طرز تهیه قیمه سیب زمینی

خورش قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب در بین ایرانیان می باشد که بیشتر در مراسم و ایام های مذهبی مانند ماه محرم به صورت نذری در بین مردم پخش می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و خوشمزه مثل نذری با مرغ و گوشت تا انتهای این مقاله با […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

خورش قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی و محبوب در بین ایرانیان می باشد که بیشتر در مراسم و ایام های مذهبی مانند ماه محرم به صورت نذری در بین مردم پخش می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و خوشمزه مثل نذری با مرغ و گوشت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم قیمه سیب زمینی

  • گوشت خورشتی : ۳۰۰ گرم
  • لپه : ۱۵۰ گرم
  • پیاز : ۲ عدد متوسط
  • سیب زمینی : ۲ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی : ۴ عدد
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زعفران دم کرده : ۱ قاشق غذاخوری

توجه داشته باشید میزان مقادیر ذکر شده برای طرز تهیه خورش قیمه برای ۴ نفر می باشد در صورتی که به دنبال طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۸ نفر هستید باید مواد اولیه را دو برابر تهیه کنید.

برای مشاهده لیست کاملی از پرطرفدارترین و معروف ترین غذاهای ایرانی، به صفحه انواع غذاهای ایرانی مراجعه کنید.

طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی
طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی

طرز تهیه خورشت قیمه سیب زمینی

طرز تهیه خورشت قیمه مجلسی مثل رستورانی به این صورت می باشد که ابتدا باید لپه ها را قبل از شروع پخت قیمه ساده، به مدت چند ساعت در یک ظرف مناسب خیس کنید تا به طور کامل نفخ آن از بین برود و زودتر پخته شود. لاذم به ذکر است که برای طرز تهیه قیمه دونفره کافیست از نصف مقدار لپه ها استفاده کنید.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه خورش قیمه خوشمزه و جا افتاده به روش رستورانی این است که لپه ها را از شب قبل خیس کنید و در طول این مدت آب ظرف را چندین بار عوض کنید.

در دومین مرحله از طرز تهیه قیمه خوشمزه، پیاز ها را پوست بگیرید، بشویید و به صورت ریز خرد کنید. سپس آن ها را با مقدار کمی روغن در قابلمه مورد نظر تف دهید تا زمانی که پیازها سبک و طلایی شوند.

در مرحله بعد مقداری زردچوبه روی پیازها بریزید و مجددا تف دهید تا زردچوبه به طور کامل با پیاز ترکیب شود.

پیشنهاد ویژه : تحقیق در مورد غذای محلی

طرز تهیه قیمه با گوشت گوسفندی
طرز تهیه قیمه با گوشت گوسفندی

طرز تهیه قیمه با گوشت گوسفندی

برای طرز تهیه قیمه ساده با گوشت می توانید از گوشت گوساله یا گوشت گوسفندی استفاده کنید. در ادامه گوشت را به اندازه متوسط خرد کنید.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه خورش قیمه مجلسی با طعمی عالی و بینظیر، نحوه خرد کردن گوشت است. در صورتی که گوشت به صورت ریز خرد شود بر زیبایی ظاهر خورشت تاثیر می گذارد و برعکس اگر درشت خرد شود، باعث می شود که گوشت خورشت دیرتر بپزد.

اگر قصد دارید از گوشت گوسفندی استفاده کنید، سعی کنید قطعات گوشت را بزرگتر خرد کنید چرا که این نوع گوشت بعد از پخته سدن کمی جمع تر می شود. حال گوشت های خرد شده را به پیازها اضافه کنید.

با مراجعه به صفحه آشپزی سنتی می توانید طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه و سنتی را زیر نظر اساتید مجرب و متخصص آموزش ببینید.

طرز تهیه قیمه برای ۴ نفر

در این مرحله از طرز تهیه قیمه ساده، اجازه دهید تا گوشت به مدت ۱ الی ۲ دقیقه سرخ شود. این امر باعث خوشرنگ تر شدن خورشت می شود. از طرفی دیگر توجه داشته باشید که تف دادن بیش از حد گوشت در قیمه مجلسی باعث دیر پز شدن آن می شود.

توجه داشته باشید که برای طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۱۰ نفر باید به میزان بیشتری از گوشت استفاده کنید.

در ادامه بعد از سرخ شدن گوشت، مقداری رب گوجه فرنگی به خورشت اضافه کنید. حال رب گوجه فرنگی را خوب تف دهید تا طعم خامی آن از بین برود و کمی تیره رنگ شود.

این کار باعث خوشرنگ شدن و خوش طعم تر شدن خورشت می شود و به همین دلیل یکی از نکات مهم در طرز تهیه خورش قیمه نذری و خوشرنگ با طعمی بی نظیر می باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر به آشپزی علاقه مند هستید و می خواهید این مهارت را در بهترین آموزشگاه آشپزی یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم دوره موزش آشپزی آریا تهران را تجربه کنید.

طرز تهیه قیمه مجلسی
طرز تهیه قیمه مجلسی

طرز تهیه قیمه مجلسی

در این مرحله از طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۵ نفر توجه داشته باشید که رب گوجه نباید بسوزد چرا که باعث بد مزه شدن خورشت می شود. بعد از تف دادن رب گوجه فرنگی، ۴ لیوان آب در قابلمه بریزید و حرارت زیر آن را زیاد کنید تا زمانی که آب به جوش بیاید.

بعد از به جوش آمدن آب، حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا گوشت به طور کامل پخته شود. برای پختن گوشت در این مرحله ۱٫۵ الی ۲ ساعت زمان لازم دارید.

نکته : در صورتی که می خواهید قیمه نذری برای ۸۰ نفر درست کنید زمان بیشتری برای پختن گوشت نیاز دارید.

در مقالات آشپزی آریا تهران می توانید با طرز تهیه بهترین غذاهای مجلسی آشنا شوید.

در این فاصله لپه ها را با نصف پیاز و مقداری آب در یک قابلمه مجزا بریزید تا کامل پخته شوند. فراموش نکنید که بعد از پخت لپه ها، آب آن را دور بریزید.

یکی از نکات کلیدی در طرز تهیه خورشت قیمه جا افتاده و مجلسی در خانه، پختن گوشت و لپه به طور جداگانه می باشد. توجه داشته باشید اضافه کردن لپه ها در مراحل پایانی پخت خورشت باعث خوش طعم شدن آن می شود.

بهتر است برای خوشمزه تر شدن قیمه نذری برای ۱۰۰۰ نفر از این نکته غافل نشوید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید آشپزی را به صورت حرفه ای و کاملا کاربردی یاد بگیرید و از این طریق در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید پیشنهاد می کنیم در دوره آشپزی ملل آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۶ نفر

در این مرحله تخم های درون لیموعمانی ها را خارج کنید. برای جلوگیری از تلخ شدن خورشت بعد از پخته شدن کامل گوشت لیموها همراه با لپه به خورشت اضافه کنید.

بعد از اضافه کردن لیموعمانی و لپه به خورشت، زعفران دم کرده را همراه با مقداری نمک و فلفل سیاه به قیمه اضافه کنید.

یکی از نکات بسیار مهم در طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۱۲ نفر، اضافه کردن دارچین به خورشت می باشد که باعث خوش طعم شدن آن می شود. برای این کار می توانید در اواسط پخت خورشت به آن ۱ عدد چوب دارچین اضافه کنید.

برای یادگیری تمام فوت و فن های کباب کوبیده به روش رستورانی، مقاله طرز تهیه کباب کوبیده بدون ریزش را مطالعه کنید.

طرز تهیه قیمه شمالی
طرز تهیه قیمه شمالی

طرز تهیه قیمه شمالی

پس از اضافه کردن چاشنی و طعم دهنده به خورشت بهتر است حرارت زیر خورشت را کم تر کنید تا خورشت با حرارت ملایم پخته شود و جا بیفتد.

در این فاصله می توانید سیب زمینی ها را به صورت خلالی خرد کنید، با آب سرد بشویید و سپس خشک کنید. یک تابه مناسب بردارید و سیب زمینی های خلال شده را در آن سرخ کنید. در هنگام پخت سیب زمینی ها می توانید به آن کمی زردچوبه نیز اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه : طرز تهیه مرغ بریان

حال خورشت قیمه آماده است. می توانید آن را از روی حرارت بردارید و به همراه برنج و سیب زمینی سرو کنید. نوش جان

نکته : در صورتی که به دنبال دستور پخت قیمه نذری برای ۵۰۰ نفر هستید، می توانید طبق مراحلی که گفته شده انجام دهید.

طرز تهیه قیمه بادمجان

یکی از اصلی ترین تفاوت میان قیمه بادمجان و قیمه سیب زمینی همانطور که از اسمش پیداست، استفاده از بادمجان در خورشت است. در طرز تهیه قیمه بادمجان که در لیست خوشمزه ترین غذاهای دنیا قرار دارد، باید بادمجان ها را به صورت جداگانه سرخ کنید و سپس در انتهای پخت قیمه به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه روی حرارت بماند و پخته شود. سپس می توانید خورشت را همراه با برنج و دیگر مخلفات سرو کنید.

طرز تهیه قیمه سیب زمینی با مرغ
طرز تهیه قیمه سیب زمینی با مرغ

طرز تهیه قیمه سیب زمینی با مرغ

اگر دوست ندارید به هر دلیل از گوشت در تهیه قیمه استفاده کنید می توانید گوشت مرغ را جایگزین آن کنید. برای این کار شما به مقداری سینه مرغ نیاز دارید. در طرز تهیه قیمه سیب زمینی با مرغ نیاز نیست مرغ و لپه ها به صورت جدا گانه پخته شوند.

بعد از تف دادن پیاز، لپه ها را به آن اضافه کرده و پس از سرخ شدن لپه ها مقدار کمی رب گوجه به قابلمه اضافه کنید تا خورشت شما خوشرنگ شود. سپس می توانید تکه های سینه مرغ را به قابلمه اضافه کرده و مجددا تف دهید.

حال مقدار ۴ لیوان آب را همراه با نمک و ادویه به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا مرغ به مدت ۲ الی ۳ ساعت پخته شود. توجه داشته باشید در طرز تهیه خورش قیمه با مرغ در زودپز به مدت زمان کمتری برای پخت مرغ و لپه نیاز دارید. در ادامه می توانید طبق مراحلی که در ابتدای مقاله توضیح داده ایم پیش بروید.

طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۲۵ نفر

برای طرز تهیه قیمه مجلسی برای ۲۵ نفر ابتدا باید مواد زیر را تهیه کنید.

  • برنج : ۳/۵ تا ۴ کیلوگرم
  • گوشت : ۲ کیلوگرم
  • لپه : ۱ کیلو
  • پیاز : ۱/۵ کیلوگرم
  • رب : ۷۵۰ گرم
  • پیاز داغ : نیم کیلو
  • سیب زمینی : ۲ کیلوگرم
  • زعفران : نیم مثقال
  • لیمو عمانی : ۱۵۰ گرم
  • گلاب : ۱/۴ پیمانه
  • روغن : ۲/۵ کیلوگرم
  • زردچوبه : ۱۲ گرم

توجه داشته باشید این مقادیر برای تعدا ۲۵ نفر مناسب می باشد. اگر به دنبال طرز تهیه قیمه نذری برای ۳۰ نفر هستید، بهتر است از میزان بیشتری از این مواد استفاده کنید.

مواد لازم برای قیمه نذری برای ۲۰۰ نفر

مواد لازم برای قیمه نذری برای ۲۰۰ نفر شامل موارد زیر می باشد:

  • گوشت گوسفندی : ۲۰ کیلوگرم
  • لپه : ۳٫۵ کیلوگرم
  • پیاز : ۸ کیلوگرم
  • رب گوجه فرنگی : ۴ کیلوگرم
  • بادمجان : ۲۰ کیلوگرم
  • سیب زمینی : ۱۵ کیلوگرم
  • زعفران : ۱ مثقال
  • چوب دارچین لوله ای : ۱۰ عدد
  • پرک لیمو عمانی : ۲ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی : ۱۰ عدد
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

در صورتی که به دنبال مواد لازم برای قیمه نذری برای ۱۰۰ نفر یا مواد لازم برای قیمه نذری برای ۱۵۰ نفر هستید، می توانید از نصف مقادیری که گفته شده استفاده کنید.

جمع بندی

یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهایی که در ایام ها و مناسبت های مذهبی مانند ماه محرم تهیه می شود، خورشت قیمه است که در این مقاله طرز تهیه خورش قیمه مجلسی و خوشرنگ با طعم بسیار عالی را به صورت مرحله به مرحله به شما عزیزان آموزش داده ایم.

سوالات متداول

طرز تهیه قیمه خوشمزه چگونه است؟

برای یادگیری تمام فوت و فن های طرز تهیه خورش قیمه خوشمزه و جا افتاده به روش رستورانی پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

نکته مهم در طرز تهیه خورش قیمه نذری چیست؟

یکی از نکات مهمی که در هنگام پخت این خورشت خوشمزه نباید از آن غافل شوید این است که گوشت و لپه را به طور جدا گانه بپزید.

طرز تهیه قیمه بادمجان چگونه است؟

برای تهیه قیمه بادمجان کافیست بادمجان ها را به صورت مجزا سرخ کرده و در مراحل پایانی پخت به خورشت قیمه اضافه کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا بادمجان ها پخته شوند و نوش جان کنید.