طرز تهیه کیک گلاب و زعفران

یکی از طعم های مورد علاقه ی ما ایرانیان در کیک ها و دسرها و همینطور غذاها مواردی است که در آن ها زعفران استفاده شده باشد.حالا تصور کنید که زعفران همراه گلاب هم باشد ، دیگر کمتر کسی است که آن را نپسندد. در این مقاله ما برای شما یک دستور ساده و راحت […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

یکی از طعم های مورد علاقه ی ما ایرانیان در کیک ها و دسرها و همینطور غذاها مواردی است که در آن ها زعفران استفاده شده باشد.حالا تصور کنید که زعفران همراه گلاب هم باشد ، دیگر کمتر کسی است که آن را نپسندد. در این مقاله ما برای شما یک دستور ساده و راحت پیشنهاد می کنیم که بدون هیچ نگرانی می توانید از آن استفاده کنید و در یک عصر زیبای پاییزی در کنار عزیزانتان همراه با یک نوشیدنی گرم نوش جان کنید.

اگر میخواهید شیرینی پزی را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم کلاس شیرینی پزی آموزشگاه اریا تهران را از دست ندهید.

مطالبی که در این صفحه خواهید خواند:

طرز تهیه کیک گلاب و زعفران

مواد لازم:

  • آرد ٢ پیمانه
  • زعفران دم کشیده غلیظ دو قاشق غذا خوری
  • شیر سه چهارم پیمانه
  • شکر یک پیمانه
  • تخم مرغ پنج عدد
  • روغن مایع سه چهارم پیمانه
  • وانیل نوک قاشق چایخوری
  • بیکینگ پاودر دو قاشق چایخوری
  • گلاب دو الی سه قاشق بسته به کیفیت و عطر گلاب
  • نمک یک پینچ

در صورت تمایل می توانید یک عدد هل را هم به دستور اضافه کنید.

برای تهیه ی هر نوع کیک و شیرینی لازم است که از یک ساعت قبل مواد اولیه را از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شوند.

قبل از شروع به کار فر را با درجه ی صد و هشتاد درجه ی سانتیگراد روشن کنید.

قالب بیست و دوسانتی را چرب و آرد پاشی نمایید.

آرد و بیکینگ پاودر را با هم سه بار الک کنید.

در ظرفی جداگانه تخم مرغ ها را همراه با شکر و وانیل به مدت ده دقیقه با دور متوسط هم زن برقی خوب بزنید در این مرحله شیر و روغن را به آرامی به آن بیفزایید و در حد یک دست شدن مثلا حدرد دو دقیقه با هم مخلوط کنید ، سپس گلاب و زعفران را اضافه کنید.

حالا همزن را کنار بگذارید و آرد و بیکینگ پودر را به آرامی و در سه مرحله به مخلوط فوق افزوده و به کمک لیسک هم بزنید تا مخلوط همگنی به دست بیاید.

مواد را به آرامی داخل قالب بریزید و قالب را در فر بگذارید.

نیم ساعت زمان کافیست تا عطر و بوی زعفران و گلاب در آشپزخانه شما بپیچد و کیک آماده شود.

اگر به پخت کیک علاقمند هستید، در مقاله های طرز تهیه کیک شکلاتی و طرز تهیه کیک پرتقالی خانگی نیز می توانید رسپی ها و دستور پخت های خوبی پیدا کنید.

پس از طی زمان پخت با یک سیخ چوبی یاخلال دندان امتحان کنید که کیک پخته یا خیر .

به این صورت که سیخ چوبی را داخل کیک فرو کنید، درصورتی که تمیز بیرون آمد یعنی کیک پخته است، اما اگر مواد به سیخ چوبی چسبیده بود پنج دقیقه دیگر به زمان پخت اضافه کنید و دوباره چک کنید.

بگذارید کیک کمی در قالب سرد شود و سپس آن را با احتیاط از قالب خارج کنید.

این دستور طرز تهیه ی کیک گلاب و زعفران با شیر است ،سعی می کنم دستور دیگری را در قالب همین رسپی به عنوان کیک گلاب بدون شیر به شما بدهم.

اگر به دنبال یک آموزش کامل و صفر تاصد برای دسر هستید کلاس آموزش دسرهای بین المللی مجتمع فنی آریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه کیک گلاب و زعفران با ماست

اگر می خواهید از دستور فوق استفاده کنید اما شیر در دسترس ندارید، می توانید از همان مقدار ماست بجای شیر استفاده نمایید. اتفاقا ماست بافت و طعم بهتری به کیک شما خواهد داد .کیک گلاب و ماست خاطره ی خوشی از پخت و سرو کیک به شما خواهد داد، چون در عین ساده بودن مراحل پخت کیک گلاب و زعفران بدون شیر بسیار خوشمزه است.

حالا قالب را روی کاترها بگذارید و در قابلمه را ببندید. تقریبا نیم ساعت الی چهل و پنج دقیقه زمان کافیست تا کیک گلاب قابلمه ای شما حاضر شود.

طرز تهیه کیک گلاب و گردو

معمولا بچه ها به سختی از آجیل استفاده می کنند. راه ساده ی استفاده ی آجیل به کار بردن آن در انواع کیک های خانگی می باشد .

برای پخت کیک گلاب و گردو ، گردو را ریز خرد کنید و یا حتی می توانید آن را پودر نمایید و به اندازه ی سه چهارم پیمانه به دستور بالا و در مرحله ی آخر پس از اضافه کردن آرد بیفزایید.

طرز تهیه ی کیک گلاب و هل

همان طور که متوجه شدید، در دستور فوق یک عدد هل نیز در صورت تمایل وجود دارد. شما می توانید هل را در گلاب دستور به مدت یک شب خیس کنید و در هنگام پخت هل را از گلاب خارج کنید. در این حالت گلاب عطر هل می گیرد و کیک شما عطر و بوی خاص و کاملا ایرانی خواهد داشت.

در مقاله طرز تهیه نان چایی و طرز تهیه پنکیک شکلاتی نیز می توانید دستور پخت دو عصرانه خوشمزه را ببینید.

کیک گلاب و زعفران در قابلمه

طرز تهیه کیک گلاب و زعفران در قابلمه

توصیه می کنم چند عدد کاتر فلزی مخصوص شیرینی پزی در منزل داشته باشید، زیرا این کاتر ها علاوه بر اینکه در کار شیرینی پزی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند، در زمان هایی که می خواهید کیک گلاب و زعفران بدون فر و و یا هر نوع کیک دیگری را در قابلمه تهیه کنید بسیار به کارتان خواهند آمد. طرز تهیه ی کیک گلاب و زعفران بدون فر به این صورت است که قابلمه خالی را روی حرارت ملایم بگذارید و درب آن را بگذارید. صبر کنید تا قابلمه و فضای داخل آن کاملا داغ شود. حالا چند کاتر فلزی هم قد کف قابلمه بگذارید.با این کار شما بین قالب کیک و کف قابلمه فاصله ایجاد می کنید.

طرز تهیه ی کیک گلاب و زعفران خانگی بدون فر از ساده ترین دستورهاست که به شما کیکی با بافت بی نظیر و طعمی به یاد ماندنی خواهد داد.

اگر به مطالب فوق علاقه داشتید پیشنهاد می کنیم مقاله های طرز تهیه شیرینی میکادو، طرز تهیه کیک شکلاتی و طرز تهیه کیک موزاییکی را نیز مطالعه فرمایید.

آیا فقط از قالب بزرگ کیک می توان برای پخت این کیک استفاده کرد؟

خیر شما می توانید این کیک را در قالب های کیک یزدی و مافین نیز بپزید.

آیا می توان این کیک را به صورت شکلاتی نیز تهیه کرد؟

به طور کلی می توان هر رسپی را با جایگزین کردن سه قاشق پودر کاکائو به جای سه قاشق آرد سفید تبدیل به یک رسپی شکلاتی کرد البته، طعم کیک گلاب و زعفران مطابقت زیادی با شکلات ندارد.

آیا پخت این کیک در فر برقی با گازی تفاوتی دارد؟

حرارت در فر های برقی باید پانزده تا بیست درجه کم تر از فر گازی باشد.