طرز تهیه کتلت

کتلت یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی می باشد که در بین ایرانیان از محبوبیت بسیاری برخوردار است. این غذای خوشمزه و لذیذ با چند قلم مواد ساده تهیه می شود که بیشتر برای وعده شام سرو می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه کتلت سیب زمینی ساده و خانگی با طعمی بی نظیر […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

کتلت یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی می باشد که در بین ایرانیان از محبوبیت بسیاری برخوردار است. این غذای خوشمزه و لذیذ با چند قلم مواد ساده تهیه می شود که بیشتر برای وعده شام سرو می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه کتلت سیب زمینی ساده و خانگی با طعمی بی نظیر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم کتلت

  • سیب زمینی : ۴ عدد متوسط
  • گوشت چرخ کرده (اختیاری) : ۲۵۰ گرم
  • پیاز : ۱ عدد
  • گشنیز و جعفری : ۱۰۰ گرم
  • پودر سیر : ۱ قاشق چایخوری
  • آرد نخودچی : ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ : ۳ عدد
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

نکته : لیستی که مشاهده می کنید برای طرز تهیه کتلت برای ۵ نفر ارائه شده است؛ در صورتی که می خواهید برای تعداد نفرات بیشتری این غذای خوشمزه را تهیه کنید باید این مقادیر را حداقل دو برابر کنید.

طرز تهیه کتلت برای ۴ نفر

در اولین مرحله از طرز تهیه کتلت که یکی از ساده ترین و خوشمزه ترین انواع غذاهای ایرانی می باشد، سیب زمینی ها را پوست بگیرید و آن را درون یک ظرف مناسب رنده کنید. در صورت تمایل می توانید ابتدا سیب زمینی ها را به همراه کمی آب و نمک آبپز کنید و سپس آن را رنده کنید.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه کتلت حرفه ای، استفاده از سیب زمینی خام رنده شده است. سیب زمینی آبپز روغن بیشتری برای سرخ شدن جذب می کند به همین ترتیب برای داشتن کتلت سالم تر بهتر است از سیب زمینی خام استفاده کنید.

در مرحله بعد، سیب زمینی و پیاز رنده شده را کمی با دست فشار دهید تا آب اضافی آن ها خارج شود.

پیشنهاد ویژه : تحقیق در مورد غذای محلی

طرز تهیه کتلت گوشت
طرز تهیه کتلت گوشت

طرز تهیه کتلت گوشت

در این مرحله برای طرز تهیه کتلت گوشت، گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و پیازها را در یک کاسه بزرگ و جادار بریزید. در ادامه گشنیز و جعفری خرد شده را به صورت ریز خرد کنید و همراه با پودر سیر، آرد نخودچی، تخم مرغ و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه حاوی سیب زمینی و پیاز اضافه کنید.

نکته : برای طرز تهیه کتلت سیب زمینی قدیمی می توانید از اضافه کردن گوشت چرخ کرده به مواد صرف نظر کنید و مابقی مراحل را پیش ببرید.

با مراجعه به صفحه مقالات آشپزی آریا تهران می توانید با طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه ایرانی به روش رستورانی آشنا شوید.

مواد را کاملا با هم ترکیب کنید تا باهم یکدست شود. برای اینکه کتلت جا بیفتد و خوشمزه تر شود بهتر است با یک سفلون روی کتلت را بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه در یخچال استراحت دهید. سپس مواد را از یخچال خارج کنید و یک تابه مناسب بردارید و روی حرارت بگذارید.

در تابه مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا کمی داغ شود. سپس دستتان را کمی مرطوب کنید و مقداری از مواد را بردارید و با کف دست به آن حالت دهید.

حال برای طرز تهیه کتلت تهرانی، مواد کتلت را در تابه بیندازید و زمانی که یک طرف آن سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. زمانی که هر دو طرف کتلت سرخ شد، آن ها را روی یک دستمال حوله ای یا توری فلزی قرار دهید تا روغن اضافی آن ها خارج شود.

حال کتلت شما آماده است و می توانید به همراه نان، خیارشور، گوجه، سبزی، فلفل دلمه و… سرو کنید و نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه: برای کسب مهارت آشپزی به صورت تخصصی و پیشرفته از صفر تا صد، زیر نظر اساتید برتر کشور، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش آشپزی آریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه کتلت ساده سیب زمینی

در صورتی که می خواهید کتلت را ساده و بدون گوشت چرخ کرده درست کنید باید در لیست مواد اولیه گوشت چرخ کرده را حذف کنید و سپس طبق روشی که توضیح دادیم، مابقی مراحل را انجام دهید.

نکات مهم در طرز تهیه کتلت مخصوص

بهتر است برای طرز تهیه کتلت خانگی از گوشتی استفاده کنید که چربی کمتری داشته باشد تا کتلت در هنگام سرخ شدن خشک نشود.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه کتلت رستورانی، استفاده بیشتر از گوشت می باشد چرا که معمولا مزه گوشت در کتلت باید بیشتر از سیب زمینی احساس شود.

لاذم به ذکر است که استفاده از سیب زمینی خام یا رنده شده در مزه و طعم کتلت هیچ تاثیری ندارد.

یکی دیگر از نکات مهم در طرز تهیه کتلت گوشت با سیب زمینی خام برای ۴ نفر، استفاده از زیره برای خوشمزه تر شدن و خوش عطر و بو شدن کتلت می باشد.

برای یادگیری طرز تهیه انواع غذاهای سنتی به صورت کاملا حرفه ای ، به صفحه آموزش آشپزی سنتی مراجعه کنید.

در صورتی که می خواهید از عصاره گوشت در طرز تهیه کتلت ساده استفاده کنید، از نمک کمتری استفاده کنید چرا که درترکیبات این عصاره ها از نمک استفاده شده است.

اگر در حین پخت مایه کتلت شل شد، می توانید ۱ قاشق آرد به آن اضافه کنید.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه کتلت ساندویچی ها، ترد بودن آن هاست. برای ترد شدن بیشتر کتلت ها می توانید قبل از سرخ کردن کتلت آن ها را در مقداری آرد سوخاری بغلتانید و سپس در تابه سرخ کنید.

برای خوش عطر و بو شدن کتلت برای ۶ نفر می توانید در آخر پخت به آن مقداری زعفران آب کرده اضافه کنید.

سیر علاوه بر خاصیتی که دارد باعث خوشمزه تر شدن و خوش طعم شدن غذا می شود به همین ترتیب می توانید از ۱ یا ۲ حبه سیر رنده شده در مواد کتلت استفاده کنید.

اگر به غذاهای فست فود علاقه مند هستید، در مقاله انواع فست فود می توانید با خوشمزه ترین و پرطرفدارترین انواع فست فودها آسنا شوید.

طرز تهیه کتلت برای مسافرت

معمولا در مسافرت ها ترجیحمان بر این است که از غذاهای آماده سالم و راحت استفاده کنیم. کتلت یکی از گزینه های بسیار مناسب برای مسافرت می باشد. طرز تهیه کتلت برای مسافرت بسیار ساده است و کافیست مراحلی که در قسمت بالا توضیح دادیم را مرحله به مرحله انجام دهید.

فیلم طرز تهیه کتلت بازاری

به زودی در این مکان فیلم طرز تهیه کتلت بازاری و همچنین طرز تهیه کتلت اسپانیایی و طرز تهیه کتلت فرانسوی قرار خواهد گرفت تا بتوانید طرز تهیه کتلت مرحله به مرحله را به صورت تصویری مشاهده کنید.

طرز تهیه کتلت ساندویچی لاهیجان

طرز تهیه کتلت ساندویچی لاهیجان که یکی از خوشمزه ترین غذای دنیا محسوب می شود، مشابه دستوری است که در مطالب فوق ذکر کردیم. در تهیه این غذای خوشمزه به روش لاهیجانی می توانید از مقداری سبوس برنج و پودر آویشن نیز استفاده کنید. در صورتی که سبوس ندارید می توانید از آرد سوخاری استفاده کنید.

توجه داشته باشید که استفاده از گوشت در طرز تهیه کتلت ساندویچی لاهیجانی کاملا اختیاری است.

هنگام اضافه کردن سیب زمینی ها فراموش نکنید که سیب زمینی ها باید کاملا سرد باشند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید آشپزی را به صورت پیشرفته یاد بگیرید و از این طریق کسب درآمد کنید، پیشنهاد می کنیم در دوره آشپزی ملل مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه کتلت شیرازی با گوشت
طرز تهیه کتلت شیرازی با گوشت

طرز تهیه کتلت شیرازی با گوشت

برای تهیه کتلت شیرازی ابتدا باید موارد زیر را تهیه کنید.

  • سیب زمینی : ۳ عدد درشت
  • آب : ۱ لیوان
  • کره : ۲۰ گرم
  • آرد گندم : ۱ لیوان سرخالی
  • پیاز : ۱ عدد متوسط
  • تخم مرغ : ۲ عدد
  • آرد سوخاری : ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

علاوه بر مواردی که در ابتدای مقاله ذکر شد، شما به مقداری آرد گندم، کره و آب نیاز دارید. برای تهیه این غذای خوشمزه به روش شیرازی پس از آنکه سیب زمینی ها آبپز شدند، آن ها را با استفاده از یک گوشت کوب پوره کنید.

در قدم بعد یک تابه بردارید و ۱ لیوان آب و ۲۰ گرم کره را به آن اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. بعد از ذوب شده کره، کمی زردچوبه و آرد را به تابه اضافه کنید و خوب با هم ترکیب کنید.

کشک و بادمجان یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و حاضری می باشد که معمولا در وعده غذایی شام سرو می شود. برای یادگیری طرز تهیه کشک بادمجان خوشمزه و مجلسی به روش سبک رستورانی، مقاله طرز تهیه کشک و بادمجان را مطالعه کنید.

در مرحله بعد زیر تابه را کم کنید و مواد را طوری با هم ترکیب کنید تا خمیری یکدست شود. سپس اجازه دهید خمیر به مدت ۲ الی ۳ دقیقه با حرارت ملایم بپزد و سپس با قاشق آن را باز و بسته کنید.

در ادامه طرز تهیه کتلت شیرازی، اجازه دهید تا خمیر کمی خنک شود. حال خمیر را همراه با آرد سوخاری، تخم مرغ و مقداری نمک و فلفل سیاه به ظرف حاوی سیب زمینی پوره شده اضافه کنید.

در ادامه پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید. فراموش نکنید که آب پیازها را با دست بگیرید. سپس یک تابه بردارید و طبق همان روش که پیش تر توضیح دادیم مواد را سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت شیرازی با گوشت چرخ کرده

برای طرز تهیه کتلت با گوشت چرخ کرده خوشمزه ۴ نفره به روش شیرازی، کافیست بعد از پوره کردن سیب زمینی ها، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و سپس مابقی مراحل بالا را نیز انجام دهید.

نکته : در طرز تهیه کتلت گوشت برای ۱۰ نفر باید میزان گوشت از میزان سیب زمینی بیشتر باشد.

پیشنهاد ویژه : طرز تهیه دلمه

طرز تهیه کتلت ساندویچی بدون گوشت

در صورتی که دوست ندارید از گوشت در تهیه کتلت استفاده کنید، می توانید از اضافه کردن گوشت به مواد صرفه نظر کنید. پس از پایان پخت کتلت ها را به همراه گوجه، خیارشور و کاهو و… در نان باگت بگذارید و نوش جان کنید.

طرز تهیه کتلت پفکی

اگر به دنبال طرز تهیه کتلت پفکی هستید، باید بگوییم که می توانید برای این کار مواد کتلت را ابتدا در آرد سوخاری بغلتانید و سپس سرخ کنید تا کتلت ترد و خوشمزه شود. همچنین برای ترد شدن کتلت ها، بهتر است آن ها را با حرارت بالا سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت تبریزی

در طرز تهیه کتلت تبریزی، ابتدا سیب زمینی، سیر و پیاز را رنده کنید و آب اضافی آن ها را بگیرید. در ادامه گوشت چرخ کرده را همراه با آرد نخودچی، تخم مرغ، گرد غوره، سماق، ادویه کاری و کمی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مواد اضافه کنید و مواد را به طور کامل با هم ترکیب کنید و خوب ورز دهید تا در هنگام سرخ کردن کتلت ها ترک برندارند.

پس از آماده شدن مایه کتلت، به مدت ۱ ساعت آن را در یخچال نگه دارید و سپس طبق همان روشی که گفته شد سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت شمالی
طرز تهیه کتلت شمالی

طرز تهیه کتلت شمالی

مواد لازم در طرز تهیه کتلت شمالی شامل موارد زیر می شود:

  • گوشت چرخ کرده گوساله : ۵۰۰ گرم
  • سیب زمینی : دو عدد
  • پیاز : یک عدد
  • تخم مرغ : ۵ الی ۶ عدد
  • سبزی گشنیز و جعفری : ۵۰۰ گرم
  • لپه : ۲۵۰ گرم
  • مغز گردو : ۷۵ گرم
  • زعفران دم کرده : یک قاشق چای خوری
  • نمک : به میزان لازم
  • فلفل : به مقدار کافی
  • روغن سرخ کردنی : به مقدار کافی

در مرحله اول از طرز تهیه کتلت شمالی، ابتدا لپه ها را خیس کنید و سپس آن را با مقداری آب بپزید. سیب زمینی ها را نیز به همین ترتیب آب پز کنید. در قدم بعد سبزی ها را بشویید و پس از خشک شدن، آن ها را به صورت ریز خرد کنید.

بعد از پخته شدن سیب زمینی ها، آن ها را رنده کنید و سپس لپه های پخته شده را همراه با سیب زمینی رنده شده، سبزی خرد شده، گوشت چرخ کرده، پیاز و مقداری گردو درون غذاساز بریزید و با هم ترکیب کنید.

حال مقداری ادویه، ۱ قاشق زعفران و تخم مرغ ها را به مواد اضافه کنید و خوب مواد را ورز دهید. سپس تابه ای روی حرارت قرار دهید، مقداری روغن در آن بریزید و مواد را به صورتی که گفتیم سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت ترکی

کتلت ترکی یا شامی ازمیری یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای ترکیه می باشد. برای تهیه این کتلت خوشمزه ابتدا گوشت را همراه با پیاز و سیر دوبار در گوشت چرخ کن، چرخ کنید و سپس آن را با دست فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

در قدم بعد گوشت را در ظرف مناسب بریزید و تخم مرغ و آرد سوخاری را به آن اضافه کنید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ورز دهید تا مواد با هم ترکیب شوند. حال روی ظرف را بپوشانید و حداق ۳۰ دقیقه مواد را در یخچال استراحت دهید.

کباب یکی از غذاهای محبوب ایرانی و ترکی محسوب می شود که با انواع گوشت گوسفندی، گوشت چرخ کرده و یا حتی مرغ تهیه می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه کباب تابه ای به صورت مرحله به مرحله، به صفحه طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی مراجعه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه کتلت ساده و آسان به روش ترکی، مواد را از یخچال خارج کنید و به آن کمی نمک، بلغور، زیره، فلفل قرمز، فلفل سیاه و فلفل چیلی اضافه کنید. سپس کمی مواد را با هم ورز دهید و آن را به مدت ۱۲ ساعت یا ۱ شب در یخچال قرار دهید تا اصطلاحا گوشت بیات شود.

در آخر یک تابه روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزد تا کمی داغ شود و سپس شامی ها را در آن سرخ کنید و همراه با خیارشور، گوجه، نان و سیب زمینی سرخ شده سور کنید. نوش جان

طرز تهیه کتلت سوخاری

استفاده از آرد سوخاری باعث خوشمزه تر شدن و ترد شدن کتلت ها می شود. به همین دلیل در طرز تهیه کتلت سوخاری می توانید بعد از آماده کردن مواد، آن ها را در مقداری آرد سوخاری بغلتانید و سپس سرخ کنید.

طرز تهیه کتلت روسی با مرغ
طرز تهیه کتلت روسی با مرغ

طرز تهیه کتلت روسی با مرغ

کتلت روسی با مرغ یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار کشور روسیه می باشد. برای مشاهده آموزش طرز تهیه کتلت روسی با مرغ در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم کتلت روسی با مرغ

  • ران و سینه مرغ : ۶۰۰ گرم
  • پیاز : ۱ عدد بزرگ
  • سیر : ۱ حبه
  • نان تست : ۵ عدد
  • شیر : ½ پیمانه سرخالی
  • کره : ۳۰ گرم
  • سس مایونز : ۲ قاشق غذاخوری
  • پاپریکا : ۱ قاشق غذاخوری
  • جعفری : ½ پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

برای تهیه این کتلت خوشمزه ابتدا نان های تست را در یک ظرف مناسب قرار دهید و سپس شیر را به آن اضافه کنید. این ظرف را کنار بگذارید تا نان تست و شیر به خوبی با هم خیس بخورند و کاملا نرم شوند.

در قدم بعد پیاز و سیر را رنده کنید. یک تابه بردارید و مقداری کره در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از ذوب شده کره ها، سیر و پیاز را به تابه اضافه کنید و تف دهید.

حال مقداری زردچوبه بریزید و کمی تف دهید تا مواد با هم ترکیب شوند. سپس تابه را از روی حرارت بردارید. در ادامه تکه های مرغ و نان های تست را در مخلوط کن بریزید و پس از چرخ شدن آن ها را در یک ظرف مناسب قرار دهید.

در مرحله بعد پیاز تف داده شده را به ظرف اضافه کنید. جعفری های خرد شده را نیز به همین ترتیب اضافه کنید. سپس سس مایونز را همرا با پاپریکا و مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید تا کل مایه با هم ترکیب و یکدست شود.

حال در آخرین مرحله از طرز تهیه کتلت روسی با مرغ، یک تابه روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. سپس به اندازه یک نارنگی از مواد بردارید و دو طرف مواد را سرخ کنید. حال کتلت شما آماده است. نوش جان

جمع بندی

کتلت یکی از غذاهای ساده و خوشمزه می باشد که معمولا در وعده های غذایی شام و ناهار سرو می شود. اگر می خواهید طرز تهیه کتلت سیب زمینی ساده و خانگی با طعمی بی نظیر را به روش های مختلف یاد بگیرید، این مقاله را مطالعه کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه کتلت مخصوص چگونه است؟

طرز تهیه کتلت مخصوص و خوشمزه بسیار ساده است به شرطی که تمام مراحلی که در این مقاله ذکر شده است رعایت شود.

طرز تهیه کتلت پفکی چگونه است؟

برای تهیه کتلت ترد و پفکی به روش بازاری کافیست مواد کتلت را با حرارت بالا سرخ کنید تا کتلت شما سرخ و خوشمزه شود.

طرز تهیه کتلت ساده سیب زمینی به چه صورت می باشد؟

برای تهیه کتلت سیب زمینی ساده کافیست گوشت چرخ کرده را از لیست مواد حذف کنید و ادامه مراحل گفته شده را نیز انجام دهید.