طرز تهیه کباب سلطانی

یکی از کباب های سنتی و اصیل ایرانی کباب سلطانی است. این غذای گران قیمت اشرافی ترکیبی از کباب کوبیده و برگ می باشد. در ادامه مطلب طرز تهیه کباب سلطانی به همراه آموزش تصویری کباب سلطانی را آموزش می دهیم مطالبی که در این صفحه خواهید خواند: کباب سلطانی چیست؟ محتویات کباب سلطانی تفاوت […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از کباب های سنتی و اصیل ایرانی کباب سلطانی است. این غذای گران قیمت اشرافی ترکیبی از کباب کوبیده و برگ می باشد. در ادامه مطلب طرز تهیه کباب سلطانی به همراه آموزش تصویری کباب سلطانی را آموزش می دهیم

کباب سلطانی چیست؟

کباب سلطانی تهیه شده از گوشت گوسفندی یا گوساله یا فیله مرغ می باشد که به صورت سیخ های بزرگ کوبیده و برگ سرو می شود.
اصالت و قدمت این کباب باز می‌گردد به دوران ناصر الدین شاه که از سرزمین قفقاز وارد ایران شد. نام این کباب به دلیل گران قیمت بودن و صرف زمان زیاد برای پخت فقط در دربار برای شاه و افراد اعیان و ثروتمند و درباریان تهیه می شد به همین دلیل کباب سلطانی نام گرفت. مدت ها زمان برد تا این غذا در میان افراد عادی و مردم رواج پیدا کند.

تهیه کباب سلطانی در منزل بسیار راحت و آسان است. در مدن زمان کم می توانید با روش های دیگر تهیه کباب سلطانی پخت در تابه یا با سیخ چوبی می باشد.

برای یادگیری انواع مهارت های کباب زنی مقاله آموزش کباب را مطالعه فرمایید.

کباب سلطانی چیست؟

اگر به دنبال یادگیری طرز تهیه انواع فست فود هستید، مقاله فست فود را مطالعه نمایید.

محتویات کباب سلطانی

  • گوشت قرمز بدون استخوان ۱۵۰ گرم
  • فیله مرغ ۱۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • کیوی ۱ عدد
  • آب لیموترش تازه ۴ قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوزی
  • زعفران دم کرده ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

ابتدا برای تهیه سس کباب، پیاز ها را شسته و پوست کنده و به صورت خلالی درشت خرد کنید. پیازها را برای این خلالی خرد می کنیم تا پیازها موقع کباب زدن به راحتی از کباب جدا شوند. دقت کنید نباید پیاز را در کباب ها رنده کنید زیرا به گوشت می چسبد و در هنگام کباب کردن می سوزد و غذا ظاهر بدی پیدا می کند با خلالی کردن پیازها طعم پیاز به خوبی به خورد کباب می رود و خوشمزه می شود.
سپس کیوی هارا پوست کنده و ریز خرد می کنیم، استفاده از کیوی باعث نرم شدن بافت کباب می شود. برای تهیه کباب کوبیده مقاله طرز تهیه کباب کوبیده را مطالعه نمایید.

سپس گوشت ها را به صورت یکسان و یک شکل برش بزنید، حالا گوشت را داخل یک کاسه بریزید و به آن پیاز و کیوی را اضافه کنید و برای ۳۰ الی ۶۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت ها به خوبی طعم دار شوند.

پس از طعم دار کردن گوشت ها به سراغ مرغ ها می رویم، چون مرغ ها نسبت به گوشت بافت نرم تری دارد اول گوشت ها را طعم دار کرده سپس مرغ هارا مزه دار می کنیم.

برای مزه دار کردن مرغ ابتدا مرغ ها را به تیکه های یکسان خرد کنید سپس تکه های مرغ را داخل کاسه ریخته و به آن مقداری پیاز و زعفران و فلفل سیاه بزنید و به خوبی مخلوط کنید تا مرغ ها اغشته به مواد شوند سپس بگذارید تا مزه دار شود.

پس از طعم دار کردن گوشت و مرغ ها باید تکه های پیاز را از گوشت ها جدا کنید. با دقت خلال های پیاز را جدا کرده و در کاسه بریزید و به آن روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه و آب لیموترش اضافه کنید و مخلوط کنید تا مواد آغشته به یکدیگر شوند دوباره برای جا افتادن کباب ۱۵ دقیقه بگذارید تا استراحت کند طعم دار شود. دقت کنید بهتر است از روغن زیتون بی بو استفاده کنید. برای تهیه کباب قفقازی مقاله طرز تهیه کباب قفقازی را مطالعه نمایید.

وقتی گوشت ها و مرغ ها به خوبی طعم دار شد برای سیخ کردن انها داخل سیخ های فلزی شسته شده یکی در میان اول برش های گوشت را می گذاریم و بعد تکه های مرغ را به سیخ می زنیم. تا هیچ فضای خالی بین گوشت و مرغ ها نماند.

دقت کنید سیخ ها کباب را بر روی حرارت مناسب قرار دهید تا به خوبی و آرامی گوشت و مرغ مغز پخت شود. در هنگام پخت سیخ هارا بچرخانید تا دو طرف تکه های مرغ و گوشت بپزد و قسمتی خام نماند.
شما می توانید این کباب خوشمزه را با برنج، به همراه گوجه کبابی و نارنج ، لیمو ترش سرو نمایید.
این نوع کباب سلطانی ترکیبی از گوشت و مرغ بود اما به تنهایی می توانید فقط از راسته گوسفند استفاده کنید.

برای یادگیری تهیه انواع غذاهای ایرانی در منزل مقاله لیست غذاهای ایرانی را مطالعه نمایید.

تفاوت کباب سلطانی و وزیری

هر دو این کباب ها بسیار اصیل و پر طرفدار هستند اما طرز تهیه سنتی و محتویات آنها متفاوت است.
کباب سلطانی تهیه شده از راسته گوسفندی یا فیله گوساله است که می‌توان با فقط با گوشت گوسفند یا ترکیبی از گوشت و مرغ کباب سلطانی تهیه کرد.
اگر کباب سلطانی با ترکیب گوشت مرغ شود باید گوشت و مرغ به صورت جدا طعم دار شوند.
در کباب سلطانی پس از طعم دار شدن گوشت ها باید پیازهارا از کباب جدا کنیم و سپس اقدام به سیخ کردن تکه های گوشت کنیم.
اما در کباب وزیری از یک سیخ کباب کوبیده و یک سیخ جوجه تشکیل شده و طعمی لذیذ خوشمزه دارد. برای تهیه کباب بختیاری خوشمزه مقاله طرز تهیه کباب بختیاری را مطالعه نمایید.

تفاوت کباب سلطانی و بختیاری

همانطور که می دانید برای تهیه کباب سلطانی از روش سنتی استفاده می شود . کباب سلطانی از ترکیب راسته گوسفندی یا فیله گوساله استفاده می شود. این کباب متشکل از یک سیخ کباب کوبیده و برگ برای هر فرد می باشد.
اما در کباب بختیاری ترکیبی بی نظیر از گوشت و مرغ در یک سیخ حاصل می شود. در این کباب گوشت و مرغ را در مدت زمان طولانی در مواد کباب می گذارند طعم دار شده و استراحت کند و در هنگام سیخ کردن یکی در میان با رعایت ترتیب گوشت و مرغ را سیخ می‌کنند. اگر علاقه مند به تهیه کباب با سیب زمینی هستید مقاله کباب تابه ای با سیب زمینی را مطالعه نمایید.

آموزش تصویری کباب سلطانی

در ادامه مطلب فیلم طرز تهیه کباب سلطانی به صورت تصویری با ترکیب مواد و تهیه سس کباب را آموزش می دهیم.

اگر علاقه مند به فعالیت در حوزه کباب زنی هستید می توانید با یادیگری ایده های نوین برای پیشرفت کسب کارتان مقاله ایده برای مغازه کبابی را مطالعه نمایید.

کباب سلطانی از چه گوشتی تهیه می شود؟

کباب سلطانی تهیه شده از گوشت گوسفندی یا گوساله یا فیله مرغ می باشد که با قرار گرفتن در سیخ های بزرگ برای هر پرس غذا سرو می شود. در ادامه این مقاله مواد لازم جهت تهیه کباب سلطانی را آموزش می دهیم.

تفاوت کباب سلطانی و وزیری در چیست؟

هر دو این کباب ها بسیار اصیل و پر طرفدار هستند اما طرز تهیه سنتی و محتویات آنها متفاوت است. در ادامه این مطلب تفاوت کباب سلطانی و وزیری را آموزش می دهیم.