طرز تهیه کباب وزیری

یکی از کباب های اصیل ایرانی چلو کباب وزیری می باشد، محبوبیت این کباب به خاطر ترکیب گوشت و مرغ است و از از یک سیخ جوجه و یک سیخ کوبیده تشکیل می‌شود. این ترکیب خوشمزه وقتی در کنار فلفل و گوجه زعفران کنار هم قرار می‌گیرند طعمی بی نظیر دارند. در ادامه مطلب طرز […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از کباب های اصیل ایرانی چلو کباب وزیری می باشد، محبوبیت این کباب به خاطر ترکیب گوشت و مرغ است و از از یک سیخ جوجه و یک سیخ کوبیده تشکیل می‌شود. این ترکیب خوشمزه وقتی در کنار فلفل و گوجه زعفران کنار هم قرار می‌گیرند طعمی بی نظیر دارند. در ادامه مطلب طرز تهیه کباب وزیری را آموزش می دهیم.

کباب وزیری چیست؟

کباب وزیری دارای اصالت و قدمت در بین لیست غذاهای ایرانی می باشد. این کباب در برخی شهرها به کباب درباری نیز معروف است. در هنگام سرو کباب وزیری برای هر فرد در یک پرس یک سیخ جوجه کباب و یک سیخ کباب کوبیده سرو می شود‌.
کباب وزیری در کنار چلو زعفرانی و فلفل کوجه سرو می شود. این کباب برای طعم خوب نیاز دارد به مدت ۳ ساعت در مواد کباب استراحت کرده و جا بیفتد.
در کنار کباب وزیری میتوانید از انواع چاشنی های مختلف مانند نارنج، سبزی، لیمو ترش تازه، ترشی، فلفل استفاده کنید.

کباب وزیری چیست؟

تاریخچه کباب وزیری

چلو کباب یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانی است. انواع چلو کباب و کباب ها با سماق به همرا برنج با کره و گوجه کبابی فلفل سرو می شوند.
کباب وزیری از کباب کوبیده تشکیل شده که گوشت گوسفندی چرخ شده همراه با تخم مرغ و پیاز جوش شیرین در سیخ های پهن تهیه می شود.
کباب وزیری دارای یک سیخ جوجه کباب نیز هست، جوجه کباب زعفرانی بسیار محبوب است وقتی تکه های مرغ جوجه کبابی را درون مواد قرار می دهیم می‌گذاریم طعم دار شوند، جوجه کبابی لذیذ حاصل می شود.

اگر علاقه مند به تهیه کباب سلطانی در منزل هستید، مقاله طرز تهیه کباب سلطانی را مطالعه نمایید.

مواد لازم برای کباب کوبیده کباب وزیری

  • گوشت مغز ران گوساله ۲۵۰ گرم
  • گوشت پشت بازو گوسفند ۲۵۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • نمک به میزان لازم
  • گوجه فرنگی به تعداد دلخواه

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب برای کباب وزیری

  • جوجه ۲ عدد
  • ماست ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم شده یک الی ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
  • کره ، فلفل سیاه و نمک به میزان لازم

طرز تهیه کباب کوبیده

گوشت های تمیز شده را شسته و به صورت تکه های کوچک خرد کنید، وقتی آب آن ها رفت گوشت ها را چرخ کنید و به مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید تا به خوبی گوشت ها مخلوط شوند. سپس گوشت چرخ شده را به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید.

پیاز های شسته شده را به صورت ریز رنده کنید و آب آن را به خوبی بگیرید. دقت کنید آب پیاز باعث می شود کباب ها به خوبی سفت نشود و بر روی حرارت از سیخ جدا شده و بیافتد.
پیاز ها را در کاسه به گوشت ها اضافه می کنیم کمی نمک می پاشیم و با یکدیگر به خوبی ورز داده مخلوط می کنیم.

ابتدا برای سیخ کردن کباب ها دستانتان را کمی مرطوب کنید تا به گوشت به دستتان نچسبد، اکنون شروع به سیخ گرفتن کباب ها کنید.

به اندازه یک مشت از گوشت را بردارید و در دست خود به صورت کوفته درآورید با حرکات دست به سمت بالا و پایین سیخ ، گوشت را روی سیخ پخش کنید. هنگام اینکار چندین مرتبه لبه های کباب را نیز روی آن برگردانید.اکنون ابتدا و انتهای کباب را کمی فشار دهید تا به سیخ بچسبد. این کار را متداول برای تمام سیخ ها انجام دهید تا مطمئن شوید گوشت به خوبی بر روی سیخ قرار گرفته است.

در کنار کباب کوبیده از گوجه فرنگی کبابی و فلفل استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات در رابطه با انواع فست فود کلیک کنید.

طرز تهیه جوجه کباب
طرز تهیه جوجه کباب

طرز تهیه جوجه کباب

ابتدا پوست جوجه ها را بگیرید و آن ها را کاملا بشویید. جوجه ها را خرد کنید. برای خرد کردن جوجه ها ابتدا بالا ها را همراه با مقداری از گوشت کتف جدا نمایید ، سپس ران های مرغ را جدا کرده و سینه مرغ را نیز از وسط به دو نیم تقسیم کنید. اکنون تکه های مرغ را به قطعات کوچکتر تقسیم نمایید.

ابتدا زعفران را به مرغ اضافه کنید و با دست بهم بزنید تا تمام قسمت های مرغ به زعفران آغشته شود.
پیازها را خلال کنید و به مرغ اضافه کنید.
سپس آبلیمو ، ماست و فلفل را نیز به مرغ ها اضافه کنید و کمی بهم بزنید تا گوشت کاملا به سس آغشته شود.

همانند طرز تهیه کباب کوبیده درب ظرف را با کاغذ آلومینیوم یا سلفون بپوشانید و به مدت شش الی هشت ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت کاملا مزه دار گردد.
پس از این مدت ، جوجه ها را به سیخ بزنید. توجه داشته باشید که پیاز ها را جدا کنید ، زیرا هنگام کباب کردن می سوزند و به گوشت مرغ می چسبند.

کره را ذوب کنید و هنگامی که جوجه ها را روی منقل قرار دادید ، مقداری کره به آن بزنید.

در اواخر پخت جوجه ، کمی به آن نمک بزنید.
طرز تهیه جوجه کباب برای چلوکباب وزیری به همین آسانی است ، اما توجه داشته باشید که هر دو نوع کباب را باید همزمان با یکدیگر طبخ کنید ، زیرا باید کنار هم سرو شوند.

در کنار کباب وزیری همانند طرز تهیه کباب قفقازی می توانید برای برنج از کره و زعفران استفاده کنید. در هنگام سرو کباب وزیری از نارنج، ترشی کلم قرمز، فلفل تند یا شیرین، لیمو ترش تاره استفاده کنید.

چنانچه به یادگیری نحوه پخت انواع کباب و گرفتن مدرک بین المللی کباب زنی و تخته کاری علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم دوره آموزش کباب آریا تهران را از دست ندهید.

فرق کباب وزیری و سلطانی
فرق کباب وزیری و سلطانی

فرق کباب وزیری و سلطانی

فرق کباب وزیری و سلطانی در مواد اولیه و نحوه پخت آن ها می باشد، در بخش زیر طرز تهیه کباب وزیری خانگی را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار داده ایم.

مواد لازم برای طرز تهیه چلوکباب وزیری عبارت است از:

گوشت مغز ران گوساله ۲۵۰ گرم

گوشت پشت بازو گوسفند ۲۵۰ گرم

پیاز ۲ عدد

نمک به میزان لازم

گوجه فرنگی به تعداد دلخواه

دستور پخت :

همانند طرز تهیه کباب بختیاری گوشت ها را کاملا بشویید و خرد کنید. سپس در آبکش قرار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. گوشت را چرخ کنید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه آن را ورز دهید. به این دلیل که گوشت در اثر ورز دادن گرم شده است ، آن را به مدت تقریبی نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

پیاز را رنده ریز کنید و آب آن را کاملا بگیرید. برای اینکار پیاز را در صافی ریخته و آنقدر با دست فشار دهید تا هیچ آبی نداشته باشد. اگر آب پیاز کاملا گرفته نشود، کباب در منقل می افتد. پیاز ، گوشت و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید و کمی ورز دهید. اکنون شروع به سیخ گرفتن کباب ها کنید.

برای این منظور یک کاسه آب آماده نمایید دستتان را کمی مرطوب کنید به اندازه یک مشت از گوشت را بردارید و در دست خود به صورت کوفته درآورید.

لازم به ذکر است قیمت کباب وزیری در مقایسه با سایر کباب ها از جمله کباب لقمه و کباب بختیاری گران تر می باشد.

پیشنهاد ویژه: طرز تهیه کباب تابه ای با سیب زمینی

طرز تهیه کباب وزیری مرغ

مواد لازم برای طرز تهیه یک کباب وزیری مرغ عبارت است از:

سینه مرغ ۶۰۰ گرم

سیر ۴ حبه

پیاز بزرگ ۲ عدد

کره ۵۰ گرم

تخم گشنیز نصف قاشق چایخوری

زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

این دستور پخت که دستور پخت طرز تهیه چلو کباب وزیری مجلسی نیز میگویند عبارت است از:

مایه کباب را باید مانند کباب کوبیده معمولی سیخ بگیرید سپس منقل ذغال را آماده کنید. توجه داشته باشید که ذغال ها به صورت یکدست روشن شده باشند زیرا ذغال های خام علاوه بر اینکه طعم کباب را خراب می کنند برای سلامتی نیز زیان آور هستند.

پس از اینکه منقل ذغال آماده شد سیخ ها را با دقت روی منقل بچینید و تند باد بزنید تا کباب ها خودشان را بگیرند پس از اینکه کباب ها خودشان را گرفتند آنها را به صورت متداوم بچرخانید تا به صورت یکنواخت کباب شوند.

پیشنهاد میشود برای گرفتن ایده برای مغازه کبابی با یک فرد متخصص در این زمینه راهنمایی و مشورت بگیرید.

سوالات متداول

طرز تهیه کباب وزیری به چه صورت است؟

کباب وزیری ترکیبی از یک سیخ جوجه و یک سیخ کوبیده می باشد، داخل مقاله در رابطه با طرز تهیه کباب وزیری به صورت جامع صحبت کرده ایم.

محتویات کباب وزیری چیست؟

یکی از اصلی ترین محتویات کباب وزیری گوشت مغز ران گوساله می باشد، داخل مقاله به صورت جامع در رابطه با مواد لازم برای تهیه کباب وزیری را برای شما عزیزان قرار داده ایم.

طرز تهیه کباب وزیری مرغ به چه صورت است؟

طرز تهیه کباب وزیری مرغ همانند گوشت می باشد اما با این تفاوت که به جای گوشت مغز ران گوشفند از سینه مرغ چرخ کرده استفاده می شود. داخل مقاله به صورت جامع طرز تهیه کباب وزیری مرغ را قرار داده ایم.