طرز تهیه پلو شوشتری

پلو شوشتری یکی از انواع غذاهای ایرانی است که همانطور که از نامش پیداست اصالتا متعلق به شهر شوشتر می باشد. این غذای خوشمزه و لذیذ با مواد متنوعی از جمله برنج، لوبیا چشم بلبلی، شوید خشک و… تهیه می شود و دستور پخت ساده ای دارد جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

پلو شوشتری یکی از انواع غذاهای ایرانی است که همانطور که از نامش پیداست اصالتا متعلق به شهر شوشتر می باشد. این غذای خوشمزه و لذیذ با مواد متنوعی از جمله برنج، لوبیا چشم بلبلی، شوید خشک و… تهیه می شود و دستور پخت ساده ای دارد جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پلو شوشتری خوشمزه در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه پلو شوشتری
طرز تهیه پلو شوشتری

طرز تهیه پلو شوشتری

پلو شوشتری چیست؟ طرز تهیه پلو شوشتری ساده چگونه است؟ همانطور که در عکس پلو شوشتری مشاهده می کنید، پلو شوشتری یکی از انواع غذاهای اصیل ایرانی است که با چند قلم مواد ساده تهیه می شود. این پلو همانطور که از اسمش پیداست اصالتی شوشتری دارد اما در بسیاری از مناطق با روش های مختلف سرو می شود. در ادامه این مطلب قصد داریم روش پخت پلو شوشتری مجلسی خوشمزه را به روشی ساده و حرفه ای همراه با فوت و فن ها به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای طرز تهیه پلو شوشتری برای ۴ نفر عبارتند از:

  • برنج: ۲ پیمانه
  • لوبیا چشم بلبلی: ¾ پیمانه
  • شوید: ۱ دسته متوسط
  • شوید خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • فیله مرغ: ۴ عدد
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد
  • آب لیمو ترش: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

لازم به ذکر است که مواد اولیه فوق برای تعداد نفرات ۴ نفر می باشد. در صورتی که قصد تهیه پلو شوشتری برای دو نفر (پلو شوشتری دونفره) می بایست این مقادیر را نصف کنید. جهت مشاهده آموزش طرز تهیه پلو شوشتری با لوبیا چشم بلبلی و مرغ در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای خوشمزه و متنوع ایرانی و خارجی علاقه مند هستید و به دنبال کامل ترین دوره آموزش آشپزی می گردید، مجموعه آریا تهران فیلم آشپزی را به صورت رایگان برای شما عزیزان تهیه کرده است.

طرز تهیه پلو شوشتری با لوبیا چشم بلبلی

قبل از پخت پلو شوشتری اصیل، ابتدا لوبیا چشم بلبلی را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و اجازه دهید تا به خوبی خیس بخورد و نفخ آن برطرف شود. زمانی که لوبیا به خوبی خیس خورد، آن را آبکشی کنید.

در مرحله بعد پلو شوشتری با لوبیا چشم بلبلی، لوبیا را همراه با ۲ لیوان آب در یک ظرف مناسب بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا لوبیا به مدت یک ساعت بپزد. در این فاصله در یک کاسه مناسب مقداری آب بریزید.

حال ۱ قاشق چای خوری نمک اضافه کنید و کمی هم بزنید تا نمک کاتلا در آب حل شود. در ادامه برنج را به کاسه اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه تا چند ساعت خیس بخورد و نرم شود.

توجه داشته باشید در صورتی که برنج تازه باشد، نیاز به خیس کردن طولانی مدت نیست. در قدم بعد، فیله های مرغ را در یک ظرف مناسب بریزید، سپس زعفران دم کرده را همراه با آب لیموترش و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید. لازم به ذکر است که برای تهیه پلو شوشتری با ران مرغ، می توانید به جای استفاده از فیله، از ران مرغ استفاده کنید.

در این مرحله، پیازها را به صورت درشت خرد کرده و به کاسه اضافه کنید. حال مواد درون کاسه را به خوبی ترکیب کنید سپس روی کاسه را با استفاده از یک سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ طعم دار شود.

در مرحله بعد، پس از اینکه لوبیا به طور کامل پخت می توانید آن را آبکشی کنید و کنار بگذارید. لازم به ذکر است که برای تهیه پلو شوشتری با لوبیا چیتی، می توانید به جای استفاده از لوبیا چشم بلبلی، از لوبیا چیتی استفاده کنید. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر کرده و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب جوش بیاید. در همین فاصله ۱ قاشق چای خوری نمک به آب اضافه کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید آموزش آشپزی ایرانی و ملل را در بهترین آموزشگاه آشپزی در تهران همراه با مدرک بین المللی تجربه کنید و از این طریق درآمد کسب کنید، پیشنهاد می کنیم کلاس اشپزی تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه پلو شوشتری با مرغ
طرز تهیه پلو شوشتری با مرغ

طرز تهیه پلو شوشتری با مرغ

در این مرحله از تهیه پلو شوشتری با مرغ، زمانی که آب به جوش آمد، برنجی که از قبل خیس کرده اید را به قابلمه اضافه کرده و به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا پخت اولیه برنج انجام شود. حال یک دقیقه قبل از آبکش کردن برنج، لوبیای پخته شده را به آن اضافه کنید.

در ادامه آموزش طرز تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ، برنج و لوبیا را به آرامی ترکیب کنید تا یکدست شوند، سپس آبکشی کنید. در ادامه داخل یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس برای ته دیگ، از سیب زمینی های حلقه شده یا نان لواش استفاده کنید.

در مرحله بعد، مقداری از ترکیب برنج و لوبیا را روی ته دیگ بریزید، سپس برای تهیه شوید پلو شوشتری با مرغ، مقداری شوید خرد شده و شوید خشک روی آن پخش کنید. به همین صورت مواد را به صورت لایه ای درون قابلمه بریزید و در آخر درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

در همین حین، برای تهیه پلو شوشتری با فیله مرغ، کاسه حاوی گوشت مرغ را از یخچال خارج کنید. سپس فیله مرغ را به صورت نواری برش بزنید و به صورت رول شده بپیچید و با خلال دندان فیکس کنید.

در این مرحله از پخت پلو شوشتری و مرغ، یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن اضافه کنید. زمانی که روغن به خوبی داغ شد، فیله های رول شده را به تابه اضافه کرده و هر دو سمت آن را به خوبی سرخ کنید. در صورتی که تمایل ندارید مرغ ها را به صورت سرخ شده تهیه کنید، برای پخت پلو شوشتری با مرغ ریش ریش، می توانید مرغ ها را بپزید و سپس به صورت ریش ریش آماده کنید و با پلو مخلوط کنید. این روش می تواند برای افرادی که گیاه خوار بسیار مناسب باشد.

پس از اینکه برنج به خوبی دم کشید، مقداری کره یا روغن روی آن پخش کرده و برنج را درون قابلمه مخلوط کنید تا کاملا ترکیب شود. در آخر پلو شوشتری پوپک را در ظرف مورد نظر بکشید و همراه با فیله مرغ حلزونی سرو کنید. نوش جان!

فیلم طرز تهیه پلو شوشتری

اگر عباراتی نظیر پلو شوشتری فیلم، دانلود پلو شوشتری، فیلم پلو شوشتری سانازسانیا، پلو شوشتری نازگل، پلو شوشتری نواب و… را سرچ کرده اید و به دنبال مشاهده فیلم آموزش طرز تهیه پلو شوشتری به صورت تصویری هستید، در این قسمت به زودی توسط همکاران ما در مجموعه آریا تهران فیلم آموزش انواع روش های پخت پلو شوشتری از جمله عدس پلو شوشتری، شوید پلو شوشتری، کلم پلو شوشتری، پلو شوشتری با قارچ، شیرین پلو شوشتری و… قرار خواهد گرفت.

نکات مهم در طرز تهیه پلو شوشتری

همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، پلو شوشتری طرز پخت (پلو شوشتری طرز تهیه) بسیار ساده ای دارد. اما رعایت برخی نکات می تواند این پلوی ساده را تبدیل به یک پلوی لذیذ و فوق العاده کند. در زیر به برخی از نکات مهم در طرز تهیه این پلو اشاره خواهیم داشت:

  1. برای پلوی شوشتری، بهتر است از گوشت چرخ‌ کرده یا گوشت مرغ با کیفیت استفاده کنید. این مواد از طعم و مزه خوبی برخوردارند و باعث می‌ شوند پلو شوشتری شما بسیار خوشمزه شود.
  2. انتخاب برنج مناسب نیز برای تهیه پلو بسیار مهم است. برنجی که برای پلوی شوشتری استفاده می‌ شود باید دانه‌ بلند و نرم باشد.
  3. در طرز تهیه دستور پلو شوشتری با مرغ یا گوشت چرخ کرده، بهتر است از لوبیای مرغوب و خوش پخت استفاده کرد چرا که این امر به طعم و کیفیت نهایی غذا کمک می‌ کند. همچنین، استفاده از ترکیب ران و سینه مرغ نیز می‌ تواند تنوع بیشتری به طعم پلو اضافه کند.
  4. اضافه کردن کمی دارچین به لایه‌ های برنج نیز می‌ تواند عطر و طعم ویژه‌ا ی به پلو بدهد و تجربه مزه‌ ای متفاوت را ارائه دهد.
  5. شما می توانید در تهیه این غذای خوشمزه به جای استفاده از گوشت قلقلی، از فیله مرغ استفاده کنید که به طعم و تنوع پلو افزوده و آن را متنوع‌ تر خواهد کرد.
  6. برای تزیین غذای پلو شوشتری پیشنهاد می شود از زرشک، خلال پسته و خلال بادام استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با انواع دستوهای پخت پلوهای خوشمزه ایرانی و خارجی آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم انواع پلو را بررسی کنید.

طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده
طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت قرمز چگونه است؟ یکی دیگر از روش های پخت پلو شوشتری با استفاده از گوشت چرخ کرده می باشد که با طعم و مزه بسیار عالی مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. جهت مشاهده آموزش طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده، در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید روش پخت عدس پلو با گوشت چرخ کرده چگونه است، حتما مقاله طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده را مطالعه کنید.

مواد لازم برای تهیه پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده عبارتند از:

  • زردچوبه: ۱ قاشق چای‌ خوری
  • آب: به میزان لازم
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌ خوری
  • آرد سوخاری: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
  • زعفران: ۴ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌ خوری
  • لوبیا چشم بلبلی: نصف پیمانه
  • برنج: ۲ پیمانه
  • شوید: نصف پیمانه
  • روغن مایع: یک‌ چهارم قاشق غذاخوری

برای تهیه لوبیا پلو شوشتری با گوشت چرخ کرده، ابتدا لوبیا چشم‌ بلبلی را در ظرفی مناسب بشویید و سپس در یک قابلمه مناسب همراه با مقداری آب بگذارید تا بپزد و نرم شود. پس از پخت لوبیاها را آبکش کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعد، پیاز را بشویید، پوست آن را جدا کنید و سپس با استفاده از رنده ریز، رنده کنید. حال آب اضافی پیازها را بگیرید. برای این‌ کار می‌ توانید از یک پارچه تمیز استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده به صورت مرحله به مرحله، بر روی لینک کلیک کنید.

طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت قلقلی

در مرحله بعد برای تهیه پلو شوشتری با گوشت قلقلی، پیاز را همراه با آرد نخودچی (یا سوخاری)، نمک، فلفل و زردچوبه به گوشت اضافه کرده و خوب مواد را با هم ترکیب کنید و به مدت چند دقیقه گوشت را ورز دهید تا مواد به خورد گوشت بروند. سپس ظرف گوشت را با استفاده یک سلفون بپوشانید و آن را به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب استراحت کند.

پس از گذشت این مدت زمان، به اندازه یک فندوق از گوشت بردارید و آن را به حالت قلقلی درست کنید و در یک سینی بگذارید. به همین تریتب مابقی گوشت را به حالت قلقلی درست کنید و کنار بگذارید.

در این مرحله از طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت قلقلی، یک تابه بردارید و در آن مقداری روغن بریزید و اجازه دهید تا تابه داغ شود. سپس گوشت قلقلی‌ ها شده را در روغن به خوبی سرخ کنید تا مغزپخت شوند و بعد در یک ظرف جداگانه قرار دهید. در مرحله بعد، دو-سوم قابلمه را از آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید و صبر کنید تا به جوش آید.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با دستور پخت روش پخت آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده و گوشت قلقلی، پیشنهاد می کنیم مقاله طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده را مطالعه کنید.

زمانی که آب جوشید، برنج و نمک را در آب ریخته و اجازه دهید برنج خوب بجوشد و پخت اولیه آن انجام شود. هرازگاهی کفِ ایجادشده روی برنج را با استفاده از یک قاشق بردارید و دور بریزید.

با توجه به نوع برنج ۸ تا ۱۲ دقیقه زمان لازم است تا برنج مغزپخت شود. برای تست، می توانید دانه برنج را بین دو انگشت فشار دهید تا له شود. درصورتی‌ که اطراف برنج نرم ولی داخل آن کمی سفت بود، یعنی وقت آن است که برنج را آبکشی کنید.

حال برنج را آبکشی کنید و مقداری آب سرد روی آن بریزید تا نمک اضافی و لعاب برنج از بین برود. حال لوبیا چشم‌ بلبلی و شوید را با برنج آبکش‌ شده مخلوط کنید. سپس در قابلمه مورد نظر برای پخت برنج، کمی روغن بریزید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای سننی ایرانی علاقه مند هستید، دوره آشپزی سنتی آریا تهران می تواند برای شما بسیار کاربردی و مفید باشد. شما با شرکت در این دوره می توانید علاوه بر کسب مهارت های تخصصی، مدرک معتبر فنی حرفه ای نیز دریافت کنید و از این طریق درآمد کسب کنید.

پس از اینکه ته دیگ مورد نظر را کف قابلمه گذاشتید، برنج مخلوط را بریزید و سپس گوشت قلقلی‌ ها را روی آن بچنید یا این کار را با یک لایه برنج و یک لایه قلقلی تکمیل کنید تا کل مواد تمام شود. حال با یک کفگیر، برنج را از کناره‌ ها به سمت وسط جمع کنید.

در این مرحله از دستور پلو شوشتری، با استفاده از ته قاشق، حفره‌ هایی روی برنج ایجاد کنید، سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج بر روی حرارت ملایم بخار کند تا دم بکشد. زمانی که برنج به خوبی بخار کرد، کمی روغن روی برنج پخش کنید و مجددا درب قابلمه را بگذارید تا فرآیند پخت تکمیل شود. نوش جان!

لازم به ذکر است که شما می توانید این غذا را با گوشت تکه ای نیز تهیه کنید. برای طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت تکه ای (طرز تهیه پلو شوشتری با گوشت خورشتی)، کافیست به جای گوشت چرخ کرده از گوشت تکه ای استفاده کنید. این کار کاملا سلیقه ای است و به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.

پیشنهاد ویژه: قنبر پلو یکی از انواع غذاهای شیرازی است که دستور پخت ساده ای دارد و با چند قلم مواد ساده تهیه می شود. اگر می خواهید دستور پخت این غذای خوشمزه را بررسی کنید، حتما مقاله طرز تهیه قنبر پلو با گوشت قلقلی را مطالعه کنید.

پلو شوشتری با تن ماهی

پلو شوشتری با تن ماهی چگونه است؟ اگر به هر دلیلی تمایل ندارید در تهیه پلو لوبیا شوشتری از گوشت مرغ یا چرخ کرده استفاده کنید، می توانید تن ماهی را جایگزین آن کنید.

برای تهیه پلو شوشتری با تن ماهی ابتدا باید موارد زیر را تهیه کنید.

  • ۲ عدد تن ماهی
  • ۲ بوته سیر
  • ۳ عدد پیاز سرخ کرده
  • زعفران
  • ۱ پیمانه لوبیا چشم بلبلی پخته شده
  • ۲۵۰ گرم سبزی پلویی
  • ۲ ق غ مرزه
  • فلفل سیاه به مقدار لازم

برای تهیه پلو شوشتری بدون گوشت و با استفاده از تن ماهی، ابتدا باید پیاز را تفت دهید. سپس سیر خرد شده، سبزی پلویی و کمی مرزه به آن اضافه کنید و خوب تفت دهید. در ادامه سبزی پلو شوشتری با تن ماهی، می بایست تن ماهی را اضافه کنید. بعد لوبیا چشم بلبلی را که زا قبل پخته اید، همراه با نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، دارچین و زعفران اضافه کرده و اجازه دهید تا خوب آب مواد ته بکشد. سپس برنج را آبکش کرده و مواد را لابه لای برنج بریزید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد.

پلو شوشتری با میگو

از دیگر انواع پلو شوشتری، می توان به پلو شوشتری با میگو اشاره کرد که برای افراد علاقه مند به غذاهای دریایی مانند میگو و ماهی بسیار توصیه می شود.

مواد لازم برای تهیه پلو شوشتری با میگو عبارتند از:

  • ۲ عدد کنسرو تن ماهی
  • ۲ دسته شوید تازه و گشنیز ۱ دسته
  • ۱ ق غ شوید خشک و شنبلیه ی خشک
  • ۱ ق رب انار
  • نمک فلفل سیاه به میزان دلخواه
  • پودر سیر، زردچوبه، دارچین به میزان دلخواه
  • گرد غوره: به دلخواه
  • ۴ پیمانه برنج
  • نصف لیوان لوبیا چشم بلبلی پخته شده
  • ۲ عدد پیاز نیگینی شده
  • ۳ عدد سیر تازه نگینی شده
  • سیر خشک ۴ حبه رنده شده
  • میگو (۱۰ عدد که از ۴ ساعت قبل با نمک، فلفل، پودر سیر، زعفران، پیاز و مقداری آبلیمو مزه دار شده است)

برای تهیه پلو میگو شوشتری، ابتدا یک تابه مناسب بردارید و مقداری روغن در آن بریزید و پیاز را به خوبی تفت دهید. زمانی که پیاز کمی سبک و نرم شد، شوید و گشنیز خرد شده تازه را به تابه اضافه کرده و همراه با پیاز مجددا تفت دهید. حال سیر تازه و سیر رنده شده را اضافه کنید و هم بزنید تا کمی تفت بخورد.

در قدم بعد میگو را اضافه کنید و پس از چند دقیقه تفت خوردن، زمانی که رنگ آن تغییر کرد، تن ماهی را اضافه کنید و خوب مواد را با هم تفت دهید. در ادامه ادویه مخصوص پلو شوشتری و رب انار را روی مواد بریزید و مجددا با هم ترکیب کنید. در آخر شنبلیه و شوید خشک را نیز اضافه کرده و در آخر مقداری زعفران بر روی مواد بریزید و زیر حرارت را کم کنید.

در این مرحله، برنج آبکشی شده را همراه با لوبیا پخته شده و شوید مخلوط کرده و مواد را لا به لای برنج بریزید و در آخر مقداری زعفران روی برنج پخش کنید. حال درب قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا برنج دم بکشد. نوش جان!

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید روش پخت میگو پلو را همراه با فوت و فن ها یاد بگیرید، حتما مقاله طرز تهیه میگو پلو با شوید را مطالعه کنید.

پلو شوشتری شیرازی
پلو شوشتری شیرازی

پلو شوشتری شیرازی

پلو شوشتری یکی از انواع غذاهای خوش طعم و عطر شیرازی است که به راحتی و با چند قلم مواد ساده تهیه می شود. جهت مشاهده آموزش طرز تهیه پلو شوشتری شیرازی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد اولیه برای تهیه پلو شوشتری شیرازی عبارتند از:

  • زعفران: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب: به میزان لازم
  • لوبیا چشم بلبلی: سه‌ چهارم پیمانه
  • نمک: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: یک‌ چهارم پیمانه
  • شوید: نصف پیمانه
  • برنج: ۲ پیمانه
  • نمک: ۱ قاشق مرباخوری

برای آماده سازی مواد، ابتدا برنج را پاک کنید و با آب ولرم تمیز بشویید تا برنج شفاف شود و هر گونه گرد و غبار از بین برود. بهتر است قبل از پخت، برنج شسته‌ شده را همراه با مقداری آب و نمک در یک ظرف مناسب به مدت ۳ الی ۴ ساعت خیس کنید.

پس از گذشت این مدت زمان، آب برنج را خالی کنید. حال لوبیا چشم‌ بلبلی را پاک کرده و تمیز بشویید. بهتر است لوبیا را از شب قبل یا حداقل ۸ ساعت قبل از پخت خیس کنید تا نفخ آن به طور کامل از بین برود. برای این کار مقدار مناسبی آب، تا حدی که روی لوبیا را بگیرد در کاسه بریزید و اجازه دهید تا لوبیا خوب خیس بخورند. در این مدت زمان، چند بار آب ظرف را عوض کنید تا نفخ لوبیا گرفته شود. این‌کار به کمتر شدن زمان پخت لوبیا نیز کمک می‌ کند.

برای پخت پلو شوشتری نواب ابراهیمی به روش شیرازی، ابتدا باید لوبیا چشم بلبلی ها را با مقداری آب در قابلمه ریخته و بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا لوبیاها بپزند و نرم شوند. سپس لوبیاها را آبکش کنید تا آب اضافی آن ها خارج شود و در گوشه ای قرار دهید.

در مرحله بعد، دو-سوم قابلمه را از آبپر کرده و روی حرارت بگذارید تا آب به جوش آید. زمانی که آب به جوش آمد، برنج را همراه با مقداری نمک در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا پخت اولیه برنج انجام شود.

هر چند دقیقه یک بار کف های ایجاد شده بر روی برنج را با استفاده از یک کفگیر بردارید و دور بریزید. با توجه به نوع برنج ۸ الی ۱۲ دقیقه زمان لازم است تا برنج مغزپخت شود. برای تست، می توانید دانه برنج را بین دو انگشتان خود فشار دهید تا له شود. درصورتی‌ که سطح برنج نرم اما داخل آن کمی سفت بود، به این معناست که می توانید برنج را آبکشی کنید.

پس از اینکه برنج را آبکشی کردید، مقداری آب سرد روی آن بریزید تا نمک اضافی و لعاب برنج گرفته شود. حال در این مرحله لوبیا چشم‌ بلبلی و شوید را با برنج آبکش‌ شده مخلوط کنید. در قابلمه مورد نظر برای پخت پلو شوشتری نمناک، مقداری روغن بریزید و سپس ته‌ دیگ دلخواه خود را در کف قابلمه بچینید. سپس برنج مخلوط را بریزید.

با کفگیر، برنج را از کناره‌ ها به سمت وسط جمع کنید و برنج را به حالت کوه درآورید. در قدم بعد با استفاده از ته بک قاشق، حفره‌ هایی روی برنج ایجاد کنید، سپس درب قابلمه را با استفاده از یک دم کنی بپوشانید و روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا برنج با خرارت ملایم بخار کند تا دم بکشد.

زمانی که برنج خوب بخار کرد، مقدار کمی روغن روی برنج پخش کرده و مجددا درب قابلمه را ببندید تا برنج به طور کامل پخته شود.

هنگامی که برنج به طور کامل پخته شد، مقداری از آن را بردارید و با زعفران دم کرده مخلوط کنید. سپس پلو شوشتری را در ظرف مورد نظر سرو کرده و همراه با برنج زعفرانی مخلوط کنید. نوش جان!

خواص پلو شوشتری

خواص پلو شوشتری چیست؟ پلو شوشتری یک غذای محلی و معروف ایرانی است که به دلیل استفاده از مواد غذایی متنوع و مفید، خواص غذایی بسیاری دارد. در زیر به برخی از خواص این غذا اشاره می‌ کنیم:

  • منبع انرژی: پلو شوشتری اغلب با استفاده از برنج و گوشت تهیه می‌ شود که هر دو از منابع عالی انرژی هستند. این غذا باعث تامین انرژی لازم برای فعالیت‌ های روزمره و حرکات روزانه می‌ شود.
  • منبع پروتئین: استفاده از گوشت در پلو شوشتری به عنوان یک منبع قابل توجه از پروتئین، به ساخت و ترمیم عضلات و بافت‌ های بدن کمک می‌ کند.
  • منبع ویتامین‌ ها و مواد معدنی: انواع مختلف مواد غذایی مانند گوشت، پیاز، لوبیا چشم بلبلی و انواع ادویه های پلو شوشتری، منابع خوبی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین B، پتاسیم، آهن و روی است که برای حفظ سلامتی بدن ضروری هستند.
  • حفظ سلامت قلب: مواد معدنی و فیبر موجود در برنج و مواد غذایی دیگر موجود در پلو شوشتری، می‌ توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند و عوارض مرتبط با بیماری‌ های قلبی و عروقی را کاهش دهند.
  • ارزش غذایی: پلو شوشتری با لوبیا یک غذای کامل و مقوی است که شامل ترکیبات مختلفی از جمله پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ ها و مواد معدنی می‌ باشد و به حفظ سلامتی و رشد و تقویت بدن کمک می‌ کنند.

با توجه به این خواص، می‌ توان گفت که پلو شوشتری یکی از غذاهای مفید و خوشمزه است که به عنوان یک غذای کامل و مغذی در رژیم غذایی شما می‌ تواند جایگاه ویژه‌ ای داشته باشد.

جمع بندی

پلو شوشتری یکی از انواع غذاهای ایرانی است که اصالتی خوزستانی دارد و در بسیاری از مناطق خوزستان مورد استقبال قرار می گیرد. اگر درباره پلو شوشتری، کالری پلو شوشتری و نحوه تهیه آن اطلاعات کافی ندارید، در این مقاله می توانید اطلاعات کمالی درباره انواع روش های پخت پلو شوشتری از جمله پلو شوشتری با گوشت، پلو شوشتری با مرغ، پلو شوشتری با تن ماهی، پلو شوشتری با میگو، پلو شوشتری بدون مرغ و… بدست آورید.

سوالات متداول
پلو شوشتری مال کجاست؟

همانطور که گفته شد، پلو شوشتری اصالتا متعلق به شهر شوشتر در خوزستان می باشد که امروزه در بسیاری از مناطق ایران به روش های مختلف سرو می شود.

طرز تهیه پلو شوشتری با لوبیا چشم بلبلی چگونه است؟

طرز تهیه پلو شوشتری با لوبیا چشم بلبلی بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا باید مواد اولیه را طبق دستوری که ارائه داده ایم تهیه کرده و سپس مراحل طرز تهیه پلو شوشتری را طی کنید.

خواص پلو شوشتری چیست؟

انواع مختلف مواد غذایی مانند گوشت، پیاز، لوبیا چشم بلبلی و انواع ادویه های پلو شوشتری، منابع خوبی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین B، پتاسیم، آهن و روی است که برای حفظ سلامتی بدن ضروری هستند.