طرز تهیه مرصع پلو

مرصع پلو یکی انواع غذاهای خوشمزه و معروف است که در بسیاری از مهمانی ها و مجالس خاص سرو می شود. امروز در این مقاله از آریا تهران با آموزش طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی همراه شما هستیم، بنابراین برای یادگیری این غذای خوشمزه و سنتی تا انتهای این مقاله […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

مرصع پلو یکی انواع غذاهای خوشمزه و معروف است که در بسیاری از مهمانی ها و مجالس خاص سرو می شود. امروز در این مقاله از آریا تهران با آموزش طرز تهیه مرصع پلو خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی همراه شما هستیم، بنابراین برای یادگیری این غذای خوشمزه و سنتی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مرصع پلو چیست

مرصع پلو یکی از خوشمزه ترن و بهترین انواع غذاهای ایرانی می باشد که به دلیل زیبایی ظاهری آن بیشتر در مهمانی ها و مجالس های خاص سرو می شود.

بسیاری از افراد فکر می کنند که مرصع پلو قزوینی کار بسیار دشواری است در صورتی که طرز تهیه این غذای مجلسی بسیار ساده است و با رعایت یک سری نکات ساده می توانید این غذا را به راحتی و به روش رستورانی سرو کنید و در مراسم های خاص از آن استفاده کنید.

ما در این مقاله قصد داریم طرز تهیه کامل “مرصع پلو” با طعمی دلچسپ را به ساده ترین شکل ممکن برای شما توضیح دهیم. پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم مرصع پلو

  • برنج : ۴ پیمانه
  • سینه مرغ : ۴۰۰ گرم
  • کشمش : نصف پیمانه
  • زرشک : نصف پیمانه
  • پیاز : ۳ عدد بزرگ
  • خلال بادام : یک چهارم پیمانه
  • خلال پسته : یک چهارم پیمانه
  • خلال پوست پرتقال : یک چهارم پیمانه
  • زعفران دم کرده : ۲ قاشق غذاخوری
  • دارچین : نصف قاشق چایخوری
  • آب لیمو ترش : ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه : به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن : به مقدار کافی

توجه داشته باشید که مقدار مواد اولیه برای ۴ نفر مناسب می باشد؛ به همین دلیل برای طرز تهیه مرصع پلو برای ۱۰ نفر حداقل باید مواد را دو برابر کنید.

یکی از پرطرفدارترین انواع غذاها، غذای محلی می باشد که این غذای در استان های مختلف متفاوت است. برای مشاهده لیست کاملی از انواع غذاهای محلی استان های مختلف، پیشنهاد می کنیم به صفحه تحقیق در مورد غذای محلی مراجعه کنید.

طرز تهیه مرصع پلو
طرز تهیه مرصع پلو

طرز تهیه مرصع پلو

برای طرز تهیه مرصع پلو ساده ابتدا پوست پرتقال ها را بگیرید (ترجیحا قسمت های نارنجی) و در یک لیوان پر از آب بریزید تا به مدت ۱ ساعت خیس بخورد. سپس آن ها را در داخل یک شیرجوش بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش آید و سپس آب آن را عوض کنید.

در این مرحله مجددا آن را روی حرارت قرار دهید و به همین ترتیب این کار را ۳ الی ۴ بار انجام دهید تا زمانی که تلخی پوست پرتقال به طور کامل از بین برود. توجه داشته باشید که در دفعه آخر که آب جوشیده را خالی می کنید به جای آب، ۲ قاشق غذاخوری روغن روی پوست پرتقال ها بریزید و تف دهید.

در قدم بعد ۱ قاشق غذاخوری شکر هم اضافه کنید و دوباره تف دهید تا زمانی که شکر کامل حل شود و پوست پرتقال ها شیشه ای شوند. سپس یک سینه مرغ را روی یک تخته قرار دهید و آن را به صورت مکعبی خرد کنید و در یک ظرف بریزید. لاذم به ذکر است که برای طرز تهیه مرصع پلو با گوشت چرخ کرده می توانید به جای مرغ از گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری طرز تهیه انواع غذاهای معروف و اصیل ایرانی به روش رستورانی پیشنهاد می کنیم در دوره آموزش آشپزی آریا تهران که یکی از بهترین آموزشگاه های کشور می باشد، شرکت کنید.

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی

حال ۱ پیاز پوست بگیرید و به صورت حلقه ای خرد کنید و به ظرف حاوی مرغ اضافه کنید و مقداری آبلیمو ترش تازه و نمک روی آن ها بریزید و خوب با دست مواد را هم بزنید تا گوشت مرغ طعم دار شود. بعد از اتمام این کار روی ظرف مرغ یک سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.

در این مرحله برنج را در یک کاسه بریزید و با مقداری آب اجازه دهید تا کمی خیس بخورد. توجه داشته باشید که در طرز تهیه مرصع پلو دونفره بهتر است از مقدار کمتری برنج استفاده کنید. سپس مابقی پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و در یک تابه بریزد و به همراه مقداری روغن روی حرارت قرار دهید و تف دهید.

حال مرغ های خرد را از یخچال خارج کنید و به پیاز ها اضافه کنید و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه روی آن بریزید و تف دهید. در این بخش اجازه دهید تا مرغ به همراه پیاز به مدت ۲۰ دقیقه با حرارت ملایم پخته شوند.

در ادامه مقداری زعفران دم کنید و نمک به مواد مرغ اضافه کنید و تف دهید. سپس ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو ترش تازه و مقدار کمی دارچین روی مواد بریزید و هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. زمانی که مواد کاملا با هم ترکیب شدند، تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

با مراجعه به صفحه مقالات آشپزی می توانید لیست کاملی از طرز تهیه خوشمزه ترین غذاهای ایرانی را مشاهده کنید.

طرز تهیه مرصع پلو شیرازی
طرز تهیه مرصع پلو شیرازی

طرز تهیه مرصع پلو شیرازی

در این مرحله برای طرز تهیه مرصع پلو شیرازی، یک قابلمه بردارید و ۶ لیوان آب به همراه کمی نمک در آن بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش آید. پس از به جوش آمدن آب، آب برنج را چند بار عوض کنید تا زلال شود و سپس برنج را در قابلمه بریزید.

زمانی که دانه برنج نرم شد، برنج را آبکش کنید و قابلمه را بشویید و بر روی حرارت قرار دهید و برنج ها را با استفاده از یک کفگیر در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا برنج پخته شود. فراموش نکنید که با استفاده از یک کفگیر در وسط برنج یک حفره ایجاد کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. در این مرحله می توانید از یک شعله پخش کن استفاده کنید.

بعد از پخته شدن برنج، روی خلال بادام ها مقداری گلاب بریزید تا خیس بخورند و سپس زرشک ها را با مقداری آب در ظرفی جداگانه بریزید تا به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورند. بعد از گذشت این مدت خلال بادام و زرشک ها را آبکشی کنید و کنار بگذارید.

با شرکت دوره آموزشی آشپزی سنتی، می توانید طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه سنتی را به ساده ترین شکل ممکن یاد بگیرید.

یک دیس بردارید و نصف آن را پلو داغ بریزد. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید. در یک گوشه تابه خلال بادام بریزید و به مدت ۳ دقیقه تف دهید. سپس در یک قسمت دیگر زرشک را بریزید و ۱ قاشق غذاخوری شکر روی آن بریزید و به مدت ۱ دقیقه تف دهید و در قسمت دیگر کشمش ها را بریزید و به همین ترتیب تف دهید.

در این قسمت تابه را از روی حرارت بردارید و مرغ های پخته شده را در دیس کنار برنج بچینید و روی آن را مجددا برنج بریزد و سپس مقداری زعفران دم کرده روی برنج بریزید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی برای مهمانی‌ها، زرشک، کشمش و خلال های بادام و پرتقال را که از قبل تف داده اید، به طور دلخواه روی برنج یا کنار دیس بچینید. برای تزئین مرصع پلو می توانید در آخر مقداری خلال پسته روی برنج بریزید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید آشپزی را از صفر شروع کنید و از این طریق وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید، پیشنهاد می کنیم در دوره آشپزی ملل آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه مرصع پلو با هویج

طرز تهیه مرصع پلو با هویج بسیار ساده است. فقط کافیست بعد از پخت غذا طبق مراحل بالا، در آخر مقداری هویج را به صورت رشته ای رنده یا خرد کنید و با مقداری روعن و شکر تف دهید. سپس نصف لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید تا یک ربع روی حرارت بماند و آب آن جمع شود. سپس می توانید روی قسمتی از برنج هویج بکشید و نوش جان کنید.

پیشنهاد ویژه : طرز تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده

مرصع پلو با گوشت قرمز
مرصع پلو با گوشت قرمز

مرصع پلو با گوشت قرمز

در طرز تهیه مرصع پلو با گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله، می توانید از به جای مرغ از گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه ای استفاده کنید. برای اینکار ابتدا ۱ عدد پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و سپس با مقداری گوشت چرخ کرده ترکیب کنید و به آن ادویه اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه مواد را ورز دهید. در صورت تمایل می توانید مواد را به مدت ۱ ساعت استراحت دهید.

در ادامه برای تهیه مرصع پلو قزوینی با گوشت قلقلی، مواد را به اندازه یک دایره بردارید و به صورت قلقلی کوچک درست کنید و در روغن سرخ کنید.

برای یادگیری تهیه زرشک پلو با مرغ به همراه ادویه های مخصوص، مطالعه مقاله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش، می تواند پیشنهاد مناسب برای شما باشد.

دانلود طرز تهیه مرصع پلو

تا به اینجای مقاله با طرز تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی برای مهمانی‌ها آشنا شدید. حال اگر به دنبال طرز تهیه مرصع پلو فیلم هستید تا بتوانید به صورت تصویری مراحل پخت این غذای خوشمزه و دلچسب را مشاهده کنید، در این مکان به زودی فیلم طرز تهیه مرصع پلو قرار خواهد گرفت.

برای مشاهده فیلم طرز تهیه باقالی پلو با گوشت، به صفحه فیلم آموزش باقالی پلو با گوشت مراجعه کنید.

فوت و فن مرصع پلو

یکی از نکات مهم برای طرز تهیه مرصع پلو بسیار خوشمزه این است که به جای استفاده از پوست پرتقال، از پوست نارنج استفاده کنید تا غذای شما طعم و مزه بهتری به خود بگیرد.

یکی دیگر از نکاتی که می تواند در طرز تهیه مرصع پلو به روش مجلسی با طعم بسیار عالی، موثر باشد استفاده از ته چین ماست یا مرغ است که باعث خوشمزه تر شدن غذا می شود.

برای تزئین این غذای خوشمزه می توانید از مقداری پلوی زعفرانی استفاده کنید.

در طرز تهیه مرصع پلو اصیل بهتر است از برنج ایرانی آبکش شده استفاده کنید.

در تهیه مرصع پلو قزوینی، سعی کنید بیش از اندازه از زعفران استفاده نکنید. شما می توانید مقداری زعفران را با برنج مخلوط کرده و در هنگام سرو روی برنج بریزد.

توجه داشته باشید که برای آماده سازی خلال پرتقال، از قسمت های نارنجی پرتقال استفاده کنید و آن را ۳ الی ۴ بار در آب بجوشانید تا تلخی خلال پرتقال کاملا از بین برود.

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی و خوشمزه با مرغ یا گوشت فرقی نمی کند این امر کاملا بستگی به ذائقه شما دارد. برای تهیه مرصع پلو با گوشت می توانید به جای گوشت مرغ از گوشت چرخ کرده یا تکه شده استفاده کنید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم مرصع پلو یکی از خوشمزه ترین غذاها در لیست غذایهای ایرانی می باشد که در بسیاری از مراسم ها و مجالس خاص سرو میشود. برای یادگیری طرز تهیه مرصع پلو مجلسی و خیلی خوشمزه با مرغ مرحله به مرحله، پیشنهاد می کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

سوالات متداول

مرصع پلو چیست؟

مرصع پلو یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی می باشد که به دلیل زیبایی ظاهری اش به جواهر پلو نیز معروف است.

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی چگونه است؟

طرز تهیه مرصع پلو مجلسی بسیار ساده است به شرطی که همه مراحل به صورت کامل انجام شود. برای یادگیری فوت و فن مرصع پلو این مقاله را مطالعه کنید.

طرز تهیه مرصع پلو با گوشت چرخ کرده به چه صورت می باشد؟

در صورتی که دوست ندارید به هر دلیلی از گوشت مرغ در تهیه مرصع پلو استفاده کنید، می توانید این غذا را با گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه شده تهیه کنید.