طرز تهیه فسنجان

یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین انواع غذاها در بین ایرانیان می باشد که به روش های متنوعی درست می شود. این غذا به سلطان خورشت ها معروف است و به همین جهت در بسیاری از مجالس و مهمانی ها سرو می شود. برای یادگیری طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ خوشمزه مرحله به مرحله […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین انواع غذاها در بین ایرانیان می باشد که به روش های متنوعی درست می شود. این غذا به سلطان خورشت ها معروف است و به همین جهت در بسیاری از مجالس و مهمانی ها سرو می شود. برای یادگیری طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ خوشمزه مرحله به مرحله تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم فسنجان

  • سینه یا ران مرغ : ۴ تکه
  • گردوی چرخ شده : ۴۰۰ گرم
  • رب انار : ۴ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی : ۱٫۵ قاشق غذاخوری
  • پیاز : ۲ عدد
  • شکر : ۱قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

نکته : مقادیر گفته شده برای ۴ نفر می باشد. برای طرز تهیه فسنجان با مرغ برای ۶ نفر می بایست از مقدار بیشتری از این مواد استفاده کنید.

برای مشاهده لیست کاملی از طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی خوشمزه، سری به مقالات آشپزی آریا تهران بزنید.

طرز تهیه فسنجان مرغ
طرز تهیه فسنجان مرغ

طرز تهیه فسنجان مرغ

طرز تهیه خورش فسنجان به این صورت می باشد که ابتدا پیازها را باید به صورت نگینی ریز خرد کنید و سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید و سپس پیازها را به آن اضافه کنید و خوب تف دهید.

در مرحله دوم طرز تهیه خورشت فسنجون که یکی از پرطرفدارترین غذاها در لیست انواع غذاهای ایرانی می باشد، به پیازها کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و دوباره تف دهید تا زمانی که عطر و بوی ادویه ها خارج شود. در این مرحله تکه های گوشت مرغ را به قابلمه اضافه کنید و دوباره تف دهید تا مرغ به خوبی سرخ شود.

بعد از سرخ شدن تمام قسمت های مرغ، ۳ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و تا زمانی که آب شروع به جوشیدن کند، صبر کنید. در این حین کف سفید رنگ را از روی سطح قابلمه با قاشق بردارید و دور بریزید.

در این قسمت از طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ، درب قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا تکه های مرغ به مدت ۳۰ دقیقه در قابلمه بپزند. در این فاصله یک قابلمه را به همراه مقداری روغن روی حرارت بگذارید و گردوی چرخ شده را به آن اضافه کنید و کمی تف دهید تا رنگ گردو کمی تیره شود. توجه داشته باشید مقدار گردو فسنجان برای ۴ نفر، ۴۰۰ گرم می باشد.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری مهارت آشپزی از مبتدی تا پیشرفته زیر نظر اساتید برتر کشور پیشنهاد می کنیم دوره آموزش آشپزی آریا تهران را تجربه کنید.

طرز تهیه فسنجان مجلسی

در این مرحله از طرز تهیه خورش فسنجون با مرغ مجلسی، به قابلمه حاوی گردو یک پیمانه آب سرد اضافه کنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم پخته شود و روغن بیندازد.

در این مرحله بعد از روغن انداختن گردوها، رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند. در صورت تمایل می توانید رب گوجه فرنگی را کمی تف دهید و سپس اضافه کنید تا بوی خامی آن از بین برود.

بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از اضافه کردن رب انار و رب گوجه فرنگی، مرغ نیم پز شده را به قابلمه حاوی گردو و رب اضافه کنید و در ادامه ۲ لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا خورشت به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ملایم پخته شود.

غذاهای محلی یکی از محبوب ترین نوع غذاها می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. برای آشنایی با انواع غذاهای استان های مختلف پیشنهاد می کنیم مقاله تحقیق در مورد غذای محلی را مطالعه کنید.

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای 4 نفر
طرز تهیه فسنجان با مرغ برای ۴ نفر

طرز تهیه فسنجان با مرغ برای ۴ نفر

پس از گذشت ۳۰ دقیقه خورشت شما آماده خوردن است ابتدا آن را تست کنید و کمی نمک به خورشت اضافه کنید.

نکته : برای طرز تهیه فسنجان ترش با مرغ نیازی به اضافه کردن شکر نیست اما در صورتی که دوست دارید خورشت طعم ملسی داشته باشد می توانید کمی شکر به آن اضافه کنید.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی با مرغ و طعمی بی نظیر این است که برای خوشمزه تر شدن و جا افتادن خورشت بهتر است با حرارت ملایم پخته شود. در آخر خورشت را در ظرف مناسب بریزید و همراه با برنج نوش جان کنید.

با مراجعه به دوره آشپزی سنتی آریا تهران می توانید تمام فوت و فن های غذاهای سنتی را یاد بگیرید و به طور حرفه ای انواع غذاهای سنتی درست کنید.

طرز تهیه فسنجان با گوشت برای ۴ نفر

طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی بسیار ساده است و مراحل تهیه آن تقریبا مشابه مراحلی است که در بالا ذکر شد با این تفاوت که به جای مرغ باید از گوشت گوسفندی استفاده کنید.

به این صورت که پس از تف دادن پیازها، تکه های گوشت را به قابلمه اضافه کنید و سپس تف دهید و مقداری آب به آن اضافه کنید و صبر کنید تا گوشت کاملا پخته شود. بعد از پخته شدن گوشت گردوها را اضافه کنید و سپس رب انار و در صورت تمایل کمی شکر به آن اضافه کنید.

برای مشاهده آموزش طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت ماهیچه نیز می توانید مراحل ذکر شده را به همین ترتیب انجام دهید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید آشپزی را از صفر شروع کنید و از این طریق وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید، پیشنهاد می کنیم در دوره آشپزی ملل آریا تهران را از دست ندهید.

فیلم طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی

اگر به دنبال مشاهده فیلم مراحل پخت این غذای خوشمزه هستید، در این مکان به زودی علاوه بر فیلم طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی، فیلم طرز تهیه فسنجون با گوشت قرمز نیز قرار خواهد گرفت.

نکات مهم در طرز تهیه فسنجان با گوشت

در اولین مورد از نکات مهم در طرز تهیه فسنجان با گوشت، باید به این نکته اشاره کنیم که بهتر است گردوها با آب سرد پخته شوند و سپس به گوشت اضافه شوند. چرا که اضافه کردن آب سرد باعث دیر پز شدن گوشت می شود.

در طرز تهیه فسنجان با گوشت برای ۶ نفر و همینطور طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت برای ۱۰ نفر فراموش نکنید که از گوشت بیشتری استفاده کنید. برای تهیه این خورشت خوشمزه می توانید از گوشت خورشتی یا گوشت استخوان دار استفاده کنید.

در صورتی که این خورشت را به صورت ملس دوست دارید، می توانید به جای شکر به آن مقداری شیره انگور اضافه کنید.

یکی دیگر از انواع غذاهای مجلسی و خوشمزه مرصع پلو می باشد که به جواهر پلو نیز معروف است. برای یادگیری طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی، مقاله طرز تهیه مرصع پلو را مطالعه کنید.

برای آموزش طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی به همراه فوت و فن‌ها در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

طرز تهیه فسنجون مجلسی با گوشت قلقلی
طرز تهیه فسنجون مجلسی با گوشت قلقلی

طرز تهیه فسنجون مجلسی با گوشت قلقلی

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی به این صورت می باشد که ابتدا باید گردو را آسیاب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و کمی تف دهید. سپس مقداری آب سرد به آن اضافه کنید تا روغن گردو خارج شود و خورشت روغن بیندازد.

سپس به آن رب انار اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید تا قابلمه بر روی حرارت ملایم باقی بماند. فراموش نکنید هر ۱۰ دقیقه یکبار مواد را هم بزنید تا ته نگیرد. در این فاصله برای طرز تهیه فسنجان با گوشت قلقلی، گوشت چرخ کرده را همراه با پیاز و ادویه ها ورز دهید و آن ها را قلقلی کنید.

پیشنهاد ویژه : برای مشاهده آموزش طرز تهیه قیمه نثار قزوینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی، مقاله طرز تهیه قیمه نثار را مطالعه کنید.

در ادامه طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی و رب انار مجلسی، گوشت های قلقلی شده را در یک قابلمه قرار دهید و به آن مقداری روغن اضافه کنید و کاملا تف دهید. در یک ربع آخر پخت، زمانی که خورشت در حال جوشیدن است گوشت قلقلی، پیاز و شکر را به آن اضافه کنید و کمی اجازه دهید تا خورشت جا بیفتد و سپس آن را نوش جان کنید..

طرز تهیه فسنجان شمالی با گوشت

فسنجان شمالی یکی از خوشمزه ترین غذاهای دنیا و لذیذ ترین غذاهای استان گیلان می باشد که معمولا به صورت ترش تهیه می شود. به همین دلیل در طرز تهیه فسنجون شمالی خوشمزه باید از رب انار ترش استفاده کنید. فراموش نکنید که برای ترش یا شیرین کردن فسنجان شمالی از هیچ چیز دیگری به غیر از رب انار استفاده نکنید.

یکی از نکات مهمی که می توانید در طرز تهیه فسنجان شمالی از آن استفاده کنید این است که مرغ را همراه با رب اناز بپزید تا رب انار به خورد مرغ برود و طعم خوشمزه تری به خود بگیرد.

برای خوش عطر و طعم شدن خورشت فسنجان شمالی می توانید در ۲۰ دقیقه آخر پخت، به آن مقداری گلپر اضافه کنید.

برای روغن انداختن خورشت می توانید در طول مراحل پخت به آن تعدادی یخ اضافه کنید.

مسما بادمجان یکی از خورشت های معروف و اصیل شمالی می باشد که با دستورهای متنوعی طبخ می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه خورش مسما بادمجان خوشمزه و مجلسی مرحله به مرحله، مقاله طرز تهیه مسما بادمجان را مطالعه کنید.  

طرز تهیه فسنجون شمالی بدون پیاز

در صورتی که دوست ندارید در تهیه خورشت فسنجان شمالی از پیاز استفاده کنید، می توانید از پودر پیاز استفاده کنید تا مرغ طعم خوشمزه تری به خود بگیرد.

طرز تهیه فسنجان شمالی با اردک
طرز تهیه فسنجان شمالی با اردک

طرز تهیه فسنجان شمالی با اردک

برای تهیه فسنجان با گوشت اردک به نصف یک عدد اردک، ۳۰۰ گرم مغز گردو آسیاب شده، ۲ عدد پیاز متوسط، ۱ قاشق غذاخوری رب انار، نمک، دارچین و روغن به مقدار کافی نیاز دارید.

برای طرز تهیه فسنجان شمالی با اردک، ابتدا اردک را در یک قابلمه مناسب قرار دهید و سپس ۵ الی ۶ لیوان آب بر روی آن بریزید و بر روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس زمانی که آب به جوش آمد، زردچوبه روی آن بریزید.

در این مرحله ۱ عدد پیاز را ۴ قاچ کنید و در قابلمه حاوی اردک بریزید. برای پخت اردک تقریبا ۱ الی ۱.۵ زمان لازم است. در قدم بعد ۱ پیاز دیگر بردارید و آن را به صورت ریز رنده کنید و با مقداری روغن تف دهید. حال مغز گردو آسیاب شده را اضافه کنید و مجددا تف دهید. سعی کنید حرارت زیر گردوها را ملایم کنید تا گردوها نسوزند.

حال رب انار را اضافه کنید و مجددا تف دهید سپس آب اردک را اضافه کنید و زمانی که آب اردک به جوش آمد نصف قاشق چایخوری دارچین به آن اضافه کنید. بهتر است حرارت زیر ظرف را کم کنید تا خورشت شما جا بیفتد، روغن بیندازد و خوشمزه تر شود. خورشت شما آماده است. نوش جان

طرز تهیه فسنجان با گوشت غاز

در صورتی که تمایل دارید در تهیه این خورشت فسنجان از گوشت غاز استفاده می کنید می توانید طبق مراحل بالا آن را تهیه کنید با این تفاوت که به جای استفاده از گوشت اردک، از گوشت غاز استفاده کنید.

جمع بندی

فسنجان یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین غذاها در بین ایرانیان می باشد که معمولا در مهمانی ها و مجالس سرو می شود و به روش های متنوعی درست می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ مجلسی و با طعم بسیار عالی به صورت مرحله به مرحله این مقاله را از دست ندهید.

سوالات متداول

طرز تهیه فسنجان مجلسی چگونه است؟

اگر می خواهید طرز تهیه خورش فسنجان با مرغ مجلسی و با طعم بسیار عالی را یاد بگیرید، این مقاله را مطالعه کنید تا با تمام فوت و فن های فسنجان آشنا شوید.

طرز تهیه فسنجون مجلسی با گوشت قلقلی به چه صورت می باشد؟

برای تهیه فسنجان با گوشت قلقلی بهتر است از گوشت خورشتی یا گوشت استخوان دار استفاده کنید که مراحل آن را به طور کامل در این مقاله توضیح داده ایم.

طرز تهیه فسنجون شمالی چگونه است؟

در تهیه فسنجان شمالی فراموش نکنید که برای ترش یا شیرین کردن خورشت به جزء رب انار ترش از هیچ چیز دیگری استفاده نکنید و مرغ را به همراه رب انار بپزید تا طعم خوشمزه تری به خود بگیرد.