حقوق حسابداری در ایران و جهان

حقوق حسابداری در ایران به عوامل و فاکتورهای بسیار زیادی مرتبط است. به همین دلیل نمی‌توان درآمد و حقوق معینی را بیان کرد. به همین دلیل شما باید با این عوامل آشنایی کاملی داشته باشید. ارائه گزارش‌های مالی، گزارش‌های پرداختی، تهیه صورت‌های مالی، نحوه پرداخت دستمزد کارکنان یک مجموعه، صدور فاکتور و بسیاری از موارد […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

حقوق حسابداری در ایران به عوامل و فاکتورهای بسیار زیادی مرتبط است. به همین دلیل نمی‌توان درآمد و حقوق معینی را بیان کرد. به همین دلیل شما باید با این عوامل آشنایی کاملی داشته باشید. ارائه گزارش‌های مالی، گزارش‌های پرداختی، تهیه صورت‌های مالی، نحوه پرداخت دستمزد کارکنان یک مجموعه، صدور فاکتور و بسیاری از موارد این‌چنینی در حوزه کار حسابدار است. این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری نیز برای مهاجرت از ویزای کاری به عنوان حسابدار نیز استفاده می‌کنند. ما در ادامه شمارا با درآمد تقریبی حسابداری در ایران و سایر کشورهای خارجی بیشتر آشنا می‌کنیم.

اگر میخواهید به یک حسابددار حرفه ای تبدیل شوید و در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارید و یا میخواهید به صورت تخصصی سرفصل های حسابداری را یاد بگیرید میتوانید در کلاس های آموزش حسابداری آریا تهران شرکت کنید. در این کلاس ها به شما مدرک فنی حرفه ای اعطا میشود و میتوانید از مزایا این مدرک برای ورود به بازار کار و کسب درآمد و یا مهاجرت به یک کشور خارجی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنید.

حقوق حسابداری در ایران

حقوق حسابداری در ایران
حقوق حسابداری در ایران

حسابداری یکی از شغل‌های بسیار مهم در ایران به شمار می‌آید که در شرکت‌ها و اداره‌های گوناگون برای مدیریت معاملات به کار می‌رود. حقوق حسابداری در ایران با توجه به سوابق کاری، میزان تحصیلات و همچنین ساعتی و ماهیانه حقوق گرفتن حسابدار برآورده می‌شود و این‌چنین است که نمی‌توان یک حقوق ثابت را برای حسابدار در نظر گرفت؛ چرا که تجربه، سابقه کاری در کنار میزان تحصیلات جزء عوامل و فاکتورهای مهم به شمار می‌آیند.

ما در ادامه در مورد عوامل مؤثر در حقوق حسابداری بیشتر با شما صحبت می‌کنیم.

اگر میخواهید خیلی سریع وارد بازار کار حسابداری شوید و کسب درامد از مهارت های داشته باشید شرکت در دوره آموزش حسابداری بازار کار آریا تهران با دریافت مدرک فنی حرفه ای بین المللی به شما پیشنهاد میشود.

  • عوامل مؤثر در حقوق حسابدار در ایران

درآمد حسابداری در ایران با عوامل متفاوتی سنجیده می‌شود که موقعیت جغرافیایی صددرصد در میزان حقوق حسابدار تأثیر واضحی می‌گذارد؛ چراکه افرادی در شهرهای بزرگ‌تر به شغل حسابداری می‌پردازند، صددرصد حقوق بیشتری دریافت می‌کند؛ چرا که هزینه زندگی در شهر نیز بسیار بیشتر است. بدین ترتیب می‌توان گفت موقعیت جغرافیایی یکی از فاکتورهای مهم هم در برآورد حقوق حسابدار است.

فاکتور مهم دیگر می‌تواند حوزه و صنعتی باشد که شما به حسابداری آن مشغول هستید. برخی از شرکت‌ها سود دهی بسیار بالایی دارند و به همین دلیل، حسابدار می‌تواند حقوق بیشتری دریافت کند. به همین دلیل، نوع شرکت، بازدهی و سوددهی آن نیز می‌تواند در برآورد حقوق حسابدار نقش بسیار مهم و کلیدی داشته باشد.

البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ چراکه تجربه یک حسابدار یکی از عوامل مهم به حساب می‌آید.

هرچقدر تجربه، مهارت و توانایی حسابدار بیشتر باشد، می‌تواند کنترل و مدیریت بیشتری روی معاملات مالی و حسابداری داشته باشد و برای مباحث پیچیده حسابداری راه‌حل‌های متفاوتی می‌یابد.

همین امر برای بسیاری از شرکت‌ها موضوع بسیار مهمی به شمار می‌آید. تحصیلات و مدارک آموزشی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. طبیعتاً فردی که در یک دانشگاه معتبر تحصیل کند با فردی که شاید آن‌چنان از نظر تحصیلات پشتوانه قابل قبولی ندارد، حقوق بسیار متفاوتی دارد.

به همین دلیل است که گواهینامه، مدرک آموزشی و میزان تحصیلات را نیز باید جزء عوامل موثردر محاسبه حقوق حسابدار در نظر گرفت.  

حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۰

میانگین حقوق حسابدار در ایران آن در سال ۱۴۰۰ حقیقتاً در کمترین حالت که بخوانیم در نظر بگیریم ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و بیشترین حالت حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود که سرپرستان حسابداری در شهرهای کوچک‌تر دستمزد بالاتری را دریافت می‌کنند؛ چرا که افراد با تجربه بسیار، کم پیش می‌آید که در شهرهای کوچک به کار و فعالیت این‌چنینی به صورت تخصصی بپردازند.

البته سمت افراد در میزان حقوق آن‌ها تأثیر چشمگیری دارد. متوسط حقوق کارشناس حسابداری  ۵۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال و حقوق متوسط کارشناس ارشد حسابداری ۷۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال در سال ۱۴۰۰ محاسبه شده است.

برای آماده شدن در مصاحبه های کاری حسابداری و بالا بردن شانس قبولی در مصاحبه های حسابداری حتما سوالاتی که در صفحه مصاحبه حسابداری مطرح شده است را مطالعه کنید و با مرور این سوالات با آمادگی کامل در جلسه مصاحبه حضور یابید.

حقوق حسابدار در سال 1400
حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۰

حقوق کمک حسابدار در سال ۱۴۰۰

میانگین حقوق کمک حسابدار در سال ۱۴۰۰ به صورت متوسط ۳۹ میلیون ریال است که این رقم را به صورت میانگین این گونه می‌توان بیان کرد؛ چرا که حقوق کمک حسابدار نیز با توجه به تجربه و میزان تحصیلات خود می‌تواند حقوق متفاوتی باشد. کمک حسابدار اگر تجربه بالایی خوبی داشته باشد می‌تواند ارتقاء شغلی خوبی را انتظار داشته باشد. به همین دلیل با درآمد بالاتری رو به رو خواهد شد. همیشه سابقه کاری و تجربه در شغل حسابداری جزء موارد کلیدی و بسیار مهم به شمار می‌آیند.

حقوق مدیر مالی در سال ۱۴۰۰

حقوق میران مالی نسبت به حسابداران تقریباً بیشتر است. این حقوق ۱۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۱۲۰۰۰۰۰۰ تومان در شرکت‌های کوچک و در شرکت‌های بزرگ بین ۱۵۰۰۰۰۰ تومان تا ۱۴۹۰۰۰۰۰ تومان برآورد می‌شود و البته حقوق ثابتی در سال ۱۴۰۰ نمی‌توان بیان کرد و کاملاً حدودی محاسبه کرده‌ایم.

حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۱

حقوق حسابداری در ایران در سال ۱۴۰۱ با توجه به میزان مهارت آن‌ها سنجیده می‌شود و نسبت به سال ۱۴۰۰ آن‌چنان‌که باید و شاید افزایش نداشته، با اینکه از لحاظ هزینه‌های زندگی با روند افزایشی رو به رو شده‌ایم، اما افزایش آن‌چنان چشمگیری متأسفانه برای حقوق حسابداران در نظر گرفته نشده است. صددرصد میزان مهارت، تجربه و سابقه کاری روی افزایش حقوق افراد تأثیر چشمگیری می‌گذارد.  در سال ۱۴۰۱ ولی حقیقتاً حسابداران با بازار کار قابل رشد تری رو به رو شده‌اند و به همین دلیل در شرکت‌های بزرگ و معتبر استخدام حسابدار شاید بیش از یک نفر نیز اعمال شده است.

یک حسابدار تازه کار مطابق با قانون وزارت کار حقوق دریافت میکند که در این حالت میتوان گفت حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۱ از ۶ میلیون تومان به بالا میباشد.

البته رد صورتی که حسابدار به صورت فریلنسر کار کند این حقوق میتواند بیشتر شود و چون محدود به یک حوزه کاری نیست میتواند پروژه های بیشتری دریافت کند و حقوق چند برابری داشته باشد.

میانگین حقوق حسابدار در سال ۱۴۰۱ برای حسابداران حرفه ای ۱۰ میلیون تومان میباشد.

حقوق یک حسابدار بانک چقدر است

مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار بر اساس تحصیلات در برآورد حقوق حسابدار بانک تأثیرگذار است. میزان تحصیلات برای آن دسته از افرادی که در بانک حسابدار هستند، معیار بسیار مهمی است. با توجه به نحوه قرارداد و مهم‌تر از همه سابقه کاری درآمد و حقوق مشخصی را حسابدار در بانک برای میزان حقوق باید در نظر بگیرد.

بدون شک آن دسته از حسابدارانی که استخدام رسمی دولت هستند و در بانک مشغول به کار، می‌توانند به حقوق بیشتر و مزایا و خدمات بالاتری را انتظار داشته باشند.

با توجه به اینکه بانک سیستم حسابداری خاصی را در چارچوب متفاوتی مشخص می‌کند، حق مسکن نیز در برآورد حقوق حسابدار در بانک یک موضوع مهم است. در شهرهای بزرگ‌تر حسابداری که در بانک مشغول به کار است نسبت به شهرهای کوچک‌تر حقوق بیشتری دریافت می‌کند؛ چرا که هزینه‌های زندگی به‌مراتب بالاتر است و مدرک و تجربه حسابدار را نیز دراین‌بین جزء معیارهای بسیار اصلی باید در نظر گرفت.

حقوق کمک حسابدار چقدر است

حقوق کمک حسابدار همان‌گونه که گفته شد با توجه به عوامل خاصی برآورد می‌شود و نسبت به حقوق حسابدار کمی پایین‌تر است. مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار بر اساس سابقه کاری نیز در اینجا حرفی برای گفتن دارد. به همین دلیل نمی‌توان حقوق ثابتی را در نظر گرفت. در شغل‌های این‌چنینی قطعاً سابقه کاری، میزان مهارت و میزان تحصیلات بسیار موردتوجه قرار می‌گیرند.

حقوق حسابدار مالی چقدر است

حسابدار مالی به ارزیابی و تجزیه و تحلیل معاملات و گزارش‌ها می‌پردازد و آن را در قالب گزارش ارائه می‌دهد. تجزیه و تحلیل گزارش‌های مالی به‌هیچ‌عنوان کار آسانی نیست و به همین دلیل، در حوزه کسب و کار حسابداری مالی بااهمیت بسیار بالایی روبرو است.

شما برای ارزیابی عملکرد سازمان خود باید گزارش حسابداری را تنها به حسابداری مالی بسپارید تا صورت‌های مالی به بهترین شکل ممکن مورد همه‌چیز را بتوان در حوزه مالی بررسی کنید.

جمع‌آوری اسناد و مدارک توسط حسابدار مالی با ارائه مشاوره مالی به مدیران می‌پردازد و تجربه، مدرک تحصیلی و سابقه کاری می‌تواند بر روی برآورد حقوق ثابت حسابدار مالی تأثیر واضحی بگذارد.

حقوق حسابدار در لیست بیمه

میزان بررسی حقوق برای لیست بیمه برای حسابدار یک بحث تخصصی است. لیست بیمه صد در صد حسابدار را با نکات بسیار ریز و تجزیه‌کننده برآورد می‌شود که حقوق حسابدار در لیست بیمه با توجه به سرعت کار و تجربه وی برآورد می‌شود و در همان ابتدا حسابدار موضوع را با کارفرما به صورت شفاف بیان می‌کند.

لیست بیمه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که بسیاری از شرکت‌ها و اداره‌ها نسبت به انجام آن با چارچوب‌های قانونی بسیار سختی روبرو می‌شوند و به همین دلیل، حسابدار باید بسیار حساب شده و سازماندهی شده به ارزیابی لیست بیمه بپردازد.

حقوق حسابدار در کشورهای خارجی

حقوق حسابدار در کشورهای خارجی
حقوق حسابدار در کشورهای خارجی

حقوق حسابداری در ایران بسیار ترغیب کننده است و در کشورهای خارجی نیزبه مراتب بالاتر است. قوانین کشور نیز برای انجام معاملات مالی موارد مهم و کلیدی برای شرایط کاری حسابدار به حساب می‌آیند.

به هر حال در هر کشوری حسابداری شاید وظایف خاصی با توجه به حوزه و صنفی که در آن فعالیت می‌کند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

در ادامه شمارا با حقوق حسابدار در کشورهای معتبر دنیا بیشتر آشنا می‌کنیم.

مهاجرت با رشته حسابداری یکی از مسائلی است که همیشه برای علاقه مندان به این حوزه مطرح میشود و با توجه به حقوق بالای حسابداران در کشور های خارجی تمایل برای مهارجت به این کشور ها در میان حسابداران بسیار حس میشود.

با مراجعه به صفحه مهاجرت با رشته حسابداری از شرایط مهاجرت حسابدارن و بهترین کشور ها برای مهاجرت حسابداران آشنا شوید.

  • حقوق حسابدار در کانادا

حسابداری در کانادا بسیار عالی است. شرکت‌های یک حسابدار ماهر نیاز دارد و همین امر می‌تواند فرصت‌های جدید شغلی را به وجود آورد. بسیاری برای مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کاری به عنوان حسابدار اقدام می‌کنند. مدرک دانشگاهی و تجربه همگی جز موارد کلیدی در شرایط کار حسابدار در کانادا به شمار می‌آیند.  

درآمد مدیر مالی در کانادا، متوسط درآمد ۷۶۰۰۰ دلار، درآمد کمک حسابدار در کانادا، متوسط درآمد ۳۹۳۶۶ دلار، درآمد مدیر حسابداری در کانادا، متوسط درآمد ۶۵۱۴۰ دلار، درآمد منشی حسابدار در کانادا، متوسط درآمد ۳۷۳۶۹ دلار،درآمد حسابدار ارشد در کانادا، متوسط درآمد ۶۰۱۵۳ دلار و درآمد سرپرست حسابداری در کانادا، متوسط درآمد ۵۸۵۱۱ دلار این چنین محاسبه می‌شود.

  • حقوق حسابدار در آمریکا

حقوق حسابدار در آمریکا در سال ۲۰۱۹ به صورت میانگین اینگونه در نظر گرفته شده است. البته این آمار در شرکت‌های بزرگ بدین ترتیب است که در شرکت‌های مالی و بیمه ۷۶۴۴۰ دلار، شرکت‌های سرمایه گذاری و مدیریتی ۷۴.۰۶۰ دلار، شرکت‌های ارائه دهنده خدمات حسابداری، مالیاتی، حقوق و دستمزد ۷۱،۳۹۰ دلار و شرکت‌های دولتی ۷۰،۱۸۰ دلار به این شکل حقوق حسابدار را برآورد کرده‌اند.

ناگفته نماند که تفکر تحلیلی، قدرت حل مسئله، مهارت در مایکروسافت  آفیس و قدرت سازماندهی همگی در محاسبه حقوق حسابدار بسیار موضوع مهمی است.

  • حقوق حسابدار در استرالیا

در استرالیا مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار بر اساس تحصیلات بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. حقوق حسابدار در این کشور به این شکل برآورد می‌شود  که با مدرک حسابداری دبیرستان فنی و حسابداری به صورت سالانه ۴۹٫۳۰۰ دلار، مدرک دیپلم حسابداری سالانه ۵۸٫۰۰۰ دلار، مدرک لیسانس سالانه ۸۴۰۰۰ دلار و مدرک کارشناس ارشد حسابداری سالانه ۱۱۰۰۰۰ دلار محاسبه می‌شود و برای اساس سوابق کاری نیز برآورد حقوق حسابدار در این کشور اینگونه است.

کمتر از دو سال سابقه‌ی کاری سالانه ۴۰٫۲۰۰ دلار، بین ۲ تا ۵ سال سابقه‌ی کاری سالانه ۵۳٫۶۰۰ دلار، بین ۵ تا ۱۰ سال سابقه‌ی کاری: سالانه ۷۹٫۳۰۰ دلار، بین ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه‌ی کاری سالانه ۹۶۶۰۰ دلار و بین ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه‌ی کاری سالانه ۱۰۵۰۰۰ دلار برآورد می‌شود اما بیش از ۲۰ سال سابقه‌ی کاری سالانه ۱۱۴۰۰۰ دلار محاسبه می‌شود.مسئله جنسیت نیز مسئله مهمی است. بدین ترتیب، حسابدار مرد ۸ % در مقایسه با زنان بیشتر است.

  • حقوق حسابدار در ترکیه

درآمد یک حسابدار چقدر است در ترکیه نیز موضوع بسیار مهمی است. درآمد سالانه حقوق حسابداری در ترکیه نیز ۸۵ هزار لیر ترکیه به صورت میانگین برآورد می‌شود و به همین دلیل اگر سابقه کاری و تجربه حسابدار بالا باشد، به همین دلیل یک شغل پربازده به شمار می‌آید. ترکیه کشور مهاجر پذیری است و به همین دلیل، انتخاب شغل حسابداری در این کشور یک انتخاب فوق‌العاده ایدئال است.

  • حقوق حسابدار در آلمان

مقایسه حقوق و دستمزد حسابدار بر اساس سابقه کاری در آلمان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل، حداقل حقوق یک حسابدار در استرالیا نیز ۱۳۸۰۰ یورو و حداکثر این حقوق نیز ۴۷۷۰۰ یورو در سال برآورد شده است. به هر حال این اعداد که گفته شد تنها به صورت میانگین برآورد می‌شود و حقوق دقیقی نیست.، اما استرالیا جزء کشورهایی است که درآمد حسابداری آن می‌تواند افراد را به این شغل خصوصاً برای مهاجران ترغیب کند. به همین دلیل، توصیه ما این است که اگر به دنبال مهاجرت کاری هستید، سعی کنید به عنوان حسابدار وارد این کشور شوید و به کار بپردازید.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتر در مورد بازار کار حسابداری داشته باشید میتوانید به مقاله ذکر شده مراجعه کنید و اطلاعات کامل تری کسب کنید.

سخن پایانی

هرآنچه لازم بود در مورد حقوق حسابداری در ایران بیان کرده‌ایم، بدون شک این شغل با بازار کار قابل توجهی که دارد بسیار ترغیب کننده است. در سایر کشورهای جهان نیز هرکدام با توجه به قوانین آن کشور و بازدهی این شغل درآمد و حقوق متفاوتی را رقم می‌زنند. به هر حال امروزه با توجه به بازدهی این شغل اکثر افراد در دوره‌های حسابداری آنلاین نیز شرکت می‌کنند تا حتی به ارتقاء شغلی خود کمک کنند. دوره‌های حسابداری معتبر می‌توانند مدرک قابل قبولی را ارائه دهند. این‌چنین برای دریافت ویزای کاری نیز می‌توان از شغل حسابداری به نحو احسن استفاده کرد. توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی با پشتیبانی و مشاورین این مجموعه برای کسب نتیجه ایده آل‌تر استفاده کنید. اینچنین با بالاترین حقوق در این شغل مواجه خواهید شد.

سوالات متداول

حقوق حسابداری در ایران چقدر است؟

به طور کلی حقوق یک حسابدار به میزان تخصص و حرفه او بستگی دارد و هرچه حسابدار حرفه ای تر باشد حقوق او نیز بیشتر خواهد بود. به طور میانگین درآمد حسابداری در ایران از ۸ میلیون تومان به بالا میباشد اما در صورتی که حسابدار تازه کار باشد حقوق او کمتر از این مقدار خواهد بود.

درآمد حسابداری در خارج از کشور چقدر است؟

در این مقاله حقوق حسابداری در سایر کشور های خارجی بررسی شده است و به صورت مجزا حقوق سالیانه حسابداران مطرح شده است.