طرز تهیه کباب قفقازی

در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه کباب قفقازی آشنا کنیم، همانطور که میدانید از اصیل ترین غذاهای سنتی ایرانی، کباب قفقازی است که طعمی خوشمزه و لذیذ دارد. طعم خوب این کباب به خاطر ترکیب گوشت گوسفندی، گوساله و گوشت مرغ می باشد. کباب قفقازی غذایی بین المللی مشابه کباب بختیاری […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله قصد داریم شما را با طرز تهیه کباب قفقازی آشنا کنیم، همانطور که میدانید از اصیل ترین غذاهای سنتی ایرانی، کباب قفقازی است که طعمی خوشمزه و لذیذ دارد.

طعم خوب این کباب به خاطر ترکیب گوشت گوسفندی، گوساله و گوشت مرغ می باشد. کباب قفقازی غذایی بین المللی مشابه کباب بختیاری است، ولی دستور پخت کباب قفقازی متفاوت بوده و به دو صورت تابه ای رستورانی تهیه می شود. در ادامه مطلب طرز تهیه کباب قفقازی رستورانی را آموزش می دهیم.

طرز تهیه کباب قفقازی
طرز تهیه کباب قفقازی

کباب قفقازی چیست؟

کباب قفقازی ترکیبی متفاوت و خاص دارد. این کباب از فیله یا راسته گوساله و سینه مرغ یا گوشت گوسفندی تهیه می شود و با موادی جهت طعم دار کردن خوشمزه کردن کباب ترکیب می شوند. مواد ترکیبی کباب قفقازی شامل: پیاز، فلفل دلمه، ماست یا خامه، زعفران دم کرده، کره، روغن زیتون، نمک و فلفل سیاه می باشد.

کباب قفقازی به گونه های مختلفی تهیه می شود، کباب قفقازی تابه ای یا کباب قفقازی رستورانی از پر طرفدار ترین طرز پخت کباب قفقازی هستند. شما می توانید حتی کباب قفقازی با گوشت چرخ کرده به جای گوشت گوسفندی نیز تهیه کنید. در این بخش عکس از کباب قفقازی را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

در کباب قفقازی فلفل دلمه ای نقش مهمی در عطر و طعم کباب دارد و اشتها را بر انگیخته و طعم را خوشمزه می کند. دقت کنید در تهیه کباب قفقازی وقت بگزارید زیرا این کباب برای جا افتادن و طعم دار شدن نیاز به زمان بیشتر برای طعم دار شدن گوشت گوسفندی، گوشت گوساله یا مرغ دارد.

پیشنهاد می کنیم این غذا را در یک روز تعطیل در کنار خانواده امتحان کنید، و لذت ترکیب انواع طعم ها را ببرید.

قیمت تهیه چلو کباب قفقازی با توجه به ترکیبات و استفاده از گوشت و مرغ با کیفیت بسیار مناسب و با صرفه است و می توانید به آسانی یک کباب قفقازی خوشمزه در منزل تهیه کنید.

پیشنهاد میشود مقاله طرز تهیه کباب کوبیده آریا تهران را نیز مطالعه نمایید.

تاریخچه کباب قفقازی

کباب قفقازی یکی از محبوب ترین غذاهای خاورمیانه مخصوصا در کشور ایران و قفقاز است. این غذای بین المللی سنتی خوشمزه، در میان مردم ایران و خاورمیانه پر طرفدار است. کباب قفقازی تهیه شده از گوشت گوسفندی دارای چربی گوشت وقتی چربی روی کباب آب می شود طعم خوشمزه ای به کباب قفقازی می دهد و معمولا قیمت کباب قفقازی بالا می باشد.

پیشنهاد ویژه: ایده برای مغازه کبابی

تاریخچه کباب قفقازی
تاریخچه کباب قفقازی

فرق کباب قفقازی و بختیاری چیست؟

کباب قفقازی و کباب بختیاری هر دو از کباب های محبوب در ایران با روش های طبخ متفاوت هستند. کباب بختیاری در بیشتر مناطق ایران فقط با گوشت گوسفندی تهیه می شود، اما کباب بختیاری به روش سنتی ترکیبی از گوشت قرمر و فیله مرغ است ترکیبی از دو مواد می باشد. در کباب بختیاری از ماست با خامه می توان استفاده نکرد سس سویا را جایگزین کرد و نیازی به گوشت مرغ نیست.

کباب بختیاری بسیار مشابه کباب قفقازی است و از نظر مواد مصرفی ترکیبی یکسان دارد. اما کباب قفقازی در کنار باقی مواد از گوشت گوسفندی با چربی و گوساله و فیله مرغ تهیه می شود. کباب قفقازی و بختیاری را می توان در تابه یا به صورت رستوارنی در سیخ طبخ کرد.

برای آشنایی با انواع غذاهای سنتی ایرانی برای شهر ها و فرهنگ های مختلف مقاله لیست غذای ایرانی را مطالعه نمایید.

دستور پخت کباب قفقازی

مواد لازم :

  • کره ۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • سینه مرغ ۴۰۰ گرم
  • فلفل دلمه ای ۴ عدد
  • گوشت گوساله ۴۰۰ گرم
  • ماست چکیده  نصف لیوان
  • روغن زیتون یا روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه  به میزان لازم
  • زعفران دم کرده  ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه کباب قفقازی

برای شروع همانند طرز تهیه کباب برگ ابتدا گوشت گوسفندی، و گوساله و فیله های مرغ را به صورت تکه های جوجه کبابی خرد کنید، بشویید. سپس در یک کاسه بزرگ آنها را بریزید. دقت کتید تکه های گوشت و مرغ ها هم اندازه و یکدست باشد، نباید تکه های جوجه کبابی خیلی نازک باشند.

سپس پیازهای شسته شده را به صورت خلالی خرد کنید و به همراه روغن زیتون یا روغن مایع به تکه های جوجه کبابی گوشت در کاسه اضافه کنید. ماست چکیده و نمک، فلفل سیاه را به پیاز و تکه های گوشت اضافه کرده و همه مواد را مخلوط کنید.

وقتی تکه های گوشت به خوبی با روغن و پیاز ادویه ها مخلوط شد، می توانید نصف زعفران دم کرده را برای زعفرانی شدن تکه های گوشت اضافه کنید و به خوبی مخلوط کنید. روی کاسه را سلفون کشیده و کاسه را به مدت ۲ تا ۶ ساعت در یخچال بگذارید تا به خوبی جا افتاده طعم دار شوند.

پس از گذشت زمان و جا افتادن مواد کباب قفقازی، آنها را از یخچال خارج کرده و کنار می گذاریم. سپس فلفل دلمه های شسته شده را به صورت هم اندازه با تکه های گوشت خرد می کنیم. لازم به ذکر است در بسیاری از مغازه های فست فود نیز این کباب را با نان باگت سرو می نمایند.

بهترین روش پخت کباب قفقازی این است که سیخ های شسته شده مناسب کباب را برداشته، و با رعایت ترتیب سیخ کردن به درستی کباب را سیخ می کنیم. اول یک تیکه گوشت گوسفندی، یک تکه فلفل دلمه ای، و فیله مرغ را سیخ می کنیم. تا انتها به همین ترتیب پیش می رویم.

پس از اتمام سیخ کردن کباب ها، در هنگام پخت باقی زعفران را همراه کره ذوب شده روی کباب ها با برس می مالیم، تا پس از پخت کباب ها خشک نشود و طعمی تازه آبدار زعفرانی داشته باشد.

دقت کنید برای آبدار شدن کباب ها و مغز پخت شدن آنها بر روی منقل، حرارت مناسب تنظیم کنید و در هنگام پخت به آرامی سیخ ها را بچرخانید تا به خوبی کباب ها بپزند.

در کنار کباب قفقازی می توانید گوجه فرنگی و فلفل شبز تند یا شیرین نیز کباب کنید و در کنار کباب میل کنید.

پس از پخت کباب قفقازی، می توانید کباب را به همراه نان و برنج سرو کنید. در صورت تمایل می توانید از نارنج، لیمو ترش، سبزی، پیاز استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

مطابق فیلم آموزش کباب قفقازی در صورت نیاز برای خشک نشدن کباب ها می توانید از سس کباب قفقازی مخلوط کره و زعفران مجدد استفاده کنید و روی کباب ها بمالید تا طعم کره و زعفران بگیرد.

اگر به دنبال کسب مدرک فنی حرفه ای کباب زنی و تخته کاری هستید پیشنهاد میکنیم در دوره آموزش کباب آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید.

طرز تهیه کباب قفقازی تابه ای

کباب قفقازی را می توانید به راحتی بدون نیاز به سیخ و منقل در تابه تهیه کنید. شما می توانید با تهیه سیخ چوبی تکه های کبابی را به همراه فلفل دلمه سیخ کنید و در تابه بگذارید.

ابتدا یک تابه مناسب برداشته و کف آن را چرب کنید، سپس تکه های کباب را به ترتیب گوشت گوسفندی، فلفل دلمه، فیله مرغ در سیخ چوبی، سیخ کنید و به آرامی درون تابه بچینید.

حرارت تابه را کم بگذارید و صبر کنید تا طرفی از کباب ها سرخ شوند و بپزند. بعد هر دو طرف کباب ها را سرخ کنید نوش جان فرمایید.

طرز تهیه کباب قفقازی تابه ای
طرز تهیه کباب قفقازی تابه ای

در کنار کباب قفقازی تابه ای نیز می توانید نارنج، سبزی، لیمو ترش، گوجه فرنگی سرخ شده، فلفل سبز با نان و برنج سرو کنید.

از این دستور پخت میتوانید در طرز تهیه کباب قفقازی رستورانی نیز استفاده نمایید. پیشنهاد میشود طرز تهیه کباب دیگی با برنج آریا تهران را نیز مطالعه نمایید.

سوالات متداول

طرز تهیه کباب قفقازی به چه صورت است؟

کباب قفقازی یکی از خوشمره ترین و محبوب ترین کباب های ایران می باشد که دستور پخت بسیار آسانی دارد. تنها با مزه دار کردن گوشت گوساله و به سیخ کشیدن ان با سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای میتوان کباب قفقازی را تهیه نمود. داخل مقاله در رابطه با مراحل گخت کباب قفقازی به صورت جامع صحبت کرده ایم.

بهترین روش پخت کباب قفقازی چیست؟

بهترین روش پخت کباب قفقازی استفاده از نارنج در مرینیت کردن گوشت و همچنین پخت آن بر روی آتش می باشد. داخل مقاله در رابطه با روش های پخت کباب قفقازی بیشتر صحبت کرده ایم.

مواد لازم برای پخت کباب قفقازی چیست؟

از جمله مهمترین مواد لازم برای پخت یک کباب قفقازی گوشت گوساله می باشد، ماست چکیده و سینه مرغ نیز از جمله مواد لازم برای تهیه کباب قفقازی می باشد. داخل مقاله مواد لازم برای تهیه این کباب را مورد بررسی قرار داده ایم.