مشاوره مصاحبه دکتری برق

جلسۀ مصاحبه دکتری، سخت ترین مرحله جهت قبولی در مقطع دکتری تخصصی است. هر ساله تعداد زیادی از قبولی های کنکور دکتری تخصصی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی جهت آمادگی و حضور در جلسۀ مصاحبه، شانس قبولی در دانشگاه مورد علاقه شان را از دست می دهند. اگر شما هم جز افرادی هستید که میخواهید […]
  • تعداد نظرات: 1
  • دسته بندی ها: معرفی مشاغل
  • زمان مطالعه: 9 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

جلسۀ مصاحبه دکتری، سخت ترین مرحله جهت قبولی در مقطع دکتری تخصصی است. هر ساله تعداد زیادی از قبولی های کنکور دکتری تخصصی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی جهت آمادگی و حضور در جلسۀ مصاحبه، شانس قبولی در دانشگاه مورد علاقه شان را از دست می دهند.

اگر شما هم جز افرادی هستید که میخواهید مسیر موفقیت را به سرعت طی کنید و از رقبا سبقت بگیرید و در مصاحبه دکترا با بهترین امتیاز قبول شوید فرصت پیش رو را از دست ندهید. همین الان با بهترین مشاور مصاحبه دکترا برق ایران تماس بگیر و بهترین مسیر را برای رسیدن به اهدافت انتخاب کن.

بررسی عملکرد بسیاری از پذیرفته شدگان دانشگاه های سطح ۱ کشور نشان دهنده این موضوع است که بخش زیادی از قبولی های جلسه مصاحبه (برخلاف انتظار برخی دانشجویان مبنی بر سلیقه ای بودن و آشنایی قبلی با اساتید) بستگی به عملکرد دانشجو در جلسه مصاحبه و پس از آن دارد. بر این اساس استفاده از تجارب دانشجویانی که مرحلۀ مصاحبه را به خوبی پشت سر گذاشته اند، بهترین راش برای آمادگی جهت حضور در این جلسه است. تیم تخصصی آریا تهران اینجاست تا با درمیان گذاشتن تجارب پذیرفته شدگان مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه های سطح ۱ کشور، شما را در این مرحله از مقطع تحصیلی راهنمایی و همراهی کند.

در ادامه کلیتی پیرامون نحوه آمادگی در این آزمون ارائه می شود و در نهایت شما داوطلبین عزیز می توانید سوالات تخصصی تان را با مشاورین ما (دانشجویان دکتری تخصصی) و از طریق حضور در کارگاه های تخصصی مطرح کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

  • گام اول: کسب مجوز ورود به جلسه مصاحبه

اولین مرحله، کسب نمره مورد نیاز جهت دعوت شدن به جلسۀ مصاحبه است که به دو طریق صورت می گیرد:

  1. شرکت در آزمون سازمان سنجش (کنکور سراسری دکتری تخصصی).
  2. پذیرش استعدادهای درخشان دانشگاه ها.

در راش اول باید بتوانید تراز مناسب قبولی را با شرکت در آزمون دکتری تخصصی کسب کنید. دقت کنید تراز کسب شده با رتبه شما در آزمون، تفاوت زیادی دارد؛ بنابراین کسب رتبه دو رقمی در آزمون، لزوما به معنی پذیرش اولیه و کسب تراز مورد نیاز برای حضور در جلسه مصاحبه نیست. همچنین تراز قبولی هر دانشگاه، بسته به تراز کسب شده توسط دانشجوی پذیرفته شده سال قبل، تغییر می کند. در تصویر زیر کارنامه قبولی آزمون دکتری (مرحله اول) مربوط به دانشجوی رشته برقالکترونیک، ورودی سال ۱۳۹۹ دانشگاه شهید بهشتی مشاهده می کنید. همانطور که در این تصویر می بینید، رتبه داوطلب در سهمیه آزاد ۱۰۶ و در سهمیه ایثارگری ۷ می باشد. اما باید گفت این دو رقم تنها مربوط به رتبه داوطلب است و عددی که شانس قبولی در جلسه مصاحبه را تعیین می کند عدد مربوط به ستون نمره کل است که در هر دو سهمیه مقدار ۳۴۸۷ می باشد، این عدد همان تراز کسب شده توسط داوطلب می باشد. مشاهده می کنید که فارغ از نوع سهمیه این عدد مقدار ثابتی دارد.

مشاوره مصاحبه دکترا برق
مشاوره مصاحبه دکترا برق

در ادامه این مقاله در رابطه با نحوه انتخاب رشته بیشتر صحبت می کنیم.

در روش دوم دانشجویان عزیز با مراجعه به بخش پذیرش استعدادهای درخشان دانشگاه مورد نظر و تکمیل فرم پذیرش، ارسال رزومه و پرداخت هزینه بررسی اطلاعات، می توانند شانس قبولی در دانشگاه مورد نظر را بدون حضور درکنکور سراسری کسب کنند.

در این مرحله چند سوال مطرح می شود:

  1. آیا اگر من کارشناسی و ارشد را در دانشگاه آزاد گذرانده باشم شانس قبولی در دانشگاه های سطح ۱ ( تهران، شهید بهشتی، اصفهان، شریف، علامه طباطبایی و …) را دارم؟ جواب این سوال مثبت است! شما می توانید با تقویت رزومه به روش های دیگر این امکان را داشته باشید. البته به شرط آن که معدل کارشناسی، بالای ۱۶ و معدل ارشد، بالای ۱۷ باشد. در این صورت حتی می توانید از طریق پذیرش استعداد درخشان شانس ورود به جلسه مصاحبه را داشته باشید.
  2. چطور تراز پذیرش دانشگاه مورد نظرم را متوجه شوم؟ دانشجویان پذیرفته شده در هر سال، تراز پذیرش سال بعد دانشگاه را تعیین می کنند. به کمک دانشجویان پذیرفته شده در سال قبل می توانید این ابهام را برطرف کنید تا بهترین دقت را در انتخاب دانشگاه مورد نظر داشته باشید و به راحتی به جلسه مصاحبه دعوت شوید.
  • گام دوم: انتخاب دانشگاه مورد نظر

پس از کسب تراز مناسب، دانشجویان عزیز باید در مرحله انتخاب رشته، دانشگاه های مورد نظرشان را به ترتیب اولویت انتخاب کنند. ترتیب انتخاب دانشگاه در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که گاهی در جلسه مصاحبه، اساتید محترم از شما در مورد اولویت انتخاب تان سوال می کنند و در صورتی که متوجه شوند دانشگاه با اولویت بالاتر، تراز قبولی کمتری دارد، به احتمال بسیار زیاد از پذیرش شما صرف نظر می کنند زیرا احتمال پذیرش شما در دانشگاه با اولویت بالاتر وجود دارد، به خصوص اگر این دانشگاه تراز قبولی کمتری را نیاز داشته باشد.

در انتخاب دانشگاه مورد نظر باید تلفیقی از آشنایی قبلی با دانشگاه، رزومه تحصیلی و علاقه شخصی را در نظر گرفت چرا که هر سه مورد تاثیر بسزایی در قبولی نهایی آزمون مصاحبه دارند. به عنوان مثال اگر شما رزومه تحصیلی قوی داشته باشید اما دانشگاه هدف را مطابق با شناخت قبلی از اساتید و گرایش های شخصی دانشگاه انتخاب نکنید، احتمال رد شدن شما در جلسه مصاحبه بسیار بالاست. روش هایی است که می توانید با استفاده از آنها در مورد علایق و تمایل اساتید به پذیرش خود پیش از انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه هدف، اطلاع پیدا کنید. بررسی هر یک از این موارد نیاز به مشاوره تخصصی برای هر دانشجو دارد که در این مورد می توانید شرایط خود را با مشاورین ما در میان بگذارید تا به بهترین نتیجه برسید.

به تصویر زیر دقت کنید. در این تصویر مشاهده می کنید که داوطلب حاضر دانشگاه اول ( کد رشته انتخابی ۳۴۴۹) را به درستی انتخاب کرده، چرا که هم تراز مناسب جهت شرکت در جلسه مصاحبه (۲۵۱۲) را به خوبی کسب کرده و نیز این دانشگاه اولویت اول آن است، لذا میتوان گفت اگر این داوطلب رزومه تحصیلی مناسبی داشته باشد و موارد ذکر شده در گام چهارم را به خوبی اجرا کند قطعا شانس قبولی آن نسبت به داوطلبان دیگر بیشتر خواهد بود. اما از ردیف ۲ تا ۶ با شرایط سهمیه ای دعوت به جلسه مصاحبه شده است و هرچند برای کد رشته ۳۴۵۴ نیز تراز مناسب (۲۸۰۲) را کسب کرده اما به دلیل اولویت ۷ ام بودن شانس قبولی در این دانشگاه برای داوطلب به حداقل رسیده.

بررسی جزییات و کارشناسی بیشتر این کارنامه خارج از حوصله بحث است. شما داوطلبین عزیز می توانید نکات مهم مربوط به انتخاب رشته را در کارگاه تخصصی و به کمک مشاوران ما بیشتر متوجه شوید.

مشاوره مصاحبه دکترا برق
مشاوره مصاحبه دکترا برق
  • گام سوم: ثبت نام در جلسه مصاحبه

بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش(در روش اول گزینش: کنکور) یا اعلام نتایج، مستقیما توسط دانشگاه (در روش دوم: استعدادهای درخشان)، داوطلبان عزیز اقدام به ثبت نام و پرداخت هزینه مربوط به حضور در جلسه مصاحبه می کنند. داوطلبان میتوانند در میان دانشگاه های پذیرش شده یک یا چند مورد را بسته به شانس قبولی، علاقه و رزومه تحصیلی انتخاب کنند و منتظر اعلام تاریخ برگزاری جلسه مصاحبه از سوی دانشگاه ها باشند. در تصویر انتخاب رشته بالا داوطلب حاضر مجاز به ثبت نام جلسه مصاحبه تمامی کدرشته انتخابی بجز کد رشته ۳۴۳۸ می باشد.

  • گام چهارم: آمادگی جهت حضور در جلسه مصاحبه

حضور قوی و فعال در جلسه مصاحبه مهمترین موضوع در میان تمامی مراحل پذیرش دکتری تخصصی است. این حضور قوی مستلزم پیش نیازهایی است که جمع آوری و طبقه بندی آنها جهت ارائه صحیح در جلسه مصاحبه بسته به رزومه تحصیلی شما دانشجویان عزیز از یک هفته تا چند ماه طول خواهد کشید. بنابراین از همین امروز شروع کنید تا بتوانید بهترین نتیجه مطلوب را کسب کنید. در ادامه به مهمترین این موارد اشاره می کنیم و در نهایت جزییات و سوالات پیرامون هر یک را می توانید از مشاوران ما بپرسید.

  1. تقویت رزومه تحصیلی: از جمله فعالیت های دانش بنیان، نوشتن مقاله، چاپ کتاب، حضور در فعالیت های دانشگاهی و …
  2. بررسی سلیقه اساتید و حوزه تخصصی آنها پیش از حضور در جلسه مصاحبه:اگر بتوانید نسبت به سلایق و تخصص اساتید آشنایی قبلی داشته باشید قطعه می توانید در جلسه مصاحبه حضور قوی داشته باشید و نظر استاد مورد نظر را به خود جلب کنید.
  3. همراستایی زمینه پژوهشی دانشجو با اولویت های علمی اساتید حاضر در جلسه مصاحبه:این مورد نیز همانند مورد ۲ نیازمند شناخت قبلی از اساتید محترم و زمینه فعالیت آنها دارد.
  4. داشتن نمره زبان خارجه:ارائه نمره زبان اجباری نیست اما قطعا در مقایسه با سایر دانشجویان حاضر در جلسه شما را پیگیرتر، مسلط تر و قوی تر در نظر اساتید نشان می دهد.
  5. فن بیان و انتقال مطلب:داشتن تسلط کافی به رزومه تحصیلی و متن مقالات و کتاب های چاپ شده از جمله مواردی است که تاثیر زیادی بر عملکرد شما و دیدگاه اساتید نسبت به شما خواهد داشت.
  6. تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سوالات:برای نمونه می توان به تسلط بر دروس گذرانده شده در مقطع ارشد اشاره کرد.
  7. نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته تحصیلی:قطعا داشتن وسعت دید و هدف برای ادامه تحصیل دکتری نشان دهنده مصمم بودن شما و داشتن انگیزه جهت ادامه تحصیل است که این مورد هم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

شاید فکر کنید تسلط کافی بر موارد ذکر شده مستلزم صرف وقت و هزینه زیادیست، اما اشتباه نکنید مشورت با دانشجویان دکتری تخصصی که سالهای اخیر این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشته اند می تواند بهترین راهنمای مسیر و کم هزینه ترین جهت قبولی در آزمون مصاحبه باشد.

سخن پایانی

پیشنهاد ما به شما داوطلبین عزیز حضور در کارگاه تخصصی قبولی در جلسه مصاحبه دکتری است. در این کارگاه تمامی موارد ذکر شده در بالا به طور دقیق و ریز به ریز بسته به نیاز داوطلبین شرکت کننده مورد بررسی قرار میگیرد و قطعا کوتاه ترین مسیر برای قبولی شما در جلسه مصاحبه پیشنهاد می شود. به عنوان نمونه می توان به کسب نمره زبان خارجه اشاره کرد که این مورد همه ساله بخش زیادی از وقت و هزینه دانشجویان را به خود اختصاص می دهد، قطعا مشورت با دانشجویانی که اخیرا این مرحله را پشت سر گذاشته اند بهترین راهنما می باشد تا بتوانید ظرف مدت یک ماه یا کمتر این امتیاز مهم را کسب کنید.

در پایان پیشنهاد ما به شما داوطلبین عزیز حضور در کارگاه تخصصی و پرسش و پاسخ از مشاوران ما است، که همگی از دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه های سطح یک کشور هستند.