یو ایکس رایتینگ چیست

در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشاغل زیادی روز به روز در حال پیشرفت میباشند که این مشاغل به لیست مشاغل ایران نیز ورود کرده و توانسته اند طرفداران زیادی را جلب کنند. در این مقاله درباره یو ایکس رایتینگ چیست به زبان ساده پاسخ داده ایم و شما را با یو ایکس رایتینگ و کاربرد آن […]

نکته: در صورتی که نیازمند قرار گرفتن آموزش خاص و یا مطلبی به صورت رایگان در حوزه های حسابداری و کامپیوتر هستید آن را در قسمت نظرات همین صفحه وارد کنید.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشاغل زیادی روز به روز در حال پیشرفت میباشند که این مشاغل به لیست مشاغل ایران نیز ورود کرده و توانسته اند طرفداران زیادی را جلب کنند. در این مقاله درباره یو ایکس رایتینگ چیست به زبان ساده پاسخ داده ایم و شما را با یو ایکس رایتینگ و کاربرد آن آشنا کرده و تفاوت آن را با کپی رایتینگ بررسی کرده ایم. اگر میخواهید با عناوین شغلی که در دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارند بیشتر آشنا شوید حتما مقاله دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

یو ایکس رایتینگ چیست Ux writing

یو ایکس رایتینگ هنر ایجاد متونی است که در سرتاسر محصولات دیجیتال (وب سایت ها، برنامه های موبایل و غیره) ظاهر می شوند. ممکن است تصور شود Ux writing همان کپی رایتینگ است اما Ux writing با کپی رایتینگ تفاوت دارد زیرا هدف آن ترغیب کاربر به مطالعه مطلب و و هدایت او به مسیر درست است.

همانطور که برنامه ها و وب سایت هایی که ما استفاده می کنیم پیچیده تر می شوند، نیاز به راهنمایی واضح در آنها نیز افزایش می یابد.

با تبدیل شدن این محصولات دیجیتال به بخشی از زندگی روزمره ما، ما به عنوان کاربران به دنبال محصولاتی هستیم که طبیعی ترین و روان ترین تجربه را به ما می دهند. این تغییرات در نحوه تعامل ما با فناوری منجر به ایجاد یو ایکس رایتینگ به عنوان یک رشته در نوع خود شده است.

اگر می‌خواهید عمیقاً در مورد یو ایکس رایتینگ و نحوه انجام آن ازلاعات بیشتری به دست آورید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

یو ایکس رایتینگ چیست Ux writing
یو ایکس رایتینگ چیست Ux writing

نکات یو ایکس رایتینگ

ارائه قوانین جزیی برای یو ایکس رایتینگ غیرممکن است،اما ما در این قسمت تعدادی قوانین کلی یو ایکس رایتینگ را ارائه داده ایم که با رعایت آن ها میتوانید در این حوزه به موفقیت بیشتر برسید.

  • مختصر توضیح دهید

مختصر به معنای محدود نیست؛ به معنای چیزی نزدیک به کارآمدتر است. تا حد امکان از کلمات کمتری استفاده کنید بدون اینکه معنی کامل را از دست بدهید. وقتی مختصر می‌نویسیم، مطمئن می‌شویم که هر کلمه روی صفحه یک هدف را دنبال میکندو برای جلب مخاطب از آن کلمه استفاده میشود.
«نوشتن آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلمات اشتباه را خط بزنید.»
شرکت دیجیتال مارکتینگ آریا تهران تلاش میکند از بهترین اصول برای یو ایکس رایتینگ استفاده کند و همواره برای جذب بیشتر مشتری از جدیدترین تکنیک ها استفاده کند. شما میتوانید برای دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ با همکاران ما در آریا تهران تماس بگیرید.

  • از متن طولانی استفاده نکنید

باید دقت دشته باشید که باتوجه به سایت و صفحه مورد نظرتان از توضیحات طولانی استفاده نکنید. مثلا در صفحه محصولات کاربر برای مشاهده محصول و کسب اطلاعات در باره آن وارداین صفحه شده است پس وجود توضیحات طولانی در اول صفحه کار بیهوده ای است.

این توضیحات میتواند کاربر را از سایت شما خارج کند و سبب نارضایت او شود زیرا این توضیحات نشان میدهد شما به خواسته کاربر دقت نداشتید و آنچه که مورد نیازش است را در اختیار او قرار نداده اید.

متن را به جملات و پاراگراف های کوتاه تر تقسیم کنید. مهم ترین قسمت متن را در ابتدای توضیحات بیان کنید و سپس متنی را که بعد از آن می آید میتوایند برای بهبود سئو استفاده کنید.

  • با هدف بنویسید

نوشته خود را هدف دار بنویسید و در نظر داشته باشید که اصلا برای چه موضوعی و با ه هدفی این متن را مینویسید؟ وقتی بتوانید به سوال پاسخ دهید میتوانید متوجه شوید که باید چگونه متن خود را بنویسید. در صورت امکان از افعال و کلمات خاص استفاده کنید.

  • متون هماهنگ بنویسید

ناهماهنگی باعث سردرگمی کاربر و در نهایت نارضایتی او می شود. یکی از نمونه‌های معمول ناسازگاری، جایگزینی کلمه با یک مترادف در بخش دیگری از رابط کاربری است. به عنوان مثال، اگر تصمیم دارید فرآیند ترتیب دادن چیزی را در یک بخش از سایت خود “زمان بندی” بنامید، آن را در بخش ای دیگر با عنوان “رزرو” استفاده نکنید.
سعی کنید پاراگراف های شما تناسب معنایی داشته باشند و متون را به صورت هماهنگ و مرتبط با هم جلو ببرید.

با شرکت در کلاس های آموزش دیجیتال مارکتینگ مدرک بین المللی فنی و حرفه ای دریافت کنید و به سرعت کسب درآمد کنید.

نکات یو ایکس رایتینگ
نکات یو ایکس رایتینگ
  • به زمان حال بنویسید

از استفاده از زمان آینده برای توصیف عمل خودداری کنید.

  • از اعداد استفاده کنید

برای اعداد به جای کلمات از اعداد استفاده کنید. این کار میتواند نظر مخاطب را جلب کند و توجه او را به قسمتی که مورد نظرتان است بیشتر جلب کند.

  • تمام جزییات را ابتدا توضیح ندهید

گاهی اوقات ارائه اطلاعات اضافی یا دستورالعمل های تکمیلی برای کاربران ممکن است مفید باشد. اما اغلب اوقات چنین جزئیاتی از قبل ارائه می شود.

اطلاعات بیش از حد می تواند به سرعت کاربران را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، جزئیات را در صورت نیاز توضیح دهید. از مکانیزم افشای تدریجی برای نمایش جزئیات بیشتر استفاده کنید که میتوانید برای این منظور دکمه اطلاعات بیشتر یا مطالعه بیشتر را قرار دهید.

  • عناصر تعامل با کاربران را در موقعیت مناسب به کار ببرید

کاربران سورپرایز را دوست ندارند. آنها از موقعیت هایی که انتظار یک چیز را دارند و در نهایت به چیز دیگری می رسند متنفرند. مردم باید بتوانند در یک نگاه تشخیص دهند که یک عنصر چه کاری انجام می دهد.
از کلمات و عبارات مناسب برای هدایت کاربر به صفحه مورد نظرتان استفاده کنید. این مطلب برای پاپ آپ ها در سایت بسیار کاربرد دارد و سعی نکنید صرفا برای کلیک کردن کاربر از متونی استفاده کنید که در نهایت کاربر را به صفحه مورد درخواست نبرد.

  • در استفاده از طنز مراقب باشید

بسیاری از طراحان می گویند که گنجاندن طنز در یو ایکس رایتینگ باعث می شود که آن صمیمی تر به نظر برسد. اما مانند هر جزء دیگر UI، طنز نیز باید طراحی شود.

مردم احتمالاً متن موجود در رابط کاربری شما را بارها می‌خوانند، و آنچه در ابتدا هوشمندانه به نظر می‌رسد می‌تواند به مرور زمان آزاردهنده شود.

  • محاوره سخن بگویید

شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که برای چه سایتی یو ایکس رایتینگ را انجام میدهید. اگر سایت علمی و تخصصی است نمیتوانید با زبان محاوره با کاربران ارتباط برقرار کنید اما اگر سایت غیر تخصصی دارید میتوانید در آن از زبان محاوره برای ارتباط بیشتر با کاربر بهره بگیرید.

وظایف یو ایکس رایتر

در ظاهر، نویسندگان UX متن سئو شده را برای سایت ایجاد می کنند. این متن شامل متن روی دکمه‌ها، منوها، پیام‌های خطا و موارد دیگر به خصوص محتوای کلی صفحات می‌شود.

یو ایکس رایتر باید در عین انسجام و شفافیت متونی که از اصول سئو پیروی میکنند را تولید کنند. در واقع یو ایکس رایتر باید متونی را تولید کن که سبب تعامل بیشتر کارب با سایت و هدایت او به صفحات هدف باشد.

یو ایکس رایتر باید از متون مختصر و مفید برای برقراری ارتباط ب کاربر استفاده کند و سعی کند با استفاده از کلمات ترغیب کننده و به جا و درست کاربر را به صفحات هدف بمکساند و یا خرید محصول را با این کلمات از طریق کاربر تضمین کند.

بسیاری از ن یو ایکس رایتر کپی رایترهای سابق یا فعلی هستند. اما در حالی که وظیفه یک کپی رایتر کمک به فروش یک محصول با استفاده از تبلیغات و متن تبلیغی است، در حالی که یک یو ایکس رایتر در نهایت به همین اهداف میرسد اما از متن های تبلیغاتی استفاده نمیکند.

وظایف یو ایکس رایتر
وظایف یو ایکس رایتر

مهارت های نویسنده UX

یک نویسنده UX برای آن که بتواند در شغل خود پیشرفت داشته باشد باید یک سری مهارت ها را در خود تقویت کند که دراین قسمت ما مهارت های نویسنده UX را با هم بررسی میکنیم:

  • تسلط به اصول سئو داخلی برای برقراری ارتباط بین صفحات مختلف داخلی سایت (مطالعه بیشتر : سئو داخلی چیست )
  • تسلط به ویرایش و نگارش متون
  • تسلط به استراتژی تولید محتوا
  • تسلط به اصول بازار یابی دیجیتال
  • تسلط به اصول جذب مشتری با تکنیک های روانشناسی
  • آشنایی با UX
  • توانایی کارگروهی

تفاوت نویسنده UX با تولید کننده محتوا چیست

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که در نهایت نویسنده UX و تولید کننده محتوا آیا هردو یک وظیفه را برعهده دارند و کار آن ها با هم تفاوتی ندارد؟

در پاسخ به سوال تفاوت نویسنده UX با تولید کننده محتوا چیست باید گفت هر دو در نهایت برای بهبود روند ارتباط کاربر با عوامل سایت تمرکز دارند و قصد فروش بیشتر کالا و ی معرفی خدمات را دارند اما تفاوت هایی هم با هم دارند.

تولیدکنندگان محتوا متونی مینویسند که در آن ها از کلمات ترغیب کننده برای هدایت کاربر به سمت هدف مورد نظر (صفحه محصول، خرید محصول و …) در ان استفاده میکنند و قصد تولید محتوا با هدف هدایت کاربر به سمت هدف را دارند.

در حالی که نویسنده UX از جملات کوتاه تر و کلمات مناسب تر در متن اصلی استفاده میکند و سعی میکند از اصول سئو در جذب کاربر و برقراری تعامل بیشتر کاربر با بخش های مختلف سایت استفاده کند.

وجود هر دو عنوان شغلی برای تولید محتوایی که با هدف بهبود کسب و کار و افزایش فروش محصول صورت میگیرد لازم است. این دو عنوان شغلی باید با هم هماهنگ بود و محتوایی تولید کنند که اولا کاربر را به اهداف خود برساند و نیاز کاربر را پاسخگو باشد و در نهایت به تعمل بیشتر کاربر با سایت و فروش محصول بیشتر برساند.

تولید محتوا صرفا تولید محتوا متنی نیست و تولید محتوای فیلمی، تصویری، انیمیشینی و ویدیویی و … صورت میگیرد در حالی که نویسنده UX به انجام این کارها درگیر نیست و صرفا مطالبی تولیدمیکند که اصول سئو در آن ها رعایت شده است.

برای سفارش طراحی سایت ارزان و مشاهده قیمت نمونه کار های آریا تهران وارد صفحه طراحی سایت ارزان ما شوید.

تفاوت یو ایکس رایتینگ با کپی رایتینگ

تا اینجای مقاله متوجه شدید یو ایکس رایتینگ چیست و با عبارت کپی رایتینگ نیز برخورد داشتیم و ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که تفاوت یو ایکس رایتینگ با کپی رایتینگ چیست و آیا یو ایکس رایتینگ همان کپی رایتینگ است ؟

خیر این دو با هم تفاوت دارند و تفاوت یو ایکس رایتینگ با کپی رایتینگ در این است که کپی رایتر ها صرفا برای تبلیغات متن تولید میکنند و به عبارتی به آن ها تبلیغ نویس نیز گفته میشود. این ها از کلماتی برای وسوسه کاربر استفاده میکنند و سعی میکنند تمام تکنیک های تبلیغاتی استفاده کنند.

نویسندگان تجربه کاربری سعی میکنند از کلمات و عبارات ساده و کوتاه برای القای مفاهیم کاربردی استفاده میکنند و هدف آن ها هدایت کاربران به سمت صفحات هدف است. در این راستا از اصول و تکنیک های سئو بهره گرفته میشود و تا حد امکان سعی میشود نرخ پرش کاهش یابد.