طرز تهیه سوپ جو

سوپ جو یکی از محبوب ترین و مقوی ترین انواع سوپ ها می باشد که در بسیاری از رستوران ها به عنوان پیش غذا سرو می شود. در تهیه این سوپ خوشمزه از سبزیجات و مواد متنوعی استفاده می شود که در این مقاله از آریا تهران قصد داریم صفر تا صد طرز تهیه سوپ […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

سوپ جو یکی از محبوب ترین و مقوی ترین انواع سوپ ها می باشد که در بسیاری از رستوران ها به عنوان پیش غذا سرو می شود. در تهیه این سوپ خوشمزه از سبزیجات و مواد متنوعی استفاده می شود که در این مقاله از آریا تهران قصد داریم صفر تا صد طرز تهیه سوپ جو قرمز مجلسی به روش رستورانی با طعم عالی را توضیح دهیم.

فیلم طرز تهیه سوپ جو

فیلم طرز تهیه سوپ جو

مواد لازم سوپ جو

  • جو پوست کنده : ۱ پیمانه سرخالی
  • هویج : ۱ عدد بزرگ
  • پیاز : ۱ عدد
  • سینه مرغ بدون استخوان : ۳۰۰ گرم
  • سیر : ۲ حبه
  • گوجه فرنگی : ۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
  • آب مرغ : ۱ لیتر
  • جعفری خرد شده : ۴ قاشق غذاخوری
  • لیمو ترش : ۱ عدد
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

برای مشاهده آموزش طرز تهیه سوپ جو قرمز خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی در خانه در ادامه با ما همراه باشید.

با مطالعه مقاله انواع غذاهای ایرانی می توانید لیست کاملی از پرطرفدارترین و معروف ترین غذاهای ایرانی را مشاهده کنید.

طرز تهیه سوپ جو
طرز تهیه سوپ جو

طرز تهیه سوپ جو

طرز تهیه سوپ جو رستورانی به این صورت می باشد که ابتدا باید جو را بشویید و ۴ الی ۶ ساعت قبل از شروع آشپزی آن را در مقداری آب بریزید تا خیس بخورد و حجیم شود. در صورت امکان بهتر است جو را از شب قبل خیس کنید. سپس بعد از گذشت ۴ ساعت آن را آبکشی کنید.

در قدم بعد یک قابلمه بزرگ بردارید و جو پوست کنده را به همراه ۴ لیوان آب در آن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا جو کاملا پخته شود و لعاب بیندازد. توجه داشته باشید که در این فاصله باید به طور مرتب جو را هم بزنید تا ته نگیرید و به قابلمه نچسبد.

در صورتی که به غذاهای سنتی علاقه مند هستید و می خواهید این مدل غذا را به صورت حرفه ای یاد بگیرید تا بتوانید در منزل خود انواع غذاهای محلی را تهیه کنید، به صفحه آشپزی سنتی مراجعه کنید.

در این مرحله از طرز تهیه سوپ جو قرمز ساده رستورانی با طعمی بی نظیر، پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. حال یک قابلمه مناسب برای تهیه سوپ بردارید و روی حرارت بگذارید و مقداری روغن در آن بریزید. توجه داشته باشید که روغن بیش از اندازه سوپ شما را چرب خواهد کرد.

در ادامه پیازها را درون قابلمه بریزید و تف دهید تا پیازها شیشه ای و نرم شوند. بعد از آن هویج ها را با رنده درشت یا به صورت نگینی خرد کنید و به پیازها اضافه کنید و اجازه دهید تا چند دقیقه با پیازها تف بخورد. سپس به آن مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و دوباره آن را تف دهید تا زمانی که ادویه به خورد پیاز و هویج برود.

در صورتی که می خواهید با انواع غذاهای محلی استان های مختلف آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله تحقیق در مورد غذای محلی را از دست ندهید.

طرز تهیه سوپ جو ساده با مرغ
طرز تهیه سوپ جو ساده با مرغ

طرز تهیه سوپ جو ساده با مرغ

در این قسمت یک قابلمه کوچک بردارید و سینه مرغ را همراه با ۲ لیوان آب، ۱ پیاز و مقداری زردچوبه در آن بریزد و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آبپز شود. بهتر است این کار را در اوایل پخت انجام دهید. بعد از آبپز شدن سینه مرغ آن را ریش ریش کنید و به ظرف حاوی پیاز و هویج تف داده شده اضافه کنید. حال سینه مرغ را کمی تف دهید تا سرخ شود.

لاذم به ذکر است که برای طرز تهیه سوپ جو قرمز بدون مرغ می توانید به جای گوشت مرغ از عصاره مرغ یا آب مرغ استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری طرز تهیه انواع غذاهای خوشمزه ایرانی به روش رستورانی پیشنهاد می کنیم در دوره آموزش آشپزی آریا تهران که یکی از بهترین آموزشگاه های کشور می باشد، شرکت کنید.

در این مرحله جو را همراه با ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر آن را زیاد کنید تا آب سریع به جوش بیاید. سپس حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا سوپ جو با حرارت ملایم جا بیفتد و خوشمزه شود. در ۳۰ دقیقه آخر پخت سوپ رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تف دهید تا مزه خامی آن از بین برود و سپس با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و به قابلمه سوپ اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ جو با شیر برای ۶ نفر

در ۱۵ دقیقه آخر پخت، نمک سوپ را تست کنید و به صورت دلخواه به آن نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. سپس در همین مرحله جعفری خرد شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد به خورد هم بروند.

برای طرز تهیه سوپ جو با شیر برای ۶ نفر می توانید بعد از اضافه کردن جعفری های خرد شده یک شیر جوش بردارید و ۱ لیتر شیر را در آن بریزید تا زمانی که شیر به جوش آید. هنگامی که سوپ به غلظت افتاد شیر را به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید مقدار دیگری نمک و فلفل سیاه اضافه کنید.

اگر می خواهید با طرز تهیه انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و مجلسی آشنا شوید، سری به مقالات آشپزی آریا تهران بزنید.

حال سوپ شما آماده است و می توانید در ظرف مخصوص آن را به همراه لیمو ترش تازه سرو کنید و برای تزئین مقداری جعفری روی آن بریزید.

نکات مهم در طرز تهیه سوپ جو

یکی از مشکلاتی که بسیاری از آشپزهای مبتدی با آن روبرو هستند، آبکی بودن سوپ است. برای اینکه سوپ شما آبکی نباشد و لعاب دار شود باید به یک سری نکات توجه داشته باشید که به آن اشاره خواهیم کرد.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه سوپ جو قرمز کلاسیک خوشمزه و مجلسی رستورانی این است که به هیچ وجه از بلغور جو یا جو پرک در پخت این سوپ استفاده نکنید چرا که علاوه بر اینکه لعاب کمتری می اندازد بلکه باعث آبکی شدن سوپ می شود. بهتر است از جو پوست کنده بری پخت این نوع سوپ استفاده کنید و برای لعاب دار شدن سوپ مدت بیشتری آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید.

اگر نمی دانید سوپ گوجه چیست، در مقاله سوپ گوجه فرنگی می توانید با طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی به صورت گام به گام و مرحله به مرحله آشنا شوید.

در صورتی که نمی توانید وقت بیشتری برای لعاب دار شدن سوپ صرف کنید می توانید از رشته سوپ ورمیشل استفاده کنید. برای این کار باید مقدار کمی از رشته ورمیشل را به صورت پودر یا بسیار ریز خرد کنید و آن را به سوپ اضافه کنید. توجه داشته باشید استفاده بیش از اندازه از این رشته باعث سفت شدن سوپ می شود.

فیلم طرز تهیه سوپ جو قرمز

تا به اینجای مقاله با طرز تهیه سوپ جو قرمز خوشمزه هتلی به صورت مرحله به مرحله آشنا شدید. اگر به دنبال مشاهده فیلم طرز تهیه سوپ جو قرمز مرحله به مرحله هستید، در این قسمت به زودی فیلم طرز تهیه سوپ جو قرمز قرار خواهد گرفت.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین دوره آموزشی آشپزی هستید تا بتوانید صفر تا صد آشپزی را یاد بگیرید و با دریافت مدرک فنی حرفه ای در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید، پیشنهاد می کنیم در دوره آشپزی ملل مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه سوپ جو بدون مرغ

در صورتی که نمی خواهید از گوشت مرغ در سوپ استفاده کنید می توانید آن را از لیست مواد لازم حذف کرده و به جای آن از آب مرغ یا عصاره مرغ استفاده کنید تا سوپ خوشمزه تر شود.

طرز تهیه سوپ جو برای سرماخوردگی

این سوپ یکی از مقوی ترین سوپ هایی می باشد که می توانید برای بیمار آماده کنید. به این منظور می توانید در طرز تهیه سوپ جو برای سرماخوردگی مقداری زنجبیل و چند عدد سیر به آن اضافه کنید تا خواص آن چند برابر شود. همانطور که می دانید سیر خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و از این رو برای بیماران بسیار مفید است.

پیشنهاد ویژه : سوپ پیاز برای سرماخوردگی

طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه
طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه

طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه

در صورتی که تمایل دارید در پخت این سوپ از شیر استفاده کنید، برای طرز تهیه سوپ جو با شیر شما نیاز به ۱ لیوان شیر، مقداری خامه و ۲ قاشق غذاخوری آرد دارید. به این موضوع توجه داشته باشید که شیر و خامه باید هر دو را ۱۵ دقیقه قبل از پخت از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد.

نکته : برای طرز تهیه سوپ جو پرک سفید می توانید از همین دستورالعمل استفاده کنید.

برای طرز تهیه سوپ جو با شیر و خامه بعد از ریش ریش کردن مرغ ها یک شیر داغ کن بردارید و مقداری کره در آن بریزید تا زمانی که آب شود. سپس به آن آرد اضافه کنید و با کره خوب تف دهید تا به رنگ کرمی شکل درآید.

سپس در مرحله بعد شیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا سس یکدستی بدست آید. حال می توانید این سس را به مواد سوپ اضافه کنید و هم بزنید تا سوپ بپزد. در صورت تمایل می توانید مقداری از سوپ را در کاسه بریزید و به آن مقداری خامه اضافه کنید و خوب هم بزنید و دوباره به سوپ ضاافه کنید. این کار باعث خوشمزه تر شدن سوپ شما می شود.

لاذم به ذکر است که برای طرز تهیه سوپ جو با شیر مناسب برای سرماخوردگی، همانطور که در مطالب بالا ذکر شد می توانید به سوپ مقداری سیر و زنجبیل اضافه کنید.

اگر به دنبال آموزش طرز تهیه آش شله قلمکار خوشمزه و مجلسی به سبک سنتی هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه آش شله قلمکار را مطالعه کنید.

برای طرز تهیه سوپ جو سفید بدون مرغ می توانید طبق روشی که گفته شده انجام دهید با این تفاوت که به جای استفاده از گوشت مرغ از عصاره مرغ یا گوشت استفاده کنید.

طرز تهیه سوپ شیر ساده
طرز تهیه سوپ شیر ساده

طرز تهیه سوپ شیر ساده

سوپ شیر یکی دیگر از انواع سوپ های خوشمزه و مجلسی می باشد که بیشتر در مراسم ها و مهمانی ها سرو می شود. برای آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه سوپ شیر ساده با ما همراه باشید.

مواد لازم سوپ شیر:

  • شیر : ۱٫۵ لیتر
  • قارچ : ۳۰۰ گرم
  • هویج : ۱ عدد درشت
  • سیب زمینی : ۱ عدد کوچک
  • جو پرک : ۱ فنجان
  • کره : ۲۵ گرم
  • جعفری : ۱ دسته کوچک
  • خامه صبحانه : ۲ قاشق غذاخوری
  • سس مایونز : ½ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش : ۳ قاشق غذاخوری
  • آب مرغ یا آب گوشت : ۲ لیوان
  • کنسرو ذرت (اختیاری) : ½ فنجان
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

برای تهیه این نوع سوپ ابتدا قارچ ها را به صورت ورقه ای خرد کنید و یک قابلمه را با مقداری کره بر روی حرارت بگذارید و سپس قارچ ها را به آن اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه تف دهید. بهتر است حرارت را زیاد کنید تا قارچ ها آب نیندازند.

نکته : برای طرز تهیه سوپ شیر بدون قارچ و خامه می توانید این دو قلم را از مواد حذف کنید.

در مرحله بعد هویج و سیب زمینی را به صورت نگینی ریز خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. حال ذرت را به قابلمه اضافه کنید و دوباره تف دهید. در ادامه آب گوشت یا آب مرغ را اضافه کنید. اگر به هر دلیلی نمی خواهید از آب مرغ یا گوشت استفاده کنید، می توانید از عصاره مرغ یا گوشت استفاده کنید.

به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا آب به جوش آید و سیب زمینی و هویج ها نرم شوند. در ادامه می توانید جو پرک را به قابلمه اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا مواد سوپ با حرارت ملایم پخته شوند و جا بیفتند.

در این قسمت یک شیرداغ کن بردارید و شیر را درون آن بریزد تا بجوشد و سپس به قابلمه سوپ اضافه کنید. درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا مواد سوپ کامل پخته شوند.

بعد از اینکه سوپ به غلظت رسید، جعفری را به صورت ریز خرد کنید و با مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا جعفری به مدت ۱۰ دقیقه با دیگر مواد پخته شود.

بعد از گذشت ۱۰ دقیقه قابلمه را از روی حرارت بردارید. حال در یک کاسه مقداری سس مایونز، خامه و آبلیمو بریزید و با هم مخلوط کنید و یک ملاقه از سوپ را در کاسه بریزید و با هم ترکیب کنید و سپس به قابلمه اضافه کنید. توجه داشته باشید در طرز تهیه سوپ شیر بدون خامه می توانید از ریختن خامه صرف نظر کنید. حال سوپ خوشمزه شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی

سوپ جو پرک یکی از انواع سوپ های خوشمزه و مقوی می باشد که به روش های مختلفی سرو می شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه سوپ جو پرک رستورانی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم سوپ جو پرک:

  • جو پرک : ۱ پیمانه
  • سینه مرغ : ½ سینه
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
  • هویج : ۱ عدد بزرگ
  • سبزی سوپی : ۴ قاشق غذاخوری
  • زرشک : ۲ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش : ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زردچوبه و روغن : به میزان لازم

در مرحله اول از طرز تهیه سوپ جوپرک ابتدا جو پرک را تمیز بشویید و سپس پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک قابلمه بردارید و روی حرارت قرار دهید و پیازها را در آن تف دهید.

بعد از اینکه پیازها را تف دادید، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید دوباره تف دهید تا پیاز و ادویه ها به خورد هم بروند.

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی با مرغ
طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی با مرغ

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی با مرغ

در این مرحله از طرز تهیه سوپ جو پرک با مرغ، سینه مرغ و جوپرک را به قابلمه اضافه کنید و تف دهید. سپس ۵ لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کنید تا زمانی که شروع به جوشیدن کند. زمانی که کف بر روی سطح آب مشاهده کردید، با قاشق کف ها را بردارید.

در این قسمت حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا مرغ با حرارت ملایم پخته شود. سپس هویج را رنده کنید و به قابلمه اضافه کنید. بعد از پخته شدن مرغ، آن را از قابلمه خارج کنید. برای طرز تهیه سوپ جو پرک با سیب زمینی می توانید در این قسمت علاوه بر هویج، ۱ عدد سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید و به همراه هویج به قابلمه اضافه کنید.

در این مرحله گوشت مرغ را ریش ریش کنید و به قابلمه اضافه کنید. سپس رب گوجه فرنگی را کمی تف دهید تا طعم خامی آن از بین برود و درنهایت به قابلمه اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی

برای طرز تهیه سوپ جو پرک با مرغ برای سرماخوردگی می توانید به آن مقداری سیر و زنجبیل اضافه کنید. در مرحله آخر سبزی را به صورت ریز خرد کرده و همراه با زرشک، نمک و آب لیمو ترش به سوپ اضافه کنید و اجازه دهید تا سوپ جا بیفتد. سپس آن را در ظرف مورد نظر بریزید و نوش جان کنید.

نکته : در طرز تهیه سوپ جو پرک برای سرماخوردگی بدون مرغ می توانید به جای مرغ از آب مرغ یا عصاره مرغ و گوشت استفاده کنید.

جمع بندی

سوپ جو یکی از انواع سوپ های خوشمزه و مقوی می باشد که در بسیاری از مراسم و مهمانی ها به عنوان پیش غذا سرو می شود. اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه سوپ جو قرمز مجلسی به روش رستورانی با طعم عالی هستید، این مقاله را حتما مطالعه کنید.

سوالات متداول

طرز تهیه سوپ جو پرک مجلسی چگونه است؟

تهیه سوپ جو پرک بسیار ساده است به شرطی که با رعایت یک سری اصول تهیه شود که در این مقاله تمام نکات را توضیح داده ایم.

طرز تهیه سوپ جو برای سرماخوردگی چگونه است؟

برای تهیه سوپ جو برای سرماخوردگی می توانید مقداری سیر و زنجبیل به سوپ اضافه کنید. سیر با خاصیت ضد عفونی کنندگی می تواند برای سرماخوردگی مفید باشد.

طرز تهیه سوپ جو بدون مرغ به چه صورت می باشد؟

اگر به هر دلیلی نمی خواهید از گوشت مرغ در سوپ استفاده کنید، می توانید به جای آن از آب مرغ یا عصاره مرغ استفاده کنید.