محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین مسائل برای کارمندان و کارگران، مربوط به حقوق و دستمزد می شود که این امر بر اساس میزان ساعت کاری محاسبه می شود. در این مقاله می توانید اطلاعات کاملی درباره نحوه محاسبه تعطیل کاری،نحوه محاسبه جمعه کاری و نحوه محاسبه اضافه کاری با مثال بدست آورید. […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین مسائل برای کارمندان و کارگران، مربوط به حقوق و دستمزد می شود که این امر بر اساس میزان ساعت کاری محاسبه می شود. در این مقاله می توانید اطلاعات کاملی درباره نحوه محاسبه تعطیل کاری،نحوه محاسبه جمعه کاری و نحوه محاسبه اضافه کاری با مثال بدست آورید.

اضافه کاری چیست
اضافه کاری چیست

اضافه کاری چیست

اضافه کاری چیست؟ ضریب اضافه کاری روز تعطیل چیست؟ چگونه یک ساعت اضافه کاری را محاسبه کنیم؟

قبل از اینکه بخواهیم به تعریف اضافه کاری بپردازیم، ابتدا بهتر است با مبلغ اضافه کاری سال ۱۴۰۲(مبلغ ساعت اضافه کاری ۱۴۰۲) موظفی کارگران آشنا شوید.

طبق ماده ۵۱ قانون کار، ساعات کاری کارگران مشمول قانون کار به صورت زیر می باشد:

  • حداکثر ۸ ساعت طی یک روز
  • حداکثر ۴۴ ساعت طی یک هفته

نکته: ساعات کار برای افراد شاغل در مشاغل سخت و زیان‌ آور به شرح زیر است:

  • حداکثر ۶ ساعت طی یک روز
  • حداکثر ۳۶ ساعت طی یک هفته

برای آشنایی با فرمول اضافه کاری ۱۴۰۲، جدول اضافه کاری ۱۴۰۲ و نحوه محاسبه قیمت هر ساعت اضافه کاری ۱۴۰۲ (قیمت اضافه کاری ۱۴۰۲) در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: اگر میخواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش حسابداری بازار کار آموزشگاه اریا تهران شرکت کنید.

نحوه محاسبه اضافه کاری
نحوه محاسبه اضافه کاری

نحوه محاسبه اضافه کاری

نحوه محاسبه اضافه کاری روز تعطیل چگونه است؟ مبنای محاسبه اضافه کار چیست؟ اضافه کاری چگونه محاسبه میشود؟ نحوه محاسبه اضافه کاری کارگران چگونه است؟

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید، حتما این قبیل سوالات ذهن شما را درگیر کرده است.

نرخ اضافه کاری ۱۴۰۲ (نرخ اضافه کاری ۱۴۰۲) یا مبلغ اضافه کاری ۱۴۰۲ چقدر است؟ همانطور که می دانید ساعات کاری در مشاغل مختلف متفاوت است و در بعضی از کسب و کار ها نیز ممکن است افراد بیش از ۴۴ ساعت در هفته کار کنند و در بعضی هفته ها نیز ممکن است ساعات کاری کمتر از ۸ ساعت باشد.

در این شرایط برای محاسبه اضافه کاری ۱۴۰۲ باید از ماده ۵۱ قانون کار استفاده کنید. بر اساس قانون کار محاسبه مزایا و اضافه کاری و جمعه کاری و شب کاری و تعطیل کاری نیز مشابه حقوق و دستمزد به صورت ماهیانه است.

اگر می خواهید اطلاعات کاملی درباره حداقل حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۲، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ و حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ بدست آورید، حتما مقاله حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ را مطالعه کنید.

محاسبه اضافه کاری ۱۴۰۲ (اضافه کار ۱۴۰۲) کارگران به این صورت می باشد که ساعات کاری قانونی برای کارگران در هفته تقریبا ۴۴ ساعت می باشد که با تقسیم این ساعت کاری بر ۶ روز کاری هفته شما به عدد ۷٫۳۳ خواهید رسید و این بدان معنا است که روزانه برابر با ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه ساعت کار تعیین شده برای کارگر می باشد.

در محاسبات ریاضی و جبری از عدد ۷٫۳۳ برای اضافه کار روز تعطیل استفاده می شود. در حالت کلی میتوانیم بگوییم که با توجه به آن که در ماه های مختلف سال تعداد تعطیلات متفاوت است و همین امر باعث می شود ساعات کاری کارگران در ماه های مختلف به صورت متفاوت باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال آموزش حسابداری بازار کار بصورت کاربردی و عملی هستید، دوره آموزش حسابداری را از دست ندهید.

برای محاسبه اضافه کار شما می بایست ابتدا ساعات قانونی کار در هر ماه را محاسبه کنید و ساعاتی که بیشتر از ساعات تعیین شده باشد به عنوان اضافه کاری روز تعطیل محسوب می شود.

برای محاسبه ساعات قانونی کاری در هر ماه باید ابتدا تعداد روزهای غیر تعطیل رسمی را مطابق با تقویم کشور در عدد ۷٫۳۳ ضرب کنید. در این هنگام شما نیاز به کارکرد واقعی کارگران خواهید داشت.

کارکرد واقعی کارگران به زبان ساده از روی ساعات حضور و غیاب آن ها محاسبه می شود و در حقیقت ساعاتی می باشد که فرد در محل کار خود حضور دارد و اموری را مطابق با مسئولیت تعریف شده توسط کارفرما انجام می دهد.

در نحوه محاسبه ساعت اضافه کاری باید دقت داشته باشید اگر کارگر در ماه مرخصی استحقاقی دریافت کرده باشد ساعات مرخصی او جز ساعات کاری و کارکرد واقعی او محاسبه میشود.

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ به چه صورت است؟ اگر شما هم می خواهید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، مطالعه مقاله جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲ را به شما پیشنهاد می دهیم.

فرمول محاسبه اضافه کاری

با توجه به نکاتی که ذکر شد، برای محاسبه ساعت اضافه کاری ۱۴۰۲ (ساعت اضافه کاری ۱۴۰۲) روزانه و ماهانه می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

دستمزد روزانه ﺍضافه کاﺭﯼتعداد ساعاﺕ ﺍضافه کاﺭﯼ در روز * ۱۴۰% * (۷٫۳۳ ÷ دستمزد روزانه + مزایای به تبع شغل)
دستمزد ماهیانه ﺍضافه کاﺭﯼتعداد ساعاﺕ ﺍضافه کاﺭﯼ در ماه * ۱۴۰% * (۷٫۳۳ ÷ دستمزد روزانه + مزایای به تبع شغل)
فرمول نحوه محاسبه اضافه کاری
فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل
فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل

فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل

چگونه در اکسل ساعت اضافه کاری را محاسبه کنیم؟ درمورد فرمول محاسبه اضافه کاری ۱۴۰۱ و فرمول محاسبه اضافه کاری ۱۴۰۲ باید بگوییم که یکی از قابلیت های مهمی که نرم افزار اکسل به شما می دهد این است که به راحتی می توانید با استفاده از توابع به اقدام به محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید درمورد شغل حسابدرای، بازار کار، وظایف حسابدار، فرصت های شغلی و… اطلاعات کامل و جامعی کسب کنید، حتما مقاله شغل های رشته حسابداری را مطالعه کنید.

برای این کار لازم است تا ساعت ورود و خروج فرد در نرم افزار اکسل ثبت شده باشد و شما میتوانید با کم کردن ساعت خروج از ساعت ورود میتوانید ساعت کاری فرد را محاسبه کنید.

از آنجایی که نیاز است ساعت کاری عادی از ساعت اضافه کاری جدا شود باید شرایط را در محاسبات لحاظ کرد. برای این کار شما می توانید از تابع IF استفاده کنید.

طبق مثال زیر در سلول f5 فرمول زیر را قرار داده ایم. در این فرمول ساعات کاری با تفریق ساعت خروج از ساعت ورود محاسبه شده و هنگامی که فرد زودتر از ساعت کاری که ۸ صبح است در محل کار حاضر باشد برای او اضافه کاری محاسبه نخواهد شد.

اشکالی که در این فرمول وجود دارد این است که برای روز های جمعه کارکرد عادی محاسبه می شود در حالی که کارکرد روز جمعه باید جمعه کاری محاسبه شود. در این حالت شما میتوانید با ایجاد تغییراتی در فرمول مانند تصویر زیر فرمول درست را جایگزین کنید.

اگر به دنبال استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی اما نمی دانید مدارک لازم برای تمدید کارت مهارت فنی حرفه ای چیست، مقاله استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی را مطالعه کنید.

محاسبه اضافه کاری با مثال

در این قسمت برای شما محاسبه مبلغ اضافه کاری با مثال آورده ایم تا بتوانید این موضوع را به خوبی درک کنید.

سوال: فرض کنید کارگری در ماه خرداد سال ۱۴۰۲، به جز ساعات موظفی روزهای کاری، معادل ۱۰ ساعت اضافه کاری در روزهای عادی و یک روز (معادل ۷٫۳۳ ساعت) اضافه کاری در روز جمعه (با تعطیل شدن در روز دیگر) دارد. اگر حقوق روزانه او برابر با حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ و معادل ۱,۷۶۹,۴۲۸ ریال در روز باشد، حقوق و دستمزد خرداد ماه او چگونه محاسبه می شود؟

پیشنهاد ویژه: شما با شرکت در دوره حقوق و دستمزد آریا تهران، توانایی تشخیص اصول و مفاهیم مرتبط حسابداری دستمزد کسب خواهید کرد که این امر در انجام بسیاری از کارها به شما کمک می کند. برای شرکت در دوره کاربردی صفر تا صد حقوق و دستمزد، بر روی لینک دوره حقوق و دستمزد کلیک کنید.

جواب: روزهای جمعه و تعطیل در خرداد ماه سال ۱۴۰۲ به شرح زیر می باشد:

تعداد روزهای جمعه۴
تعداد تعطیلات رسمی (غیر جمعه)۲

در نتیجه ساعات کارکرد این کارگر در خرداد ۱۴۰۲ به صورت زیر می باشد:

شرحمحاسبه کارکرد کارگر در خرداد
ساعات کار موظفی خرداد ماه ۱۴۰۲۱۸۳ ≈ ۲۵ * ۷٫۳۳
اضافه کاری در روز جمعه (روز)۱
اضافه کاری غیر از روز جمعه (ساعت)۱۰

با توجه به نرخ محاسبه تعطیل کاری ۱۴۰۲ (محاسبه تعطیل کاری ۱۴۰۱) و همچنین نرخ محاسبه جمعه کاری ۱۴۰۲ (محاسبه جمعه کاری ۱۴۰۱) در این سال به این صورت خواهیم داشت:

شرحمحاسبات (ریال)
کارکرد روزهای عادی در خرداد ماه۴۴,۲۳۵,۷۰۰ = ۲۵ * ۱,۷۶۹,۴۲۸
دریافتی بابت اضافه کاری در روز جمعه۲,۴۷۷,۱۹۹ = ۱٫۴ * ۱ * ۱,۷۶۹,۴۲۸
دریافتی بابت روزهای جمعه و تعطیلات رسمی غیر جمعه و جایگزین روز جمعه کاری (موضوع ماده ۶۲ قانون کار)۸,۸۴۷,۱۴۰ = ۵ * ۱,۷۶۹,۴۲۸
کارکرد ساعات اضافه کاری غیر از روز جمعه۳,۳۷۹,۵۳۵ = ۱۰ * ۱٫۴ * (۷٫۳۳ ÷ ۱,۷۶۹,۴۲۸)
جمع کارکرد خرداد ماه۵۸,۹۳۹,۵۷۴ = ۳,۳۷۹,۵۳۵ + ۸,۸۴۷,۱۴۰ + ۲,۴۷۷,۱۹۹ + ۴۴,۲۳۵,۷۰۰

فرمول محاسبه ساعت کاری

یکی از روش هایی که به شما امکان می دهد تا از طریق نرم افزار اکسل ساعت کاری فرد را محاسبه کنید این است که ساعت خروج فرد را از ساعت ورود آن ها کم کنید.

در این صورت می توانید زمان حضور هر فرد را در محل کار استخراج کنید. در این شرایط شما قادر خواهید بود تا با ادرس سلولی که ساعت ورود و سلولی که ساعت خروج در آن درج شده است ساعت کاری را محاسبه کنید.

فرمول محاسبه ساعت کاری در اکسل میتواند به صورت تصویر زیر باشد:

فرمول محاسبه ساعت کاری
فرمول محاسبه ساعت کاری

برای اطلاع از نحوه محاسبه جمعه کاری و تعطیل کاری در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: شاید بخواهید بدانید حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۱ به چه صورت است؟

تعطیل کاری چیست

قانون تعطیل کاری چیست؟ ضریب تعطیل کاری چیست؟ نرخ تعطیل کاری ۱۴۰۲ چیست؟

طبق ماده ۵۱ قانون کار، ساعت کار به مدت زمانی گفته می شود که نیروی کار، زمان خود را برای انجام کار در اختیار کارفرما قرار‌ می‌ دهد.

حال اگر ایام هفته مصادف با تعطیلات رسمی شود و کارگر با توافق کارفرما به انجام کار در آن روز مشغول باشد، مستحق دریافت پاداش بیشتری است.

نکته: طبق تبصره ۱ ماده ۶۲ قانون کار، تعطیل یک روز مشخص شده در هفته برای کارگران امری اجباری است.

آیا می دانید حقوق حسابدار در ایران و در خارج از کشور چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال مطالعه مقاله حقوق حسابدار را به شما پیشنهاد می دهیم.

نحوه محاسبه تعطیل کاری
نحوه محاسبه تعطیل کاری

نحوه محاسبه تعطیل کاری

تعطیل کاری چگونه محاسبه میشود؟ فرمول محاسبه تعطیل کاری در اکسل چیست؟

تعطیل کاری در واقع نوعی اضافه کاری در روز تعطیل (غیر از جمعه) محسوب می شود؛ از این رو نرخ آن معادل نرخ اضافه کاری و برابر با ۴۰% بیشتر از دستمزد هر ساعت کار عادی و نحوه محاسبه آن با نحوه محاسبه اضافه کاری ۱۴۰۲ یکسان است.

در نتیجه بر اساس ماده ۵۹ تعطیل کاری در قانون کار، دستمزد هر ساعت کار در روز تعطیل، به صورت ۴۰% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی محاسبه می شود.

فرمول تعطیل کاری برای هر ساعت کاردستمزد هر ساعت کار عادی * ۱٫۴
فرمول محاسبه تعطیل کاری ۱۴۰۲۳۳۷,۹۵۴ = ۱٫۴ * (۷٫۳۳ ÷ ۱,۷۶۹,۴۲۸)
نحوه محاسبه تعطیل کاری

محاسبه آنلاین تعطیل کاری

محاسبه آنلاین تعطیل کاری یکی از قابلیت هایی است که قرار است در این صفحه راه اندازی کنیم.

شما میتوانید در پایان صفحه در بخش نظرات برای راه اندازی این بخش درخواست خود را ثبت کنید تا تیم برنامه نویسی حرفه ای ما در کوتاه ترین زمان بخش محاسبه آنلاین تعطیل کاری، محاسبه اضافه کاری آنلاین و همچنین محاسبه آنلاین جمعه کاری ۱۴۰۱ (محاسبه آنلاین جمعه کاری ۱۴۰۲) را راه اندازی کنند تا شما بتوانید به راحتی در کسری از ثانیه میزان ساعات کاری و اضافه کاری، شب کاری، نوبت کاری، جمعه کاری و تعطیل کاری خود را محاسبه کنید.

حسابداری فروش چیست؟ از وظایف حسابدار فروش چه میدانید؟ اگر می خواهید در این باره اطلاعاتی بدست آورید، مقاله حسابداری فروش می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

جمعه کاری چیست

قانون جمعه کاری چیست؟ جمعه کاری ساعتی چند است؟ نرخ جمعه کاری چقدر است؟ ضریب جمعه کاری چیست؟

بر اساس ماده ۶۲ قانون کار، روز جمعه درواقع روز تعطیل هفتگی کارگران با مزد به شمار می رود. بنابراین در صورتی که کارگران به درخواست کارفرما در روز جمعه مشغول کار باشند، مستحق دریافت دستمزدی بیشتری مسبت به مقدار تعیین شده در قرارداد کاری خود می باشند.

نکته: اگر کارگر بخشی از ساعات کار موظفی خود را در روز جمعه انجام دهد علاوه بر استفاده از ساعات استراحت خود در روز دیگر هفته، مشمول دریافت مبلغی بیشتر از دستمزد ساعات کار روزهای عادی خواهد بود.

نحوه محاسبه جمعه کاری
نحوه محاسبه جمعه کاری

نحوه محاسبه جمعه کاری

از آنجایی که روز جمعه تنها روز تعطیلی هفتگی کارگران می باشد، برای اشتغال به کار در این روز قوانین خاصی در نظر گرفته شده است؛ بر این اساس نحوه محاسبه جمعه کاری به دو صورت می باشد:

  • جمعه کاری با تعطیل شدن در روز دیگر
  • جمعه کاری بدون تعطیل شدن در روز دیگر

جمعه کاری با تعطیل شدن در روز دیگر

طبق تبصره ۱ ماده ۶۲ قانون کار، تعطیل یک روز مشخص در هفته برای کارگران اجباری است. به این صورت، اگر شخص روز دیگری در هفته به جای روز جمعه تعطیل باشد، دستمزد او برای اشتغال در روز جمعه، در مقابل عدم استفاده از تعطیلی روز جمعه، ۴۰% اضافه بر مزد روزهای عادی می باشد.

نرخ هر ساعت جمعه کاری با تعطیلی در روز دیگردستمزد هر ساعت کار عادی * ۱٫۴
نحوه محاسبه جمعه کاری با تعطیلی در روز دیگر

جمعه کاری بدون تعطیل شدن در روز دیگر

طبق تبصره ۱ ماده ۶۱ قانون کار، تعطیل یک روز مشخص شده در هفته برای کارگرانی که روز جمعه خود را به کار مشغول هستند، اجباری است. به عبارتی دیگر، اشتغال در روز جمعه بدون تعطیلی در روز دیگر، غیرقانونی محسوب می شود.

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری

یکی از سوالات مهمی که ممکن است در ذهنتان ایجاد شود این است که تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری در چیست؟

در حقیقت برای هر دو مورد به ازای هر ساعت ۴۰٪ ساعات معمولی در نظر گرفته می شود اما محاسبه آن ها با هم تفاوت هایی دارد که این موضوع را با یک مثال برای شما بیان خواهیم کرد.

تصور کنید که یک کارگر هم جمعه و یک روز تعطیل رسمی وسط هفته را کار کرده است. در این صورت با توجه به آن که او دیگر هیچ روز تعطیلی ندارد در این حالت برای روز جمعه او هم جمعه کاری و هم اضافه کاری محاسبه می شود و ۱۸۰٪ مزد این روز او خواهد بود.

در این شرایط برای روز تعطیل رسمی وسط هفته فقط اضافه کاری محاسبه می شود که برابر با ۱۴۰٪ خواهد بود.

آیا پایه سنوات در اضافه کاری محاسبه می شود

درمورد اینکه آیا پایه سنوات در اضافه کاری محاسبه می شود یا خیر باید بگوییم که پرداخت پایه سنوات برای همه کارگران امری الزامی است.

البته باید این موضوع را یاد آور شویم که کارگرانی که دارای سابقه کاری کمتر از یک سال می باشند، میزان مبلغ پایه سنواتی که دریافت خواهند کرد، طبق میزان کارکرد و روز های فعالیت آن ها محاسبه می شود.

عدد ۲۲۰ در محاسبه اضافه کاری چیست

مبنای ساعت کار ماهانه جهت محاسبه اضافه کاری با توجه به ساعت کار موظفی کارگران مشخص می شود. نحوه محاسبه اضافه کار به این صورت است که اگر فرد هفته ای ۴۴ ساعت مشغول به کار باشد، مبنای ساعات کاری برای وی ۲۲۰ ساعت درنظر گرفته می شود.

جمع بندی

در این مقال به ارائه توضیحات کاملی درباره طریقه محاسبه اضافه کاری، حقوق روزهای تعطیل رسمی، نرخ ساعت اضافه کاری ۱۴۰۲، فرمول محاسبه جمعه کاری در اکسل، حقوق اضافه کاری ۱۴۰۲، محاسبه روز کاری، جدول اضافه کاری سال ۱۴۰۲ و… پرداخته شده است تا شما بتوانید با داشتن منبعی از اطلاعات پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید.

اگر همچنان این سوال در ذهن شما باقی است که اضافه کاری روزهای تعطیل چگونه محاسبه میشود (اضافه کاری چطور محاسبه میشود)، می توانید در بخش نظرات مطرح کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول
روش محاسبه اضافه کاری چگونه است؟

درمورد طریقه حساب کردن اضافه کاری در این مقاله توضیحات کاملی ارائه شده است. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات کاملی درباره قیمت هر ساعت اضافه کار ۱۴۰۲ و همچنین فرمول محاسبه اضافه کاری در اکسل ۱۴۰۱ بدست آورید.

نحوه محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری چگونه است؟

در این مقاله فرمول های لازم برای محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری ذکر شده است که به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی اقدام به محاسبه آن ها با شریط قانونی جدید کنید.

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری در چیست؟

همانطور که در مقاله توضیح داده شد، تعطیل کاری طبق ساعات کاری انجام شده به عنوان اضافه کاری محاسبه می شود در صورتی که جمعه کاری طبق ماده ۵۹ قانون کار مشمول ۴۰٪ مزد اضافه تر بر مزد روزانه کارگر محاسبه می شود.