محتوای تکراری چیست

محتوای تکراری یا Duplicate content محتوایی می باشد که از یک وبسایت دیگر کپی برداری شده و یا نمونه آن یا نسخه خیلی شبیه به آن، در وبسایت خودمان موجود است. محتوای تکراری یکی از مصادیق سئو کلاه سیاه می باشد که گوگل به شدت روی آن حساس است. اگر گوگل محتوای شما را کپی […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: مقالات سئو
  • زمان مطالعه: 10 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

محتوای تکراری یا Duplicate content محتوایی می باشد که از یک وبسایت دیگر کپی برداری شده و یا نمونه آن یا نسخه خیلی شبیه به آن، در وبسایت خودمان موجود است. محتوای تکراری یکی از مصادیق سئو کلاه سیاه می باشد که گوگل به شدت روی آن حساس است. اگر گوگل محتوای شما را کپی و غیر یونیک تشخیص دهد، معمولا رتبه خوبی به آن نمی دهد و حتی در صورتی که حجم زیادی از محتوای کپی در سایت خود داشته باشید، ممکن است از سوی گوگل جریمه شوید. در ادامه مقاله در مورد محتوای تکراری و اثرات سئویی آن و همچنین روش های حل مشکل محتوای تکراری در سایت صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

برای یادگیری اصول سئو در افزایش بازدید و ارتقاء رتبه کلمات کلیدی به لینک آموزش رایگان سئو مراجعه کنید.

محتوای-تکراری-چیست؟
محتوای-تکراری-چیست؟

محتوای تکراری چیست؟

محتوای تکراری چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ محتوای تکراری به معنای محتوایی است که بخش‌ های مشابه یا همانندی در یک متن، مقاله، وبسایت یا سایر منابع اطلاعاتی وجود دارد. محتوای تکراری ممکن است محتوای تکراری ۱۰۰ درصد نباشد و بخش هایی از یک متن را در بر بگیرد. این تکرارها ممکن است کلمات، عبارات، جملات یا حتی پاراگراف‌ های کامل باشند.

بررسی محتوای تکراری یکی از مراحل مهم سئو تکنیکال است. برای آشنایی با چک لیست سئو تکنیکال به لینک چک لیست سئو تکنیکال مراجعه کنید.

محتوای تکراری معمولاً از نظر تجربه کاربری مشکل ساز است و روی سئو سایت تاثیر می گذارد. می‌تواند تاثیر منفی بر رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جستجوی معروف مثل Google داشته باشد. محتوای تکراری می تواند از جنبه های مختلفی نظیر کیفیت پایین محتوا و ایجاد امتیاز منفی سئو، برای سایت ما مشکل ساز باشد.

مهمترین مبحث بعد از سئو تکنیکال سایت سئو داخلی است. برای آشنایی دقیق و کامل با سئو on-page به لینک سئو داخلی چیست مراجعه کنید.

تفاوت محتوای تکراری و محتوای کپی چیست؟

محتوای تکراری به محتوایی می گویند که در اثر مشکلات فنی و یا بی دقتی در تولید محتوا در سایت ایجاد شده است. بنابراین محتوای تکراری به محتوایی می گویند در داخل یک دامنه ایجاد شده است، یعنی صفحاتی با آدرس متفاوت در یک دامنه وجود دارند که محتوای یکسانی دارند.

برای شرکت در دوره سئو و یادگیری سئو انواع سایت فروشگاهی، خدماتی و شرکتی در فرمت های محتوایی متنوع، روی مقاله دوره سئو کلیک کنید.

این در حالی است که محتوای کپی به محتوایی می گویند که از یک دامنه دیگر کپی شده است و در واقع نوعی سرقت ادبی و یا Plagiarism محسوب می شود. برخی افراد تصور می کنند اگر محتوای سایت های دیگر را بردارند و جمله بندی متفاوتی را به کار ببرند، این نوع محتوا تکراری محسوب نمی شود. این در حالی است که گوگل محتوای از این نوع را نیز محتوای تکراری در نظر می گیرد. در واقع شما برای نوشتن محتوای جدید باید به متن ارزش افزوده یا added value اضافه کنید و مطالب و نکاتی را به مخاطب بگویید که به آنها اشاره ای نکرده اند.

بررسی محتوای تکراری نیاز به آنالیز سایت و بررسی این صفحات به طور دقیق دارد. برای یادگیری نحوه تحلیل سایت به لینک آنالیز سئو سایت مراجعه کنید.

گاهی اوقات محتوای تکراری گریزناپذیر است. برای مثال در فروشگاه های اینترنتی با محصولات مشابه بسیار زیاد، توضیحات محصولات به ناچار تکراری می شود و گوگل این مساله را کاملا درک می کند و جای نگرانی نیست.  

محتوای تکراری چگونه به وجود می‌ آید؟

در برخی مواقع محتوای تکراری به طور ناخواسته به وجود می آید به شکلی که کارشناس سئو یا طراح سایت متوجه آن نیست.

  • وجود چندین نشانی متفاوت برای یک وبسایت با TLD متفاوت (.com/.ir/.org …)
  • محتوای یک وبسایت با www و بدون آن
  • محتوای تکراری یک وبسایت با http و https
  • تغییر دامنه و استفاده از محتوای دامنه قبلی در دامنه جدید
  • زبان های مختلف برای یک وبسایت
  • نسخه موبایل با محتوای یکسان

برای آشنایی با الگوریتم پاندا به لینک الگوریتم گوگل پاندا در سئو مراجعه کنید.

آیا محتوای تکراری همیشه مخرب است؟

علی رغم اینکه تصور می شود همیشه محتوای تکراری مخرب بوده و باعث آسیب به وبسایت می شود اما در برخی موارد محتوای تکراری برای سایت ناگزیر است. اگر شما برای دیده شدن و جذب ترافیک بیشتر محتوایی را کپی کنید، برای سئو سایت شما اصلا خوب نیست، اما در حالتی که شما برای رفع نیاز مخاطب و جایی که واقعا احتیاج است، به کپی کردن محتوا می پردازید، مشکلی متوجه سایت شما نمی شود. گوگل معتقد است محتوای تکراری در سایت با این شرط زمینه اقدام علیه آن سایت خواهد بود که هدف آن دستکاری نتایج جستجوی گوگل باشد.

برای آشنایی با الگوریتم freshness و تاثیر آن بر سئو سایت به لینک الگوریتم تازگی محتوا چیست مراجعه کنید.

گوگل صریحا اعلام می کند که صرفا وجود محتوای تکراری در یک سایت دلیل اقدام علیه آن سایت نیست مگر اینکه گوگل تشخیص دهد این تکرار در جهت فریب ربات گوگل برای کسب رتبه بهتر بوده باشد. هر زمان گوگل احساس کند شما تلاش می کنید نتایج جستجو را دستکاری کنید، اقداماتی را علیه سایت شما انجام می دهد. حتی دیده شده اگر سایت شما در انجام اقدامات کلاه سیاه بیش از اندازه عمل کند دامنه شما وارد لیست سیاه می شود و سایت شما در تمام کلمات کلیدی به طور کامل از نتایج جستجو خارج می شود.

برای آشنایی با تولید محتوا در فرمت های مختلف به لینک تولید محتوا چیست مراجعه کنید.

سایت های خبری حجم زیادی محتوای تکراری دارند زیرا هنگامی که یک خبر منتشر می شود تمام سایت های دیگر آن را کپی می کنند و نشر می دهند و طبیعی است که در روز تعداد زیادی خبر از روی منابع مختلف کپی می شوند. انتشار محتوا به زمان ایندکس وابسته است. ممکن است شما یک خبر را در سایت بنویسید و منتشر کنید و به عنوان مثال یک منبع خبری دیگر یک ساعت بعد از شما همان خبر را نوشته و منتشر کند، اما به دلیل سرعت ایندکس سریع تر زودتر خبر او توسط ربات گوگل خوانده شده و در گوگل رتبه بندی شود. به این ترتیب این وبسایت منبع اصلی خبر می شود و شما که اتفاقا خبر را زودتر منتشر کرده اید، به عنوان کپی کننده محتوا شناخته می شوید.

سئو خاکستری نوعی سئو است که در آن تعادل بین روش های سئو کلاه سیاه و کلاه سفید برقرار می شود. برای آشنایی با این روش سئو روی لینک سئو کلاه خاکستری کلیک کنید.

اگر ربات گوگل به هر ترتیبی تشخیص دهد شما شما به هر ترتیبی تلاش می کنید با انجام اقداماتی بر خلاف قوانین و دستورالعمل های گوگل سعی در گرفتن جایگاه در رتبه کلمات کلیدی دارید، شما را به نحوی جریمه می کند.

چه زمانی استفاده از محتوای تکراری مجاز است؟

گاهی اوقات ناچار به استفاده از محتوای تکراری در سایت هستیم. به عنوان مثال برای راحتی کاربر و افزایش سرعت سایت نسخه ای از وبسایت خود را برای موبایل طراحی می کنید. هر چند محتوای این نسخه موبایل دقیقا با محتوای وبسایت شما یکسان است، اما گوگل متوجه این موضوع می شود که شما این کار را برای کاربر انجام داده اید و بنابراین امتیاز منفی برای شما در نظر نمی گیرد.

به عنوان یک مثال دیگر، گاهی اوقات شما برای سایت های فروشگاهی فروشگاهی احتیاج دارید یک محتوای تکراری را که مربوط به محصولات یکسان با برخی ویژگی های متفاوت می باشد در صفحات مختلف سئو کنید. این مساله باعث می شود به نظر برسد محتوای تکراری در صفحات مختلف سایت وجود دارد. اما گوگل در سایت های فروشگاهی این مساله را کاملا درک می کند و در این حالت محتوای تکراری مشکل ساز نخواهد بود.

تاثیر محتوای تکراری در سئو

محتوای تکراری چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ محتوای تکراری در سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) اثرات منفی دارد و می‌ تواند به کاهش رتبه و شاخص‌های SEO وبسایت‌ تان منجر شود. دلایلی که محتوای تکراری در سئو مشکل‌ ساز است عبارتند از: تاثیر روی کیفیت محتوا و پنالتی شدن سایت. برای بهبود سئو و جلوگیری از تاثیرات محتوای تکراری، می‌ توانید با ایجاد محتوای اصیل و ارزشمند برای وبسایت، استفاده از تگ کنونیکال و تجزیه و تحلیل محتوا برای بهبود سایت استفاده کنید.

تولید-محتوای-تکراری

تولید محتوای تکراری

تولید محتوای تکراری به معنای ایجاد متن یا محتوایی که اصولاً تکراری از محتوای موجود است، یک مسئله اخلاقی و قانونی است که در جوامع و بازارهای مختلف بررسی می‌ شود. محتوای تکراری در سایت می‌ تواند به اشتباه یا عمدی انجام شود و به چندین شکل متفاوت در نظر گرفته شود.

از یک جنبه اخلاقی، تولید محتوای تکراری می ‌تواند اعتبار و اعتبار یک نویسنده یا منتشر کننده را آسیب بزند. این کار می‌ تواند مخاطبان و خوانندگان را ناراحت کند و منجر به از دست دادن مخاطبان شود. از نظر قانونی، تکثیر محتوا بدون مجوز از نویسنده اصلی ممکن است به تخلف حق تکثیر و حق تکثیر محتوا منجر شود، که تحت قوانین حقوق تکثیر متعدد کشورها ممکن است تا جریمه‌ها و پیگیری ‌های حقوقی منتج به شود.

بنابراین، تولید محتوای تکراری باید با احتیاط و توجه به مقررات قانونی و اخلاقی انجام شود. به عنوان جایگزین، نویسندگان و انتشار دهندگان باید تلاش کنند تا محتواهای منحصر به فرد و ارزشمندی ایجاد کنند تا خوانندگان و مخاطبان جذب شوند و از اعتبار و شهرت خود در بازار محافظت کنند.

حل مشکل Duplicate Content در سایت

برای حل مشکل Duplicate Content در سایت می توانید از کنونیکال کردن صفحات استفاده کنید. اگر صفحه A را به صفحه B کنونیکال کنید در واقع به گوگل اعلام می کنید که شما می دانید این دو صفحه محتوای تکراری دارند و صرفا به دلیل مشکلات فنی و یا اجبار در تولید محتوای تکراری مجبور به نگه داشتن هر دو صفحه و کنونیکال کردن یک صفحه روی دیگری هستید.

از جمله راه حل های دیگر برای مشکل محتوای تکراری می توان به ریدایرکت کردن یک صفحه به صفحه ای دیگر و مسدود کردن یک صفحه از کرال شدن با فایل robots.txt اشاره کرد. هنگامی که یک صفحه ریدایرکت می شود ربات های گوگل دیگر آن صفحه را کرال و ایندکس نمی کنند اما هنگامی که از تگ کنونیکال استفاده می کنید صفحه کرال و ایندکس می شود.

تصورات غلط در مورد محتوای کپی

خیلی از کارشناسان تصور غلطی از محتوای تکراری دارند. آنها تصور می کنند محتوای تکراری همیشه بد و منفی است اما ما در ادامه این مقاله قصد داریم نشان دهیم که این تصور همیشه هم درست نیست. تصوراتی که محتوای کپی وجود دارد به قرار زیر است:

  • داشتن محتوای کپی موجب افت شدید رتبه سایت می شود
  • کلیه محتواهای کپی جریمه میشوند
  • کپی کنندگان به رتبه وب سایتم آسیب می رسانند
  • ارسال مجدد پست های مهمان در سایت خودتان فایده ای ندارد
  • گوگل می تواند سازنده اصلی محتوا را شناسایی کند

سوالات متداول

محتوای تکراری چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

محتوای تکراری می تواند کیفیت سئو سایت شما را کاهش دهد. زیرا گوگل محتوای تکراری و ضعیف دوست ندارد. برای جلوگیری از محتوای تکراری می توانید یک صفحه را به صفحات دیگر کنونیکال کنید.

محتوای تکراری (duplicate content) چیست؟

محتوای تکراری محتوای یکسان یا بسیار شبیه به هم است که در چندین صفحه سایت شما تکرار می شود.

آیا کلیه محتواهای تکراری جریمه می شوند؟

همه محتواهای تکراری جریمه نمی شوند و صرفا محتوایی جریمه می شود که قصد داشته باشد با دور زدن قوانین گوگل کسب رتبه کند.