فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز

شاید به نظر بعضی ها استفاده از کیبورد مجازی کاربرد زیادی نداشته باشد اما وقتی دستگاه، کیبورد شما را تشخیص ندهد و یا کیبورد تان خراب شده باشد استفاده از کیبورد مجازی و فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز کار راه انداز ترین ابزار ممکن است. درمقاله قبلی درباره کیبورد چیست صحبت کردیم و انواع مختلف […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

شاید به نظر بعضی ها استفاده از کیبورد مجازی کاربرد زیادی نداشته باشد اما وقتی دستگاه، کیبورد شما را تشخیص ندهد و یا کیبورد تان خراب شده باشد استفاده از کیبورد مجازی و فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز کار راه انداز ترین ابزار ممکن است. درمقاله قبلی درباره کیبورد چیست صحبت کردیم و انواع مختلف کیبورد های امروزی از معمولی تا پیشرفته را با ویژگی هایشان توضیح داده ایم. در این مقاله به طور کاملا تصویری و گام به گام فعالسازی صفحه کلید مجازی در ویندوز و فعالسازی کیبورد مجازی ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ را توضیح داده ایم. همچنین اگر میخواهید کیبورد مجازی را غیر فعال کنید در انتها مقاله میتوانید نکات غیرفعال کردن کیبورد مجاز را مطالعه کنید.

اگر به دنبال فیلم هایی آموزشی در حوزه ویندوز هستید حتما پکیج آموزش ویندوز آموزشگاه آریا تهران را از دست ندهید.

کیبورد مجازی چیست‌

در انواع دستگاه ها و ابزارهای محاسباتی که امروزه استفاده می کنیم، صفحه کلید مهمترین جزء است. این به انجام ورودی داده های متنی و عددی کمک می کند. کیبوردها انواع مختلفی دارند و با توجه به نیاز افرادی که قرار است از آن استفاده کنند انتخاب می شوند. در انواع کیبوردها، صفحه کلید مجازی یا صفحه کلید روی صفحه به سرعت جایگزین کیبوردهای سنتی شده است. در این مقاله به آموزش فعال کردن کیبورد ویندوز به صورت کامل پرداخته ایم. اما چگونه کیبورد لپ تاپ را فعال کنیم؟

اگر نیاز به آموزش و یادگیری ویندوز یازده دارید می توانید با شرکت در دوره icdl و یا مشاهده آنلاین آموزش icdl اقدام به یادگیری نحوه کار با ویندوز یازده نمایید.

آموزش فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز

برای فعال کردن کیبورد مجازی در ویندوز های مختلف تقریبا مراحل یکسانی را باید طی کنید. ما برای آن که شما راحت تر و در کوتاه ترین زمان صفحه کیبورد کامپیوتر مجازی ویندوزتان را فعال کنید مراحل را تفکیک کرده و به صورت تصویری برای شما قرار داده ایم.

فعالسازی کیبورد مجازی یا On-Screen Keyboard برای زمانی که کیبورد از کار افتاده و کار نمیکند میتواند بسیار به شما کمک کند و کار های ضروری شما را راه بیندازد.

همچنین اگر دستگاه نمیتواند کیبورد را بشناسد و مشکلات داخلی برای سیستم تان پیش آمده فعالسازی On-Screen Keyboard مثل یک فرشته نجات به کمک شما آمده و شما میتوانید تنها با کلیک موس متن مورد نظرتان را تایپ کنید.

حتی با موس معمولی نیز میتوانید تایپ خود را انجام دهید و مهم نیست موس شما از چه برند و چه مدلی است.

مدل های مختلف موس و کابرد های مخفی این ابزار پرکاربرد را میتوانید در مقاله موس کامپیوتر چیست به طور کامل بخوانید.

یکی دیگر از کاربرد های کیبورد ویندوز این است که اگر صاحب لپ تاپ های ۱×۲ باشید میتوانید با فعال کردن کیبورد لپ تاپ از طریق کیبورد روی صفحه کامپیوتر تایپ سریع تر و راحت تری را تجربه کنید.

تایپ کردن روی صفحه های لمسی یکی از آرزوهای تایپیست هاست که شما میتوانید آن را تجربه کنید که در بخش زیر می توانید عکس کیبورد کامپیوتر را مشاهده کنید. در ادامه این مقاله آموزش کار با کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ را برای شما توضیح داده ایم.

پیشنهاد مطالعه: اسکرین شات از صفحه کامپیوتر

آموزش فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز
آموزش فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰

یکی از سولاتی که در بخش کامنت ها از ما میپرسند این است چگونه صفحه کلید مجازی ویندوز ۱۰ را فعال کنیم؟ در ادامه به اموزش اوردن کیبورد روی صفحه کامپیوتر خواهیم پرداخت.

در پاسخ به سوال چگونه کیبورد را فعال کنیم باید بگوییم که برای فعال کردن کیبورد مجازی در ویندوز ۱۰ یا On-Screen Keyboard شما باید ابتدا روی TaskBar که در پایین صفحه لپ تاپ و کامپوتر مشاهده میکنید کلیک راست کنید.

منویی برای شما باز میشود که گزینه های زیادی در آن نمایش داده میشود .

شما باید گزینه Show toch keyborad button را از بین گزینه های نمایش داده شده انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویندوز مطالعه ی مقاله ویندوز چیست به شما پیشنهاد می شود.

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰
فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰

با کلیک روی این گزینه تیکی در کنار آن فعال خواهد شد.

اگر به قسمت پایین چپ صفحه مانیتور در کنار ساعت و تاریخ نگاه کنید میبینید که تصویر یک کیبورد کوچک ظاهر شده است.

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰
فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰

با کلیک روی این کیبورد، کیبورد مجازی شما فعال میشود و میتوانید به سادگی آب خوردن با کلیک های موس متن طولانی خود را تایپ کنید.

پیشنهاد مطالعه: علت بالا نیامدن ویندوز

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰
فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ از طریق سرچ

راه دیگری برای فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ وجود دارد که شما باید از منوی استارت در پایین صفحه عبارت On-Screen Keyboard را سرچ کنید.

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز 10 از طریق سرچ
فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ از طریق سرچ

روی گزینه نمایش داده شده در تصویر کلیک کرده و وارد مرحله بعدی فعالسازی تنظیمات کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ شوید.

در ادامه باز کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ در این مرحله باید از منوی استارت گزینه setting را انتخاب کنید.

برای باز کردن سریع تر تنظیمات میتوانید دکمه های ترکیبی Windows + I را فشار دهید.

پنجره ای مانند تصویر زیر برای شما باز خواهد شد که با انتخاب گزینه keyboard از سمت چپ و on کردن گزینه turn on the On-Screen Keyboard کیبورد مجازی برای سیستم شما فعال خواهد شد.

اگر به دنبال فارسی کردن ویندوز خود هستید مقاله فارسی کردن ویندوز ۱۰ آریا تهران برای شما نوشته شده است.

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز 10 از طریق سرچ
فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ از طریق سرچ

با فعالسازی کیبورد مجازی در ویندوز ۱۰ میتوانید با حرکت موس روی لبه های کیبورد و ظاهر شدن فلش هایی در این لبه ها سایز کیبوردتان را کوچک تر و یا بزرگتر کنید.

پیشنهاد مطالعه: ارور has stopped working

آموزش فعال کردن کیبورد مجازی به کمک کنترل پنل

اگر روش هایی که در بخش های قبلی برای شما آموزش دادیم کار ساز نبود می توانید با استفاده از کنترل پنل به فعال سازی کیبورد مجازی ویندوز ۱۰  اقدام کنید. برای این کار پس از باز کردن کنترل پنل روی View by کلیک کنید.

اگر می خواهید بدانید سریعترین مرورگر ویندوز کدام است مقاله بهترین مرورگر ویندوز را از دست ندهید.

استفاده از Command Prompt برای باز کردن کیبورد مجازی

یکی دیگر از روش های فعال سازی کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ استفاده از Command Prompt برای باز کردن کیبورد مجازی می باشد، برای این کار به بخش start بروید و سپس CMD را تایپ کنید.

از قسمت سمت راست روی Run as Administrator کلیک کنید.

سپس در پنجره جدیدی که باز می شود osk را تایپ کنید و Enter را برنید.

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸

نحوه فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸ هم مانند ویندوز ۱۰ میباشد. تنها تفاوت کوچکی در انتخاب یک گزینه دارد که در تصویر زیر آن را مشاهده میکنید.

شما ابتدا باید روی Taskbar ویندوز ۸ و ویندوز ۸٫۱ خود کلیک راست کرده و از بین گزینه های ظاهر شده روی گزینه Touchkeyboard کلیک نمایید.

برای آموزش حذف نرم افزار در ویندوز به مقاله پاک کردن نرم افزار مراجعه کنید.

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸
فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸

در مرحله بعد گزینه Touch KeyBoard را انتخاب کرده تا کیبورد مجاری شما فعال شود.

تصویر کیبورد کوچکی در قسمت پایین چپ صفحه نمایش در کنار تاریخ و ساعت ظاهر میشود.

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸
فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸

با کلیک روی آن کیبورد مجازی ظاهر شده و میتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸
فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۸

اگر موس شما بی سیم است و نمیدانید چطور میشود موس بی سیم را به کامپیوتر و لپ تاپ وصل کرد حتما مقاله نصب موس بی سیم را بخوانید.

فعالسازی کیبورد مجازی ویندوز ۷

فعالسازی کیبورد مجازی فارسی در ویندوز ۷ تفاوت هایی با ویندوز ۱۰ و ۸ دارد که باز هم چندان کار دشواری نیست و به راحتی میتوانید این کار را انجام دهید.

برای فعال کردن کیبورد مجازی ویندوز ۷ شما نمیتوانید از طریق Taskbar اقدام کنید بلکه باید روی Start کلیک کرده و در بخش Search programs and files عبارت on screen keyboard را تایپ کنید.

فعالسازی کیبورد مجازی ویندوز ۷
فعالسازی کیبورد مجازی ویندوز ۷

از بین گزینه هایی که برای شما ظاهر میشود گزینه تصویر را انتخاب کرده و وارد مرحله بعدی شوید.

در این مرحله در قسمت taskbar سیستم شما آیکن کیبورد ظاهر میشود که اگر میخواهید همیشه تنها با یک کلیک به آن دسترسی داشته باشید با کلیک راست و انتخاب Pin this program to taskbar این کیبورد برای همیشه در قسمت تسک بار میماند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت sleep و hibernate

فعالسازی کیبورد مجازی ویندوز ۷
فعالسازی کیبورد مجازی ویندوز ۷

با کیلیک روی آیکن کیبورد در taskbar کیبورد مجازی انگلیسی مانند تصویر زیر برای شما نمایش داده میشود.

فعالسازی کیبورد مجازی ویندوز ۷
فعالسازی کیبورد مجازی ویندوز ۷

نحوه آوردن کیبورد مجازی در ویندوز ۷ و روش های فعال کردن صفحه کلید مجازی به همین سادگی که در این بخش آن را ارائه دادیم می باشد. همچنین برای آوردن کیبورد مجازی ویندوز ۱۱ ، ۱۰ ، ۷ و ۸ می توانید به دانلود کیبورد مجازی برای کامپیوتر اقدام کنید.

در دوره آموزش نصب ویندوز شما با نصب و راه اندازی انواع ویندوز های ۷، ۸، و ویندوز ۱۰ آشنا خواهید شد. و از این به بعد دیگر نیازی نیست که شما برای نصب ویندوز برروی سیستم کامپیوتر و لپ تاپ خود به بیرون مراجعه کرده و هزینه گزافی را برای انجام دادن این کار صرف کنید.

غیر فعالسازی کیبورد مجازی

با همه مزایایی که کیبورد مجازی دارد و در مواقع خاص میتواند کاملا راه انداز باشد اما میتواند بسیار وقت گیر باشد و از سرعت تایپ شما بکاهد.

همچنین گاهی صدای موس برای بعضی افراد میتواند جز زجر آور ترین صداها باشد که در این زمان باید برای غیر فعال کردن کیبورد مجازی دست به کار شوید که در ادامه به روش های غیر فعال کردن صفحه کلید مجازی خواهیم پرداخت.

برای غیر فعال کردن کیبورد مجازی شما باید از منوی استارت گزینه Setting را انتخاب کرده در پنجره ظاهر شده Ease of Acceess را انتخاب کنید.

در مرحله بعد با انتخاب گزینه keyboard در سمت راست با گزینه هایی رو به رو میشوید که با off کردن On-Screen Keyboard میتوانید از شر کیبورد مجازی خلاص شوید !

پیشنهاد ویژه: چگونه تم کامپیوتر را عوض کنیم

 غیر فعالسازی کیبورد مجازی
غیر فعالسازی کیبورد مجازی

روش دوم غیر فعالسازی کیبورد مجازی

راه دیگری برای غیرفعالسازی کیبورد مجازی وجود دارد که شما میتوانید با فشار دادن کلید ترکیبی Windows و و باز شدن پنجره Run عبارت regedit را تایپ کنید و دکمه اینتر را فشار دهید.

در صفحه باز شده باید مسیر زیر را رفته تا بتوانید کیبورد مجازی تان را غیرفعال کنید.

HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Microsoft > Windows > CurrentVersion > Authentication > LogonUI

پوشه ای بریا شما باز میشود که با انتخاب LogonUI  میتوایند گزینه ShowTableKeyboard را انتخاب کنید.

صفحه ای برای شما باز میشود که با صفر کردن مقدار Value Data کیبورد مجازی غیر فعال خواهد شد.

روش دوم غیر فعالسازی کیبورد مجازی
روش دوم غیر فعالسازی کیبورد مجازی

از همین روش هم میتوان برای فعال سازی کیبورد مجازی نیز استفاده کرد تنها با این تفاوت که مقدار Value Data را باید ۱ کنید.

اگر هنگام غیرفعال کردن آپدیت ویندوز برای همیشه به مشکل بر خوردید به مقاله غیرفعال کردن آپدیت ویندوز آریا تهران مراجعه کنید.

کیبورد مجازی گوشی

امروزه کیبورد های مجازی مختلفی برای اندروید و ios منتشر شده است که کاربران میتوانند به راحتی کیبورد خود را شخصی سازی کنند و دیگر از کیبورد پیش فرض تلفن همراه خود استفاده نکنند.

برای دانلود کیبورد مجازی گوشی شما میتوانید از طریق Google Play Store اقدام کنید و کیبوردی که بیشتر برای شما کارایی دارد را انتخاب نمایید.

برای تغییر کیبورد مجازی سیستم عامل اندروید باید وارد Settings گوشی تان شوید و در بخش Language & Input گزینه Current Keyboard را انتخاب کنید. در این مرحله پاپ آپی برای شما نمایش داده میشود که شمامیتوانید از میان گزینه های پیش رو کیبورد مجازی مورد نظر را انتخاب کنید.

در صورتی که کیبورد دانلود شده خود را در لیست پیش رو نمیبینید به احتمال زیاد آن را نصب نکرده اید. دقت داشته باشید که باید بعد از دانلود کیبورد مورد نظر آن نصب نمایید. در این بخش با انتخاب کیبورد میتوانید به راحتی آن را در گوشی تان فعال کنید و از کیبور شخصی سازی شده خود استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: جلوگیری از باز شدن خودکار فلش در ویندوز

انواع کیبورد مجازی اندروید

کیبورد های مجازی اندروید تنوع بیشتری دارند و شما میتوانید از میان گزینه های مختلف بهترین ها را انتخاب کنید. در این قسمت معرفی بهترین کیبورد مجازی اندروید را برای شما عزیزان قرار داده ایم. شما میتوانید از این لیست بهترین گزینه را انتخاب کنید و با استفاده از آن راحت تر تایپ خود را در گوشی انجام دهید.

کیبورد مجازی گوگل یا Google Keyboard

کیبورد مجازی گوگل یکی از محبوب ترین کیبورد های مجازی اندروید میباشد که در بعضی از گوشی های اندروید این کیبورد به صورت پیش فرض نصب میباشد اما بعضی از برنامه های اندروید ممکن است مانع نصب شدن این کیبورد مجازی اندروید شوند و به همین دلیل به صورت پیش فرض این کیبورد در گوشی نصب نباشد. در این مواقع باید خودتان این کیبورد مجازی گوگل را دانلود و نصب نمایید.

کیبورد مجازی گوگل یا Google Keyboard دارای تم های تیره و روشن میباشد و مهمترین ویژگی آن قابلیت تشخیص دست خط و تبدیل آن به متن میباشد. به این ترتیب تایپ با این کیبورد بسیار راحت میباشد و شما میتوانید با استفاده از این کیبورد نیم فاصله نیر تایپ کنید.

کیبورد مجازی Swype اندروید

از دیگر کیبورد های مجازی اندروید میتوان به کیبورد مجازی Swype اشاره کرد. این کیبورد مجازی پشتیبانی از دستورات صوتی دارد و تم های متنوعی در این کیبورد ارائه شده است. از دیگر مزایا این کیبورد مجازی گوشی این است که میتوانید برای آن دیکشنری شخصی یا Personal Dictionary تعریف کنید.

این کیبورد میتواند هوشمندانه کلمات و عباررات مد نظر شما را حدس بزند. همین امر به تایپ شما سرعت میدهد و آن را برای شما لذت بخش تر میکند. شما میتوانید با سر دادن نوک انگشتان خود تایپپ کنید و این یکی دیگر از قابلیت های مهم کیبورد مجازی اندروید میباشد.

فعال کردن کیبورد لپ تاپ

یکی از مشکلات رایجی که کاربران با آن رو به رو هستند غیر فعال شدن کیبورد لپ تاپ میباشد. برای فعال کردن کیبورد لپ تاپ باید از قسمت Device Manager برای رفع مشکل اقدام کنید.

  • Control Panel را در قسمت سرچ ویندوزتان جستجو کنید.
  • Device Manager را از میان گزینه های کنترل پنل انتخاب کنید و Keyboard را انتخاب نمایید.
  • درایور صفحه کلید را انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید و گزینه Update driver را انتخاب نمایید.
  • در این مرحله درایور آپدیت میشود.
  • شما میتوانید درایور را Uninstall device کنید که با راه اندازی مجدد این درایور نصب میگردد.

گاهی ممکن است دلیل غیر فعال شدن کیبودر لپ تاپ وجود ویروس و بد افزار ها باشد. در این مواقع شما باید یک انتی ویروس قوی روی سیستم تان نصب کنید.

در صورتی که باز هم کیبورد لپ تاپ تان فعال نشد برای فعال سازی کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ ، ۱۱ ، ۷ و ۸ میتوانید مراحل زیر را نیز امتحان کنید:

  • دکمه Shift را برای ۸ ثانیه نگه دارید. باکسی برای شما باز میشود.
  • پیامی را در این باکس مشاهده میکنید که باید گزینه yes را بزنید تا کیبوردتان غیرفعال شود.
  • برای فعال کردن مجدد کیبورد لپ تاپ باید دکمه شیفت را مجدد ۸ ثانیه نگه دارید تا دوباره همان باکس را مشاهده کنید.
  • این بار نیز مجدد گزینه yes را انتخاب کنید تا کیبورد شما فعال شود.

امیدواریم مطالب این مقاله فعال سازی کیبورد مجازی در ویندوز ۱۱ و نحوه فعال سازی کیبورد مجازی کامپیوتر ویندوز ۷ برای شما مفید بوده باشد.

اگر سوالی در این زمینه دارید خوشحال میشویم در قسمت نظرات سوال تان را با ما در میان بگذارید.

اگر از این مقاله لذت بردید و نکته جدیدی یاد گرفتید حتما نکات آموزشی مرتبط را در دسته های مبانی کامیپوتر مطالعه کنید.

سوالات متداول
فعال کردن کیبورد مجازی کامپیوتر و گوشی چگونه است؟

در این مقاله روش های فعال کردن کیبورد مجازی کامپیوتر و گوشی را به صورت مرحله به مرحله و تصویری آموزش داده شده است.

چگونه کیبورد کامپیوتر را فعال کنیم؟

برای فعال کردن کیبورد در ویندوز ۱۰ و ۸ و ۷ روش های مختلفی وجود دارد که در مقاله توضیح داده شده و باید با کلیک راست روی Taskbar و فعال کردن تیک Show toch keyborad button اقدام به فعال کردن کیبورد کامپیوترتان کنید. آیکون کیبوردی در قسمت پایین راست مانیتورتان ظاهر میشود که این نشان دهنده فعال شدن کیبورد مجازی کامپیوترتان میباشد.

کلید میانبر کیبورد مجازی در ویندوز چیست؟

با فشردن کلید های میانبر Ctrl + Windows + O در ویندوز، کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ فعال می شود.

چرا صفحه کلید مجازی ویندوز کار نمی‌کند؟

کار نکردن صفحه کلید مجازی می تواند به علت کار نکردن فایل‌های سیستمی کامپیوتر باشد. برای حل این مشکل باید ویژگی SFC را در ویندوز خود اجرا کنید.

کیبورد مجازی ویندوز ۱۰ کجاست؟

برای فعال کردن کیبورد مجازی در ویندوز ۱۰ یا On-Screen Keyboard شما باید ابتدا روی TaskBar که در پایین صفحه لپ تاپ و کامپوتر مشاهده میکنید کلیک راست کنید. سپس شما باید گزینه Show toch keyborad button را از بین گزینه های نمایش داده شده انتخاب کنید. با کلیک روی این گزینه تیکی در کنار آن فعال خواهد شد. اگر به قسمت پایین چپ صفحه مانیتور در کنار ساعت و تاریخ نگاه کنید میبینید که تصویر یک کیبورد کوچک ظاهر شده است. با کلیک روی این کیبورد، کیبورد مجازی شما فعال میشود و میتوانید به سادگی آب خوردن با کلیک های موس متن طولانی خود را تایپ کنید.