دستور Rectangle (رسم مستطیل)در نرم افزار اتوکد

در این مقاله آموزشی قصد داریم نحوه استفاده از دستور Rectangle در نرم افزار اتوکد را به شما توضیح دهیم. کاربرد استفاده از این دستور برای این است که در صورتیکه شما قصد داشته باشید در نرم افزار اتوکد یک شکل مستطیل را ترسیم نمایید می توانید از این دستور استفاده نمایید. فیلم آموزش استفاده […]
  • تعداد نظرات: 0
  • دسته بندی ها: اتوکد
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در این مقاله آموزشی قصد داریم نحوه استفاده از دستور Rectangle در نرم افزار اتوکد را به شما توضیح دهیم.

کاربرد استفاده از این دستور برای این است که در صورتیکه شما قصد داشته باشید در نرم افزار اتوکد یک شکل مستطیل را ترسیم نمایید می توانید از این دستور استفاده نمایید.

فیلم آموزش استفاده از دستور Rectangle

در این بخش ما فیلم آموزش استفاده از دستور Rectangle را برای شما قرار داده ایم تا با نحوه استفاده از این دستور در نرم افزار اتوکد با کمک این فیلم آموزشی آشنا شوید.

و مهمتر از همه اینکه مستطیل هایی که توسط این دستور ترسیم می شوند از نوع موضوعات چند خطی یا Polyline هستند. البته شما می توانید با استفاده از دستور polygon در اتوکد نیز اقدام به رسم مستطیل های دوبعدی نمایید. اما باید بدانید که رسم مستطیل های مختلف به صورت دوبعدی و سه بعدی با امکانات و تنظیمات بیشتر تنها با دستور rectangle امکان پذیر است.
اشکال مستطیلی به دلیل پرکاربرد بودن آنها در رسم پلان بسیار استفاده می شوند.

روش اجرای دستور Rectangle در نرم افزار اتوکد

روش اجرای دستور Rectangle در نرم افزار اتوکد

جهت اجرا کردن دستور Rectangle در نرم افزار اتوکد راه های زیادی برای آن وجود دارد اما ما در این بخش ساده ترین روش ها را به شما معرفی میکنیم تا به کمک آن بتوانید این دستور را در نرم افزار اتوکد اجرا نمایید.

روش اول برای اجرای این دستور این است که عبارت Rectangle یا rec و یا rectang را در خط فرمان تایپ نمایید و سپس اینتر را بزنید. یا اینکه برای راحتی کار خود میتوانید حرف Rec را که مخفف دستور Rectangle می باشد را تایپ کرده و سپس دکمه اینتر را بزنید تا دستور اجرا شود.

همچنین شما میتوانید از یک روش دیگر هم این دستور را اجرا کنید، راه دیگر برای اجرای این دستور این است که با استفاده از باکس دستورات در بالای صفحه وارد سربرگ Home شوید. و از قسمت Draw دستور Rectangle را انتخاب نمایید و بر روی آن کلیک کنید تا این دستور اجرا شود.

در برخی از نسخه های اتوکد شما اگر اشاره گر موس را بر روی عبارت Rectangle که دارای یک آیکون مستطیل می باشد قرار دهید راهنمای استفاده از این دستور نیز در یک کادر برای شما ظاهر می شود.

رسم مستطیل با rectangle در اتوکد

خب شما پس از این که دستور rectangle را در خط فرمان وارد کردید و سپس اینر زدید نرم افزار اتوکد شما شما می خواهید دو نقطه در رویه صفحه کلیک کنید. نقطه اول ضلع سمت بالا چپ مستطیل و نقطه دوم ضلع سمت راست و پایین. به این ترتیپ مستطیل دلخواه شما با این قطر در فاصله دو نقطه ترسیم می گردد.

البته شما می توانید طول و عرض دلخواه را نیز از طریق Dynamic Input نیز می توانید پس از کلیک بر روی نقطه اول مقدار طول را وارد کنید و سپس تب را بزنید تا مقدار عرض را نیز وارد نمایید و سپس باید کلید enter را بزنید تا مستطیل شما با اندازه های دلخواه رسم شود.

استفاده از زیر دستورهای Rectangle در اتوکد

استفاده از زیر دستورهای Rectangle در اتوکد

تا به اینجای کار شما متوجه شدید که با استفاده از دستور Rectangle شکل مستطیل در نرم افزار اتوکد ترسیم نمایید، اما اگر این شکل مستطیل بخواهد دارای شرایط متفاوتی باشد.

به عنوان مثال مستطیل مورب، عمودی و افقی باشد و یا مستطیلی با گوشه های منحنی باشد، شما می توانید با استفاده از برخی زیر دستور ها این قابلیت را به شکل مستطیل بدهید

یکی از این زیر دستور ها زیر دستور Chamfer است، که با کمک این زیر دستور می‌توانید گوشه های مستطیل را از زاویه قائمه خارج کنید.

تبدیل زوایای قائم به منحنی در دستور Rectangle

برای اینکه شما بتوانید زوایای قائم را به منحنی تبدیل کنید، بهتر است از زیر دستور Fillet استفاده نمایید ،این دستور به شما قابلیت هایی می دهد که می توانید به مقادیر مختلف این زوایا دسترسی داشته باشید.

با استفاده از این دستور می توانید تمام آبجکت های خود را به شکل منحنی دربیاورید و در پروژه های مختلف خود از آن استفاده کنید.

دادن ارتفاع به شکل در رسم مستطیل در اتوکد

برای اینکه شما یک ارتفاع در رسم مستطیل خود در نظر بگیرید می توانید از زیر دستور thickness استفاده نمایید. با استفاده از این دستور می توانید به هر اندازه که دلتان بخواهد به شکل های خود ارتفاع بدید و آن را زیاد و یا کم کنید

ضخامت دادن شکل در دستور Rectangle

که شما بخواهید به شکل مستطیل خود ضخامت بدهید می بایست از زیر دستور width استفاده نمایید. دستور width از آن دسته دستوراتی است که همیشه کاربرد دارد و در اکثر پروژه ها می توانید از این دستور کمک بگیرید و به آبجکت های مختلف خود ضخامت بدید و یا حتی ضخامت آن را کم و یا زیاد کنید.

رسم مستطیل در اتوکد با مساحت دلخواه توسط دستور Rectangle

برای اینکه شما بتوانید یک مستطیل با مساحت دلخواه با کمک این دستور ایجاد کنید می بایست از زیر دستور area استفاده نمود نمایید تا یک شکل مستطیل را با مساحت دلخواه در نرم افزار اتوکد ترسیم نمایید.

آمزوشگاه آریا تهران امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید برای مطالعه سایر مقالات این چنینی می توانید دسته بندی اتوکد ما را دنبال کنید، هر هفته با یک ترفند جذاب در کنار شما هستیم.