طرز تهیه مسما بادمجان

مسما بادمجان یکی از خورش های معروف و اصیل شمالی می باشد که با دستورهای متنوعی طبخ می شود. در این مقاله از آریا تهران با آموزش طرز تهیه خورش مسما بادمجان خوشمزه و مجلسی همراه شما هستیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. مواد لازم مسما بادمجان در مقاله انواع غذاهای […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

مسما بادمجان یکی از خورش های معروف و اصیل شمالی می باشد که با دستورهای متنوعی طبخ می شود. در این مقاله از آریا تهران با آموزش طرز تهیه خورش مسما بادمجان خوشمزه و مجلسی همراه شما هستیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم مسما بادمجان

  • مرغ : ۲ تکه بزرگ
  • گوجه فرنگی : ۲ عدد
  • زعفران دم کرده : به مقدار کافی
  • زردچوبه و ادویه کاری : به مقدار کافی
  • فلفل سیاه و نمک : به مقدار کافی
  • پیاز نگینی : ۱ عدد
  • غوره : نصف پیمانه
  • بادمجان قلمی : ۴ عدد
  • رب گوجه فرنگی : یک و نیم قاشق غذا خوری

در مقاله انواع غذاهای ایرانی می توانید لیست کاملی از پرطرفدارترین و معروف ترین غذاهای ایرانی را مشاهده کنید.

طرز تهیه مسما بادمجان
طرز تهیه مسما بادمجان

طرز تهیه مسما بادمجان

طرز تهیه مسما بادمجان مجلسی با مرغ به این صورت می باشد که ابتدا بعد از شستن بادمجان ها پوست آن ها را بگیرید و سر آن ها را جدا کنید. سپس با استفاده از یک چاقو یک برش عمودی روی بدنه بادمجان بیندازید.

بهتر است بادمجان ها به مدت ۱ ساعت در آب نمک غلیظ قرار بگیرند تا تلخی آن ها از بین برود. بعد از گذشت ۱ ساعت بادمجان ها را با آب گرم بشویید و خشک کنید و در ظرفی بگذارید. یک تابه بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود.

بعد از سرخ شدن بادمجان ها، آن ها را از تابه خارج کنید و سپس تکه های مرغ را در همان تابه بیندازید و کمی نمک و زردچوبه به آن اضافه کنید. تکه های مرغ باید کاملا طلایی و برشته شوند.

اگر به غذاهای محلی علاقه مند هستید و می خواهید با انواع غذاهای محلی خوشمزه استان های مختلف آشنا شوید به صفحه تحقیق در مورد غذای محلی مراجعه کنید.

در قدم بعد پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. بعد از سرخ شدن کامل مرغ آن را از تابه خارج کرده و حالا پیاز خرد شده را به تابه اضافه کنید و تف دهید تا زمانی که پیاز طلایی و سرخ شود.

در این قسمت به پیازها ادویه اضافه کنید و دوباره آن را تف دهید تا عطر و بوی آن خارج شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و مجددا تف دهید تا رنگ آن تغییر کند. حال ۳ پیمانه آب جوش را بر روی سس رب گوجه ها بریزید و اجازه دهید تا سس به جوش آید.

برای تهیه مسما بادمجان با رب انار می توانید به جای استفاده از رب گوجه از رب انار استفاده کنید. برای این کار سه قاشق رب انار را در سه پیمانه آب جوش حل کنید و روی پیازها بریزید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری صفر تا صد مهارت آشپزی به صورت کاربردی زیر نظر اساتید برتر کشور و دریافت مدرک فنی حرفه ای، دوره آموزش آشپزی آریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه مسما بادمجان با مرغ
طرز تهیه مسما بادمجان با مرغ

طرز تهیه مسما بادمجان با مرغ

در این مرحله تکه های مرغ سرخ شده را به سس اضافه کنید و به مدت ۲ ساعت صبر کنید تا خورشت با حرارت کم جا بیفتد و در این فاصله ۲ تا ۳ مرتبه مرغ ها را زیر و رو کنید.

بعد از اینکه تکه های مرغ کاملا پخته شدند و خورشت به روغن افتاد، بادمجان هایی که از قبل سرخ کرده اید و گوجه فرنگی ها و غوره ها را به تابه اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید در این مرحله به خورشت مقداری آبغوره اضافه کنید.

گوجه فرنگی ها را بشویید و درسته به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید تا همه مواد به مدت ۳۰ دقیقه کامل بپزند. حال خورشت شما آماده است و می توانید ان را همراه با برنج زعفرانی میل کنید.

غذاهای سنتی یکی از غذاهای پرطرفدار در ایران می باشد. برای یادگیری انواع غذاهای سنتی به صورت کاربردی زیر نظر اساتید مجرب، به صفحه آشپزی سنتی مراجعه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خورش مسما بادمجان مجلسی با مرغ

یکی از نکات مهم در طرزتهیه مسما بادمجان این است که بادمجان ها را بعد از پوست گرفتن حتما به مدت ۳۰ دقیقه در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن ها گرفته شود و سپس آن ها را آبکشی کرده و سرخ کنید.

در صورت تمایل می توانید به جای استفاده از رب در این غذا از زعفران استفاده کنید و خورشت را با آن تهیه کنید.

می توانید از مقداری چوب دارچین استفاده کنید تا رنگ خورش تغییر نکند.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه خورشت مسما بادمجان، سرخ شدن و طلایی شدن گوشت مرغ می باشد. ابتدا باید تکه های مرغ به خوبی سرخ شوند و سپس با مقداری آب بر روی حرارت متوسط پخته شود.

از دیگر نکات در تهیه مسما بادمجان مجلسی این است که برای جلوگیری از له شدن بادمجان ها، می توانید کلاهک بالای آن‌ها را نکنید.

پیشنهاد ویژه : مقالات آشپزی

بهتر است در طرز تهیه خورش مسما بادمجان از گوشت قرمز استفاده نکنید.

در صورتی که نمی خواهید گوجه فرنگی ها له نشوند می توانید آن ها را به دو قسمت تقسیم کنید و در ۱۰ دقیقه آخر پخت اضافه کنید. بهتر است اندازه گوجه فرنگی ها متوسط باشد.

طرز تهیه خورش مسما بادمجان با گوشت
طرز تهیه خورش مسما بادمجان با گوشت

طرز تهیه خورش مسما بادمجان با گوشت

طرز تهیه مسما بادمجان با گوشت قرمز یکی دیگر از روش های پخت مسما بادمجان می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد. برای تهیه خورش مسما بادمجان با گوشت شما به ۳۰۰ گرم گوشت نیاز دارید. طرز تهیه خورش مسما بادمجان با گوشت مشابه طرز تهیه مسما بادمجان با مرغ می باشد با این تفاوت که به جای مرغ می توانید از گوشت استفاده کنید.

به این منظور بعد از اینکه پیاز ها را سرخ کردید به جای تکه های مرغ، گوشت را به تکه های کوچک تر تقسیم کنید و به پیاز اضافه کنید. سپس به همان ترتیب مابقی مراحل پخت را انجام دهید.

در صورت تمایل برای طرز تهیه مسما بادمجان با گوشت چرخ کرده می توانید ابتدا تکه های گوشت را چرخ کرده و سپس به پیاز اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین آموزشگاه آشپزی هستید تا بتوانید با دریافت مدرک فنی حرفه ای در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید، پیشنهاد می کنیم در دوره آشپزی ملل مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

مسما بادمجان شمالی

همانطور که گفتیم مسما بادمجان یکی از غذاهای معروف و خوشمزه شمالی است که از مرغ برای تهیه آن استفاده می شود. در برخی مواقع این خورشت با قیمه بادمجان و همینطور خورشت بادمجان اشتباه گرفته می شود و به همین دلیل یکی از سوالات پرتکراری که توسط بسیاری از کاربران مطرح می شود این است که فرق خورش بادمجان با مسما بادمجان در چیست؟

فرق خورش با مسما در این است که در قیمه بادمجان به جای سیب زمینی سرخ شده، از بادمجان سرخ شده استفاده می شود و در خورشت بادمجان از گوشت و بادمجان استفاده می شود.

مسما بادمجان نوعی خورشت شمالی است که در آن گوشت مرغ و بادمجان هر دو سرخ می شوند. یکی از نکات مهم در طرز تهیه خورشت مسمای بادمجان مجلسی و خوشمزه با مرغ و غوره این است که برای چاشنی مسما بادمجان از غوره های درشت استفاده کنید.

در مقاله خوشمزه ترین غذاهای دنیا می توانید با معروف ترین و پرطرفدارترین غذاهای دنیا آشنا شوید.

سعی کنید از سرکه یا آبلیمو بعنوان چاشنی در این غذا استفاده نکنید چرا که طعم مناسبی به خورشت نمی دهد.

طرز تهیه خورشت بادمجان ساده
طرز تهیه خورشت بادمجان ساده

طرز تهیه خورشت بادمجان ساده

خورشت بادمجان یکی از خورشت های خوشمزه و قدیمی می باشد. برای آموزش طرز تهیه خورشت بادمجان ساده در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم خورشت بادمجان:

  • گوشت خورشتی : ۴۰۰ گرم
  • بادمجان قلمی : ۸ عدد
  • پیاز متوسط : ۱ عدد
  • گوجه فرنگی : ۴ عدد
  • رب گوجه فرنگی : ۳ قاشق غذاخوری
  • لیمو عمانی : ۲ عدد اختیاری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه : به میزان لازم
  • روغن : به میزان لازم

ابتدا پوست بادمجان ها را بگیرید و آن ها را ورقه ای کنید و مقداری نمک روی آن ها بپاشید و در گوشه ای قرار دهید. در قدم بعد پیازها را رنده کنید و با مقداری روغن در قابلمه تف دهید. زمانی که پیازها تف خورد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید.

اگر به دنبال طرز تهیه قیمه نثار قزوینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی هستید، مقاله طرز تهیه قیمه نثار را از دست ندهید.

سپس گوشت را اضافه کنید و دوباره تف دهید تا زمانی که رنگ گوشت تغییر پیدا کند. برای تهیه خورشت بادمجان با مرغ دونفره می توانید در این مرحله به جای گوشت، از مقداری سینه یا فیله مرغ استفاده کنید.

در ادامه ۵ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا آب آن به جوش آید. کف حاصل روی آن را با قاشق بردارید و دور بریزید. در صورت تمایل یک لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ بزنید و در یک لیوان آب جوش قرار دهید تا تلخی آن از بین برود.

در این مرحله بادمجان ها را بشویید و آبکش کنید و آن ها را کاملا خشک کنید و در یک تابه آن ها را سرخ کنید. سپس گوجه ها را نصف کرده و در تابه ای که بادمجان ها را سرخ کرده اید بریزید و پس از سرخ کردن کنار بگذارید. علاوه بر این باید رب گوجه فرنگی را با روغن تف دهید تا زمانی که بوی خامی آن کاملا از بین برود.

بعد از گذشت نیم ساعت از پخته شدن گوشت، رب گوجه فرنگی تف داده شده را به آن اضافه کنید. سپس بعد از نیم ساعت دیگر لیمو عمانی ها را به همراه نمک و ادویه آن اضافه کنید و در آخر بعد از گذشت ۱۵ دقیقه بادمجان ها را به خورشت اصافه کنید. کمی صبر کنید تا خورشت جا بیفتد. حال خورشت شما آماده است و می توانید آن را سرو کنید.

طرز تهیه خورش بادمجان با لپه

برای تهیه خورشت بادمجان با لپه شما به ۲۰۰ گرم لپه نیاز دارید. ابتدا برای از بین بردن نفخ لپه ها، آن ها را به مدت ۲ ساعت قبل از پخت خیس کنید. سپس در مرحله ای که گوشت را تف دادید، لپه ها را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه کنید تا لپه ها سرخ شوند. در آخر چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا لپه و گوشت پخته شوند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم مسما بادمجان و خورشت بادمجان یکی از انواع غذاهای قدیمی و خوشمزه ایرانی می باشد که طرفداران بسیاری دارد. برای یادگیری این غذای خوشمزه و اصیل در این مقاله طرز تهیه خورش مسما بادمجان خوشمزه به روش سنتی و همینطور طرز تهیه خورشت بادمجان ساده و خوشمزه را توضیح داده ایم.

سوالات متداول

دستور پخت مسما بادمجان با گوشت چگونه است؟

دستور پخت مسما بادمجان با گوشت تقریبا مشابه طرز تهیه مسما بادمجان با مرغ می باشد با این تفاوت که به جای مرغ، باید از تکه های گوشت استفاده کنید. برای مشاهده دستور پخت مسما بادمجان با گوشت این مقاله را مشاهده کنید.

فرق خورش بادمجان با مسما بادمجان در چیست؟

در خورشت بادمجان از گوشت و بادمجان آبپز شده استفاده می شود در حالی که در مسما بادمجان هم گوشت و هم بادمجان به طور مجزا سرخ شده و بعد با هم ترکیب می شوند.

نکات مهم در طرز تهیه مسما بادمجان مجلسی چیست؟

یکی از نکات مهم در طرزتهیه مسما بادمجان مجلسی این است که بادمجان ها را بعد از پوست گرفتن حتما به مدت ۳۰ دقیقه در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن ها از بین برود و سپس آن ها را آبکشی کرده و سرخ کنید.