طرز تهیه سوشی

سوشی یکی از مشهورترین و محبوب‌ ترین غذاهای ژاپنی است که به دلیل طعم خاص، ظاهر زیبا و ترکیبات متنوعش جذابیت و محبوبیت بسیاری دارد. این غذا به روش های مختلفی تهیه می شود و دستورهای متنوعی دارد. اگر می خواهید طرز تهیه انواع سوشی ژاپنی و ایرانی را به ساده ترین شکل ممکن یاد […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

سوشی یکی از مشهورترین و محبوب‌ ترین غذاهای ژاپنی است که به دلیل طعم خاص، ظاهر زیبا و ترکیبات متنوعش جذابیت و محبوبیت بسیاری دارد. این غذا به روش های مختلفی تهیه می شود و دستورهای متنوعی دارد. اگر می خواهید طرز تهیه انواع سوشی ژاپنی و ایرانی را به ساده ترین شکل ممکن یاد بگیرید، تا انتهای این صفحه با ما همراه باشید.

طرز تهیه سوشی
طرز تهیه سوشی

طرز تهیه سوشی

همانطور که در مقاله سوشی چیست توضیح داده شد، قدمت سوشی به قرن دوم پیش از میلاد و کشور چین می‌ رسد؛ زمانی که مردم چین، برای نگهداری ماهی به‌ مدت طولانی، آن را نمک‌ سود می‌ کردند و در لایه‌ ای از برنج تخمیرشده می‌ پیچیدند. این روش به نام “ناره‌ زوشی” شناخته می‌ شد و از رشد باکتری‌ ها جلوگیری می‌ کرد تا ماهی برای مدت طولانی‌ تری سالم بماند. در قرن هفتم، این روش به ژاپن منتقل شد و ژاپنی‌ ها شروع به مصرف ماهی با برنج کردند.

در اوایل قرن نوزدهم، تغییرات بزرگی در تولید سوشی رخ داد. هانایا یهی، یک کارگردان هنری ژاپنی، به‌ جای قرار دادن ماهی در برنج، تکه‌ های نازکی از ماهی را به‌ شکل مستطیل بر روی برنج قرار داد و این نوع سوشی به نام “نیگیری” یا “ادومای” شناخته شد. این تغییرات باعث سریع‌ تر شدن فرآیند تهیه و مصرف سوشی شد.

به طور کلی طرز تهیه سوشی ایرانی یا طرز تهیه سوشی کره ایی بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد فقط کافیست به یکسری نکات توجه داشته باشید تا بتوانید از این غذای خوشمزه لذت ببرید.

توجه به نکاتی مانند استفاده از مواد تازه و باکیفیت، دقت در ترکیبات و تزئین و مهارت در رول کردن و برش دادن از عوامل مهم در طرز تهیه ی سوشی یا طرز تهیه سوشی جلبک خوشمزه می باشد.

برای یادگیری طرز تهیه سوشی ساده در خانه و مشاهده عکس طرز تهیه سوشی (طرز تهیه سوشی با عکس)، در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید طرز تهیه انواع سوشی های خوشمزه و لذیذ را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و از این طریق درآمد کسب کنید، پیشنهاد می کنیم آموزش سوشی آریا تهران را از دست ندهید.

طرز تهیه سوشی ژاپنی

غذای سوشی یکی از خوشمزه ترین انواع غذاها در لیست طرز تهیه غذاهای چینی قرار دارد که در ادامه قصد داریم به طور کامل نحوه درست کردن آن را به شما آموزش دهیم. مواد لازم برای طرز تهیه سوشی اصل عبارتند از:

  • برنج: یک لیوان
  • ماهی بدون تیغ: ۲۵۰ گرم
  • جلبک: یک بسته
  • سرکه: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: یک قاشق چایخوری
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری
  • خیار بدون پوست: یک بسته

نکته: مواد ذکر شده برای طرز تهیه سوشی دونفره (طرز تهیه سوشی برای دو نفر) می باشد، اگر می خواهید این غذای خوشمزه را برای تعداد بیشتری تهیه کنید، می بایست مقدار مواد اولیه را افزایش دهید.

طرز تهیه سوشی راحت و ساده است. برای طرز تهیه سوشی خانگی در قدم اول، ابتدا یک قابلمه مناسب بردارید و برنج را همراه با ۲ لیوان آب و کمی نمک در قابلمه بریزید. سپس صبر کنید برنج با حرارت ملایم بپزد.

در مرحله دوم طرز تهیه سوشی چینی، ظرف دیگری بردارید و مقداری شکر، نمک و سرکه در ظرف بریزید به‌ خوبی با هم ترکیب کنید. پس از مخلوط شدن دانه‌ های نمک و شکر، این ظرف را نیز کنار بگذارید.

در مرحله بعد از طرز تهیه سوشی در خانه، فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۱۵۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌ گراد قرار دهید. حال صبر کنید تا فضای داخل فر به‌ خوبی گرم شود.

پس از آن جلبک‌ ها را روی سینی فر قرار دهید و سینی را درون فر بگذارید. جلبک‌ ها پس از گذشت ۲۰ دقیقه کاملا پخته خواهند شد.

در مرحله بعد زمانی که برنج به خوبی پخته شد، حرارت زیر آن را خاموش کرده و صبر کنید به خوبی خنک شود. برای طرز تهیه سوشی ساده، برنج باید شفته باشد و بتوان با دست مانند خمیر، به آن حالت داد.

پس از آماده‌ شدن جلبک‌ ها، ابتدا روی میز کار آشپزخانه یک نایلون یا سلفون آشپزی تمیز پهن کنید و سپس جلبک‌ ها را روی نایلون قرار دهید و مرتب آن‌ ها را کنار هم بچینید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با لیست کامل خوشمزه ترین انواع فست فودها آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله انواع فست فود را مطالعه نمایید.

طرز تهیه سوشی رستورانی
طرز تهیه سوشی رستورانی

طرز تهیه سوشی رستورانی

در ادامه طرز تهیه ی سوشی ژاپنی، بعد از اتمام چیدن جلبک‌ ها، برنج پخته شده و خنک شده را از قابلمه درآورده و در ظرفی دیگر بریزید. برنج باید با ترکیب سرکه، نمک و شکر طعم‌ دار شود.

پس از مخلوط شدن برنج با سرکه، نمک و شکر و طعم‌ دار شدن آن، یک‌ لایه برنج روی جلبک‌ ها قرار دهید. دقت کنید که تمام سطح جلبک‌ ها باید با برنج پوشانده شوند و فقط چهار طرف برنج شما به‌ اندازه یک‌ بند انگشت با لبه جلبک‌ های پهن شده بر روی نایلون فاصله داشته باشد. به این معنا که لایه برنج عقب‌ تر باشد.

در قدم بعد از طرز تهیه سوشی ماهی خام (طرز تهیه سوشی با ماهی خام)، ماهی‌ های بدون استخوان را که از قبل شسته و خرد کرده‌ اید را نیز با ترکیب سرکه، نمک و شکر طعم‌ دار کنید. توصیه می شود آن‌ ها را از یک الی ۲ روز قبل در این ترکیب بخوابانید و صبر کنید تا به خوبی طعم بگیرند. سپس آن‌ ها را به‌ صورت یک نوار باریک در وسط لایه برنج قرار دهید.

پیشنهاد ویژه: اگر شما جزو آن دسته افراد علاقه مند به غذاهای دریایی مانند ماهی هستید، حتما ماهی شکم پر را امتحان کنید. جهت مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ماهی شکم پر بر روی لینک کلیک کنید.

نکته: در صورت تمایل برای طرز تهیه سوشی تن ماهی یا طرز تهیه سوشی سالمون، می توانید از تن ماهی یا ماهی سالمون استفاده کنید. علاوه بر این اگر به دنبال طرز تهیه سوشی خرچنگ هستید، باید بگوییم که شما می توانید از گوشت خرچنگ نیز به جای ماهی استفاده کنید.

در مرحله بعد طرز تهیه رولت سوشی، پس از آن خیار‌ها را نیز به صورت ورقه‌ ورقه‌ ای برش دهید و در کنار ماهی بگذارید. خیار نیز بهتر است هم ردیف با ماهی روی لایه برنج پهن شود. در صورت تمایل می‌ توانید آووکادو برش خورده و خرد شده را نیز در طبخ سوشی و در میان لایه برنج، درست در کنار ردیف ماهی‌ ها و خیار مورد استفاده قرار دهید.

در ادامه طرز تهیه سوشی ماهی (طرز تهیه ی سوشی ماهی)، پس از این که مواد اولیه را بر روی لایه برنج قرار دادید، به‌ آرامی سوشی را بپیچید و رول کنید. بهتر است که نایلون سطح زیرین سوشی را بر روی یک زیر بشقابی قرار دهید و پس از اتمام کار با زیر بشقابی سوشی خود را بپیچید.

در آخر می‌ توانید با استفاده از یک کارد تیز آشپزخانه، سوشی فوتوماکی را در قطعات دلخواه و البته کوچک برش بزنید. سوشی شما آماده است، نوش جان!

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین و کامل ترین دوره آموزش آشپزی زیر نظر اساتید مجرب هستید، شما می توانید دوره های آشپزی را در آموزشگاه آشپزی آریا تهران زیر نظر اساتید برتر و مجرب بگذرانید و پس از کسب مهارت های تخصصی، مدرک معتبر فنی حرفه ای دریافت کنید.

طرز تهیه سوشی کره ای

سوشی کره ای یکی از انواع غذاهای خومشمزه و پرطرفدار کره ای است که به سادگی تهیه می شود. جهت آموزش طرز تهیه سوشی کره ای بدون جلبک در ادامه با ما همراه باشید.

  • هویج: ۱ عدد
  • ترب زرد یا زردک: ۱ عدد
  • خیار: ۱ عدد
  • برگ اسفناج: ۲۰ برگ
  • برنج سوشی: ۱٫۵ لیوان
  • برگ کیم: ۳ ورق
  • کنجد سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۱ قاشق چایخوری
  • سرکه سیب: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: به مقدار کافی

برای تهیه سوشی خوشمزه به روش کره ای، ابتدا زردک را بشویید و پوست آن را جدا کنید، سپس درون یک قابلمه حاوی آب قرار دهید. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید زردک کاملا پخته شود.

در مرحله بعد، هویج را بشویید و پس از جدا کردن پوست آن به صورت خلالی خرد کنید. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و مقداری روغن مایع به آن اضافه کنید، سپس هویج را به تابه اضافه کرده و تفت دهید.

نکته: اگر به دنبال طرز تهیه سوشی کره ای با ماهی یا طرز تهیه سوشی کره ای با مرغ هستید، می توانید این غذا را با ماهی سالمون، تن ماهی یا مرغ استفاده نمایید.

زمانی که هویج کاملا سرخ شد، آن را از تابه خارج کنید و روی دستمال روغن گیری قرار دهید. در ادامه برنج را همراه با یک و نیم لیوان آب درون یک قابلمه مناسب ریخته و قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید.

در ادامه مراحل طرز تهیه سوشی کره ای، اجازه دهید برنج روی حرارت بماند تا آب درون قابلمه کاملا کشیده شده و برنج شفته شود. زمانی که برنج شفته شد، آن را درون یک کاسه مناسب بریزید، سپس شکر را به همراه سرکه سیب و مقداری نمک به آن اضافه کنید.

حال برنج را به خوبی با هم مخلوط کرده تا دانه های برنج طعم دار شوند. هنگامی که زردک کاملا پخته شد، آن را به همراه خیار به صورت خلالی نازک خرد کرده، سپس برگ کیم را روی سطح کار پهن کنید و برنج را روی برگ بریزید.

در ادامه آموزش طرز تهیه سوشی حرفه ای به روش کره ای، برنج را به صورت یکنواخت پهن کنید، سپس کنجد سیاه را به صورت پخش روی برنج بپاشید. حال اسفناج را بشویید و یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و سپس اسفناج ها را بدون روغن درون تابه بریرید.

حال در این مرحله از طرز تهیه غذای چینی سوشی (طرز تهیه غذای سوشی ژاپنی)، اسفناج را تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و آب اضافی اش کشیده شود. در ادامه اسفناج را در ابتدای برنج ریخته و به ترتیب خیار، هویج و زردک را روی اسفناج بریزید، سپس سوشی را به آرامی رول کنید.

در کرحله آخر، سوشی را با یک چاقو تیر برش زده و پس از هر برش چاقو را با دستمال تمیز کنید. در نهایت برش های سوشی را درون ظرف مورد نظر خود قرار داده و به همراه سس سویا سرو کنید. نوش جان.

طرز تهیه سوشی مرغ
طرز تهیه سوشی مرغ

طرز تهیه سوشی مرغ

طرز تهیه سوشی در ایران چگونه است؟ غذای سوشی یکی از خوشمزه ترین انواع غذاها در لیست طرز تهیه غذاهای ایرانی می باشد که طرفداران خاص خودش را دارد.

اگر به دنبال طرز تهیه سوشی بدون جلبک خام یا طرز تهیه سوشی گیاهی بدون جلبک هستید، سوشی مرغ را امتحان کنید. سوشی مرغ یک گزینه خوب و خوشمزه برای کسانی است که از ماهی یا مواد خام مانند جلبک استفاده نمی‌ کنند یا به دلیل سلیقه خود ترجیح می دهند که از مرغ استفاده کنند. در ادامه با آموزش طرز تهیه سوشی ایرانی بدون جلبک (طرز تهیه ی سوشی مرغ) همراه شما خواهیم بود.

مواد لازم برای طرز تهیه سوشی مرغ کره ای بدون جلبک:

  • برنج: ۱ پیمانه
  • سینه مرغ: ۱ عدد
  • سویا سس: ۱ ق غذا خوری
  • شکر: ۱ ق غذا خوری
  • سرکه: ۲ ق غذا خوری
  • هویج: ۱ عدد
  • فلفل دلمه: ۱ عدد
  • پودر سوخاری: ۱/۲ پیمانه
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • سس مایونز: ۲ ق غذا خوری
  • آبلیمو: ۱ ق غذا خوری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر: به مقدار لازم

طرز تهیه سوشی بدون جلبک

در اولین مرحله از طرز تهیه سوشی مرغ ایرانی بدون جلبک، ابتدا سینه مرغ را به صورت نواری برش بزنید و سپس سینه مرغ برش خورده را در یک کاسه مناسب بریزید و ادویه ها را نییز همراه با آبلیمو ترش اضافه کنید و هم بزنید تا مرغ مزه دار شود.

نکته: در صورت تمایل برای طرز تهیه سوشی با تن ماهی بدون جلبک (طرز تهیه سوشی ماهی بدون جلبک)، می توانید به جای مرغ از تن ماهی استفاده کنید.

سپس در قدم بعد طرز تهیه سوشی مرغ سوخاری (طرز تهیه سوشی سوخاری)، پودر سوخاری را درون یک کاسه بریزید و تخم مرغ را در ظرفی دیگر بریزید و هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود. در ادامه آموزش طرز تهیه سوشی سرخ شده، سینه مرغ را درون تخم مرغ زده و سپس در پودر سوخاری بزنید و داخل روغن داغ بزنید و درنهایت سرخ کنید.

در مرحله دوم طرز تهیه ی سوشی ایرانی، نوبت به پخت برنج می رسد. یکی از نکات مهم در طرز تهیه پخت برنج سوشی (طرز تهیه ی برنج سوشی)، این است که از برنج ایرانی استفاده کنید. برای این کار ابتدا برنج را خیس کنید. سپس برنج را بدون اضافه کردن نمک روی حرارت بگذارید تا بجوش بیاید.

برنج را تا زمان که شفته شدن روی شعله گاز قرار دهید تا کاملا نرم شود. هویج و فلفل را کاملا تمیز بشویید و هویج و فلفل ها را پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید.

در ادامه آموزش طرز تهیه سوشی بدون جلبک و ماهی، سرکه را همراه با شکر در یک کاسه بریزید و هم بزنید تا شکر داخل سرکه خوب حل شود. حال برنج شفته را با مخلوط سرکه و شکر ترکیب کنید.

در این مرحله یک کاتر گرد بردارید و مخلوط برنج را در کاتر گرد بریزید و خوب فشار دهید و سپس تکه های مرغ سوخاری شده را همراه با هویج و فلفل روی مواد قرار دهید. به همین ترتیب همه مواد را درست کنید و کاتر بزنید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه سوشی چیکن رول یا مرغ، سوشی های قالب زده را در دیس مورد نظر قرار دهید. سپس سویا سس و سس مایونز را باهم مخلوط کرده و روی سوشی ها بریزید و در صورت تمایل کمی سیاه دانه روی سوشی مرغ بریزید و سرو کنید. نوش جان!

نکته: همانطور که گفتیم سوشی غذایی است که با توجه به ذائقه های متفاوت، به روش های مختلفی طبخ می شود. در قسمت قبل درباره طرز تهیه سوشی با جلبک به سبک ژاپنی و بدون جلبک با مرغ به سبک ایرانی، صحبت کردیم. در صورتی که شما تمایل دارید این غذای خوشمزه را با ترکیبات و به روش های دیگری درست کنید و به دنبال طرز تهیه سوشی با کاهو، طرز تهیه سوشی با تن ماهی و… هستید، می توانید به سلیقه خود این مواد را جایگزین کنید.

نکته: در صورتی که به دنبال طرز تهیه سوشی مرغ با جلبک هستید، می توانید مراحل تهیه سوشی مرغ را با استفاده از جلبک که در ابتدای مقاله توضیح داده شده است انجام دهید. علاوه بر این جهت طرز تهیه سوشی چیکن تریاکی، می توانید پس از اتمام مراحل تهیه سوشی مرغ، آن را با سس تریاکی سرو نمایید.

پیشنهاد ویژه: اگر به پخت انواع غذاهای ایرانی و خارجی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم همین حالا در دوره آشپزی بین المللی شرکت کرده و با دریافت مدرک معتبر فنی حرفه ای در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید.

طرز تهیه سوشی میگو
طرز تهیه سوشی میگو

طرز تهیه سوشی میگو

اگر به دنبال طرز تهیه غذاهای خوشمزه هستید، سوشی میگو را فراموش نکنید. در ادامه با آموزش طرز تهیه سوشی میگو (طرز تهیه سوشی کریسپی) همراه شما عزیزان هستیم.

  • ۱ عدد انبه خرد شده
  • نصف پیمانه پیاز قرمز
  • ۱ عدد فلفل دلمه ای خرد شده
  • ۱ عدد آووکادو خرد شده
  • ۲ قاشق غذاخوری آب لیموترش
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • یک چهارم پیمانه گشنیز
  • ۴ پیمانه برنج پخته شده
  • ۳ قاشق غذاخوری سرکه برنج
  • ۱ قاشق غذاخوری شکر
  • نصف قاشق چایخوری نمک
  • ۴۵۰ گرم میگو
  • آرد
  • تخم مرغ
  • پودر سوخاری
  • روغن سرخ کردنی
  • برگه های خشک جلبک (نوری)

برای طرز تهیه سوشی شف طیبه با میگو، ابتدا یک کاسه بزرگ بردارید و انبه، پیاز قرمز، فلفل دلمه ای، آووکادو، آب لیموترش و روغن زیتون را در کاسه بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه کرده و دورباره هم بزنید و ظرف را کنار بگذارید.

در مرحله بعد طرز تهیه ی سوشی میگو، کاسه بزرگ دیگری را بردارید و برنج پخته شده را همراه با سرکه برنج، شکر و نمک مخلوط کرده و کنار بگذارید.

در ادامه آموزش طرز تهیه سوشی با میگو (طرز تهیه ی سوشی با میگو)، می بایست میگوها را آماده کنید؛ به این ترتیب روی آن ها مقداری نمک و فلفل سیاه بریزید و سپس آرد، تخم مرغ و پودر سوخاری را در ظرف های جداگانه ریخته و کنار گاز قرار دهید. میگوها را ابتدا درون تخم مرغ، سپس آرد سفید و در آخر درون پودر سوخاری بغلتانید.

حال در این مرحله از طرز تهیه جلبک سوشی با میگو، آن ها را درون روغن سرخ کنید تا کاملا طلایی و برشته شوند. در نهایت، نوری (ورقه جلبک) را درون دست چپ بگذارید. مقداری برنج در یک سوم انتهای سمت چپ نوری بریزید و سپس دو تا سه عدد میگو درون آن قرار دهید. مقداری از سس انبه روی مواد ریخته و آن را رول کنید.

پیشنهاد ویژه: پایلا اسپانیایی یکی از معروف ترین انواع غذاهای اسپانیایی است که طرفداران خاص خودش را دارد و به روش های مختلفی طبخ می شود. اگر می خواهید درباره روش تهیه این نوع غذای اسپانیایی اطلاعات کاملی بدست آورید، حتما مقاله غذای اسپانیایی پایلا را مطالعه کنید.

طرز تهیه سوشی سبزیجات
طرز تهیه سوشی سبزیجات

طرز تهیه سوشی سبزیجات

سوشی سبزیجات یکی از خوشمزه ترین غذاها در لیست طرز تهیه غذاهای راحت و همچنین طرز تهیه غذاهای رژیمی و کم کالری می باشد؛ بنابراین اگر به دنبال طرز تهیه غذاهای رژیمی یا طرز تهیه سوشی سبزیجات بدون جلبک هستید، حتما طرز تهیه سوشی گیاهی را امتحان کنید.

سوشی سبزیجات یک گزینه عالی و سالم است که برای افرادی که از محصولات دریایی مانند ماهی یا میگو استفاده نمی‌ کنند یا به دنبال یک گزینه رژیمی و سبک هستند، می تواند گزینه ای عالی باشد. جهت مشاهده آموزش طرز تهیه سوشی سبزیجات ایرانی، در ادامه با ما همراه باشید:

مواد لازم سوشی سبزیجات:

  • آب : ½۱ پیمانه
  • برنج :½۱ پیمانه
  • سرکه سفید : ⅓ پیمانه
  • تربچه : ۶ عدد
  • پیازچه : یک دسته
  • فلفل دلمه ای زرد : یک عدد
  • هویج : یک عدد
  • خیار : یک عدد
  • جلبک دریایی : ۴ ورقه
  • آووکادو: ½ عدد
  • نمک : یک قاشق چای خوری
  • شکر : یک قاشق مرباخوری
  • سس سویا : به مقدار دلخواه برای سرو

برای طرز تهیه سوشی سبزیجات، ابتدا برنج پخته شده را در یک کاسه بریزید و سپس با یک پشت چنگال آن را له کنید. در ادامه نمک، شکر و سرکه را باهم مخلوط کرده و خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند.

سپس مخلوط بدست آمده را به برنج له شده اضافه کرده و با قاشق خوب هم بزنید تا مخلوط به خرد برنج برود. حال روی کاسه را بپوشانید و اجازه دهید تا آماده شدن بقیه مواد، مخلوط شکر و سرکه به خوبی به خورد برنج بروند.

در ادامه تمام سبزیجات تهیه شده را بشویید و پوست بکنید. سبزیجات را پس از خشک کردن به صورت نازک و خلالی به اندازه یک چوب کبریت برش بزنید.

برای اینکه آووکادو خردشده به رنگ تیره نشود، می توانید به آن مقداری آبلیمو اضافه کنید. حصیر مخصوص رول کردن سوشی را روی میز قرار دهید و روی آن یک ورق کاغذ روغنی پهن کنید.

در مرحله بعد برنج له شده را ۴ قسمت کنید و یک قسمت آن را روی کاغذ روغنی پهن کنید به صورتی که ۲ سانتی متر از ورقه جلبک بزرگتر باشد.

بعد جلبک ها را به صورتی که قسمت براق آن به برنج بچسبد روی برنج قرار دهید. سپس سبزیجات خرد شده را نیز به ۴ قسمت تقسیم کرده و یک قسمت از آنها را به طور طولی روی ورق جلبک بچینید؛ توجه داشته باشید که سبزیجات را نباید به لبه جلبک نزدیک کنید چرا که هنگام رول کردن مکمن است سبزیجات بریزند.

حال دستان خود را خیس کرده و سوشی را از قسمت خودتان به آرامی با کمک حصیر رول کنید. در صورتی که برنجتان به کاغذ روغنی چسبید، با دست خیس خود آن را هم در کنار بقیه مواد رول کنید.

مابقی مواد و جلبک ها را نیز به همین صورت رول کنید. تا قبل از سرو سوشی آن را با حوله ای نمناک بپوشانید. سوشی را هنگام سرو بوسیله یک چاقوی تیز و نمناک به ۴ قسمت برش بزنید و هر ۴ قسمت را برای یک نفر به همراه سس سویا سرو کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین کلاس فینگر فود در تهران هستید، با شرکت در کلاسهای آموزش فینگر فود مجتمع فنی آریا تهران می توانید در زمینه ساخت انواع فینگر فود تخصص پیدا کنید.

طرز تهیه سس سوشی
طرز تهیه سس سوشی

طرز تهیه سس سوشی

یکی از مهم ترین نکات در طرز تهیه ی سوشی پخته (طرز تهیه سوشی پخته) و خام، تهیه سس خوشمزه است که باعث خوشمزه تر شدن و خوش طعم تر شدن غذای سوشی می شود. انواع سس های مختلفی وجود دارد که می توانید در کنار غذای سوشی سرو کنید، اما در ادامه ما قصد داریم طرز تهیه یکی از محبوب ترین انواع سس ها که سس تریاکی نام دارد، را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه سس تریاکی برای سوشی:

  • زنجبیل تازه
  • ۱ قاشق چایخوری روغن کنجد
  • ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • ¼ پیمانه (۵۰ گرم): شکر قهوه ای
  • ۱۵۰ میلی لیتر سس سویا
  • ۱۵۰ میلی لیتر آب
  • کنجد بو داده (اختیاری)
  • جار شیشه ای

برای طرز تهیه سس سوشی خوشمزه، ابتدا زنجبیل ۱ تا ۲ سانتی متری تازه را پوست بگیرید و همراه با سیر، به صورت کاملا ریز خرد کنید. برای خوشمزه تر شدن سس تریاکی برای سوشی توصیه می کنیم از زنجبیل و سیر تازه استفاده کنید.

در ادامه یک تابه بردارید و مقداری روغن زیتون و کنجد در تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا گرم شوند. در ادامه سیر و زنجبیل را در روغن سرخ کنید. توجه کنید که سیر و زنجبیل تنها باید کمی سبک شده و قهوه ای شوند و احتیاج به سرخ شدن زیاد ندارند.

حال آب و شکر قهوه ای را اضافه کرده و صبر کنید زمان پخت، تا حل شدن کامل شکرها ادامه پیدا کند. مخلوط را هم بزنید تا شکر حل شود و کف ظرف نچسبد.

در ادامه سس سویا را نیز اضافه کرده و روی حرارت متوسط مخلوط را هم بزنید. حال حرارت را کم کنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد و سس کمی غلیظ شود. می توانید اجازه دهید مدت زمان پخت بیشتر هم شود و به آن غلظتی برسد که دلتان می خواهد. فقط گاهی هم بزنید. در آخر دانه های کنجد را اضافه کرده و داخل جار شیشه ای بسته بندی کنید.

لازم به ذکر است که از دیگر انواع سس های محبوب، می توان به سس تند کره ای اشاره کرد. در صورتی که به دنبال طرز تهیه سوشی تند هستید، می توانید غذای سوشی را با سس های تند سرو کنید و لذت ببرید.

طرز تهیه سوشی کالیفرنیا
طرز تهیه سوشی کالیفرنیا

طرز تهیه سوشی کالیفرنیا

طرز تهیه سوشی رول کالیفرنیا چگونه است؟ اگر می خواهید طرز تهیه سوشی کالیفرنیا را به صورت مرحله به مرحله یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم طرز تهیه سوشی کالیفرنیا عبارتند از:

  • گوشت خرچنگ پخته شده :۱۰۰ گرم
  • ورق جلبک دریایی :۲ تا ۳ عدد
  • برنج سوشی :۲ پیمانه
  • خیار: به میزان لازم
  • آواکادو: به میزان لازم

برای طرز تهیه سوشی کالیفرنیا، ابتدا باید برنج سوشی را همانند دستور طرز تهیه سوشی با ماهی پخته و کنار بگذارید تا کمی خنک شود. در این فاصله به بقیه کارها رسیدگی کنید.

در ادامه گوشت خرچنگ را بپزید و به صورت ورقه های باریک و بلند برش بزنید. در ادامه برای طرز تهیه سوشی با خیار، خیار را پوست بگیرید و به صورت طولی و نازک خرد کنید.

حال یک ورق جلبک را نصف کرده و روی حصیر سوشی پهن کنید، مقداری از برنج را با دست بردارید و روی جلبک پهن کنید و سپس کمی فشره کنید.

در قدم بعد به وسیله حصیر، سوشی را رول کرده و آن را باز کنید به گونه ای که برنج در قسمت پایین و جلبک در قسمت بالایی قرار بگیرد. حال چند تکه گوشت خرچنگ، آووکادو و خیار را روی برنج قرار دهید و سوشی را با استفاده از حصیر رول کرده و مقداری فشار دهید تا سفت شود.

در مرحله آخر رول سوشی را با یک چاقوی تیز برش بزنید و مجددا داخل حصیر کمی فشار دهید تا سفت شود، سپس در ظرف مورد نظر بچینید و با سس واسابی سرو نمایید. نوش جان!

طرز تهیه سوشی با ماکارونی

یکی دیگر از روش های طرز تهیه سوشی پخته بدون جلبک، با استفاده از ماکارونی است. اگر به هر دلیلی تمایل ندارید در تهیه غذای سوشی از جلبک استفاده کنید، حتما سوشی ماکارونی را امتحان کنید.

مواد لازم طرز تهیه سوشی با ماکارونی عبارتند از:

  • ۱ بسته اسپاگتی رشته ای
  • ۲ تا (۳ تکه) ماهی قزل
  • ۱ عدد کدو سبز چاق و درشت
  • ۱ عدد هویج
  • ادویه ماهی
  • روغن زیتون و روغن مایع
  • ۱ ق غذاخوری سیر رنده شده یا له شده
  • پودر گیشنیز، جعفری، ترخون خشک، ریحان خشک، جعفری، آویشن
  • نمک، فلفل سیاه، کاری، زردچوبه
  • آب یک عدد پرتقال کوچک یا آب یک لیموی تازه
  • سویا سس ۲ تا ۳ ق غ

برای طرز تهیه سوشی نی نی سایت با ماکارونی، ابتدا آب را همراه با مقداری نمک، زردچوبه، آویشن و ادویه کاری اجازه دهید تا به جوش بیاد. سپس اسپاگتی ها را به آب اضافه کنید و در حدی که نرم بشود و خام نباشد، یعنی زمانی که مغز پخت و جویدنی شد خاموش کنید.

سپس اسپاگتی ها را آبکش کرده و آب سرد بر روی آن ها بریزید. در ادامه مقداری روغن زیتون (۳ ق غ) و پودر ریحان خشک (۳ پاشش) را به آن اضافه کنید و هم بزنید. حال کارهای مربوط به پاستا تمام شده است. می توانید در یک ظرف بریزید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد کدو سبزها را بشویید و خشک کنید و سر و ته آن ها را بزنید و درون آن را با قاشق خالی کنید. در ادامه مراحل پخت سوشی، می توانید از ماهی قزل یا تن ماهی استفاده کنید.

در ادامه آموزش طرز تهیه سوشی بدون جلبک با ماهی، می بایست ماهی را به سمتی که گوشتش به بالا باشد و پوست به پایین قرار داشته باشد، قرار دهید و بعد به آن آب پرتقال تازه یا آب لیموی تازه، سیر و روغن زیتون و ترخون خشک و ادویه ماهی اضافه کنید و ماساژ دهید تا کل ماهی به مواد شود. پس از گذشت نیم ساعت، آن را سرخ کنید.

حال ماهی پخته شده یا سرخ شده را له کرده و تیغ های آن را بگیرید. هویج را با پوست کن پوست بگیرید و همراه با ماهی خرد شده داخل کدو بپیچید. فراموش نکنید که باید فشرده کنید تا کاملا فضای خالی از بین برود و مواد نریزد. زمانی که خوب فشرده شد، می توانید با چاقو برش بزنید و در صورت به هم ریختگی مواد، مجددا با دست فشار دهید.

نکته: در صورتی که تمایل ندارید از جلبک یا برگ نوری استفاده کنید، می توانید برای طرز تهیه سوشی با برگ مو این کار را انجام دهید و پس از آماده شدن مواد، آن ها را در برگ مو بپیچید.

در مرحله بعد، در تابه روغن ریخته و دو طرف آن را سرخ کنید. حال روی کدوها را فلفل سیاه بزنید. شما می بایست باید در حدی که خام نباشد سرخ کنید و سپس روی پاستا بریزید و روی آن را ۲ ق غ سس سویا بریزید و درنهایت پس از تزیین سرو کنید.

شما می توانید پس از سرو روی پاستا را با روغن زیتون، ریحون خشک شده، گیشنیز، جعفری خشک شده و سویا سس تزیین کرده و مزه دار کنید.

طرز تهیه سوشی تصویری

اگر عبارتی نظیر طرز تهیه سوشی تصویری، طرز تهیه سوشی ویدیو، طرز تهیه سوشی نواب ابراهیمی، طرز تهیه سوشی ایرانی اپارات، فیلم طرز تهیه سوشی غذای ژاپنی، طرز تهیه سوشی فیلم، طرز تهیه سوشی با فیلم، طرز تهیه سوشی کره ای دوبله فارسی، طرز تهیه سوشی نمناک و عباراتی از این قبیل را سرچ کرده اید و به دنبال مشاهده فیلم طرز تهیه سوشی های مختلف به صورت تصویری هستد، در این بخش به زودی فیلم طرز تهیه ی انواع سوشی از جمله فیلم طرز تهیه سوشی بدون جلبک، طرز تهیه غذاهای ترکیه ای، طرز تهیه سوشی مرغ بدون جلبک و آووکادو، طرز تهیه سوشی سالمون و آووکادو، طرز تهیه سوشی هندی و… برای شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

طرز تهیه سوشی اوراماکی

همانطور که گفتیم انواع مختلفی از غذای سوشی وجود دارد که هر کدام طعم منحصر به فرد خود را دارند. رایج ترین انواع سوشی شامل نیگیری (Nigiri)، ساشیمی (Sashimi)، ماکی (Maki)، تمکی (Temaki) و اوراماکی (Uramaki) می باشد.

اوراماکی درواقع نوعی سوشی است که بیرون آن با برنج و داخل آن با جلبک دریایی رول می‌ شود. در این روش مواد داخل برنج پیچیده می شود و سپس کل رول را در جلبک دریایی می پیچند. این رول ها معمولا دارای تاپینگ‌ ها و سس های فراوانی هستند و به صورت خام و یا پخته سرو می شوند.

طرز تهیه سوشی اینگرید رول

سوشی اینگرید رول، با توجه به این که ترکیبی از مواد خوشمزه و مغذی است، بعنوان یکی از محبوب‌ ترین انواع سوشی در رستوران‌ های ژاپنی و سوشی بارها به شمار می رود. علاوه بر این سوشی اینگرید رول به دلیل حجم بزرگ و مزه‌ های تند و شیرین خود می‌ تواند با انواع دیگر سوشی‌ ها مانند سوشی خیار و آووکادو و سوشی رینبو رول سرو شود.

البته بهتر است برای سرو سوشی، محصولات با ترکیبات مشابه و مزه‌ های هماهنگ به همراه سوشی اینگرید رول استفاده شود تا تجربه خوشمزه‌ تری برای مهمانان به ارمغان آید.

مواد لازم طرز تهیه سوشی اینگرید رول (طرز تهیه سوشی فیلادلفیا) شامل پنیر فیلادلفیا، کرب، آووکادو، توبیکو و میگو سوخاری می باشد. رول‌ ۸ عددی سوشی اینگرید رول همراه با سویا سس، واسابی، زنجبیل و یک جفت چاپستیک سرو می شود.

طرز تهیه سوشی گوشت

طرز تهیه سوشی با گوشت چرخ کرده یکی دیگر از انواع غذاهای پرطرفدار در لیست طرز تهیه غذاهای فوری و خوشمزه می باشد که طعم بسیار خوشمزه ای دارد و برای افرادی که طرفدار غذاهای گوشتی هستند، می تواند گزینه مناسبی باشد. در ادامه با آموزش طرز تهیه سوشی با گوشت چرخ کرده همراه شما هستیم.

  • آب: ۳ استکان
  • سرکه: ۱/۳ استکان
  • شکر: ۱/۳ استکان
  • نمک: ۳ قاشق چایخوری
  • جلبک دریایی یا برگ مو: ۴ تکه ۲۰x۲۰ و ۴ تکه ۴x۲۰

مواد لازم داخل رل

  • اسفناج: ۴ پر
  • ران گوساله: ۱۰۰ گرم
  • شکر: ۲ قاشق سوپخوری
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • زنجبیل رنده شده: ۶۰ گرم
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری

برای طرز تهیه ی سوشی کره ای با استفاده از گوشت، ابتدا سرکه، شکر و نمک را با همزن خوب هم بزنید تا تبدیل به سس شود. در ادامه برنج را همراه نمک و آب به صورت صافی درست کنید و پس از دم کشیدن اجازه دهید تا مقداری خنک شود. در ادامه مراحل طرز تهیه سوشی خوشمزه، گوشت گوساله را بپزید و به صورت نوارهایی باریک برش بزنید. حال تخم مرغ ها را پخته و پوست بگیرید.

در صورت تمایل برای طرز تهیه سوشی با گوشت چرخ کرده، می توانید گوشت ها را ابتدا چرخ کرده و سپس سرخ کنید و بر روی مواد قرار دهید.

در این مرحله طرز تهیه ی سوشی با گوشت (طرز تهیه سوشی گوشت)، اسفناج ها را در مقداری آب و نمک بریزید. سپس یک تکه حصیر بامبو را باز کنید. باید بدانید که حصیر برای بهتر لوله شدن جلبک دریایی مورد استفاده قرار می گیرد.

نوار باریک ۴x۰۲ سانتی متری را در وسط جلبک دریایی ۰۲x۰۲ از بالا به پایین باز کنید. این کار برای محکم تر شدن کمر جلبک انجام می شود که در هنگام لوله کردن از وسط ترک نخورد. سپس یک لایه برنج روی جلبک یا برگ مو ریخته به طوری که بالا و پایین آن حداقل ۴ سانتی متر خالی باشد.

توجه داشته باشد که برنج باید یکدست و به قطر یک سانتی متر پهن شود. در ادامه آموزش طرز تهیه ی سوشی در خانه، اکنون با انگشت از راست به چپ یک سانتی متر از برنج را با دست خالی کنید؛ این خط در جهت عکس نوار جبلک اید انجام شود.

در ادامه مراحل طرز تهیه سوشی خوب و خوشمزه، یک لایه گوشت و یک لایه اسفناج و یا لایه نازک کدو را در محل خالی قرار دهید و به آرامی از طرف نوار جلبک دریایی۴ سانتی متری جلبک را لوله کنید. پس از لوله کردن، جلبک را ۴ سانتی متر با چاقوی تیز برش بزنید. غذا آماده سرو است. نوش جان!

طرز تهیه سوشی خیار
طرز تهیه سوشی خیار

طرز تهیه سوشی خیار

سوشی خیار یکی دیگر از محبوب ترین انواع سوشی هاست که به راحتی می توانید در منزل تهیه و نوش جان کنید. اگر به دنبال طرز تهیه غذاهای بدون گوشت و مرغ هستید، سوشی خیار می تواند برای شما یک گزینه ایده آل باشد. برای طرز تهیه سوشی خیار به موارد زیر نیاز دارید:

  • ۴ ورق نوری نصف شده
  • ۱ فنجان برنج سوشی آماده شده
  • ۲ عدد خیار، به صورت عمودی بلند بریده شده

ابتدا یک تکه نوری را روی یک حصیر بامبو (ماکیسو) قرار دهید. سپس حدود ۴/۳ فنجان برنج سوشی را روی نوری پخش کنید. حال چند برش از خیار را به صورت افقی روی برنج قرار دهید.

در ادامه بامبو را بپیچید و به قسمت جلو فشار دهید تا سوشی به شکل استوانه درآید. حال حصیر بامبو را با دستانتان محکم فشار دهید.

در ادامه حصیر بامبو را باز کنید و رول سوشی را بردارید. این مراحل را دوباره تکرار کنید تا رول های بیشتری درست کنید. قبل از برش دادن سوشی، چاقو را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

رول سوشی را به قطعاتی یک اندازه و لقمه ای برش بزنید. حال سوشی خیار شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.

طرز تهیه سرکه سوشی

اگر تمایل دارید به جای استفاده از سرکه سوشی کارخانه ای، خودتان در منزل این سرکه لذیذ را تهیه کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم طرز تهیه سرکه سوشی:

  • سرکه برنج :½ پیمانه (۱۲۵ گرم)
  • نمک :½ قاشق چای خوری
  • شکر:¼ پیمانه ( ۵۵ گرم)

برای تهیه سرکه سوشی ابتدا در یک کاسه شکر، نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید تا شکر و نمک در سرکه به خوبی حل شوند. در صورتی که تمایل دارید چاشنی شما شورتر و یا شیرین تر شود می توانید به دلخواه میزان نمک و شکر را در این دستور تهیه تغییر دهید. قبل از سرو و مصرف سوشی آن را روی حرارت قرار دهید تا هم غلیظ تر شوند و هم گرم سرو شود.

طرز تهیه سوشی موز

سوشی موز یکی از انواع وعده های غذایی خوشمزه و محبوب است که برای میان وعده و صبحانه می تواند گزینه ای بسیار مناسب و مقوی باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه سوشی موز در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم سوشی موز:

  • نان لواش: ۱ عدد
  • موز: ۱ عدد
  • شکلات صبحانه: ۳ قاشق غذاخوری
  • کره بیسکویت یا کره بادام زمینی: ۱ قاشق غذاخوری
  • گرانولا یا فندق خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

برای طرز تهیه تهیه سوشی موز خوشمزه، ابتدا نان لواش را روی سطح کار قرار دهید، سپس شکلات صبحانه را روی آن گذارید و با قاشق کاملا پخش کنید تا سطح نان لواش را کاور کند. حالا پوست موز را جدا کنید.

در ادامه موز را ابتدای نان لواش بگذارید و به آرامی رول کنید، سپس کره بادام زمینی را روی رول بریزید و با قاشق کاملا پخش کنید تا سطح رول را پوشش دهد. حالا فندق های خرد شده را روی رول پخش کنید.

در ادامه رول ها را به اندازه دلخواه برش بزنید، سپس برای تزیین مقداری سس کارامل به صورت زیگزاگ درون ظرف مورد نظر بریزید و سوشی های موز را در ظرف بچینید. در صورت تمایل می توانید با اسلایس توت فرنگی تزیین کنید.

طرز تهیه سوشی نیگیری

سوشی نیگیری یکی دیگر از انواع سوشی های خوشمزه است که در ادامه قصد داریم مراحل تهیه آن را به طور کامل توضیح دهیم. مواد لازم جهت طرز تهیه سوشی نیگیری عبارتند از:

  • برنج مخصوص سوشی: ۲۰۰ گرم
  • برگ سوشی: به تعداد لازم
  • ماهی سالمون: ۱۰۰ گرم
  • تخم مرغ املت شده: ۱ عدد
  • میگوی آب پز: ۱۵-۱۰ عدد
  • سرکه برنج: ۱ ق س
  • واسابی (خمیر خردل): ۱ ق چ
  • نمک چینی : نصف ق چ

برای طرز تهیه ی سوشی نیگری، ابتدا برنج را به حالت بخار پز دم کنید، سپس با دستهای خیس ۲۰ گرم از برنج را بردارید و به شکل تخم مرغ کوچک کشیده فرم دهید.

این برنج پایه‌ ای برای قرار گرفتن ماهی، تخم‌مرغ و میگو می باشد، بنابراین زیر آن باید صاف و روی آن حالت نیم دایره باشد.

در ادامه یک تکه از ماهی، تخم مرغ یا میگو را ببرید (حدود ۳ سانتی‌ متر عرض و ۵ سانتی متر طول) و زیر آن ها را مقداری واسابی بمالید، سپس روی کوپ‌ های برنج بچسبانید.

در آخر با یک دست اطراف سوشی را نگه دارید و با دست دیگر آن را فشار دهید تا مواد به هم بچسبند ولی برنج ها فرم خود را از دست ندهند.

جمع بندی

همانطور که گفتیم سوشی طرز تهیه بسیار ساده و راحتی دارد و شما با مشاهده طرز تهیه سوشی به زبان فارسی به صورت مرحله به مرحله قادر خواهید بود غذای سوشی خوشمزه را در انواع روش های دلخواه تهیه کنید.

در این مقاله ما طرز تهیه خوشمزه ترین سوشی ها از جمله طرز تهیه سوشی ترکی، طرز تهیه سوشی تمپورا، طرز تهیه سوشی خانگی بدون جلبک، طرز تهیه سوشی خام، طرز تهیه سوشی ماهی ژاپنی، طرز تهیه سوشی ساده بدون جلبک، طرز تهیه سوشی سالمون و آووکادو و… را به زبانی ساده و شفاف توضیح دادیم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول
طرز تهیه سوشی سبزیجات در خانه چگونه است؟

طرز تهیه سوشی رژیمی یا سبزیجات بسیار ساده است و نیاز به مراحل پیچیده ای ندارد. برای تهیه سوشی سبزیجات می توانید طبق دستور تهیه غذای سوشی سبزیجات که در مقاله توضیح داده شده است پیش بروید و از این غذای خوشمزه و رژیمی لذت ببرید.

طرز تهیه سوشی مرغ چگونه است؟

سوشی مرغ یک گزینه عالی و خوشمزه برای کسانی است که از ماهی یا مواد خام مانند جلبک استفاده نمی‌ کنند یا به دلیل سلیقه خود ترجیح می دهند که از مرغ استفاده کنند. در این مقاله طرز تهیه سوشی مرغ بدون جلبک را به طور کامل توضیح داده ایم.

آیا در طرز تهیه سوشی می توان از ماکارونی استفاده کرد؟

بله یکی دیگر از روش های طرز تهیه سوشی پخته بدون جلبک، با استفاده از ماکارونی می باشد. در صورتی که تمایل ندارید، در تهیه غذای سوشی از جلبک استفاده کنید، حتما سوشی ماکارونی را امتحان کنید که در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.