی همچون Seagate اولین هارد با اندازه ۵٫۲۵ اینچی را با فضای ۵ مگابایتی تولید کرد، که بخاطر کم شدن اندازه آن بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در اواسط دهه ۹۰ این هارد ها طوری ساخته شدند تا همه افراد قادر باشند تا از آن استفاده کنند.

انواع هارد دیسک

انواع هارد دیسک

همانطور که در قبل گفتیم هارد دیسک به فضای ذخیره سازی دائمی گفته می شود که دارای دو نوع اینترنال (داخلی) و اکسترنال (خارجی) تقسیم می شوند. از طرفی از نظر ساختار داخلی به دو نوع HDD وSSD  تقسیم می شوند. در ادامه هارد دیسک های hdd را شرح می دهیم.

قسمت های مختلف هارد دیسک

قسمت های مختلف هارد دیسک

در ادامه بخش های مختلف یک درایو دیسک سخت را شرح می دهیم. قطعات داخلی  هارد دیسک از موارد زیر تشکیل شده اند:

۱٫دیسک گردان

۲٫بازوی حرکتی

۳٫موتور هارد

۴٫فیلتر هوا

۵٫ هد

۶٫ کنترل کننده

هارد دیسک چه وظیفه ای دارد؟

همانطور که از معنی هارد مشخص است وظیفه آن حفظ و ذخیره دائمی داده ها است. هر داده دیجیتالی و اطلاعاتی که به منظور ذخیره سازی به هارد دیسک ارسال می شوند، تا زمانی که حذف نشود بر روی سکتورها، در مکان خود باقی خواهد ماند. البته این را نیز باید در نظر بگیریم که شرایط محیطی هم در از بین رفتن اطلاعات هارد دخیل هستند.

تفاوت هارد HDD و SSD

شاید این سوال برای شما نیز مطرح شده باشد که کلمه HDD  به چه معناست؟ بر اساس مطالبی که در قبل گفتیم این هارد مخفف هارد دیسک است، که این تکنولوژی اطلاعات را بر روی پلتر ذخیره می کند و با کمک هد اطلاعات خوانده می شود. از مزایای hdd ها می توان به این اشاره کرد که این دستگاه ها می توانند حجم زیادی از اطلاعات را در ازای قیمت کم نگهداری کنند. اما حال بهSSD  می پردازیم. این لغت مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک حالت جامد می باشد. به زبان ساده تر این هارد نسخه پیچیده تر و با ابعاد بزرگ تر فلش مموری است. یکی از تفاوت های اساسی ssd وhdd این است که در SSD  بر خلاف HDD هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد. یکی از مزیت ssd در این است که چون قسمت متحرک ندارد لذا صدای چرخش نیز ندارد که آزار دهنده باشد. همچنین به همین دلیل مقدار گرمای تولیدی بسیار کم است. همچنین سرعت باز کردن فایل ها ۳۰ درصد بیشتر از hdd است. لذا این ها از معایب hdd  نیز به شمار می روند. به دلیل داشتن هد محرک ایجاد سر و صدا می کند و گرمای زیادی تولید می کند.

هارد دیسک SSHD چیست؟

این کلمه مخفف عبارت هارد دیسک جامد ترکیبی (solid-state hybrid drive) است. این نوع هارد از خانواده هارد دیسک ها به شمار می روند. اما در ساخت آن از میزان کمی حافظه ذخیره ساز جامد بکار رفته است. پس هارد دیسک SSHD نوعی از حافظه HDD که در ساختار آن از ساختار هارد دیسک SSD استفاده شده است. کاربرد این بخش در آن است که اطلاعات برای مدتی موقت ذخیره شوند تا سرعت پردازش دستگاه افزایش یابد. از مزایا sshd می توان به این موضوع اشاره کرد که این هارد دیسک ها به اندازه حجمی که اطلاعات را ذخیره می کنند مقرون به صرفه هستند. اما معایبsshd در این است که سرعت این هارد دیسک ها از sdd  ها بسیار کمتراست. لذا شما اگر می خواهید حجم بیشتری در مقایسه با قیمت خریداری کنید sshd ها می توانند بهترین گزینه برایتان باشند. اما اگر سرعت هارد و پردازش اطلاعات برایتان اهمیت دارد ما به شما ssd  ها را پیشنهاد می کنیم.

سوالات متداول

تفاوت هارد دیسک و نوار کاست در چیست؟

در هارد دیسک ماده مغناطیسی قابل ضبط بر روی نوار نازک آلمینیومی یا شیشه ای ذخیره شده است اما در کاست بر روی نوار پلاستیکی ذخیره شده است. در کاست هد مستقیما با صفحه در تماس است اما در هارد دیسک در بالای صفحه بدون هیچ گونه تماسی حرکت می کند. شما در هارد دیسک فورا می توانید به نقطه دلخواه خود از داده ها دست پیدا کنید اما در نوار کاست با دکمه ها جلوبر و معکوس باید این کار انجام دهید که در نوار های طولانی این کار بسیار سخت است. سرعت خواندن اطلاعات نیز در هارد دیسک بیشتر از نوار کاست است.

هارد اکسترنال چیست و هارد اینترنال چیست؟

هارد اکسترنال (خارجی) همانطور که از اسم آن پیداست در خارج از دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. برعکس هارد اینترنال (داخلی) در داخل دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. اما به طور کلی این دو نوع هارد تفاوت چندانی ندارندو عملکردشان تقریبا شبیه هم است. از تفاوت های این دو می توان به این اشاره کرد که شما می توانید هارد اکسترنال را در دستگاه های دیگر استفاده کنید و قابل انتقال است اما هارد اینترنال این قابلیت را ندارد. همچنین در هارد اینترنال به دلیل استفاده از کابل SATA برای وصل شدن به کامپیوتر دارای سرعت انتقال داده بیشتری نسبت به هارد اکسترنال است.

نحوه تشخیص هارد تقلبی و اصلی به چه صورت است؟

برای تشخیص اصل بودن هارد می توانید از طریق نرم افزار های مختلف و همچنین سایت تولید کننده محصول اقدام نمایید.

جمع بندی:

ما در این مقاله به بررسی اینکه Hard Disk چگونه کار می کند پرداختیم. همچنین انواع هارد HDD را شرح دادیم. لذا شما می توانید چگونگی تشخیص نوع هارد دیسک را از طریق اطلاعات بالا پیدا کنید. امیدواریم مطالب برایتان سودمند واقع شوند. در صورت تمایل می توانید مقاله های caps lock چیست و num lock چیست را نیز مطالعه کنید.