طرز تهیه گراتن مرغ

گراتن مرغ یکی از غذاهای امروزی و خوشمزه می باشد که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است، در این مقاله هرآنچه که باید در رابطه با گراتن مرغ بدانید را قرار داده ایم، با ما همراه باشید تا با طرز تهیه گراتن مرغ و فوت و فن های آن اشنا شوید. گراتن مرغ و قارچ […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

گراتن مرغ یکی از غذاهای امروزی و خوشمزه می باشد که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است، در این مقاله هرآنچه که باید در رابطه با گراتن مرغ بدانید را قرار داده ایم، با ما همراه باشید تا با طرز تهیه گراتن مرغ و فوت و فن های آن اشنا شوید.

گراتن مرغ و قارچ
گراتن مرغ و قارچ

گراتن مرغ و قارچ

یکی از خوشمزه ترین غذا های ایتالیایی که در ایران نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است گراتن مرغ و قارچ می باشد. این غذا به عنوان یک غذای پاییزه بهترین مزه و طعم را به شما خواهد داد. در ادامه در رابطه با طرز تهیه گراتن مرغ صحبت کرده ایم.

چنانچه به یادگیری آشپزی و دریافت مدرک فنی حرفه ای علاقه مند هستید دوره های آموزش آشپزی آریا تهران را از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ:

۱ پیاز، ریز خرد شده

۵۰۰ گرم فیله ران مرغ بسته بندی شده به قطعات لقمه ای بریده شده

۱۵۰ گرم (۵ اونس) نخود فرنگی منجمد

۵۰ گرم (۲ اونس) آرد ساده

۵۰۰ میلی لیتر (۱۷ fl 0z) شیر

۳ شاخه آویشن برگ چیده شده

۱ قاشق غذاخوری خردل سبوس دار

۲ عدد سیب زمینی متوسط

دستور پخت گراتن مرغ و سیب زمینی اب پز:

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (فن ۱۶۰ درجه سانتیگراد) گرم کنید.

۲۵ گرم (۱ اونس) کره را در یک تابه بزرگ آب کنید و پیاز و مرغ را به آرامی به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید تا پیاز نرم شود.

نخودها را هم بزنید و سپس مخلوط را در یک الک روی کاسه ای خالی کنید تا رطوبت اضافی آن گرفته شود.

۱ قاشق غذاخوری کره باقی مانده را کنار بگذارید و بقیه را به تابه خالی اضافه کنید و روی حرارت متوسط ​​آب کنید. آرد را اضافه کرده و به مدت ۳۰ ثانیه با هم زدن تفت دهید. تابه را از روی حرارت بردارید و به تدریج شیر را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.

تابه را روی حرارت برگردانید و بپزید و مدام هم بزنید تا سس غلیظ و یکدست شود – حدود ۵ دقیقه. برگ های آویشن، خردل و مقدار زیادی ادویه را اضافه کنید.

در یک ظرف بزرگ نسوز بریزید و مخلوط مرغ را که آبکش کرده اید هم بزنید. سیب زمینی ها را به صورت گردهای ۵ میلی متری برش دهید. برش ها را روی مخلوط مرغ در یک لایه بچینید، کمی روی هم قرار گیرند.

۱ قاشق چای خوری کره باقی مانده را آب کنید، سپس با قلم مو روی سیب زمینی ها بمالید. با فلفل سیاه تازه آسیاب شده مزه دار کنید.

به مدت ۴۵ تا ۵۰ دقیقه یا تا زمانی که سیب زمینی ها کمی طلایی و نرم شوند در فر بپزید. اگر دوست دارید با سبزیجات بخارپز سرو کنید.

برای پخت گراتن مرغ و قارچ با نان تست مراحل فوق را طی کرده و در آخر نان تست را داخل توستر داغ کنید و همراه با گراتن سرو نمایید.

پیشنهاد ویژه: طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی در قابلمه

گراتن مرغ و ماکارونی
گراتن مرغ و ماکارونی

گراتن مرغ و ماکارونی

گراتن مرغ و ماکارانی یکی از روش های پخت ماکارانی به روش ژاپنی می باشد که در ایران در لیست غذاهای ایرانی قرار گرفته است و از محبوبیت بالایی برخوردار است.

مواد لازم برای سس بشامل و پخت گراتن مرغ و ماکارونی به صورت زیر می باشد:

سس بشامل

۴۰ گرم / ۳ قاشق غذاخوری کره بدون نمک

۱/۲ فنجان (۶ قاشق غذاخوری / ۷۵ گرم) آرد ساده

۱/۲ فنجان شیر، پر یا کم چرب

۲ عدد رون مرغ، خرد شده

۳/۴ فنجان پنیر رنده شده

فلفل سفید، اختیاری

فیلینگ

۲۵۰ گرم / ماکارونی

۱/۲ قاشق غذاخوری کره

۱ پیاز، نصف شده و ریز خرد شده

۳۰۰ گرم فیله ران مرغ، بدون پوست و استخوان، به قطعات کوچک بریده شده

۲۰۰ گرم قارچ، ورقه شده

نمک و فلفل

تاپینگ

۱/۲ فنجان آرد سوخاری

۱/۴ فنجان پنیر پارمزان رنده شده

۱/۲ قاشق غذاخوری کره ذوب شده یا ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی بدون فر

سس بشامل یکی از محبوب ترین سس های مناسب انواع فست فود می باشد.

اگر از گاز استفاده می کنید کره را در یک قابلمه بزرگ روی حرارت ملایم ذوب کنید و اگر از اجاق گاز برقی استفاده می کنید روی حرارت ملایم قرار دهید. آرد را اضافه کرده و مخلوط کنید به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بپزید و مدام هم بزنید تا مطمئن شوید که تغییر رنگ ندهد.

بعد از اینکه مواد حالت خمیری شد، حدود ۱/۴ شیر را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا زمانی که گلوله نشود. سپس باقیمانده شیر و مرغ را اضافه کنید.

حرارت را تا متوسط ​​افزایش دهید. با گرم شدن شیر، سس غلیظ می شود. ابتدا مرتب هم بزنید، سپس مدام در حالی که غلیظ می شود. وقتی سس به اندازه کافی غلیظ شد که پشت قاشق چوبی را بپوشاند (تست: با انگشت یک مسیر بکشید، اگر باقی ماند، به اندازه کافی غلیظ است)، بلافاصله از روی اجاق گاز بردارید.

پنیر و فلفل را هم داخل مواد بزنید. سس بشامل باید قوام یک خامه غلیظ را داشته باشد لازم به ذکر است این سس نباید خیلی غلیظ باشد (در فر بیشتر غلیظ می شود). اگر خیلی غلیظ بود کمی آب به آن اضافه کنید.

برای پخت یک گراتن مرغ و سیب زمینی بدون سس بشامل ابتدا ماکارونی را به مدت ۱۰ دقیقه بپزید. خوب آبکش کنید سپس داخل قابلمه (خاموش) برگردانید.

در این فاصله، کره را در یک تابه بزرگ روی حرارت متوسط ​​ذوب کنید. پیاز را اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت دهید. مرغ را اضافه کنید و تفت دهید تا سطح آن سفید شود سپس قارچ را اضافه کنید.

برای تنظیم طعم، نمک و فلفل را اضافه کنید. همانطور که قارچ ها را می پزید، زمانی که آب قارچ ها تبخیر شد، فیلینگ را با ماکارونی در قابلمه بریزید و مخلوط کنید.

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد/۳۵۰ فارنهایت گرم کنید. سس بشامل را در مخلوط ماکارونی بریزید، خوب مخلوط کنید، سپس مخلوط را در ظرف پخت بریزید. ۲۰ دقیقه بپزید تا لبه ها حباب بزنند و روی آن طلایی شود. از فر خارج کنید و سرو کنید! حال شما یک گراتن مرغ و سیب زمینی خوشمزه پخته اید.

حال که با طرز تهیه گراتن مرغ و سیب زمینی با سس بشامل آشنا شدیم، زمان آن رسیده است که گراتن مرغ و بادمجان را آموزش دهیم.

پیشنهاد ویژه: طرز تهیه زرشک پلو با مرغ ریش ریش

گراتن مرغ و بادمجان
گراتن مرغ و بادمجان

گراتن مرغ و بادمجان

مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ و بادمجان عبارت است از:

۱ عدد بادمجان

۱ عدد پیاز

سیر ۱ عدد

گوشت چرخ کرده مرغ ۴۰۰ گرم

۱ قوطی گوجه فرنگی خرد شده

پونه کوهی خشک

۱ قاشق غذاخوری آب مرغ

۱۵۰ گرم گوجه فرنگی سرخ شده در روغن

۷۵ گرم پنیر رنده شده

۳۰۰ گرم هویج*

۰٫۵گرم روغن زیتون و نمک فلفل

قبل از شروع بررسی مراحل پخت گراتن مرغ و بادمجان بدون فر ابتدا باید در رابطه با کالری گراتن مرغ و بادمجان صحبت کنیم، کالری گراتن مرغ و بادمجان با توجه به مقدار گراتن تهیه شده توسط شما متغیر خواهد بود و از ۷۰۰ کالری به بالا متغیر است.

اگر به یادگیری غذا های بین المللی علاقه مند هستید دوره آشپزی بین المللی آریا تهران را از دست ندهید.

مراحل تهیه گراتن مرغ و بادمجان با سس بشامل عبارت است از:

فر خود را با دمای ۲۲۵ درجه گرم کنید.

۲٫ بادمجان را بشویید و خلال کنید. برش ها را با مقدار زیادی نمک دریایی در صافی بپوشانید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. این کار مقداری از آب بادمجان را بیرون می کشد و آنها را نرم تر می کند. ورقه های بادمجان را روی سینی فر با کاغذ روغنی قرار دهید و کمی روغن زیتون بمالید.

نمک و فلفل بزنید و به مدت تقریبی بپزید. ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که روی آن طلایی شود. فر را روی ۲۰۰ درجه کم کنید. ۳٫ پیاز و سیر را ریز خرد کنید و با کمی روغن روی تابه تفت دهید.

قیمه مرغ را اضافه کنید و بگذارید بپزد تا قیمه خوب و طلایی شود. گوجه‌فرنگی خرد شده، پونه کوهی، حبه‌های خرد شده و گوجه‌فرنگی‌های خشک شده را که با چاقو ریز خرد شده‌اند اضافه کنید.

اجازه دهید چند دقیقه دیگر بپزد و با نمک و فلفل مزه دار کنید.

۴٫ بادمجان های پخته شده را کف یک قابلمه قرار دهید. مرغ را روی آن پهن کرده و با مقداری پنیر رنده شده تمام کنید. ظرف مرغ را حدود ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که پنیر روی آن طلایی شود، در فر بپزید.

۵٫ با هویج و خیار خرد شده برای سبزیجات میان وعده سرو کنید.

برای افزایش طعم گراتن مرغ و بادمجان و سیب زمینی آن را با نان سیر سرو نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم نحوه پخت گراتن مرغ در ماهیتابه و طرز تهیه گراتن مرغ دونفره گراتن مرغ و سبزیجات را به صورت جامع برای شما عزیزان آموزش دهیم. لازم به ذکر است مطابق فیلم گراتن مرغ و سیب زمینی، طرز تهیه گراتن مرغ بدون فر و داخل ماهیتابه امکان پذیر بوده و هیچ تفاوتی با پخت گراتن داخل فر ندارد.

همچنین کالری گراتن مرغ و سیب زمینی با توجه به مقدار مواد استفاده شده در آن متغیر می باشد.

سوالات متداول

محتویات طرز تهیه گراتن مرغ چیست؟

یکی از اصلی ترین مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ، ران مرغ، برگ پونه و سیر می باشد. داخل مقاله در رابطه با مواد لازم برای تهیه گراتن مرغ به صورت جامع صحبت کرده ایم.

کالری گراتن مرغ و سیب زمینی چقدر است؟

کالری گراتن مرغ و سیب زمینی متناسب با مقدار مواد استفاده شده داخل آن متغیر می باشد اما به صورت کلی میتوان میانگین ۸۰۰ کالری را به آن داد.

طرز تهیه گراتن مرغ به چه صورت است؟

پخت گراتن مرغ دارای رسپی های متنوعی می باشد که داخل مقاله در رابطه با طرز تهیه گراتن مرغ به صورت جامع صحبت کرده ایم.