کامپیوتر چیست ؟

در دنیای امروز کمتر کسی هست که نداند کامپیوتر چیست. کم و بیش همه ما تا حد خوبی با کامپیوتر ها آشنا هستیم. برای مثال همین حالا اگر در حال خواندن این مقاله هستید به این معنی است که احتمالا با یک کامپیوتر به اینترنت وصل شده اید. البته، کامپیوتر ها انواع بسیار گسترده ای […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در دنیای امروز کمتر کسی هست که نداند کامپیوتر چیست. کم و بیش همه ما تا حد خوبی با کامپیوتر ها آشنا هستیم. برای مثال همین حالا اگر در حال خواندن این مقاله هستید به این معنی است که احتمالا با یک کامپیوتر به اینترنت وصل شده اید. البته، کامپیوتر ها انواع بسیار گسترده ای دارند که باعث می شود کاربرد های متفاوتی نیز داشته باشند.

در این مقاله ما در مورد کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد (تعریف کامپیوتر به زبان ساده) صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد کاربرد رایانه در زندگی و صنعت. در ادامه با مقاله همه چیز درباره کامپیوتر با ما همراه باشید. مطالعه این مقاله برای افرادی که به دنبال تحقیق در مورد کامپیوتر و اجزای آن هستند، پیشنهاد می شود.

کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد

رایانه یا کامپیوتر چیست؟ رایانه چیست؟ نام دیگر رایانه چیست؟ ریشه کلمه کامپیوتر، واژه Compute است که معنی محاسبه کردن می دهد البته محاسبه با ماشین. در واقع کامپیوتر به معنی شمارگر و محاسبه گر است و در ابتدای کار، هدف از اختراع کامپیوتر همین بوده است.

آشنایی با کامپیوتر، کامپیوتر یک ماشین قابل برنامه ریزی است که زندگی همه ما را از جهت های مختلف تحت تاثیر قرار داده است. این روز ها کم تر کسب و کاری را می توان پیدا کرد که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کامپیوتر مرتبط نباشد. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، کامپیوتر یک وسیله برای پردازش کردن اطلاعات خام است.

کامپیوتر وسیله‌ ای است که اطلاعات خام را گرفته و به اطلاعات پردازش‌ شده و قابل‌ فهم تبدیل می‌ کند. به بیانی ساده مثلا زمانی که شما در حال تایپ کردن یک متن هستید، اطلاعات توسط کیبورد به کامپیوتر فرستاده‌ شده و نتیجه از طریق مانیتور به ما نمایش داده می‌شود. البته فراموش نکنید که کامپیوترها جدید قابلیت پردازش بالایی دارند و می‌ توانند در چند هزارم ثانیه محاسبات ریاضی بسیار بالایی انجام دهند.

بنابراین اگر کسی از شما پرسید رایانه چیست؟ باید گفت : رایانِه یا کامپیوتِر دستگاهی الکترونیکی است که برنامه ریزی شده تا دستورهای ریاضیاتی و منطقی را به‌ صورت خودکار از طریق برنامه‌ نویسی انجام دهد. با ما همراه باشید در ادامه قصد داریم به بررسی کاربرد های رایانه و همه چیز درباره کامپیوتر بپردازیم.

اگر به دنبال بهترین مجموعه برای یادگیری و آموزش کامپیوتر هستید، همین حالا برای شرکت در کلاس های تخصصی کامپیوتر کلیک نمایید.

کامپیوتر چیست pdf

اگر به دنبال مباحث کلی در ارتباط با کامپیوتر چیست pdf هستید می توانید پی دی اف ان را در سایت های گوناگون دانلود نمایید. البته می توانید از مقاله کامپیوتر یا pc چیست (مقاله درباره کامپیوتر) آریا تهران به عنوان منبع مقالات مفید استفاده نمایید.

کاربرد کامپیوتر و رایانه چیست

کاربرد رایانه چیست؟

کاربرد کامپیوتر چیست؟ کاربرد کامپیوتر در زندگی (کاربرد های کامپیوتر)، یک پاسخ جزئی و دقیق برای این سوال که کامپیوتر چه کاربرد هایی دارد وجود ندارد. رایانه ها کاربرد های زیادی در زندگی دارند و همان طور که پیش تر خواندید کم تر کسب و کاری وجود دارد که بدون کمک رایانه ها سر پا بماند. به همین دلیل در ادامه به سوال کاربرد کامپیوتر چیست؟ پاسخ خواهیم داد. البته برای توضیحات زیر و هر کاربرد مقاله ای مجزا تهیه شده که می توانید در بخش مقالات کامپیوتر مطالعه کنید.

کاربرد رایانه در پزشکی

در سی تی اسکن، آزمایش اسپیرمتری، دستگاه های سنگ شکن کلیه و کیسه صفرا، عمل چشم با لیزر و …

کاربرد کامپیوتر در صنعت

کنترل موشک و ترافیک، امور حسابداری و انبارداری، امور حقوق و دستمزد پرسنل، بانکداری و …

کاربرد رایانه در گرافیک

ساخت انیمیشن، نقشه کشی، طراحی پوستر، ترسیم مدار برق، ساخت بازی های کامپیوتری و انیمیشن، سینما

علاوه بر موارد گفته شده کاربرد های کامپیوتر در زندگی روزانه نیز بر هیچ کس پوشیده نیست و همه ما روزانه چه به طور مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم به صورت مداوم در حال کار کردن با کامپیوتر هستیم.

آشنایی با قطعات کامپیوتر

به صورت کلی یک سیستم کامپیوتری دارای قطعات مختلفی می باشد که شامل موارد زیر است:

  • مادربرد (Mother Board)
  • مانیتور (Monitor)
  • پردازنده (CPU)
  • هارد دیسک (Hard)
  • حافظه اصلی (RAM)
  • کارت گرافیک (VGA)
  • پاور (Power)
  • دی‌وی‌دی درایو (DVD Drive)
  • اسپیکر (Speaker)
  • کیس (Case)
  • کیبورد (Keyboard)
  • موس (Mouse)

انواع کامپیوتر ها

در ابتدای پست به بررسی مباحث رایانه چیست به زبان ساده و کاربرد آن پرداختیم. در این بخش نیز قصد داریم شما را با انواع کامپیوتر آشنا کنیم. به صورت کلی رایانه ها را با توجه به دو عامل می توان طبقه بندی کرد:

انواع کامپیوتر بر اساس مصرف

  • کامپیوتر آنالوگ
  • کامپیوتر دیجیتال
  • کامپیوتر هیبرید

انواع کامپیوتر از نظر نوع دریافت داده و پردازش

در نهایت میرسیم به انواع کامپیوتر از نظر نوع دریافت داده و پردازش. بر این اساس کامپیوتر ها به سه دسته تقسیم می شوند:

کامپیوتر های آنالوگ (Analog Computer) : این نوع رایانه ورودی ها را از محیط فیزیکی دریافت می کنند. مثل رایانه هایی برای تشخیص میزان آلودگی هوا استفاده می شوند.
 

کامپیوتر های دیجیتال (Digital Computer) : نسبت به رایانه های آنالوگ از دقت بالاتری بر خور دارند. الفبای آنها صفر و یک است و با داده های صفر و یک کار می کنند.

کامپیوتر های پیوندی (Hybrid Computer) : این رایانه ها دارای ورودی های آنالوگ و خروجی دیجیتال هستند.

انواع کامپیوتر بر اساس اندازه

  • گوشی هوشمند
  • ریز رایانه
  • ایستگاه کار
  • رایانه شخصی
  • لپتاپ
  • رایانه کوچک
  • بزرگ رایانه
  • ابر رایانه

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع کامپیوتر حتما مقاله جامع انواع کامپیوتر را مطالعه کنید.

انواع کامپیوتر ها از نظر قدرت پردازش

انواع کامپیوتر، همانطور که در بخش بالا گفته شد لازم است بدانید کامپیوتر ها از لحاظ قدرت پردازش و عملکردشان معمولا به ۴ دسته کلی تقسیم می شوند که برخی از انواع کامپیوتر از لحاظ قدرت پردازش به شرح زیر می باشند:

  • ابر رایانه ها
  • رایانه های بزرگ
  • رایانه های کوچک
  • ریز رایانه ها

ابر کامپیوتر (Supercomputer): ابر رایانه ها از گران ترین و پرسرعت ترین نوع کامپیوتر می باشد. این کامپیوتر ها از لحاظ اندازه بسیار بزرگ می باشند و برای نصب و اتصال به فضای زیاد تری نیاز دارند. کاربرد ابر کامپیوتر ها این است که از آنها برای انجام وظایف پیچیده تر و بزرگ تری مبتنی بر داده ها استفاده می شود. یکی از نکانت مهم در خصوص این کامپیوتر ها این است که می توانند تریلیون ها دستور العمل را به صورت همزمان مدیریت نماید.

۲- کامپیوترهای بزرگ (Mainframe Computer): این نوع کامپیوتر ها در قیاس با ابر کامپیوترها کوچک تر می باشند اما دارای ابعاد بزرگی می باشند. کامپیوتر های سیستم اصلی (کامپیوتر بزرگ) برای انجام صدها و یا هزاران دستور العمل به صورت همزمان تولید شده اند و می توانند عملیات سنگین از جمله محاسبات پیچیده را انجام دهند و در عین حال حجم فراوانی از داده ها را ذخیره نمایند. این نوع کامپیوتر ها معمولا در سازمان های بزرگ همانند: سیستم های بانکداری، بخش های آموزشی و مخابرات مورد استفاده قرار می گیرند و مناسب این سازمان ها می باشند.

۳- ریز کامپیوتر (Microcomputer): ریز رایانه ها یا همان میکرو کامپیوتر ها از لحاظ قیمت نسبت به دو کامپیوتر قبلی ارزان تر می باشند و از پلتفرم چند کاربره پشتیبانی می کنند. این نوع کامپیوتر ها برای انجام کارها و وظایف ضروری و رفع نیاز های فردی تولید شده اند. از آنجایی که ریز کامپیوتر هاسرعت کند تری نسبت به کامپیوتر های بزرگ دارند؛ معمولا در سازمان های کوچک همانند: مدارس، ادرات، دانشگاه ها و …… مناسب می باشند. ریز کامپیوتر ها با نام کامپیوتر های شخصی یا همان PC نیز شناخته شده اند. برخی از نمونه های میکرو کامپیوتر ها می توان به کامپیوتر های دسکتاپ و لپ تاپ اشاره کرد.

۳- مینی کامپیوتر (Minicomputer): به مینی کامپیوتر ها مینی فریم نیز گفته می شود. این نوع رایانه ها در حقیقت سیستم های چند پردازشی متوسطی می باشند که به علت راحتی در حمل و سبک بودن تولید شده اند. مینی کامپیوتر ها دارای وزن کمی می باشند که فضای کمتری اشغال می کنند. از این نوع سیستم ها می توان برای انجام کارهای مرتبط به حسابداری؛ آموزش و هدف هایی در ارتباط با کسب و کار استفاده نمود. همانطور که گفته شد حمل این سیستم ها راحت می باشد به همین علت بهترین گزینه برای افرادی که در زمان سفر خود به کامپیوتر احتیاج دارند؛ می باشد. نمونه هایی از مینی کامپیوتر ها می توان به تبلت ها، نوت بوک ها و تلفن های همراه اشاره نمود.

۴- کامپیوترهای ایستگاه کاری (Workstation): در ارتباط با این نوع کامپیوتر لازم است بدانید یک نوع سیستم قدرتمند و تک کاربره می باشد. این نوع کامپیوتر ها در حقیقت یک رایانه شخصی با حافظه گرافیکی بالا، حجم حافظه بیشتر، دارای مانیتور با کیفیت بالاتر، ریزپردازنده سریع تر و …… می باشد. شما می توانید از این نوع سیستم برای انجام هر کار خاصی به صورت حرفه ای استفاده نمایید. این نوع کامپیوتر متناسب با وظایفی که دارد به دسته های مختلفی اعم از: دستگاه کاری موسیقی، ایستگاه کاری گرافیکی یا ایستگاه کاری طراحی مهندسی تقسیم می شوند. معمولا اکثر افراد حرفه ای از کامپیوتر های ایستگاه کاری برای انجام کارهایی همانند: تولید انیمیشن، ویرایش ویدیو، موسیقی، طراحی پوستر، تجزیه و تحلیل داده ها و سایر موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ریز رایانه ها

رایانه های رومیزی (desktop): این نوع رایانه ها به صورت کاملا ثابت می باشد و امکان حمل این رایانه ها را ندارید اما مزیتی که نسبت به لپ تاب دارد این است که دارای قابلیت توسعه بیشتر و آسان تری می باشد.

رایانه های کیفی (laptop): این نوع رایانه ها به شکل کیف می باشد و دارای قابلیت حمل نیز است. البته لازم به ذکر است از لحاظ قدرت پردازش با رایانه های رومیزی برابر می باشد و نوعی سبک تر از آن وجود دارد که با عنوان notebook شناخته شده است.

انواع دیگر کامپیوترها

امروزه اکثر وسایل الکترونیکی اصولا کامپیوتر های تخصصی می باشند؛ در این بخش چند نمونه رایج از این کامپیوتر ها را مورد بررسی قرار داده ایم:

گوشی های هوشمند : گوشی های هوشمند یا همان اسمارت فون ها کاربرد های فراوانی دارند. برای مثال تمام کار های فراوانی که رایانه قابلیت انجام آن را دارند، گوشی های هوشمند نیز می توانند انجام دهند، برخی از آن ها شامل: از بازی کردن، استفاده از مرورگر ها به همراه اینترنت و ….. می باشد.

پوشیدنی ها : لازم است بدانید فناوری پوشیدنی یک اصطلاح کلی برای جمعی از دستگاه ها می باشد. برخی از این دستگاه ها شامل: ساعت های هوشمند، ردیاب های تناسب اندام و …… که برای استفاده در طول روز تولید شده اند. این دستگاه ها معمولا به اختصار پوشیدنی نامیده می شوند.

تلویزیون‌ها : در حال حاضر تلویزیون ها دارای برنامه هایی می باشند که شم می توانید از طریق آن دسترسی به انواع متفاوت محتوای آنلاین را داشته باشید. برای مثال می توانید ویدیو را به صورت مستقیم از اینترنت بر روی تلویزیون خود پخش نمایید.

ویژگی های کامپیوتر

در این بخش قصد داریم ویژگی های اصلی کامپیوتر که موجب شده است به قسمتی مهم از زندگی افراد تبدیل شود، را مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش به بررسی ویژگی های کامپیوتر می پردازیم.

۱- سرعت (Speed): در حقیقت باید بدانید کامپیوتر ها همان ماشین های الکترونیکی پر سرعت می باشند که می توانند در عرض هر ثانیه بر روی حدود ۳ الی ۴ میلیون دستور العمل فعالیت کنند. رایانه های پیشرفته تر حتی می توانند تریلیون ها دستور العمل را در ثانیه انجام دهند و زمان انجام کاره های دیجیتالی را کاهش دهند.

۲- دقت (Accuracy):  یکی دیگر از خصوصیات مهم سیستم ها عملکرد دقیق آنها می باشد. کامپیوتر ها می توانند تمام دستور العمل های مربوطه را تقریبا با دقت صد در صدی و بدون خطا انجام دهند. البته با اینکه ممکن است گاهی اوقات خطا در کامپیوتر ها نیز پیش آید اما این خطاها معمولا به علت ورودی اشتباه، مشکل در تراشه ها، دستور العمل های نادرست می باشد. در حقیقت این خطاها انسانی می باشند و به خاطر کامپیوتر نمی باشند.=

۳- ظرفیت ذخیره سازی (Storage Capacity): کامپیوتر ها به آسانی می توانند حجم زیادی از داده را ذخیره نمایند. رایانه های مدرن در قیاس با نسخه های قدیمی تر دارای قابلیت ذخیره سازی بیشتری می باشند. داده های اضافی را می توان در دستگاه های جانبی مانند: هارد دیسک های خارجی، فلش مموری ها و همچنین سایر دستگاه ها ذخیره نمود. البته به خاطر داشته باشید به علت سرعت باور نکردنی کامپیوتر ها، می توان این داده ها را در کوتاه ترین مدت زمان ممکن از فضای ذخیره سازی بازیابی نمود.

۴- قابلیت اطمینان (Reliability): می دانید که کامپیوتر ها کاملا سازگار و قابل اطمینان هستند و می توانند کارهای تکراری را هر میزان که بخواهید بدون هیچ گونه خطایی پردازش کنند. کامپیوتر ها همانند انسان ها احساس خستگی ندارند و خسته نمی شوند و به همین علت در انجام کارهای تکراری و مبتنی بر قوانین بهتر از انسان ها عمل می کنند.

۵- تطبیق پذیری (Versatility): معمولا تنوع کارهایی که یک کامپیوتر می تواند انجام دهد تقریبا بی نهایت می باشد. این یعنی رایانه ها بدون مشکل و خطا پشت سر هم کارهای گوناگونی را انجام دهند. کامپیوتر ها در حال حاضر دیگر تنها به عنوان یک ماشین محاسباتی نیستند، بلکه می توان از آنها برای کار های گوناگونی مانند: رزرو بلیط، انجام محاسبات پیچیده ریاضی، وارد کردن اطلاعات گوناگون و ….. استفاده نمود.

فواید کامپیوتر چیست

فواید کامپیوتر چیست؟ در بخش بالا با ویژگی های کامپیوتر آشنا شدید در این بخش نیز قصد داریم شما را با فواید کامپیوتر و استفاده از کامپیوتر آشنا کنیم. مهم ترین فواید کامپیوتر و استفاده از کامپیوتر به شرح زیر می باشد:

  • از مزایای استفاده از کامپیوتر می توان به سرعت فوق العاده آن اشاره نمود. کامپیوتر ها می توانند تمام دستور العمل های مربوطه را با بالاترین سرعت انجام دهند.
  • یکی دیگر از مزیت های کامپیوتر ها این است که می توانند یک یا چندین کار به صورت تکراری با دقت یکسان انجام دهند.
  • کامپیوتر ها امکان انجام چندین کار به صورت همزمان را دارند. چرا که برای عملکرد های چند وظیفه ای بهترین مورد و مناسب هستند.
  • لازم است بدایند کامپیوتر ها داده های ذخیره شد را به صورت ایمن و دور از دسترس کاربران غیر مجاز نگه داری می کنند.
  • کامپیوترها وظایف را به صورت خودکار انجام می دهند و امکان انجام کارهای هوشمندانه تر را برای افراد فراهم می کنند.

در بخش بالا با فواید کامپیوتر در زندگی (نقش کامپیوتر در زندگی و پیشرفت علم) آن آشنا شدید در ادامه نیز قصد داریم به بررسی معایب استفاده از آن بپردازیم.

معایب استفاده از کامپیوتر

لازم است بدانید کامپیوتر علاوه بر مزایا و ویژگی هایی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد که در این بخش قصد داریم به بررسی معایب استفاده از کامپیوتر بپردازیم. مهم ترین معایب استفاده از کامپیوتر را در بخش زیر شرح داده ایم.

معایب استفاده از کامپیوتر شامل موارد زیر می باشد:

  • کامپیوتر ها نمی توانند به تنهایی کار کنند و برای انجام دستور العمل ها به افراد احتیاج دارند. علاوه بر آن سیستم ها دستور العمل های داده شده را بدون در نظر گرفتن نتایج دنبال می کنند.
  • لازم است بدانید کامپیوتر ها برای انجام وظایف به منبع تغذیه احتیاج دارند و بدون منبع تغذیه بدون فایده می باشند.
  • همچنین یکی دیگر از معایب استفاده از کامپیوتر این می باشد که استفاده مدام از کامپیوتر می تواند موجب بروز مشکلات سلامتی شود.
  • یکی دیگر از معایب استفاده از کامپیوتر این است که قطعات و ضایعات کامپیوتری بر روی محیط زیست تاثیرات منفی دارد.
  • کامپیوتر ها در اکثر قسمت های شغلی جای افراد را می گیرند. آنها جایگزین کار افراد می شوند و در نهایت موجب افزایش بیکاری نیز می شوند.

بخش های اصلی کامپیوتر

در این بخش قصد داریم شما را با بخش های اصلی کامپیوتر آشنا کنیم. بخش های اصلی کامپیوتر به شرح زیر می باشد:

واحد ورودی (Input Unit):  از واحد ورودی برای وارد کردن دستور العمل ها و داده ها به کامپیوتر استفاده می شود. برخی از رایج ترین واحد های ورودی شامل: موس و کیبورد و …. می باشد.

واحد خروجی (Output Unit): از واحد خروجی برای ارائه خروجی در فرمت های مدنظر کابر استفاده می شود. برخی از رایج ترین واحد های خروجی شامل: چاپگر و مانیتور می شود.

واحد کنترل (Control Unit):  همانطور که از نام آن مشخص است از واحد کنترل برای کنترل تمام عملکرد ها و قابلیت های کامپیوتر استفاده می شود. تمامی دستگاه های متصل به کامپیوتر از طریق واحد کنترل با همدیگر تعامل دارند. این واحد به صورت اختصار CU نامیده می شود.

واحد محاسبه و منطق (Arithmetic Logic Unit): واحد محاسبه و منطق کاربردی که در کامپیوتر دارد این است که به انجام عملیات محاسباتی ومنطقی در کامپیوتر کمک می کند. باید بدانید این واحد به صورت اختصار ALU نامیده می شود.

حافظه (Memory): همانطور که می دانید از بخش حافظه برای ذخیره تمام دستور العمل ها، داده های ورودی و داده های خروجی استفاده می شود. به صورت کلی دو نوع حافظه وجود دارد که شامل: حافظه اولیه (Primary Memory ) و حافظه ثانویه (Secondary Memory) می باشد. که حافظه ای که درون CPU وجود دارد؛ حافظه اولیه نامیده می شود. همچنین حافظه ای که می تواند از CPU جدا شود هم حافظه ثانویه نامیده می شود.

لازم است بدانید واحد کنترل و واحد محاسبه و منطق حافظه به صورت همزمان واحد پردازش مرکزی را تشکیل می دهند که واحد پردازش مرکزی به اختصار CPU نامیده می شود.

اگر به دنبال نمونه سوالات تستی icdl هستید، برای دانلود رایگان این نمونه سوالات به صفحه دانلود رایگان نمونه سوالات تستی مهارتهای هفتگانه icdl مراجعه نمایید.

آشنایی با نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر

۱) نرم افزار: نرم افزارهای سیستمی که توسط زبان های برنامه نویسی نوشته می شود و رابط بین کاربر و سخت افزار می باشد و به دو دسته اصلی تقسیم میشود.

الف) نرم افزارهای سیستمی: نرم افزارهایی که معمولا به صورت فرایندی در پس زمینه مشغول به کار هستند. این برنامه ها رابطی بین سخت افزار و دیگر برنامه ها است و معروف ترین ان سیستم عامل می باشد که ویندوز از این دسته می باشد.

ب) نرم افزارهای کاربردی : نرم افزار هایی که برای یک هدف خاص طراحی شده است و به طور مستقیم با سخت افزار در ارتباط نیست .

۲)سخت افزار: به قطعاتی از کامپیوتر که قابل لمس بوده و ماهیت فیزیکی دارد و قابل مشاهده باشد سخت افزار گفته می شود. سخت افزارها انواع مختلفی دارد و هرکدام وظیفه خاصی را بر عهده دارد که در زیر ان ها را شرح میدهیم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص سخت افزار حتما مقاله اجزای اصلی سخت افزار کامپیوتر را مطالعه کنید.

عملکردهای کامپیوتر

همانطور که در بخش بالا با بخش های اصلی کامپیوتر و ویژگی های کامپیوتر آشنا شدید در این بخش نیز قصد داریم به بررسی عملکرد های کامپیوتر بپردازیم.

۱- ورودی (Input): همانطور که در بخش بالا ذکر شد هر آنچه که به کامپیوتر داده می شود، ورودی نام دارد. داده های ورودی با استفاده از دستگاه های ورودی به کامپیوتر داده می شوند. کامپیوتر این داده ها را تنها به صورت باینری یعنی با فرمت خام دریافت می کند. دستگاه های ورودی کمک می کنند تا داده های ورودی به صورت باینری وارد سیستم شوند تا برای آن قابل درک باشند. این داده های می توانند در شکل های گوناگون مانند حروف، تصاویر، اعداد و …… وارد سیستم شوند.

۲- پردازش (Processing):  از وظایف اصلی کامپیوتر پردازش می باشد. CPU وظیفه پردازش داده ها بر اساس دستور العمل های وارد شده به سیستم کامپیوتر را بر عهده دارد. پردازش داده ها یک فرآیند داخلی در سیستم کامپیوتری می باشد که طی آن داده ها در یک صف انجام می شوند. بعد از تکمیل فرایند پردازش، اکثر داده ها به شکل خروجی منتقل می شوند. در ارتباط با پردازنده CPU باید بدانید که ریز تراشه ای می باشد که مغز کامپیوتر است. لازم است بدانید سرعت پردازنده در کامپیوتر های گوناگون متفاوت می باشد، چرا که این موضوع به عوامل مختلفی مانند: نوع سی پی یو، حافظه همچنین مادربرد بستگی دارد.

۳- خروجی (Output): هر آنچه که از کامپیوتر خارج می شود، خروجی نام دارد. خروجی ها به داده های گفته می شود که برای افراد قابل خواندن می باشند و روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده می شوند. شما می توانید خروجی را در دستگاه های ذخیره سازی ذخیره نمایید. دستگاه های خروجی داده های پردازش شده CPU را به گونه ای که برای افراد قابل فهم باشد، تبدیل می کند.

۴- ذخیره سازی (Storage): دستگاه ذخیره سازی، ذخیره سازی به دستگاهی گفته می شود که از آن برای ذخیره داده های یک سیستم کامپیوتری استفاده می شود. در واقع باید بدانید از دستگاه های ذخیره سازی برای ذخیره سازی داده های دیجیتال استفاده می شود. این دستگاه ها می توانند داده ها در زمان کار کامپیوتر و بعد از پردازش داده ها ذخیره کنند. لازم است بدانید دو نوع ذخیره سازی وجود دارد: ذخیره سازی فرار و غیر فرار.

ذخیره سازی فرار داده ها را تنها تا زمانی که برق متصل باشد، ذخیره می کند. اما ذخیره سازی غیر فرار می تواند داده ها را حتی بعد از قطع شدن برق نیر به صورت دائم ذخیره کند.

برای آموزش و یادگیری کامپیوتر و دوره icdl لازم است حتما بهترین آموزشگاه را انتخاب نمایید. برای آشنایی با بهترین آموزشگاه می توانید به صفحه آموزشگاه icdl مراجعه نمایید.

تاریخچه کامپیوتر

تاریخچه کامپیوتر

نخستین بار در سال ۱۶۱۳ از لغت کامپیوتر در کتاب « علم اندوزی مرد جوان »، اثر ریچارد بریثویت نویسنده انگلیسی استفاده شده بود که البته، این کلمه ربطی به کامپیوتر های امروزی نداشت و منظور از کامپیوتر، فردی محاسبه گر بود. تا مدت ها همچنان به افراد حسابگر کامپیوتر گفته می شد تا این که در اواخر قرن نوزده میلادی کم کم کامپیوتر های ماشینی روی کار آمدند و معنی این کلمه تغییر یافت.

همانطور که در تعریف کامپیوتر و انواع آن آمد، کامپیوتر یعنی دستگاه محاسبه گر. و طبق این تعریف می توان دستگاه ماشین حسابی که پاسکال و یا لایب نیتز و… ساخته بودن را نیز کامپیوتر نامید. البته وسایل مختلفی وجود داشتند که پیش از کامپیوتر و ماشین حساب ها برای محاسبات مورد استفاده قرار می گرفتند. چوب خط ها احتمالا جزو نخستین وسیله هایی بودند که به این منظور استفاده می شدند. اما با پیشرفت علم و نیاز به دانستن و کشف جهان مینی کامپیوتر ها و ابر کامپیوتر ها به به این دنیا گشودند.

ورد یکی از نرم افزار هایی کابردی می باشد که جزء مهارت های هفتگانه icdl نیز است شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ورد، مقاله ورد چیست را مطالعه نمایید.

خلاصه تاریخچه پیدایش کامپیوتر

نسل اول کامپیوتر ها

اولین کامپیوتر امروزی در سال ۱۹۳۷ اختراع شد. مخترع کامپیوتر، پروفسور ایکن بود که از لامپ های دیود برای اختراع آن استفاده کرده بود. این کامپیوتر ها بسیار حجیم و پر مصرف بودند. در کامپیوتر های نسل های اولیه از سیستم دو دویی به جای مبنای ده استفاده می شد.

به طور خلاصه در ۱۹۳۷ اولین کامپیوتر دیجیتالی الکترونیکی جهان به نام ABC ساخته شد. این ماشین گرچه قابل برنامه ریزی نبود اما برای حل معدلات خطی استفاده می‌ شد. به دلیل ابتدایی بودن ABC خیلی زود کامپیوترهای دیگر جایگزین آن شدند.

در سال ۱۹۴۳ و در جنگ جهانی دوم دولت آمریکا طرحی سری برای ساخت دستگاهی را آغاز کرد که بتواند مکالمات رمزنگاری‌ شدهٔ آلمانی‌ ها را رمزبرداری کند. این مسئولیت را شرکت IBM و دانشگاه هاروارد به عهده گرفتند که سرانجام به ساخت دستگاهی به نام ASCC در سال ۱۹۴۴ انجامید. این دستگاه پنج تنی که ۱۵ متر درازا و ۲٫۵ متر بلندی داشت، می‌توانست تا ۷۲ عدد ۲۴ رقمی را در خود نگاه دارد و با آن‌ها کار کند

نسل دوم کامپیوتر ها

یکی از قطعات بسیار پرکاربرد و تاثیرگذار در صنعت، ترانزیستور بود که در سال ۱۹۴۸ توسط باردین اختراع شد و تا ده سال بعد به سطح استفاده صنعتی رسید. این موضوع باعث ورد نسل دوم کامپیوتر ها شد که جای کم تری می گرفتند و حافظه بیش تری داشتند و ضمنا، ارزان تر نیز بودند.

نسل سوم کامپیوتر ها

نسل سوم کامپیوتر ها از سال ۱۹۶۴ روی کار آمدند که در آن ها به جای لامپ دیودی و ترانزیستور از خاصیت آهن ربایی حلقه ها استفاده می شد. جنس حلقه و میله هایی که برای ساخت کامپیوتر مورد استفاده قرار می گرفتن اهمیت بالایی داشتند که اکسید آن بتواند موجب عبور جریان برق از قطب های آهن ربا شود. مشهور ترین کامپیوتر های نسل دوم IBM/360 بودند.

نسل چهام کامپیوتر ها

تفاوت قابل توجهی در نسل سوم و چهارم کامپیوتر ها وجود ندارد. این کامپیوتر ها، عمر بیش تر و حافظه بیش تری نسبت به کامپیوتر های نسل سوم داشتند و از تغییرات سخت افزاری آن ها می توان به استفاده از مدار های متجمع با تراکم زیاد و استفاده از ریز پردازنده اشاره کرد.

نسل پنجم کامپیوتر ها

قیمت کامپیوتر های نسل پنجم کاهش یافت و استفاده کاربران از کامپیوتر ها بیش تر شد. برنامه نویسی با روی کار آمدن این دسته از کامپیوتر ها مورد توجه قرار گرفت و امکان ارتباطات کامپیوتر با صوت و تصویر نیز فراهم شده بود.
این کامپیوتر ها از هوش مصنوعی بهره برده اند و حافظه های آن ها بسیار زیاد است و در عین حال حجمی بسیار کم اشغال می کنند.

نسل ششم کامپیوتر ها

کامپیوتر های نسل ششم همان کامپیوتر های نوع پنتیوم هستند که در آن ها می توان از سیستم های چند رسانه ای استفاده کرد.

این سیر تکامل بالاخره منجر به پیدایش ابر کامپیوتر ها فعلی شده که همه چیز را ممکن کرده اند. اطلاعات کامل در مورد روند پیدایش کامپیوتر ها را رد مقاله تاریخچه کامپیوتر دنبال کنید.

مخترع کامپیوتر

مخترع کامپیوتر

با توجه به تاریخچه کامپیوتر، شاید برای شما هم سوال باشد که مخترع واقعی رایانه چه کسی است؟

به گفته بسیاری محققان آلن تورینگ کسی بود که در دهه ۱۹۳۰ به عنوان پدر علم محاسبه نوین و علم رایانه شناخته شد و مهمترین جایزه علمی رایانه به افتخار او جایزه تورینگ نام گرفته ‌است. تسوزه هم در سال ۱۹۳۸ نخستین رایانه خود را به نام Z۱ ساخت که البته قابلیت برنامه‌نویسی نداشت.

از طرفی محققان انگلیسی معتقدند چارلز بابیج، ریاضیدان قرن نوزدهم ایده نخستین کامپیوتر قابل برنامه‌ نویسی را در دهه ۱۸۳۰، یعنی یک صد سال پیش از ایده آلن تورینگ داده است. و همین امر باعث شده در سال ۱۹۹۱ بر پایه طرح‌ های اصلی بابیج یک دستگاه تفاضلی (Difference engine) ساخته شود که بخوبی کار می‌ کرده.

پیشنهاد ویژه: برای شروع یادگیری کامپیوتر پیشنهاد می کنم از آموزش icdl شروع کنید. آموزش جامع مهارت های هفتگانه کامپیوتری

هدف از اختراع کامپیوتر

با توجه با آنچه پیش تر گفته شد، هدف از اختراع کامپیوتر ۲ چیز بوده است. اول سهولت در انجام محاسبات پیچیده و دوم دریافت، حفظ و ارزیابی اطلاعات زیاد و پیچیده.

انواع کامپیوتر ها

اجزای اصلی یک کامپیوتر چیست؟

در یک طبقه بندی کلی، می توانیم اجزای اصلی تشکیل دهنده یک کامپیوتر را به دو دسته نرم افزار کامپیوتر و سخت افزار کامپیوتر تقسیم کنیم.

icdl یکی از پرطرفدار ترین دوره های آریا تهران می باشد که کارآموزان می توانند در پایان دوره مدرک icdl را دریافت نمایند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدرک icdl به صفحه مربوطه در آریا تهران مراجعه نمایید.

اجزای سخت افزار کامپیوتر

سخت افزار کامپیوتر هر قسمتی و قطعه ای از آن است که توسط ما قابل لمس است. مثل مانیتور، موس، کیبورد و …

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری حرفه ای ساخت یک کامپیوتر شخصی، حتما در دوره اسمبل کامپیوتر مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید.

اجزای نرم افزار کامپیوتر نرم افزار

نرم افزار کامپیوتر به قسمت های غیر فیزیکی کامپیوتر گفته می شود. در واقع ویندوز و یا برنامه هایی که بر روی کامپیوتر خود نصب می کنید شامل نرم افزار کامپیوتر محسوب می شوند. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله نرم افزار چیست را مطالعه کنید.

مثلا برنامه ورد برای کامپیوتر ، برنامه فتوشاپ، انواع بازی ها و مسنجر ها همه و همه جزو نرم افزار های کامپیوتر محسوب می شوند. در صورتی که به آشنا شدن بیش تر و کامل تر با اجزا و قطعات کامپیوتر علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم از مقاله مبانی کامپیوتر را مطالعه کنید.

خلاصه تحقیق درباره کامپیوتر

تحقیق درمورد کامپیوتر (تحقیق درباره رایانه)، تا این جای مقاله مطالبی (معلومات در باره کمپیوتر، را در مورد رایانه خواندید و با کامپیوتر چیست به زبان ساده آشنا شدید که قطعا به اطلاعات شما درباره کامپیوتر افزوده است. اما بدیهی است که تنها با خواندن متن در مورد کامپیوتر و تحقیق درباره کامپیوتر، اگر چه معلومات درباره کامپیوتر بالا می رود ولی توانایی کار کردن حرفه ای با آن را پیدا نخواهید کرد.

به این منظور می بایست دوره های آموزشی کار با کامپیوتر را بگذرانید. همچنین اگر دنبال آموزش حرفه ای کامپیوتر می گردید تا پس از گذراندن دوره ها بتوانید مدرک کامپیوتر معتبر دریافت کنید آموزشگاه آریا تهران با ارائه بهترین دوره های آموزشی در زمینه کامپیوتر (معلومات در مورد کمپیوتر) می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

پیشنهاد ویژه: برای یادگیری حرفه ای مهارت های هفتگانه که مدرک آن برای استخدام در شرکت های دولتی الزامی است، حتما در دوره ICDL مجتمع فنی آریا تهران شرکت کنید. برای مجک زدن توانایی های خود همین حالا در آزمون icdl رایگان شرکت کند.

مهارت های اصلی متخصص کامپیوتر چیست

به صورت کلی یک متخصص کامپیوتر باید دارای ۴ مهارت اصلی باشد که در بخش زیر ذکر شده اند. مهارت های اصلی متخصص کامپیوتر به شرح زیر می باشد:

  • نصب و راه‌اندازی یک سیستم کامپیوتری جدید
  • بروز رسانی یا ارتقاء سیستم پیشین
  • عیب‌یابی و رفع مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
  • نگهداری و پشتیبانی سیستم‌های کامپیوتری

تعریف کامپیوتر به زبان ساده برای کودکان

به طور کلی در این پست با تعریف کامپیوتر و اجزای آن آشنا شدید. همانطور که در ابتدای پست ذکر شد کامپیوتر یک دستگاه محاسبه گر می باشد. که برای تعریف ساده آن همچنین اطلاعات مربوطه در خصوص مقاله در مورد کامپیوتر (متن درباره کامپیوتر)، تحقیق در مورد رایانه برای کلاس ششم، معنی پایگاه رایانه ای کلاس چهارم و انشا در مورد کامپیوتر (مقاله کوتاه کامپیوتر) می توانید به سایت های معتبر مربوطه مراجعه نمایید.

سخن آخر

معلومات درباره کمپیوتر، در نهایت در این مقاله سعی شده است تمام اطلاعات مربوط به کامپیوتر را مورد بررسی قرار دهیم. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کامپیوتر، تحقیق کامپیوتر و متن در مورد کامپیوتر همچنین کسب معلومات راجع به کمپیوتر این پست را به دقت مطالعه نمایید.

سوالات متداول

کامپیوتر چیست و چه کاربردی دارد؟

ریشه کلمه کامپیوتر، واژه Compute است که معنی محاسبه کردن می دهد البته محاسبه با ماشین. در واقع کامپیوتر به معنی شمارگر و محاسبه گر است. شما می توانید اطلاعات مربوطه در خصوص کاربرد کامپیوتر را در این پست مطالعه نمایید.

کلاس کامپیوتر به چه دردی میخوره؟

لازم به ذکر است شرکت در دوره های کامپیوتر اعم از icdl توانایی شما در خصوص ۷ مهارت مهم همانند: مبانی کامپیوتر، ویندوز، اینترنت و نرم افزاری های از جمله اکسل، ورد و …. افزایش می دهد.

مخترع کامپیوتر کیست؟

آلن تورینگ کسی بود که در دهه ۱۹۳۰ به عنوان پدر علم محاسبه نوین و علم رایانه شناخته شد.